~~ RD odottajat 2010-2011 ~~

Bubbeli, ihan huippua! Meille ei siis enää kovin montaa pistosta, mihinkään :D

Mä kävin vielä tänään mittaamassa neuvolassa verenpaineen ja pissanäytteellä. Paineet alkaa olla koholla, alapaine nyt siinä 98-100, mutta kotimittauksessa vähän vähemmän. Pissa puhdas. Toivottavasti nyt ei vlopun aikana mitään ihmeitä enää sen saralla kun kumminkin ma alkaa ne tositoimet. Vaikka enää mä en mitään ihmettelis :LOL:
 
Onnea bubbeli! Mahdatko osata olla enää mittailematta? ;)

:wave:Tervetuloa Hemiini86! Saanko vielä lasketun aikasi, niin voin lisätä sinut etusivun listaan. Parhaiten oppii mitä voi syödä ja mitä ei kirjaamalla ylös syömiset ja mitatut sokeriarvot. Yhdelle sopii yksi, toiselle toinen. Suoralta kädeltä itse jätin pois makeat (karkit, leivonnaiset, mehut ja limsat (joskus voi toki hiukan herkutellakin)) sekä vaalean leivän. 9 viikkoa olen nyt seuraillut, 4 kg paino tippunut ja 2 ylitystä mitatuissa sokeriarvoissa ollut.

Söin muuten lauantaina Daim patukan. Sokerimittari oli unohtunut töihin, joten en tiedä vaikutusta, mutta *emmetin hyvältä se maistui! :p

Vici 19+2
 
mun la on 11.1.11 :)
Ihan kauheeta on ollut toi mittaaminen, nyt jo sormenpäät kipeet ja tosi arat..Mulla on pari luonasta ja välipalaa jääny väliin eli en oo voinun mittaa, mut ne muuten kyllä näyttää ihna hyviltä ne arvot, muutaman kerran ollu jälkenen arvo koholla..
 
Hauska laskettu aika Hemiini86! Päivitin sinut listalle. Kuinka usein muuten mittailet? Mullakin hankkii sormenpäät aina välillä "kovettua" mittaamisesta, mutta auttaa, kun pidän pari kolme välipäivää mittauksissa. Minä kun mittailen vähintään kolmena päivänä viikossa, niin noita välipäiviä on helppo järjestää.
 
olis kiva jos syntyisikin tuolloin :)
Mulle sanottiin neuvolas et 3kertaa viikossa, mut oon kyl jooka päivä mitannu kun sanoi et voit muutenkin useimmin mitata..nyt ainakin piän välipäiviä mittauksesta jos se auttais :)
 
kääkkis
Tervetuloa Hemiini86 :) Hieno LA :)

Upeaa Bubbeli!!!! Varmaan mahtava tunne, kun tietää ettei kohta tarvitse mittailla mitään... ( Sitä odotellessa :D )

Mulla on arvot olleet yhä tosi alhaalla, vaikka en ole jaksanut orjallisesti noudattaa ruokavaliota. Olen yrittänyt kyllä pitää kohtuuden, jos jotain hyvääkin syön. Rajanylitystä ei ole tullut yli kuukauteen ( mittauspäivänä ainakaan) :) Hiilarit olen karsinut minimiin ja oikeastaan muuta en olekaan nyt tehnyt, kun välttänyt viljoja ja perunaa. Leivoin pari kertaa omenapiirakkaa kyllä spelttijauhoon ja hedelmäsokeriin ja tuli ihan hyvät arvot siitä. Mulla alkoi viimeinen viikko 27 vuotiaana, sunnuntaina sitten paukahtaa 28v. :)

kääkkis rv 26+0
 
Ei mitään uutta sokerien suhteen täällä. Korkeimmat lukemat mittarissa päivällisen jälkeen, mutta nekin vielä pysyneet hyvin rajoissa (seiskan kieppeillä).

Flunssa on iskenyt ja se latistaa oloa. Kurkku kipeänä ja nokka tukossa, mutta ei kuumetta. :snotty:

Tasan kaksi viikkoa rakenneultraan =)

Vici 19+4
 
Meille syntyi 15.10. (39+1) suunnitellulla sektiolla poika. 4250g/51.5cm/38cm.

Onneksi alatiesynnytys ei ehtinyt alkaa, minullahan oli tuohon päivään saakka lupa synnyttää alakautta. Ensinhän tässä on taas kerran mennyt painoarvio pieleen (38+0 3400g) ja myös tarjonta oli väärin katsottu, luullakseni. Tarjonnaksi oli merkitty "jalka" eli jalat vissiin olisi tullut ensin. Leikkaushan tehtiin perätilan vuoksi, mutta oli katsottu, että tulee pylly edellä eikä jalat edellä.

Eilen pääsimme kotiin, käytyämme kierroksella vastasyntyneiden teho -ja tarkkailuosastolla. Sokeritipassa pikkuinen majaili 3vrk ja sitten kuului sivuääni sydämestä ja siitä tehtiin ultraääni. Onneksi mitään löydöksiä ei ollut.
Huomenna pitää mennä kontrolliverikokeisiin vielä pojan kanssa. Kalkkiarvot on pikkuisella matalat ja niihin menee lääkitys 6h välein.

Bubbeli ja pieni eskimopoika 6vrk
(joka oikeasti kaipaa vauvamahaansa, hullu?!)
 
Onnea bubbeli :flower::flower:

Onneksi kaikki sujui hyvin ja pääsitte nopeasti kotiin :heart:

Olisi kiva kuulla myös joltain jo synnyttäneeltä myöhemmässä vaiheessa miten sokereiden seuranta jatkossa toteutuu. Että jos haluat joskus tässä ketjussa piipahtaa kertomassa kuulumisia, odotan niitä mielenkiinnolla! Eikös jälkitarkastuksen aikaan joudu taas sokerirasitukseen?
 
Onnea bubbelille pojasta :flower:

Täällä poksahti eilen rv 36! Tänään olin tyksissä kontrollikäynnillä ja vaavilla kaikki kunnossa, eikä painoarviokaan vielä mitään pilviä hiponut, 2,9kg tällähetkellä.
Sain uuden ajan kolmen viikon päähän, jolloin siis rv 39..että sitten katsellaan taas vauvan vointia ja kokoa. Toivottavasti ei tarttis tän mahan kanssa niin pitkälle kärvistellä...alkaa oleen jo aika mahtavat kivut tuolla alakerrassa, ja supistelee jo aika kipeestikkin pitkin päiviä...
Esikoinen syntyi 38+4, että jos tääkin tajuis tulla samoihin aikoihin...toivossa on hyvä elää! :)

Sokerit pysyny kurissa hyvin, ja oon sortunut aika usein herkutteluunkin...ja silloin en oo kyllä uskaltanu edes mitata :ashamed: Jos nyt nää viimeset viikot sais pidettyy näpit irti herkuista...
 
:wave:

Arvatkaapa oliko ihanaa heittää tänään roskikseen insuliinit ja neulat?! Vitsit mikä helpotus. Olokin on paljon parempi, vaikkei muistaisi syödä. Insujen kanssa tuppasi tulemaan heikko olo nopeasti, jos venyi ruokailujen väli.

Vici*
Minulle väitti sisätautilääkäri, että vuoden kohdalla olisi vasta uusi rasitus. Kyllä se mielestäni on aiemmin. Menen huomenna hakasten poistoon ja kyselen asiasta terkkarilta.
Heh, ei muuten tuntunut, että olisimme päässeet nopeasti kotiin :D Viisi vuorakautta, huh! Haaveilin päivää aiemmasta kotiutuksesta muttei kalkkiarvojen vuoksi päästy kotiin silloin.

Bubbeli ja poju 6vrk

Ja tosiaan, tästä ketjusta on tullut toinen kotini, joten hyvin vaikea täältä on lähteä :/
 
Viimeksi muokattu:
On se bubbeli varmaan aika ihmeellistä, ettei enää tarvitse insuja pistellä. Onnittelut siitäkin!

Eikös sektion (ainakin synnytyksen aikaisen) jälkeen aina haluta pitää 5 päivää sairaalassa? Esikoisen syntymän jälkeen minulta tikitkin poistettiin samana päivänä, kun pääsin pois 5 sairaalassaolopäivän jälkeen. Ja haava tietty aukesi samantien...

Tuli muuten joku päivä ihan älyttömän matala sokeritulos päivällisen jälkeen. Useimmiten mulla on nuo päivällisen jälkeiset arvot välillä 6,7 - 7,2. Nyt mittari löi tauluun 4,8 :O enkä yhtään tiiä sanoa mistä johtuis. Tarkistin tuloksen vielä uusintamittauksellakin...
 
Paljon onnea vauvaantuneille!! :flower: Omaan synnytykseen tuntuu olevan vielä ikuisuus!

Jostain syystä mulla on nuo sikeriarvot lähtenyt nyt nousuut... paljon on viimeaikoina ollut ylityksiä ja super paljon niitä mitkä menevät ihan rajalle! :/
Vaikuttaiskohan se kun on oksentaminen pikkasen alkanut vähentymään ja ruoka alkanut maistumaan??

Pitää varmaan huomenna soittaa neuvolaan että laittaa lähetteen äitipolille niin voidaan sitten rakenneultran yhteydessä katsoa myös noita mun sokerijuttuja. Rakenneultraan mulla vielä 2,5vkoa.

MITÄÄN vähänkään makeeta ei voi edes katsoa päin, kun heti pompsahtaa sokerit ylös. Eilen koulussa meillä oli salaatti lounas (savukala salaatti) Jonka kanssa otin sämpylänpuolikkaan ja lasin maitoa ja jälkkäriksi pienen pienen palan mustikkapiirakkaa ja oli aterianjälkeinen arvo yli 8???

Lisäksi mulle tuottaa vaikeutta tässä ruokavalion seurannassa se että kun tosiaan edelleen kärsin pahoinvoinnista niin sitä tulee syötyä sitä mitä alas milloinkin sitten saa menemään! :|
Tässä viikkojakin niin reilusti9 vielä jäljellä ettei olisi sokrujen tarvinnut alkaa nyt vielä kenkkuilemaan...


Liro ja papunen 18+0 *poks,poks*
 
Onnea Bubbeli pikkuisesta! Jep, tiedän tuon onnen tunteen kun insut sai veks!
Mulle terkka sanoi et 6vk päästä synnytyksestä uus sokerirasitus.
Täällä pikkuinen kasvaa hyvin, ja oma olo on jo tosi hyvä! Josko huomenna pääsis ulkoilemaan pikkuisen kanssa <3

Miimaamuu ja Pikku Ruu 2vk
 
:wave:

Vici
Itse olisin päässyt kotiin maanantaina (synnytys perjantaina), mutten halunnut jättää vauvaa sairaalaan yksin. No, onneksi maanantai-iltana vauva pääsikin jo vierihoitoon, niin ei enää ollut kiire mihinkään. Se sitten ketutti, kun vauvalla kalkkiarvot oli matalat eikä päästy tiistaina kotiin. Se oli aika paha isku, koska olin jo valmistautunut henkisesti siihen. Noh, tuo aika on jo unohtunut :D
Eikä sinne vissiin kukaan ole jäänyt asumaan :D
Alkoi olemaan hirveä ikävä jo kotiin ja joka ilta itkin hysteriäitkut siellä sairaalassa. Esikoisen sairaala-aikana ei ollut mitään ongelmaa olla siellä melkein kaksi viikkoa :D

Meillä tosiaan vauva joutui olemaan perjantaista maanantai-aamuun sokeritipassa. Jokaisen kolmen tunnin kohdalla olevassa sokerimittauksessa jännitti todella hurjasti! Mielessä liikkui vaan "laskeeko tipan määrä vai ei.. koska päästään vierihoitoon.."

Sokerivauvot joutuu vissiin helpommin tippaan kuin normaalisti. Kuulin lastenlääkärin yhtä puhelua jostain vastasyntyneestä. Kyseisellä vauvalla oli samat sokeriarvot kuin meidän vauvalla ja lääkäri kyseli oliko diabetesäiti. Ei ollut ja ohjeeksi tuli seurata kolmen tunnin välein sokereita. Meidän poju joutui melkein samantien tippaan. Mutta juuh, niinhän se on - helpommin ne sokerit laskee diabetesäitien vauvoilla.

Liro
Voi persus :/ Ehkä tuo mustikkapiirakka oli se, joka sai sun sokrut nousemaan liikaa?

Bubbeli ja "Arvi" 9vrk
 
Kiva lukea kuulumisia miimaamuu ja bubbeli. Tuo vauvan sokeritippaan joutuminen on kyllä varmaan piinallista, kun odottaa vain saavansa pienen omaan hoivaansa.

Harmistus Liro.

Minua pelottaa myös tuo, että sokeriarvot alkavat heittelemään, kun raskaus etenee. Eilen pelästyin todenteolla, kun paastomittauksessa mittariin ilmestyi lukema 5,8. Lauantaina oli ollut veljen esikoisen ristiäiset ja siellä olin makeaa kuitenkin syönyt. Tein uusintamittauksen ja lukema olikin 5,2. Mietin, että täh ja mittasin kolmannen kerran, jolloin arvoksi tuli 4,9. Mietin vain mihin tässä nyt sitten luottaisi ja kirjasin keskimmäisen tuloksen ylös. :rolleyes:

Vici 20+2
 
Täällä kanssa 1 rd-odottaja, viikkoja kasassa 24+0 ja ruokavaliolla mennään. Mahtunen mukaan? :wave: Tähän asti arvot on hienosti pysyneet aisoissa ilman kummempia kommervenkkejä, mutta viime viikolla juuri neuvolatäti kehoitti tarkkailemaan arvoja useammin kun viikot 23-30 taitaa olla sitä riskialtteinta aikaa. No niin, lauantaina se sitten räjähti käsiin, ainoastaan paastoarvo ja aamiaisen jälkeinen arvo oli kunnossa ja loput heitti häränpyllyä 8,3-12,1 välillä. Tätä jatkui sitten sunnuntaillekin, tosin siellä sain jo lounaan ja iltapalan jälkeen normaalimittauksetkin, ja lopulta älysin että kaikki leipä on nyt sitten oikeasti taakse jäänyttä elämää, ne näkyy nostavan nuo sokrut pilviin. Tänä aamuna kaikki ok, ja äsköinen lounaan jälkeinen arvo ok.

Eli tämä nyt alkaa miettiä mitä ihmettä syö aamupalaksi, kun se leipä ei enää vaan käy. Ja voi viiksi että mua risoo kun antavat tuolta neuvolasta niin hintsusti niitä liuskoja, saa kokoajan olla ruinaamassa niitä lisää. Pyh ja pah.

Amos 24+0
 
Täällä kanssa 1 rd-odottaja...
Ja täällä!!! :p

Eli lyhyesti, toinen lapsi tulossa, ekassakin oli insuliinihoitoinen rd. Esikoisella kuitenkin syntymän jälkeen sokerit ok, painoa oli 3500 grammaa.

Tässä toisessa kävin sitten sokerirasituksessa jo rv 12, paastoarvo oli hiukan koholla. Nyt mennään rv 22+6 ja viimeisen viikon aikana paastoarvot nousseet taivaisiin :ashamed:

Sain pari viikkoa sitten rakenneultrassa käteeni Metforem-reseptin mutta ei taida purra?! Vauva on ihan normaalimitoissa, onneksi, mutta esim. tänä aamuna paastoarvo oli 7.4 ja aamupalan jälkeen 11.8!!! About samanlaisia arvoja noin viikon verran. Muissa päivän arvoissa ei häikkää.

Soitin sitten ä-polille, menen käymään siellä torstaina ja saanen insut. Tein kuitenkin radikaalin ratkaisun tänään sen 11.8 arvon jälkimainingeissa: leipä, peruna, riisi, pasta ja sokeri hiivattiin ja ala-/hyväkarppauksella eteen päin. Olen joskus aiemminkin karppaillut ja niin oli tarkoitus alkaa taas tämän raskauden jälkeen uudelleen mutta se aloitus nyt sitten aikaistui =)

Äsken, tunti lounaasta, arvo oli 6.3!!! Kyllä tuntui hyvältä. Söin broilerin rintapalan, 5 cm tuorekurkkua, 1 kotimaisen tomaatin, 3 rkl raejuustoa, 2 rkl tsatsikia, 7 oliivia - eli lautanen ihan täynnä tavaraa eikä nälkää jäänyt! Nyt vaan tällä samalla reseptillä eteen päin...

Löytyykös tästä pinosta vhh-dieettiläisiä? Miten teillä on suhtauduttu, jos olette kertoneet neuvolassa/ä-polilla vhh:sta? Mulle sanoi aamulla ä-polin kätilö, että pitäisi illalla syödä vielä tukevammin, esim. leipäpala jonka päällä kokolihaleikkele, yms... Ja leipä on mulla just se pahan alku ja juuri eli se saa sokerit nousuun hetkessä.

-rallis
 
Iltaa!
Meille syntyi 20.10. pieni tyttönen eli maagiset mitat oli 50cm ja 3970g. Alle nelikiloiseksi siis jäi :LOL:. Tyttö meinas jäädä ensin olla "tulematta", mutta vielä sitten päätti tulla kolmen päivän käynnistelyn päälle. Tulikin niin vauhdikkaasti että tuli vedettyä toi synnytyskin sitten sen luomuimman kautta, paitti sain mä panadolin tuntia ennen :) Tyttö vaan hulahti ja sen tuloa ei voinu yhtään hidastaa. Kaikki hyvin näin jälkikäteen, mutta kiitos, meidän lapsisaldo on nyt tässä kahdessa.

Tytön sokerit oli kolmessa ekassa mittauksessa kohdillaan, joten niitä ei sitten enää tarvitse seurailla ja päästiin lauantaina kotiin ihan normaalisti. Nyt oon ite kiskonu kun hullu puuroa tota suklaata ja pullaa. Tosin nyt kolmen päivän jälkeen alkaa jo oksettaa niin että tän voi vaikka lopetella sitten taas tähän tän villityksen :)

Onnea bubbeli, pääsit synnyttämään mua ennen kuitenkin! Ei vissiin mee noi synnytykset koskaan sillä tavalla kun oli ajatellu :)

Mutta nyt nukkumaan, kiitos kaikille tsemppauksesta raskauden ajalta ja kyllä mä täällä varmasti vielä satunnaisesti heilun, ei osaa päästää irti :D

Keukeu ja tyttö 6vrk
 
Heipä hei!!!
Mahtuuko vielä mukaan yksi??? Itsellä todettiin rd maanantaina kun oli toinen sokerirasitus, ensimmäisen tunnin arvo oli koholla. Muut arvot olivat hyviä. Kyllä jäi kaivelee mieleen kun neuvolatäti soitti ja ilmoitti asian. Eilen oli neuvolalääkäri ja samalla sain esitteen ruokavaliosta. Huomenna pitäisi heti aamulla hakea terveyskeskuksesta mittari ja opastusta terkkarilta. Sitten vaan mittailemaan joka ikisen syönnin jälkeen.

Minnis ja Dude 26+0, la 2.2.2011
 
Tervetuloa Amos82, rallukka ja Minnis :wave: Varmasti tänne mahtuu mukaan kanssasisaria jakamaan mietteitä rd:stä. Saisinko vielä Amos82 ja rallukka teiltä la:t, niin lisään teidät listaan. Mua jännittää kovasti käykö minun sokereilleni kuten Amos82 sinulla, kun viikkoja kertyy, mutta olen ajatellut sitten kanssa tuota vhh:ta kokeilla. Tähän asti ruisleipä on vielä sopinut todella hyvin. Ja ruisleipää olenkin tottunut syömään koko ikäni, joten samaa mietin, mitä sitten aamulla, jos ruisleipä ei enää sovi. Karppaajilla oli kyllä kivanoloisia reseptejä.

Jonkinverran tässä on ollutkin noita vhh:lla olevia, kannattaa hiukan selata viestiketjua. Heiltä on myös saanut hyviä vinkkejä syömisiin. Tämän viestiketjun ihan ekoilla sivuilla taisi olla jonkinverran keskustelua siitä.

Hurjasti onnea KeuKeu :flower::flower: Kiva tietää, ettet pysty heti hylkäämään meitä. Teiltä jo synnyttäneiltä saa varmasti "toivoa" ja erinäköistä vinkkiä, kun katsotte asiaa jo eri vinkkelistä.
 
LA olis 14.2 ja ensimmäistä odotellaan. Olenkin tätä ketjua kahlannut aiemminkin läpi ja saanut ihan hyviä vinkkejä, vielä kun ottaisi itseään niskasta kiinni ja noudattais niitä. Vhh:lle minäkin meinasin itseni patistaa, sillä varmastikin saa pidettyä nuo sokrut kurissa.

Minnis75, mullakin oli se tunnin arvo koholla. Sain ohjeeksi mitata 2-3 kertaa viikossa alkuun ja nyt sitten tiheämmin. Tosin alkuun se mittailu oli niin mielenkiintoista että taisin mittailla kokoa ajan niitä sokruja. =) Nyt on ehken vähän into laantunut. Tänä aamuna paasto oli koholla, mutta tunnin päästä aamupalasta arvo ihan ok. Luultavasti tuo paaston nousu johtui siitä etten syönyt illalla mitään, pitäs muistaa se iltapalakin syödä jotta pysyis nuo arvot kohdallaan.

Amos 24+3
 

Yhteistyössä