Raskauskilot stressaa, kovasti =(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätoivoinen

Vieras
Tilanne on se että ennen tätä raskautta laihdutin huomattavasti, yli 40 kiloa ja sain painoindeksini juuri normaaliksi. Nyt olen raskaana viikoilla 34 ja painoa on tullut 7 kiloa. Sanokaa mulle ihan suoraan onko se paljon vai vähän?
Tunnen oloni niin isoksi, rumaksi, löysäksi. Tuntuu että jalat leviää kuten kädetkin, ahdistun melkein.

Olin todellakin onnellinen menetetyistä kiloistani mutta tällä hetkellä oloni on sama kuin silloin lihavimmillani. Tuntuu että työni laihdutusurakassa on mennyt ihan hukkaan ja saan aloittaa taas kaiken alusta.

Itkettää ihan. Omasta mielestä tuo 7 kiloa ei ole paljon mutta peilistä katsoessani huomaan että olen lihonut.

En yritä laihduttaa raskausaikana mutta olen syönyt mielestäni ihan hyvin ja terveellisesti. Liikkuminen on jäänyt hankaluuksien takia ja olen miettinyt siitäkö tämä löysistyminen johtuu. Haluaisin mutten enää kärsi juuri mitään.

Mulla on rv 24 ja painoa on tullut jo nyt 8 kg. Kaikkiaan mulle on yleensä tullut se viitisentoista kiloa. Eli minusta noi kilot kuulostaa vähäisiltä. Kaikki mun raskauskilot on hävinneet muutamassa kuukaudessa imettämällä, vaikka kyllähän tää painonnousu ahdistaa. Lähtö painoindeksi oli noin 20.

Eipä kuullosta vielä pahalta vaan ihan normaalilta painonnousulta. Sulla taitaa nyt painaa mieltä se vanha ylipaino vaikka nyt odotat lasta. Muista, että kertynyt paino on paljon muutakin kuin se lapsi - myös lapsivesi, istukka, lisääntynyt veren määrä jne. Ja jos sinulla on turvotusta, niin se ainakin tekee karsean olon.

Itselläni paino nousi raskausaika 11 kiloa ja ne KAIKKI jäivät laitokselle. Imetysaikana paino laski vielä ekstraa 12 kiloa. Nyt yritän vain pitää painon kurissa, kun imetys on ohitse.

mulla tuli tässä raskaudessa vain 15kg, edellisissä tullut 17&18kg, eli tuo 7kg on vähän.
Pelkästään laitokselle jää siitä se 3-4kg kun turvotus laskee ja vauvan paino tietty kanssa+muut tykötarpeet.

ei todella oo tullu paljon.. hienosti oot "selvinny"... sullahan on ihan loppu metreillä raskaus,, onnea.. nyt viel loppuajan vältät sokeria ja muuta epäterveellistä :) mulla viikkoja 26 ja 4kg tullu..

Mulla tullut neljässä täysaikaisessa raskaudessa 5-17kg, mikä aikamoinen haitari :wave:

Tässä viimeisessä tuli vaan 8kg ja nyt on pudonnut jo reilu 13kg alkupainosta, ei hyvä kun oon syömishäiriöinen muutenkin :/

Kiitos teille, helpottaa oikeasti kun kuulee mielipiteitä eikä tarvitse vain oman pään sisällä näitä miettiä. Olen yrittänyt ajatella että tuohon 7 kiloaan ei vielä ehtaa läskiä paljon mahdu, johan vauva painaa sen 2,5-3 kiloa ja siihen istukat, vedet yms. päälle.
Ehköä tosiaan tuon urheilun lopettaminen ja siitä johtuvan löysistymisen takia olo on nyt sitten tämä. Jotenkin sen ihan tuntee kun lihaksista häviää kimmoisuus =(

Ja tosiaan, tuo laihdutusurakka oli melkoinen ja toiste en siihen enää ala. Tottakai varon lihottamasta itseäni enää samanlaiseksi.

Huomaan myös ettei meinaa pää pysyä mukana enää kun niin lyhyen ajan sisään vartalossa on tapahtunut todella isoja muutoksia. Vaikea sopeutua.

ap.

Olet selvinnyt todella hienosti! Mutta ymmärrän, että nuokin tuntunut ja harmittavat - itsellä oli vähän sama tilanne. Olen lähes koko ikäni (yli 40 vuotta) ollut enemmän tai vähemmän ylipainoinen, ennen esikoista sitten laihdutin ja laihduin (oli keskenmenokin ollut) ja sitten aloin odottaa... Aluksi pahoinvointi, ei tullut paljon painoa, mutta lopussa tuli, yhteensä n. 20 kg. Niistä n. 10 jäi synnärille, loppuja yritin saada pois liian aikaisin - en jaksanut, olisi pitänyt vaan keskittyä vauvaan ja ns. relata. Erinäisistä syistä (etenkin tuo hemmetin äijä) olen viime aikona puputtanut suklaata kuin viimeistä päivää, nyt kiloja tullut taas lisää. Ja nyt olen taas raskaana. Mikä ihanaa, mutta lähden odottamaan yli 10 kg tuhdimmasta alkuasetelmasta kuin viimeksi = pelottaa. Ajattelin kysyä neuvolassa, pääsisikö psykologille puhumaan asiasta. Ravintopuolen osaan, vika on päässä.

Eli tosiaan vähän samaa asetelmaa? Mutta sinä olet todella selvinnyt aivan loistavasti. Ja kun alat miettiä kiloja, muista että vauva on n. 3-4, lapsivesi 1,5, ylimääräinen veri 1, kudosnesteet useita kiloja, jne. Sellaiset kai noin 9-12 kg tulee jo noista.

Iloa ja onnea loppuodotukseen!

Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Kiitos teille, helpottaa oikeasti kun kuulee mielipiteitä eikä tarvitse vain oman pään sisällä näitä miettiä. Olen yrittänyt ajatella että tuohon 7 kiloaan ei vielä ehtaa läskiä paljon mahdu, johan vauva painaa sen 2,5-3 kiloa ja siihen istukat, vedet yms. päälle.
Ehköä tosiaan tuon urheilun lopettaminen ja siitä johtuvan löysistymisen takia olo on nyt sitten tämä. Jotenkin sen ihan tuntee kun lihaksista häviää kimmoisuus =(

Ja tosiaan, tuo laihdutusurakka oli melkoinen ja toiste en siihen enää ala. Tottakai varon lihottamasta itseäni enää samanlaiseksi.

Huomaan myös ettei meinaa pää pysyä mukana enää kun niin lyhyen ajan sisään vartalossa on tapahtunut todella isoja muutoksia. Vaikea sopeutua.

ap.

tsemppiä jatkossa :):)

Ei todellakaan ole paljoa, älä murehdi.

Itsellä tilanne, että jos tämä raskaus tästä päätyy hamaan loppuun asti, kiloja tulee varmaan 30 tai enemmänkin.
Syynä se, että jo näin alkuunsa olen lähes koko ajan vain sängyssä. Ruokahalu on ihan hirmuinen, mutta eipä tule kulutettua edes murto-osaa syödystä energiasta. :snotty:

Ja mulla menee aina yli vuosi palautumiseenkin.

Voin jotenki samaistua tohon, vaikka mulla pudotettuja kiloja ei ollu ku 20 sillo joskus.. Mulla kilot alko kertyä vähän jo takasin päin kun tapasin mieheni ja sain ns. parisuhdekiloja, siihen nopeasti perään kaksi raskautta ja synnärille mentäessä painoin enemmän kuin painavimmallani :( Olin kuitenki iloinen niistä aikaisemmin pudotetuista kiloista koska vain luoja tietää kuinka paljon olisin painanut jos en niitä olisi pudottanut. Imetyksen loputtua oksetti kun ei mahtunut niihin vanhoihin vaatteisiin enää ollenkaan, olinhan kaikki isot heittäny pois kun joskus päätin että niitä en enää tarvitse. Nopeasti kuitenki muistui ne liikunnan ilot ja terveelliset elämäntavat mieleen ja nyt olen taas käynyt jumpissa koko syksyn. Nyt paino on vähemmän kuin mitä oli kun ekaa aloin odottamaan ja suunta on kivasti alaspäin. Nauti raskaudestasi mutta älä alan sen turvin palaamaan vanhoihin tapoihin. Sinulla on kaikki aika olla aktiivinen liikunnassa kun vauva on ulkona jos se ei nyt maistu :) Muistutat todellakin itseäsi että kuinka paljon voisit painaa nyt jos et tuota huikeaa urakkaasi olisi tehnyt :) kovasti tsemppiä loppurutistukseen ja ei tuo kilomäärä ole paljoa mitä olet kerryttänyt raskausaikanasi =)

Kiitos teille kaikille. Oikeasti vähän helpottaa kun saa vähän ajatteluapua.
Ja muutamalla ollut jopa samoja juttuja ja kokemuksia.

Onhan se suuri mullistus laihtua noinkin paljon ja samalla kohottaa kuntoa, minäkin juoksin jo todella aktiivisesti pitkää matkaa. Juuri kun uusi vartalo ja elämäntapa tuli huomasin ilokseni raskauden ja jo sitten alussa oli juttuja että aktiivinen liikunta jäi pakosta vähiin. Olen kotona jumppaillut ja hoitanut lihaskuntoa edes mutta nyt sekin on vähäistä kun ei meinaa taipua enää ja alkaa tuntumaan pahalle, välillä jopa supistelee.

Tiedän että laitokselle ja ainakin osa kiloistaja lopuille pitää antaa aikaa lähteä itsestään. Kaipa ne siitä hupenee taas kun juoksemaan pääsee.

Kiitos teille kaikille kommentoijille ja tsemppaajille, kyllä tää nyt tästä ;)

ap.

Yhteistyössä