RD odottajat 2012

Jos noi mitatut sokruarvot ovat olleet suht ok, niin antavat vaavin kasvaa. Mähän en olis viime raskaudessa päässyt kokoarvioon ellei oma neuvolalääkäri olis laittanut sinne lähetettä, siellä sitten vaan todettiin että annetaan vaavin kasvaa niin pitkään ku on tarvis. Mulla ei siis tyttö ollut mikään kauhean iso. Ilmeisesti silloin on tarkempaa kun on insuliinit käytössä, mut tolla ruokavaliolla pärjäävät ovat vähän toisessa asemassa. Itse en edes tiedä pääsenkö tässä raskaudessa tuonne kokoarvioon ollenkaan. Viimeks ollut äippäpolilla silloin kun oli rakenneultra.

Maijamehi ja katkarapu rv 31+6
 
Mä oon saanut aina käynnistyksen rv 38 hujakoille.
Tämä siis kolmas kerta kun mulla rd

ekalle sain 38+4 mutta poika aikaisti hieman tuloaan lapsivesien lähdöllä eli käynnistettiin 38+2 ja poika oli 3240g (ultrassa oli 2,8kg mutta halusivat silti käynnistää)

toka 37+6 mutta silloin eivät halunneet painon takia käynnistää (3,7kg 3pv ennen käynnistystä) vaan vauvan mahan ympärys oli iso ja syntyikin sitten 4,260kg

Tässä sitten sama juttu että vauvelin masun ympärys alkaa oleen jo kookas ja menee käyrien yläpuolella eli sain rv 38 käynnistyspäivän mutta koska se oli niin täynnä niin antoivat 37+6 joka kyllä passaa mulle.
 
Kai siinäkin sit on käytännössä eroja. Mulla tosiaan nyt vaan neuvolassa seurailevat sokereita, viimeks oli niin et kävin muutaman kerran äippäpolilla ja ultrasivat ja sitten sen jälkeen soittelivat noin kerran kuukaudessa, sit ku niitä ylityksiä ei ollut paljoa ni eivät nähneet tarvetta et olisin käynyt siellä kokoarviossa ennen laskettua aikaa. Oma neuvolalääkäri sitten tosiaan halus et tutkitaan ku hänen mielestään vaavi oli ison tuntuinen, neidin painoarvio oli rv 38+5 3,7kg ja sit kun hän syntyi rv 40+2 ni painoa oli 3,8kg. Ilmeisesti neidin masun ympärys ei viitannut siihen että olis ollut sokerivauva.
Tahtoisin kyl nyt tästäkin päästä käymään siellä äippäpolilla noiden sokerien takia, mut kun neuvolan mielestä ei oo aiheellista. Katsotaan sitten mitä mieltä ollaan ku vaihdan neuvolaa
 
maijamehi pyydä vaan et ne tekee sen lähetteen sinne äippäpolille,mäkin vaadin sitä lähetettä sinne,ja kappas niin vaan sain ajan sinne,vaikka terkka sanoi et en tuu saamaan...buahhahhaaa..

juu mulle passais kyl viel ens vk jälkeen painoarvio loppumetreillä,tai sit et sais edes vaik jo nyt sen käynnistyspäivän ajankohdan,tuskin saa: /

mut pelkään vaan jos se joku reilut 4kg on,et miten sen jaksaa puskea ulos! ja kuin pahasti siinä pääsee repeemään:|
 
Rohkaisun sana meille kaikille sokerisille äipille!

Tänne syntyi rv 39+1 terve ja täydellinen tyttö. Mitat olivat maltilliset 49cm ja 3530g. Ei mitään merkkiä sokereilla kasvusta. Käynnistys mullekkin silti alotettiin 38+5 lääkkeillä. Yli eivät päästä koska kuulemma insuliinihoito heikentää istukan toimintaa loppuvaiheessa.

Meidän neitiin ei mun rajusti heitelleet sokerit vaikuttaneet, syntymän jälkeen vauvan sokereita mittailtiin, pari raja-arvoa ja matalaa saatiin, mutta koko ajan oli tyttö vierihoidossa, eikä tarvinnut sokeritippaa! :)

Naive ja tyllerö 2vrk
 
Sokerit täällä heittelee taas kovasti joten pitänee ensi viikolla ottaa yhteyttä neuvolaan tai äitipolille... :(
Tänään huomasin sellaisen jutun, kun aamun paastosokerit oli taas koholla, että kun otin ekan mittauksen oli arvo 6,1, ajattelin sitten kokeilla mihin suuntaan tuo liikkuu ja 5 min kuluttua otin uudelleen (en siis syönyt tai juonut vielä tässä välissä mitään) ja arvo olikin 5,4??? No tunti aamiaisesta ajattelin kokeilla samaa ensimmäinen arvo 8,4 ja seuraava 5 min myöhemmin 7,1??? Mitäs tästä nyt sitten pitäisi ajatella? Onko mun mittarissa jotain vikaa vai mitä ihmettä?!
Oletteko muut testailleet arvojanne näin 5 min välein, heitteleekö ne yhtä paljon? Jos jollain olisi mahdollista, niin viitsittekö kokeilla? Ihan mielenkiinnosta kyselen.
Täytyy varmaan soittaa neuvolaan ja kysyä mitä mieltä siellä ovat...
Tällaista stressin aihetta tänään :( masentaa nää sokerit...

Muoks: Nyt vielä iltapäivällä huvikseni mittailin lounaan jälkeisiä arvoja ja tulokset olivat seuraavat:
7,5, 8,0, 7,9 ja 7,3 ja nämä mitattu siis aivan peränjälkeen ilman mitään taukoja (8,0 ja 7,9 oli samasta "reiästä" ja nuo kaksi muuta arvoa omista rei'istään)... On tämä mystistä...
 
Viimeksi muokattu:
Naive88 onnittelut pienestä tytöstä:) Mulla viime raskaudessa oli rd (tosin ruokavalio hoidolla) ja neidin paino oli 3,8kg ja pituus 51cm mut ei kuulemma ollut sokerivauva, sokereita neidiltä seurattiin eikä hän joutunut myöskään sokeritippaan.

Täytyy kysellä tuolta uudesta neuvolasta sitten et jos pääsis tarkastamaan onko nää sokerit tehneet jotain tuolle pikkuisen kasvulle.

Tänään oli neuvola, siellä nyt ei mitään ihmeempää ollut. Painoa oli tullut maltillisesti (mun mielestä ei olis kyl tarvinnu tul yhtään, mut oli kuitenkin tullut nyt kahdessa viikossa 300g), hb oli tippunut (tarvis siis muistaa syödä rautaa), sf-mitta oli nyt sitten hieman yli yläkäyrän (ei siis enää niin paljoa mitä ens alkuun oli), pikkuisen sykkeet oli 130-141 luokkaa (en nyt tarkalleen muista ku neuvolatäti vaan sen ohi mennen mainitsi)

Maijamehi ja katkarapu rv 32+1
 
Yliaikaiseksi päästämisestä.
Ensimmäinen lapsi syntyi 41+3 (oli insuliinihoito) paino yli 5kg.
Toinen perätilan ja rd:n vuoksi 39+1 (sectio). En saanut jäädä odottamaan spontaania synnytystä, kun eka niin iso ja pt:n vuoksi ei voitu käynnistää.

Joudun tällä erää jättämään teidät. Viime viikolla raskaus päättyi keskenmenoon.
Tsemppiä teille muille ja pitäkää huoli vauvoista ja itseistänne :)
 
Naive88 Onnittelut tytöstä :D Mun 38+2 käynnistetty poika oli 3,240g/49cm
ja sitten tämä toinen poika kilon isompi 4,260g Mutta kumpikaan ei myöskään ollut ns sokerivauvoja ja raskauden jälkeen sokerit hyvät.

SweetDream
Mulla on useinkin käynyt noin siis että esim paasto arvo on ollut heti aamulla esim 6,5 ja sitten kun uudesta reiästä pistänyt niin on saattanut tippuakkin 5,0 oon aatellut vaan että mittaan huonosti tai jotain..enkä siis pidä ees sitä 5min taukoo vaan heti perään uutta.
Jos tiän että en oo syönyt mitään minkä pitäs nostattaa lukemaa ja se menee yli sallittujen arvojen niin ylensä tarkastan jos se näyttää hyvää niin sen merkkaan mut jos edelleen yli arvojen niin sit sen.
Mulla tosiaan ainut jotka heitelleet niin paastoarvo muut on olleet ok.ja insuliini auttaa tuohon paastoonkin mukavasti. Toisin tänä iltana munkki kaffit tiedossa että saattaa aamulla olla taas mukavat lukemat

möhköpantti rv 34+2
 
sokeriarvot pysyneet viime aikoina suht kurissa, tarvis vaan nyt ennen seuraavaa neuvolaa hakea vielä purkki liuskoja jotta niitä sokereita saa mittailtua. Ihmeellistä ettei peruna oo mulla nyt nostanut sokereita korkealle.

Mut nyt tää hitsin väsymys vois väistyä, tarvis hakea sitä nestemäistä rautaa kunhan vaan sais aikaiseks. Hb oli viimeks 115 et ei ihme että vähän väsyttää:(

Maijamehi ja katkarapu rv 32+4
 
Hyppään toisesta ketjusta kyselemään että onko teillä äitipoli hoitanut sokeriasiaa vai miten? olin viime viikolla äitipolilla kun neuvola lähetti rd:n takia, kasvussa ei mitään näkynyt mutta lääkäri ei ottanut korkeisiin sokeriarvoihin mitään kantaa mikä ihmetytti kovasti. Viikkoja nyt melkein 35, päästävätköhän loppuun asti vai tuleeko käynnistys joka tapauksessa?
 
Ensiksi pahoittelut 10kaks :hug:

Kävin tänään siellä äitiyspolin diabetesterveydenhoitajalla ja saan kuulemma olla ylpeä kun oli arvot niin hyvät.. :) kumma et mulla ei kyllä pastat eikä pitsat niitä arvoja nosta, mut tyytyväinen pitää siitä toki olla. Sain kuitenkin ajan ultraan painoarvioo varten ens viikolle ja varmaan vielä toisenkin siinä 37 viikon tienoilla. Hämmästelen edelleen kuinka käytännöt lähetteissä yms. vaihtelee suuresti. Onko se sit vaan hoitavasta ihmisestä kiinni vai kenties paikkakunnasta..

Nyt pihatöihin ja auringosta nauttimaan :D
Voikaahan paksusti arvon kanssasisaret!

Pikkuapina 31+6
 
Tänne ei mitään uutta, unohdin vaan eilen pyytää lisää liuskoja tohon mittariin, joten jää mittailut vähän vähemmälle. Tosin oon tässä raskaudessa huomannut että noita ylitykyksiä on tullut huomattavasti vähemmän kuin viime raskaudessa sekä et oon saanu aika vapaasti syödä kaikennäköistä.

Turvotus on tullut kai jäädäkseen:( eipä olis tarvinnut.

Maijamehi ja katkarapu rv 33+5
 
Sain tuossa viime viikolla uuden mittarin, kun nuo vanhan tulokset alkoivat jo epäilyttää ihan oikeasti. Uudella mittarilla en ole vielä onnistunut saamaan yhtään arvoa yli! Jee!=) Tänään on itseasiassa olleet arvot ehkä jopa vähän liiankin alhaiset: lounaan jälkeen 4,9 ja päivällisen jälkeen 5,6... Onko kellään tietoa voiko nuo arvot olla liian alhaisia? Vai onkohan jotain pielessä, kun arvot ovat noikin alhaiset?

SweetDream 35+1
 
Hellou

Täällä ollaan käyty painoarviossa viime viikolla ja 2200-2400 sai painoks eli ihan keskikäyrillä mennään. Pää oli siro mutta kuulemma johtuu siitä kun tyttö istuksii masussa.. Ja just pari päivää aiemmin terkkarilla oli ollu pää alaspäin. Uus painoarvio olis viikolla 36, toivottavasti olis kääntyny sillon, en meinaan aio ruveta perätilasta alakautta synnyttään..

SweetDream: Mulla on lähes kaikki aterian jälkeiset arvot ollu 4,5-5,5 eikä diabeteshoitaja niistä ainakaan mitään sanonu, muuta kun et hyvältä näyttää :)

Maijamehin liuskojen unohduksesta tulikin mieleen et täällä ei saa niitä lansetteja/neuloja neuvolasta, mut ei niitä apteekeissakaan oo, kun niitä ei kuulemma osteta. Terkkari ihmetteli kovasti et mistähän äidit niitä sit saa kun oon eka joka hänelle asiasta sanoo. Kehotti kysymään kaupungin diabetesvastaanotolta(?). Täytyy soittaa sinne huomenna ja kysyä asiasta.

Pikkuapina 33+5
 
hei vaan!
Täälläkin mittaillaan taas 6päivää,ja lähetän sit arvot äippäpolille,ja lapun mukaan et huoli on kova,et haluisin kuitenkin tulla vielä painoarvioon...
Sillä ei mun mielestä noi sokeriarvot kerro kuiteskaan vauvan hyvinvoinnista,eikä pahemmin kasvusta,kyl se on ultra joka sen kertoo.

söin tuossa kun kylässä oltiin niin pari mokkapalakakkua,mut siinä oli vaan punainen päällinen ei siis suklainen,ja sit raparperipiirakan palasen,noh tunnin arvo näytti vain 5.7=) mut sit kun tnä mittaisin kun söin aamulla tavallista jugurttia(mustikka) ja sit sämpylän,mis välis makkaraa,juustoa ja kurkkua,ni arvo oli 7.7....siis what...herkuista ei noussut juuri lainkaan mut tais tehdä mustikka jugurtti asiansa...mut aika outoo siltikin.

Ja mulla on nyt tullut kauhee himo jäätelöön!!!

no ens vk maanantaina olisi viimenen neuvolalääkäri,tuskin mitn.tuolla alhaalla on tapahtunut...
PTT 34+5
 
Mulla aamuisin on tarkkaa mitä syön, silloin elimistön vastus sokeria kohtaan on jotenkin heikompi. Päivällä saan kyllä sit jo herkutella ja syödä melkein mitä vaan.

Ens viikoolla toiseen neuvolaan, saa nähdä mitä mieltä oikein siellä ollaan näistä sokereista + mun turvotuksesta.

Maijamehi ja katkarapu rv 34+4
 
Noista käynnistyksistä piti vielä kommentoida, että täällä eivät ole kyllä RD-äitejä sen aikaisemmin käynnistäneet, kun muitakaan äitejä. ja kuten sanottu itselläkin synnytystapa-arvio yms. tutkimukset RD:n johdosta on vasta RV 38, toivotaan että sinne asti kestetään kasassa =)
Pikkuapina: kiitos tiedosta, mulla kun on yleensä olleet nuo ruokailun jälkeiset arvot 6,4-7,4 välillä.

Yritetään kaikki RD-mamit nyt tsempata loppuun saakka, jotta saadaan vaavelit terveinä maailmaan!!!

SweetDream 35+1
 
SweetDream :). Mä en edes tiedä pääsenkö mihinkään synnytystapa arvioon. Viime raskaudessa en olis päässy ellei lääkäri olis laittanu lähetettä ku kerran hän pelästy et on kovinkin kookas vauva tulossa. Nyt en oo tän rd:n kanssa ollu kertaakaan yhteydessä äippäpolille, saa nähdä mitä tää uus neuvolatäti sit on siitä mieltä.

Näin muuttoruljanssin kohta ollessa ohi vois taas oikein urakalla keskittyä tuohon sokereiden seurantaan, nyt ollut vähän retuperällä:ashamed:
 
Ärgh!! Oon jo lopen kyllästynyt sokereiden mittailuun oli varmaan reilu viikko etten ees kattonutkaan mittareihin päin ( iltainsuliinit kyllä pistin)
Nyt oon taas ottanut itteeni niskasta kiinni ja koittanut taas vähän useemmin mitata.

Tässä toivon mukaan ei olisi enään kuin viikko oon saanut käynnistyspäivän 12.6 (37+6) VIIKKO VIELÄ!! Toisin pelkään että jos on eri lääkäri tai paikat ei auki tai jotain niin lähettävät vielä uudestaan kotiin.
Vauveli on jo ihan hyvänkokoinen rv 34 oli 2,6kg ja viime viikolla rv 36 käsikopelolla oli kuulemma jo YLI 3,5kg että saiskin kyllä pikkuhiljalleen syntyä.
Ultrassa sanoivat että rv 38 olisi 4,5-4,8kg

möhköpantti rv36+6
 
Jäin kiinni sokerirasituksessa ja sain mittarin kotiin, et pitää pari viikkoa seurata arvoja? Onko ne samat arvot, mitkä sokerirasituksessa, mitä saa olla, kun itse mittaa kotona? Vai paljonko saa olla? EI RASKAANA olevalla paastoarvo saa olla alle 6, mut mitä teille muille on sanottu? Terkkari ei tahallaan sanonut niitä arvoja mulle, ois kiva tietää ne kuitenkin? Et alkaako rajoittelemaan syömistään?
 
paastoarvo 5.5 ja tunnin jälk. 7.8...outoa ettei terkka sitä kertonut:O saahan sen nyt selville vaikka mistä!

Joo mä sit söin tos kax täyjyvävehnästä tehtyä tortillaa,oli jauhelihaa ja salaattia välissä,ja kermaviiliä,ja ne oli isot! olin jo ihan ähky,mut pakko oli saada JÄÄTELÖ kun on tehnyt mieli jo eilisestä asti!
Paastoarvo oli 4.1 ja tunnin jälk.vain 5.7:O siis ilmeisesti ei nouse tuommoisista pöperöistä,mut ihan normi ruoasta sit nousee.....weird!: / siis ei nouse yli,mut nousee enemmän.
 
Pitäsköhän minunkin liittyä tähän liian sokeristen rouvien ja neitien joukkoon :)

Ennen raskautta minulla oli jo metformiini -hoitoinen DM2 joka viime viikolla sitten raskauden myötävaikutuksella muuttui insuliinihoitoiseksi. Seuranta on Naikkarilla kun täällä pk-seudun tuntumassa asustelen. Ikää olisi kertynyt 34v. ja esikoista odotan. Laskettu aika on 19.11.2012.

Mulla ongelmana lähinnä liian korkea aamupaastoarvo. Nytkin insuliineistä huolimatta joka toinen aamu 5 tuntumassa ja joka toinen yli 6 vaikka samaa annostusta pistän. Ihan mysteeri on ainakin itselle mikä tuohon vaikuttaa. Syömisellä ja liikunnalla ei tunnu olevan merkitystä. Enemmän vaikuttaa nukuttu yö ja vatsantoiminta. Onko kenelläkään hyviä vinkkejä ja niksejä tuohon aamupaastoarvon alentamiseen?

Tuna ja sintti 16+2
 

Yhteistyössä