Tuo on sinun väitteesi, ei minun.No jos asia on tiedossa niin ei saa valitta vaan se pitää kestää.
Kuka tahansa voi lukea aikaisemmat viestini ja todeta, ettei tämä pidä paikkaansa. Sen sijaan ihmettelen, miksi aivan tavalliset ja odotetut lapsen hankkimisen seuraukset tuntuvat tulevat joillekin vanhemmille yllätyksenä. Esitin, että joko nämä vanhemmat eivät ole saaneet tietoa tai sitten he ovat jostakin syystä sivuuttaneet sen.No ei se itseasiassa ole. Olet koko ajan ihmetellyt miksi ihmetellä jotain mikä oli jo tiedossa.
Vessassakäyntiesimerkki on Helin viestistä #33, jossa mainittiin asioita, jotka voivat käydä hankaliksi sen jälkeen, kun lapsia on hankittu. Ei se yleensä mahdotonta ole.Luuletko sinä, että vanhemmat useinkin kusee housuun, kun pienen lapsen kanssa on mahdotonta käydä vessassa?
Vähintäänkin kiinnostava väite. Sinusta on siis mahdotota aavistaa etukäteen, miltä tuntuisi, kun elämänpiiri kutistuisi niin, että ainoat roolit olisivat "pyykkääjä, tiskinpesijä ja elävä vauvan tutti"? Et uskaltaisi edes arvata, onko tuo sinusta itodella kävää vai ei?Etkö sä oikeasti tajua, että kukaan, ei siis kukaan voi tietää etukäteen mitä tuntee tilanteessa jota ei ole kokenut?
Eiköhän pointti ollut nimenomaan se, että kun tietää että tuollainen on mahdollista, ja tietää ettei sellaista jaksaisi, niin jättää ne lapset tekemättä. Ainakin näin minä ymmärsin. En ole itsekään tuollaista väsymys kokenut, mutta voin kuvitella sen, ja tiedän etten sitä jaksaisi, joten en tee lapsia. Mitä nämä mammat ajattelee, ajatteletteko oikeasti että a) näin ei vaan voi minulle tapahtua vai b) jos tapahtuu, niin jaksan ihan hyvin, korkeintaan vähän väsyttää? Kumpaakaan ajattelutapaa en ymmärrä, ei kai kukaan voi noin naiivi olla? Eikö nämä ihmiset ole ikinä esim. kokeneet univelkaa, että osaisivat kuvitella millainen se on potenssiin 10 kun se jatkuukin kuukausia? Onko tämä mielikuvituksen vai järjen puutetta, vai vain sitä naiivia uskoa että ei se mun kohdalle...Ja M33, sillä hetkellä kun olet kokenut unettomuutta niin pahasti, että silmät ovat vaan sumua aamuisin ja koet fyysistä kipua asiasta. Oletko alkanut hoitamaan vauvaa ja tyydyttämään sen tarpeita?
Täh, minähän nimenomaan sanoin että tiedän että en kestäisi, ja siksi olen valinnut olla tekemättä lapsia. Nimenomaan tiedän voimavarani ja sen, että en jaksaisi todellakaan esim. ap:n tilannetta. En jaksaisi todennäköisesti edes. ns. keskivertolasta. Mitä yli-ihmisyyttä siinä on? Eikö yli-ihmisiä ole päinvastoin ne, jotka kuvittelevat kestävänsä mitä vaan? Sitten maailma sortuu kun voimavarat eivät ylläripylläri olleetkaan loppumattomia, eikä maailmankaikkeus ollutkaan varannut elämänpolulle pelkästään kultaharkkoja.Harva meistä elää tuollaisessa vaaleanpunaisessa kuplassa, että kaikki omat voimavarat pystyy ennustamaan tarkasti, ei koskaan tarvitse muiden apua ja tukea missään ja vielä pystyy katsomaan lasipallosta senkin miten esim parisuhde kestää jonkun eteen tulevan kriisin. Vau, te yli-ihmiset. Olen häikäistynyt.
Niin, ja jos on niin uupunut, ettei oikein jaksa edes sängystä nousta ylös, on huomattavasti helpompaa tyrkätä tissi vauvan suuhun kuin lämmitellä maitopulloja, tiskata niitä, roudata kaupasta korvikkeita jne. Joten en oikein näe, miten pulloruokintaan siirtyminen helpottaisi tilannetta. Paitsi jos lääkäri suosittelee imetyksen lopettamista esim. masennuslääkityksen vuoksi. Tai jos äitiä itseään imetys ahdistaa.Ap:lle voi olla turha ehdottaa imetyksen lopettamista, koska vauva ei välttämättä huoli pulloa ja silloin nälkäisen vauvan huudattaminen ja pullon kanssa tappelu ei elämää helpota.
Massiivinen väsymys voi vähentää maidontuloa => vauva syö tiheämpään ja kierre on valmis. Meillä rauhoittui meno huomattavasti, kun aloin antaa imetyksen ohella korviketta (samalla myös vauvan itkuisuus väheni todella paljon, raukalla oli vaan aina nälkä, ikää siis oli vajaa 6 kk). Kun kierteen saa poikki, niin pikku hiljaa se omakin olo parenee. Jos tilanne on päässyt noinkin pahaksi, niin minä kyllä kokeilisin ihan kaikki mahdolliset keinot elämän rauhoittamiseksi.Niin, ja jos on niin uupunut, ettei oikein jaksa edes sängystä nousta ylös, on huomattavasti helpompaa tyrkätä tissi vauvan suuhun kuin lämmitellä maitopulloja, tiskata niitä, roudata kaupasta korvikkeita jne. Joten en oikein näe, miten pulloruokintaan siirtyminen helpottaisi tilannetta. Paitsi jos lääkäri suosittelee imetyksen lopettamista esim. masennuslääkityksen vuoksi. Tai jos äitiä itseään imetys ahdistaa.