Heippa vaan, pitkästä aikaa
Mulla onkin ollut vähän aikaa taukoa kirjoittelusta ja palstan seuraamisesta, ei ole vain joutanut kun koneen kanssa on hiukan kaikki takunnut. Ja yhdessä välissä sain oman rd:ni oikein hyvään tasapainoon, mutta...
Alku oli siis niin, että ensimmäinen pitkä sokeri oli 9.7, aloitin (s)karpimmat elämäntavat ja nyt edellisen kerran, noin 5kk ensimmäisestä mittauksesta oli pitkäsokeri pudonnut mukavasti 5.9 - kokoajan ollut oikea suunta. Tästä on nyt sitten kohta kulunut neljä viikkoa, josta tuli valitettavasti löysäiltyä ihan hirveän flunssan takia kolmisen viikkoa - mikään ei maistunut ja jos maistui, oli sitä sitten jotain syötävä. Ei mennyt ihan niin kuin olisi pitänyt...
Nyt olen sitten pari viikkoa taistellut taas aamusokerin kanssa, joka mulla on kokoajan ollut suurin ongelma - ja nyt ei millään meinaa löytyä taas oikeaa reseptiä sen hallintaan. Se ehti olemaan "normaali" useamman viikon (alle 5.3) ja samoin ennen aterioita ja aterioiden jälkeen mitatut arvot täysin jees. Kieltämättä nyt parina päivänä joulun aikaan on hiukan tullut lipsuttua, mutta luvan annoin ettei tarvitse niin kovasti stressata joka kyläpaikkaa. Pääasiassa kuitenkin olen pitänyt kiinni terveemmistä valinnoista ja karkkia ei ole tullut mässytettyä kuin muutaman konvehdin verran.
Nyt sitten podin suurta ahdistusta ja turhautumista, kun seuraava pitkäsokerimittaus on reippaan viikon päästä ja aamuarvo huitelee järjestään 7.0 molemmin puolin. Herään mittaamaan klo 5 aikaan, syön vhh kevyen aamupalan, minkä jälkeen sokerit käy 8-9 kieppeillä mistä laskee niin, että aamunavetan jälkeen sokerit on alle 6. Parhaimmillaan ovat olleet tuolloin kun kaikki kohdallaan, siinä 4.7-5.5 välillä.
Minulla auttoi pitkään 20yks protaphane iltapistona klo 22 aikaan, mutta nyt sen nostosta ole ollut mitään apua. Ruokailut on se millä pitää yrittää rukata näitä systeemeitä, en vaan enää tiedä mitä seuraavaksi kokeilla, kun olen kokeillut olla syömättä ennen aamua 12h 10h 8h 6h paastoja ja erilaisilla ruokailuilla; vhh, hh:t ihan minimissä, enemmän hh... Ja noi hiilarit ne on mikä mulla saa verensokerin sekoilemaan.
Toki, voihan se olla, että kun olin tosi pitkään ilman sokeria (söin vain yli 70% tummaa suklaata palan/kaksi per päivä, ei muuta sokeria - marjoja jonkun verran), niin nyt kun on noita muutamia konvehteja tullut nautittua reagoi elimistö niihin niin voimakkaasti.
Että tällaista täällä stressataan - valmistaudun jo kovaa kyytiä seuraavaan äippäpolikäyntiin 13.1. ja hirveään puolustautumiseen miksi niin hyvin sujunut aika on kääntynyt näin persiilleen... Ehkä mä vaan yritän tästä tämän turhautumispurkautumisen jälkeen jälleen ottaa itseäni niskasta kiinni ja saada noi sokrut pysyyn rajoissa, ei tässä muu auta, vaikka tuntuu jo toivottamalta kun ei tiedä mitä tehdä.
hukkasukka, 25+3