raskaushepatoosi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä

Vieras
Miten kovaa kutinaa teillä hepatoosista kärsineet on ollut? Mulla ei jalkapohjat ja kämmenet niinkään kutia, vaan selkä ja käsivarret. Rasvausta kokeilin, mutta tutuu että kutiaa silti. Onko kutina hepatoosissa niin voimakasta, että koko ajan pitäisi olla raapimassa? Itsellä ei näin ole, vaan silloin tällöin.

Mä käyn viikotain labrassa kontrollissa, ottaa verestä sappihapot + maksa-arvot. Olen rv 34+6. Toistaiseksi on arvot olleet viiterajoissa ok. Kutina alkoi noin kaksi kk sitten ja oli helvetillistä varsinkin öisin. Melkein kyllä koko ajan sai raapia. Kämenet ja jalkapohjat oli muuten ainoot jotka ei kutissu. Kokeilin apteekista satavaa menthol spreetä, viilensi ja auttoi. NK:lla lääkäri kirjoitti antihistamiinia ja ihana helpotus. Nyt kutina on siedettävää. Mulla siis ei ole vielä hepatoosia diagnotisoitu, mutta oireet on joten siksi ravaan kontrollissa. Pyydä ihmeessä neuvolasta apua koska oire on inhottava.

Mulla kutisi vähän kämmenselkiä, iho meni ""syherölle"" ajoittain. Terkkarin mielestä oli normaalia ja asiaa ei tutkittu. Kun olin rv 41 menin äitiyspolille näyttäytymään kun itseäni tuo kutina mietitytti. Maksa-arvot oli 200 (pitäisi olla jotain 10) eli samantien otettiin sisään sairaalaan ja synnytys käynnistettiin samana päivänä. Terve tyttö syntyi siitä puolentoista vuorikauden päästä.

En halua pelotella, mutta jos yhtään epäilyttää, tarkistuttakaa maksa-arvonne. Hepatoosihan ei ole äidille vaarallinen mutta vauvalle kyllä voi olla.