RD odottajat 2012

ei sitä nyt ihan mitä tahansa saa syödä vaikka piikittääkin. lautasmallin mukaan ja mieluiten ei ns.nopeita hiilareita,kuten vaaleeta leipää,sokereita...
toki insuliinit siinä helpottaa että niillä voi korjailla sit korkeita sokereita,mutta raskausaikana sekään insuliinin ylenpalttinen käyttö ei ole suotavaa.

Mutta nykypäivänä diabeetikoilla on aika vapaata tuon syömisen kans. Hoitaja sano mulle että syö vaikka täytekakku,kunhan pistät insuliinia niille hiilihydraateille tarpeeksi. Mutta tämä oli ennen kun oli raskaana,raskaus+diabetes on melkosta tasapainoilua! Minuakin joka kerta varotellaan lääkärissä rakenneviolla ym,kun ei ole pystytty tutkimaan kaikkia mahollisia haittavaikutuksia mitä diabetes saa sikiössä aikaan. edellisessä raskaudessa mulla oli sokeritasapaino alusta asti huono,raskaus tuli yllätyksenä, sitten se piti keskeyttää rv 22+3 sikiön munuaisvian takia. lääkärit epäilee että huono sokeritasapaino aiheutti sen,muuta syytä kun ei ole löytynyt.
Joten kannattaa pitää huolta niistä sokereista!
 
neuvola kuulumisia

- Pissa puhdas
- Verenpaineet ok
- Sykkeet huiteli 130
- Sf mitta 30
- Vauva raivotarjonnassa
- Painoa -2kg!!!! et jtn.hyötyä tästä ruokavalion muutoksesta!!
2vk päästä uusi aika 23p.

Jep,äippäpolille sain tivata ja tivata pääsyä,tai siis lähetettä..neukkutäti kovin oli sitä vastaan,koska mulla ei ollut kuin pari kunnon ylitystä ja muutamat raja arvot,sanoi et noilla ei oteta vastaan..ja pianokontrolliin on myöhäistä kun viikkoja jo niin paljon...siisWTF?? onhan muutkin käyny vasta rv36 paikkeilla...
No sitä nyt odotellaan ja katsotaan sit onnistaako vai ei....mut ei tietenkään mun "tuurilla":whistle:

Ajattelin et pitäiskö täsä viä käydä yksityisellä lähempänä,vaikka tuolla kesäkuun lopulla,joskus rv35 paikkeilla?

neuvolalääkärikin pitäisi olla rv 36 mut sanoi et heillä on hirveen huonosti lääkäri aikoja ja lääkäreitä töissä,et tyyliin saa nähä onnistuuko:O eikä nyt ainakaan saanut jostain syystä mulle vielä lääkäriaikaa varattua.
ja sit sanoi vielä et ne on koko heinäkuun kiinni,et vauvan kun on synnyttänyt,niin pitäisi sinne päin raahautua näytille,et he ei pääse kotio.
huh huh...kun systeemit taas kusee!!!
PTT 30+2
 
Heippa!

kaktuspiikki: Olisiko sulla jotain helppolukuista linkkiä ruokien hiilareista? Itselläni on kolmatta kertaa tämä rd, niin yritän uudelleen opetella laskemaan hiilarimäärät ruoista.
Johtuuko nuo rakenneviat insuliinista vai jostain muusta?
Jouduin edellisessä raskaudessa vauvan sydämen lisäseurantoihin, käsittääkseni insuliinien vuoksi. Voisiko pitää paikkansa?

Haluan tuoda tähän oman "pelotteluni", että vakavimmillaan raskausdiabetes on jopa enemmän kuin muutaman päivän sokeritippa. Ensimmäinen lapsemme syntyi yli viisikiloisena eikä pystynyt hengittämään itse kunnolla. Sydämen kaikki osat eivät olleet sulkeutuneet kunnolla eikä happi päässyt kiertämään. Tämä johtui vauvan suuresta syntymäpainosta sekä raskausdiabeteksestäni. Onneksemme ductus sulkeutui seitsemän päivän sisällä eikä jouduttu lääkehoidon kautta leikkaukseen.
Toinen lapsemme pääsi vähemmällä ja oli vain neljä-viisi päivää lastenteholla tipassa.

Tämä ei tosiaan siis ole mikään leikin asia, eikä mikään "hällä väliä" juttu. Joten vaikka välillä laiskottaa, niin lopussa kiitos seisoo :) (jooh, ei mulla seissy mutta toivottavasti teillä muilla :D).
 
Tosiaan.
Täällä siis yksi tammikuinen 2013 ja rd todettiin perjantaina 5+4 viikoilla. Näin alussa jouduin myös tuohon rasitukseen. Tai voisin sanoa, että minulle se on "pääsin", koska mielummin alan seuraamaan tilannetta heti, enkä kolmastoista päivä. Insuliinit alkoi viimeksi rv8 tienoilla, en muista tarkalleen.
Tänään aloitin kotiseurannan ja samaa rataa näköjään mennään, kuten viimeksi. Eli ensin nostatellaan aamupaastot ylös, sitten tulee lounas... Mittaukset alkoikin huikealla suorituksella; 5,9!
Rasituksessakin oli samantyyppiset arvot kuin aiemmin eli paasto 6,0, 9,6 ja 8,8 (jos muistan tuota viimeistä oikein?). Muut oli alle paitsi paasto.

Minkälaiset raja-arvot teille muille on asetettu?
Itselläni oli viimeksi paaston raja 5,0 ja se 1h arvo pikkasen alempi kuin yleensä. Minulla haluttiin siis vetää tiukkaa linjaa tuon ensimmäisen raskauden vuoksi.

10kaks 6+1
 
Diabetesliitto - Hiilihydraattitaulukko

tuossapa jotain linkkiä,itse en niinkään enää tarvii,alkaa olla jo muistissa! :) joitakin pitää tietty tarkistella aina välillä.

Ei mulle sanottu mistä se rakennevika johtuu,arvuuttelivat (paremminkin uhkailivat) sen vaan johtuvan diabeteksestä kun muutakaan syytä ei löytynyt. Minulla oli vielä hoitotasapaino aika huono sillon raskauden alussa,kun tuli hieman yllätyksenä se raskaus. tietysti olisi pitänyt pitää arvot kurissa kun ei ehkäisyä käytetty.
Siitäpä viisastuneena nyt on tasapaino ollu hyvä jo ennen raskautta ja raskauden aikana vaan parantunut koko ajan,toivotaan siis että riittää.

kaktuspiikki 22+4
 
Mä lähetin viime viikolla kahden viikon "mittaustaulukon" diabeteshoitajalle, mutta ei oo hoitajasta mitään kuulunu, vaikka lieviä ylityksiä oli melko paljon... Neuvolassa sanoivat, että kyllä ne sit sieltä soittaa, mutta vähän tekis mieli itte soitella sinnepäin. Sf-mitta oli edelleen ylärajalla viime viikon neuvolassa, tosin sehän on ollu koko ajan iso, vaikka ultran ja koettelujen mukaan vauva vaikuttaakin sirolta. Neuvolasta pistettiin siis lähete äitipolille synnytystapa-arvioon näistä syistä, mutta sain ajan vasta päivälle 38+0! Olin siinä luulossa, että tällaset tehdään jo aiemmin, vauvahan voisi hyvinkin jo syntyä tuolloin! No, ei kai se todennäköistä oo, että kasvais nyt yhtäkkiä kauheesti tms... Toivossa on hyvä elää.

Täällä yritän ruokavaliota kovasti noudattaa, vaikka välillä tuntuu, että ihan sama mitä syö, kun sokerit elää omaa elämäänsä. Onko se sitten oleellista, että melko usein menee ruokailun jälkeinen arvo vähän yli kaheksan?? Osaako joku sanoa, millasista arvojen ylityksistä on yleensä joutunu insuliinille?

Armi ja Pulla (35+2)
 
Kaktuspiikki: Kiitosta :) Pitää alkaa katselemaan tuota taulukkoa tarkalla silmällä.

Armi74: Epäilisin ylitysten ja insuliinille joutumisen olevan yksilöllistä vaikka tietyt ohjetaulukot lääkäreillä on käytössä.
Itse joudun varmaankin ihan piakkoin, koska taustani on mitä on. Viimeksi ei tarvinnut ylittää monikaan paastoarvo, niin sain jo pitkävaikutteisen insuliinin. Hieman myöhemmin tuli ateriainsuliini käyttöön.

10kaks 6+3
 
tämä taitaa olla aika vanha ketju,ei taija olla tuoretta listaa!
minähän en tänne "virallisesti" kuulu,mutta oonpahan nyt ängänny tännekkin kun ei diabeetikko odottajille ole omaa ketjua. :)

kannattaa varmaan alottaa ihan uus ketju ja päivitellä sitä. jos vaan joku kehtaa sen tehä! :D
 
armi74 kiva et saity kuiteskin ajan painoarvioon..kun meiän terkka taas ei ois millään lähettänyt edes noita ylityksiä äippäpolille,kun oli vain muutama ja muutama rajalla...huh..mutta jouduin niinkus inttään vastaan ja lähettihän se sit kuiteskin..katsoo nyt tuleeko takaisin vain...mitä epäili ettei ottaisi vastaan....MITÄ IHMETTELEN KOVASTI!!

nyt päivällä söin ruokana aimo annoksen jauheliharisottoa,jossa oli
esim.valkosipulituorejuustoa,riisiä,jauhelihaa,ja tacomaustetta sekä kasviksia,ja
sit yhen karjalanpiirakan,ja vettä,ja arvo oli reilu tunnin kuluttua 6.2...eli siis aivan kelpo! Ja aamulla oli paasto arvo 4.7.

raja-arvoista mulle on sanottu et paasto alle 5.5,ja tunnin jälkeinen arvo 7.8

juu ja kyl mäkin otan ihan tosissani tämän,ja koitan syödä edelleen terveellisesti..ainut mikä tuottaa ongelmia on et saattaa tulla aivan liian pitkiä taukoja syömisten väliin,ja silloin paasto arvo menee jopa alle 4,joskus ollut pahimmillaan 3.4..ja tuolloin on vaan kaamea nälkä jo!!
PTT 31+0
 
Hellou.

Neuvolassa käyty tänään, kaikki oli ok, tosin sf-mittaa ei ottanu eikä pissaakaan testannu o_O Kuitenkin viimeks aikasti tota käyntiä viikolla.. Nojoo, terkka ihmetteli et ei oo vielä äitiyspolille tullu aikaa. Aika eri käytäntö näköjään eri neuvoloissa noissa polilähetteissä.

Kävin siellä ravitsemusterapeutilla ja se oli ihan kiva juttu, ei paljon uutta tullu, olin ehkä yllättyny et kuinka (virallis)terveellisesti oikein syönkään, ainakin kun siihen syömiseen jaksaa paneutua.

Sokerit on ollu hyvät taaskin. Ei yhtään ylitystä tai edes rajalla, tyytyväinen täytyy olla.

10kaks, tosi aikasin sulla radi puhjennu, onko sulla ollu raskauksien välissä sokerit kuitenkin normaalit?

Pikkuapina 30+0 (nyt vasta, vaikka viimeks jo hehkuttelin :) menee sekasin tässä toisessa raskaudessa kun ei niin tarkkaan pidä lukua kun ensimmäisestä)
 
Pikkuapina:
On olleet aina välissä normaalit arvot. Viimeksi sisätautilääkäri niitä halusikin tutkia, että jos olisi voinut tehdä 2.tyypin diabeteslausunnon ja olisin saanut insuliinit edullisemmin. Arvot näissä useissa testeissä oli kaikki priimaa, ei edes hiponut raja-arvoja. Lääkäri epäili, että kehoni on vain niin herkkä hormoneille ja kun on selvä riski sairastua kakkostyyppiin, niin sekin varmasti vaikuttanut asiaan.

Listasta:
Tai jos sitä vain jatkaisi tänne väleihin sitä listaa :) ? Mitä muut ootte mieltä?

10kaks 6+3
 
  • Tykkää
Reactions: kaktuspiikki
Ompas taas pitkä aika kun tänne viimeks kirjoittanut mutta eipä tänne mitään uutta kuulu. Arvoja mittaillaan edelleen kotona muutaman kerran viikossa ja jonkinverran ylityksiäkin tulee, mutta neuvolantäti ei niihin sano oikeen juuta eikä jaata vaa hänen mukaansa tuskin mua enää otettais tayssiin arvioitavaks kun on viikkoja jo niin paljon...Mikä mun mielestä vähän outoo kun onhan täs viellä reilu 5viikkoa jäljellä..
mua vaan pelottaa että kuinka iso vauva sieltä oikein syntyy. Onneks pääsen sentään painoarvio ultraan muutaman viikon päästä :) en vaa oikein luota niiden arvioihin kun esikoisestakin muutama eri lääkäri sanoi että 3,5kg korkeintaan, mutta nelikiloinen sieltä tuli :)

mimskuliini 34+3
 
Mä pääsin viime raskaudes rv 38+5 SatKs arvioitavaks ku neuvolalääkäri laittoi lähetteen, silloin arvio oli 3,7kg neiti syntyi 40+2 ja painoi 3,8kg. Katsoivat siis ultralla painoarvion.

Saa nähdä mitenkä nyt käy. Mittauksia teen mut ei kans tuo neuvolatäti niihin oo puuttunut, tosin aina syy löytynyt siitä et oon syöny jotenkin huonosti. Paitsi noi aamupaastot ovat itseäni huolettaneet.
 
Wuhuu. Diabeteshoitaja soitti tänään, oli keskustellut lääkärin kanssa mun sokeriarvoista ja olivat tulleet siihen tulokseen, ettei tarvi aloittaa insuliinia, kun ylitykset kuitenkin sen verran pieniä ja Pulla ollut pienehkö tähän asti. Ei tarvi edes ihan koko ajan enää mittailla arvoja, mutta silloin tällöin. Osaakohan sitä olla mittailematta kuitenkaan... No, varmaan niitä paastoarvoja ei jaksa kauheesti mitata, kun ne on ollu niin hyvät koko ajan, mutta kun nyt noita liuskojakin hain lisää, niin kai sitä haluaa ruokailun jälkeisiä arvoja vähän kattella.

Silti kiva, että se kontrolli on sit kuun lopussa, niin näkee vielä, ettei oo Pulla ottanu mitään kasvuspurttia tms.. Vaikka niinkun moni on todennu, eipä ne painoarviot niin kovin tarkkoja aina oo..
 
jes,sain kutsun äippäpolille! saipahan terkka nokkiinsa...kun niiin väitti ettei tule kutsua kun vain muutamat sokeri arvot yli.mutta pah,sain ajan,kätilö-diabeteshoitajalle,ja gynekologille,ja painoarvioon.

Nyt täytyy vain täytellä ens sunnuntaista 3 päivää ruokapäiväkirjaa,muistaa laittaa kaikki syöminen ylös!
ja sit käyntipäivään asti 4 päivänä mittailla ennen ja jälkeen arvoja.
Hienoa vaan kun aloitan sunnuntaina ja on juuri äitienpäivä,juups,en aio kyl ihan herkutta olla,mut ei mitn.mahdotonta mättöäkään!

musta tää kuitenkin on aika tärkeää...koska sillä vauvalla yleisesti ottaen on verensokerit sekasin,jos itellä rd.

nyt aion kyl skarpata,ja katsoa joka suupalan minkä otan,ja syön niinä aikoina kun mittailen...arvot ei oo kyl mullakaan heitelleet kovin..
pääsen tuonne äippäpolille 22päivä,kun oma neuvola olis ollut 23päivä,se jää väliin nyt...
PTT 31+1
 
PTT onnittelut äitiyspoliajasta! :)

Ravitsemusterapeutti muuten sano et liikunta antaa vapauksia syömiseen. Et liikunta pitää sokerit alempana. Ja se vaikuttaa myös seuraavana päivänä, ajattelin et se vois selittää kun monilla tuntuu olevan niin et samat safkat antaa eri arvot eri päivinä. Puol tuntia päivässä vähintään, ja hyötyliikunta lasketaan mukaan :)

Tehdään vaan listaus :)

Pikkuapina
 
Heippa kaikille! Oon jo vähän aikaa taas lueskellut tätä ketjua, ja nyt tuli aika ilmottautua mukaan, kun sain viime perjantain sokerirasituksen tulokset :( Paastosokeri yli rajan, 5.7. Alkuraskaudessa arvot oli vielä ok. Mutta tavallaan odotettavissa oli, kun esikkoakin odottaessa oli rd.
Viimeksi tästä ketjusta sai arvokasta vertaistukea silloin, kun hermot alkoi mennä rd:hen :) Olitkohan Maijamehi samaan aikaan silloin (vuonna 2010), kun nimimerkkisi on tutun oloinen? Nimilista vois olla kiva, jos joku osaa sellaisen tehdä :)

Tessu ja Pikkuinen rv 28
 
Tessu, voipi olla et olaan oltu samassa pinossa ennenkin:) Tuo meidän pikku neiti syntyi 8/2010, jolloin siis mulla oli rd. Esikoisesta mulla ei ookkaa ollu, esikoinen on syntynyt 2003.
Tuo nimilista vois olla kiva, ketäs sellaisen vois tehdä?

Maijamehi ja katkarapu rv 31+5
 
okei tnä sit pomppas sokerit huimiin lukemiin,söin muuten tavallisesti aamulla mut otin piruuttani riisifrutinja siitähän se nousi!!! 9.6 :O...kaamea luku,ei mulla oo likimainkaan noin korkeelle noussut..no tietääpähän ettei oo asiaa enää syödä sitä.

kannatan kans nimilistaa.

Vielä olisi tasan viikko,kun sit pääsee äippäpolille.
 
Täällä pistetään insuliinia 14 yksikköä joka ilta kantturaan ja aamuarvot (eli mun ongelma arvot pysyneet hyvänä)

Tänään kävin äippäpolilla 33+6 ja edelleen on meidän tyttö iso painoarvio 2558g (Kääk) ja rv 38 olisi kuulemma ehkä 4,5-4,7kg ehkä jopa 5kg!!!

Sain kuitenkin käynnistyspäivän joka on 37+6 12.6.12
 
möhköpantti hyvä et sait käynnistyspäivän...iiikkk...nyt alkoi pelottaan..koska ens vk se äippäpoli et paljonko painoarvio meinaa olla nyt ja sit la:n tienoilla...toisaalta olis kiva et sais tommosen käynnistyspäivän,sais tietää koska pikkuinen meinaa maailmaan tulla!

oonko ymmärtänyt oikein et rd odottajan vaaveja ei päästetä ainakaan yliaikaisiksi?
 
Ainakaan diabetesäitien vauvoja ei päästetä yliaikaseksi vaan paremminkin sektiolla/käynnistyksellä noin pari-kolme viikkoa ennen laskettua synnytetään. Näin ainakin mulle sano minun oma diabeteslääkäri. Paljon kuulema toki riippuu äitin kunnosta ja sen vauvan kasvusta.
Mutta en usko että rd odottajienkaan vauvoja kovin yliaikaseksi lasketaan,viimesillä viikoillahan ne kasvaa hurjasti muutenkin.
 

Yhteistyössä