Raskausmyrkytyksen kokeneet! Nyt neuvoja...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pulla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pulla"

Vieras
Elikkäs toisen lapsen laskettuaika on juurikin tänään ja nyt oon huomannu, et pari päivää on jo kämmenet vähän kutisseet. Ei mitenkään hirveesti, mut silleen, et oon niitä silloin tällöin rapsutellut. Nyt rupesin kiinnittämään asiaan huomioita ja vähän niinkun ympäri kroppaa kutiaa myös. Mutta tosi vähän siis vaan. Turvotusta on kanssa.

Tarviiko mun huolestua? Tarviiko olla neuvolaan yhteydessä, kun huomenna iltapäivällä mulla on jo seuraava neuvola? Tähän asti on kaikki arvot olleet mallillaan, edellinen raskaus sujui ongelmitta ja nyt on olo muuten ihan normaali.

aijaa... No mut tarviiko mun olla huolissaan? Nää on ihan vieraita juttuja mulle. Muistan vaan kuulleeni, et kutina voi olla oire jostain ja raskausmyrkytys on ainoa, mistä olen kuullut.

Soita neuvolaan ja kerro oireista, pyydä että terveydenhoitaja laittaa lähetteen labraan maksaenstyymien ja sappiarvojen ottoon, sillähän se selviää. Tuo kutina kun just on ainoa oire tuossa hepatoosissa.

Raskausmyrkytyksen kanssa ei ole leikkimistä. Mieluummin siis tutkitaan kerran liikaa, kuin jätetään tutkimatta "koska ei kehdata valittaa".

Soita neuvolaan, käy mittauttamassa verenpaine ja stixauttamassa pissa sekä pyydä lähete labrakokeisiin, jossa nähdään maksa-arvot, sappiarvot ynnä muut, joista voidaan määrittää, onko kaikki ok vai ei.

Raskausmyrkytys voi iskeä nopeasti ja pahentua hetkessä aivan yhtä hyvin kuin tulla hitaasti hiipien. Pahimmassa tapauksessa myrkytyksestä voi seurata pysyviä ongelmia äidille, joten ei tosiaan ole leikin tai vähättelyn asia. Kokemuksesta puhun, sillä itselläni oli munuaiset sanoa pysyvästi heippa-heit ensimmäisen raskauden aikana raskausmyrkytyksen takia. Synnytyksen jälkeen jouduin syömään lääkkeitä vielä vuoden ajan, kunnes luojan kiitos munuaiset alkoivat taas toimia normaalisti.

Vissiin pitää soittaa. On vaan pieni kynnys, kun kutina ei ole mitenkään voimakasta ja mietin, kuvittelenko nyt vaan koko jutun. Ja kun mulla ei oo tietoa, et pitääkö tähän kuinka vakavasti suhtautua ja nopeesti reagoida. Että onko vaarallista katsoa huomiseen asti? On tää nyt kans.... Mut enhän mä mitään häviä, jos soitan. Kiitos neuvoista kaikille!

Alkuperäinen kirjoittaja öms;22117563:
Kutina on myös raskausmyrkytyksen oire, mutta luultavammin hepatoosin.

Höpön löpön, raskausmyrkytyksen oireet on verenpaineen nousu ja siihen liittyvät tuntemukset (näköhäiriöt, ylävatsakipu, päänsärky), proteinuria ja äkillinen runsas turvotus ja painonnousu. Kutina nimenomaan kuuluu raskaushepatoosin oireisiin.