Raskausruikuttajista.

  • Viestiketjun aloittaja tahtoo toisen
  • Ensimmäinen viesti
naiset puusta
Ennenvanhaan ei ole saanut edes mitään kivunlievityksiä, vyöhykehoitoja tms eikä silloin kukaan valittanut. Nykyään ruikutetaan jokaisesta lohjenneesta kynnestä. Pehmennyttä kansaa sanon minä.
 
"vieras"
Ensin halutaan raskaaksi ja sitten alkaa kamala valitus. Kaikki on hankalaa, väsyttää, on nälkä, ei tee mieli, masentaa, itkettää, päähän sattuu, jalkoihin sattuu, paha olo, kotitöitä ei jaksa, töissä ei voi olla, selkää vaivaa, vali vali vali. Sitten saa kuulla näitä kuuluisia kommentteja: "sä et tiedä miltä MUSTA tuntuu", "muttakun minulla on OIKEASTI paha olla", "kaikille raskaus on erilainen, minulle se on kamalan rankkaa". Ei ne kuulkaa kamalasti toisistaan eroa. Lopettakaa se valittaminen tai vuokratkaa sijaiskohtu.
No kyllä ne raskaudet kuules TODELLAKIN voi erota toisistaan. Kokemusta on kahdesta erilaisesta raskaudesta joissa on ollut ihan "oikeita", haitallisia vaivoja. Miksi ei saisi valittaa? Ethän valita synnytyksessäkään tai ole lääkkeitä vailla, itsehän siihen tilaan olet itsesi hankkinut?
 
Ennenvanhaan ei ole saanut edes mitään kivunlievityksiä, vyöhykehoitoja tms eikä silloin kukaan valittanut. Nykyään ruikutetaan jokaisesta lohjenneesta kynnestä. Pehmennyttä kansaa sanon minä.
Aiheessa kun aiheessa vedetään aina tämä "ennen vanhaa" -kortti mukaan.
No, se oli ennen vanhaan tosiaan se. Nykyaika on muuttunutta ja hyväksy sinäkin se.
 
voi sua.
Ennenvanhaan ei ole saanut edes mitään kivunlievityksiä, vyöhykehoitoja tms eikä silloin kukaan valittanut. Nykyään ruikutetaan jokaisesta lohjenneesta kynnestä. Pehmennyttä kansaa sanon minä.
öö, mistähän tämä käsity oikein tulee? Silloin ah niin parempaan entisaikaan valitettiin varmasti yhtä paljon.

Mutta myös lapsi ja äiti kuolleisuus oli paljon suurempaa. Se on totta ettei synnytyksessä ollut kipulääkkeitä tarjolla. Silloin vedettiinkiin viinaa.

Mummo kertonut kuinka synnytystä käynistettiin kunnon vodka paukulla. Ja ihan tohtorin määräyksestä.

Kyllä se vain oli ennenvanhaan parempaa tuo raskaus ja synnytysaika. Voih, miksi me emme kaikki eläneet satavuotta sitten, oli tämä maailma silloin niin paljon parempi paikka.

ja vyöhykehoito onkin tosi tuore keksintö.
 
^vierailija^
Toki raskaana olevalla saattaa olla tukalampaa kuin muilla.
Mutta minusta ruikuttaminen, ihan mistä vaan, on todella ärsyttävää. Tai puuduttavaa, alkaa vain niin kyllästyttämään niiden henkilöiden jutut.

"Oivoivoi, on niin huono olo. Oivoivoi väsyttää. Oivoivoi kävin taas oksentamassa. Oivoivoi ku tää on kamalaa" No oivoivoi vaan sullekkin! Kerroit noi samat asiat eilen, ja toissapäivänä, ja sitä edellisenä, ja koko viime viikon. Oot raskaana, se on jo tajuttu! Voitko jo olla hiljaa tai edes vaihtaa puheenaihetta...
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja voe että;24815297:
Heh, huomaa heti ketkä ovat niitä turhasta valittajia, kun tulevat tänne heti suu vaahdossa puolustelemaan :D Varmaan juuri niitä joille koskaan ei mikään riitä eikä koskaan ole mikään hyvi muutenkaan. Hemmoteltuja uusavuttomuuksia.
No jos sun mielestä 24/7 oksentelu, paikkoja avaavat supistelut puolivälissä, lantion löystyminen, aivohalvauksen epäily ja tutkimukset neurologisella, krooninen unettomuus ja raskausdiabetes on uusavuttomuutta niin sittenhän asia on näin.
Btw, tänä päivänäkään edes omat vanhempani saatikka monet muut eivät tiedä raskauden aikaisista ongelmistani ja synnytin omasta halustani ilman lääkkeitä joten niin hurja valittaja olen :)
 
yysh
[QUOTE="vieras";24815468]No jos sun mielestä 24/7 oksentelu, paikkoja avaavat supistelut puolivälissä, lantion löystyminen, aivohalvauksen epäily ja tutkimukset neurologisella, krooninen unettomuus ja raskausdiabetes on uusavuttomuutta niin sittenhän asia on näin.
Btw, tänä päivänäkään edes omat vanhempani saatikka monet muut eivät tiedä raskauden aikaisista ongelmistani ja synnytin omasta halustani ilman lääkkeitä joten niin hurja valittaja olen :)[/QUOTE]

ja sädekehä säihkyy!
 
"huh"
Mulla takana 2 erilaista raskautta. Ensimmäisessä voin pahoin melkein jatkuvasti. Toisessa sitä pahoinvointia oli huomattavasti vähemmän, mutta ah ja voih ne kaikki kivuliaimmat vaivat tulivat sitten kauheana päälle.
En päässyt 50:ä askelta eteenpäin, etteikö tarvinut taukoilla välillä.
 
Toki raskaana olevalla saattaa olla tukalampaa kuin muilla.
Mutta minusta ruikuttaminen, ihan mistä vaan, on todella ärsyttävää. Tai puuduttavaa, alkaa vain niin kyllästyttämään niiden henkilöiden jutut.

"Oivoivoi, on niin huono olo. Oivoivoi väsyttää. Oivoivoi kävin taas oksentamassa. Oivoivoi ku tää on kamalaa" No oivoivoi vaan sullekkin! Kerroit noi samat asiat eilen, ja toissapäivänä, ja sitä edellisenä, ja koko viime viikon. Oot raskaana, se on jo tajuttu! Voitko jo olla hiljaa tai edes vaihtaa puheenaihetta...
Peesi. Vaivoja ei vähätellä, niitä on ja kaikilla raskaudet erilaisia, osalla helppoja ja osalla kaikkea muuta.
Mutta se asenne..... ja jatkuva voihkiminen- SE on se joka ottaa pannuun.
 
eiterve
joop turhaa hommaa vinkua miten selkään yms joka paikkaan sattuu. oma syy. ketään ei oikeesti kiinnosta! katkaisin juuri välit yhteen lisääntyjään, jolla raskaudet vaikeita mutta silti pakko olla paksuna että saa paasausta ja muka luvan valittaa.. hoihhoihjaaa. ei muutaku haarat kiinni ni ei tartte valittaa joka asiasta!!
 
"vieras"
joop turhaa hommaa vinkua miten selkään yms joka paikkaan sattuu. oma syy. ketään ei oikeesti kiinnosta! katkaisin juuri välit yhteen lisääntyjään, jolla raskaudet vaikeita mutta silti pakko olla paksuna että saa paasausta ja muka luvan valittaa.. hoihhoihjaaa. ei muutaku haarat kiinni ni ei tartte valittaa joka asiasta!!
Onneksi mulla on ystäviä joiden kanssa tukeudutaan toisiimme. Valittaminen auttaa, vertaistukea :)
 
njnm
Mua ottaa pannuun eniten nää ruikuttajat, jotka valittavat vaivojaan (todellisia tai liioteltuja) joka hemmetin välissä, mutta ei kuitenkaan suoraan. Toivottavasti joku tajuaa mitä tällä tarkoitan. Sitten seuraavassa lauseessa kerrotaan voihkien, että on kuitenkin töissä käynyt ja kodin suursiivouksen tehnyt. Nää on just niitä, jotka kalastelee niitä säälipisteitä ja ylistyksiä. Niiden ilme loistaa, jos joku erehtyy niille sanomaan, että "Voi kun sä olet ollut niin ahkera, vaikka sulla niin vaikeaa ja raskasta onkin. Jää ihmeessä sairaslomalle heti, kun siltä tuntuu..."
 
---
Olen ap kanssasi samaa mieltä! Kaikilla on varmasti raskausaikana vaivoja enemmän tai vähemmän, mutta todellinen ero tulee siinä, että toiset valittavat taukoamatta ja toiset eivät!

Itsekin kärsin todella voimakkaasta pahoinvoinnista useita viikkoja, selkä oli puolesta välistä lähtien täysin sökönä jne. mutta hittoako se taukoamaton valitus ja marina olisi auttanut!!! Toki asioista kerroin jos vointia kysyttiin.

Mutta sitten on näitä marisija-kitisijä-säälin kerjääjä valittajia, jotka eivät osaa puhua muusta kuin omasta kurjuudestaan. Ja vaativat ja olettavat, että kaikkien pitäisi kohdella heitä kuin kukkaa kämmenellä ja hyväksyä heiltä millaista käytöstä tahansa vain siksi, että heillä, vain heillä koko maailmassa, on niiiiiin kamalaa ja vaikeaa. Eihän tuollaista maailman napaa jaksa kukaan katsella.
 
"aan"
no mä olen ihan lyhyesti ja ytimekkäästi todennut, että ei ole helppoa olla mielisairas 9 kuukautta. plus sitten kaikki muu paska. kyllä meillä ainakin jää lapset näihin kahteen, ihan vaan vittumaisen raskauden takia. huomaa ettei ap tiedä mistään mitään. ja jos sulle ap tulee yllätyksenä se, että jokainen raskaus on todellakin erilainen, niin oot aika tyhmä.
 
"huoh"
Sanoin pomolle tässä max 1,5kk sitten että haluan vähän kevyempiin hommiin kun oli supistellut niin paljon töissä, pomo (itsekin nainen ja 2 lasta) tiuskaisi että ei se nyt vielä mitään meinaa. Mutta niinpä vain meinas osottaa jo syntymisen merkkejä tuossa pari viikkoa sitten ja äitiyslomaan asti saikkua..
 
Nokuule
Aina ei voi olla kivaa, elämä ei oo aina ihanaa vaikka ois kuinka tehny, saavuttanu tai saanu jotain sellasta josta on kauan haaveillu. Ihmisellä on oikeus joskus valittaakin, se on ihan tervettä.
 
Kyllä ne raskaudet vain eroaa ihmisillä.
Mulla raskausajat olleet olleet todella helppoja, kolmannessa sain pikku hitusen aavistuksen mitä raskaus voi tuoda tullessaan, siis oireita.
Ja taas ystäviä joilla raskaus ollut yhtä "helvettiä", oksennettu liki koko odotusaika, kävelemään tekee tuskaa jne jne.
 
Omasta mielestäni raskaudet voivat erota toisistaan hyvinkin radikaalisti. Kuten varmaan tiedät, joidenkin raskaus voi olla lähes täysin oireeton ja vaivaton. Äiti tuntuu suorastaan kukoistavan tuona aikana, ja hyvin menee muutenkin. Samaan aikaan toisaalla toinen äiti voi kamppailla vaivojensa kanssa ja vääntää itkua, kun ei kykene kunnolla niiden (vaivojensa) vuoksi kävelemään.

Raskaus on totta kai iso muutos kenen tahansa kropalle, mutta se on niin yksilöllistä, miten kenenkin kroppa siihen sitten reagoi... Ja kuten varmasti kaikki tiedämme, myös jokainen raskaus on ihan oikeasti ainutlaatuinen; vaikka kaikenlaista vaivaa ja ongelmaa olisi ekassa raskaudessa, ei niitä välttämättä ilmene toisessa tai kolmannessakaan, neljäs raskaus puolestaan taas voi olla hyvinkin kova paikka...

Itselläni tuo esikoisen odottaminen ei kyllä tosiaankaan ollut mitään leikintekoa. Alkuraskaus meni ihan kivasti, mutta puoliväliin päästyäni aloin sitten potea jos minkälaista vaivaa. Ei mennyt kovin kauaa, kun käveleminenkin jo oli niin hankalaa, että tosissaan sai melkein itkua vääntää, jos piti kovin pitkästi kävellä. Lyhyeen matkaan kului kauan aikaa, ja oli yhtä tuskaa nousta neuvolassa siihen pedille, jossa sydänäänten kuuntelu tehdään. Lapsi laskeutui tosi aikaisin hyvin alas, ja paikat hieman aukesikin ennen aikojaan. Lopussa sitten kielsivät minua tekemästä juuri mitään, muuten olisi tullut lähtö sairaalaan.

Nyt sitten odotan pikkukakkosta ja toivon, että tämä raskaus olisi helpompi.

En tiedä, mutta kyllä mun mielestä ihmiset voivat ja saavat puhua myös negatiivisista asioista - myös valittelun ja voivottelun muodossa. Nämäkin kun kaikki kuuluu elämään. Mielestäni olisi aika pinnallista, jos kukaan ei koskaan puhuisi mistään ikävämmästä vaan kaikki esittäisivät, että täydellistä on kaikin puolin ja hyvin menee muutenkin - vaikka tapahtuisi mitä. Ei mua ainakaan kenenkään "ruikuttaminen" häiritse. Kummista asioista ihmiset jaksaakin ottaa stressiä.
 
"jopsu"
kyllä mä ainakin valitan silloin tällöin..lähinnä sitä kun olo on kun vanhalla eukolla kun iskiaskivut on välillä tosi kovat:p mutta no joo,eipä ne valittamalla mihinkään katoa:D
Eikös suomessa oo sananvapaus että antaa porukan valittaa jos se helpottaa kerran itsekin jaksaa valittaa siitä että joku valittaa raskauden vaivoista..
 

Yhteistyössä