Raskaushepatoosi, koska käynnistys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vanilja76
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

vanilja76

Jäsen
07.06.2006
43
0
6
Hei kaikki raskaushepatoosista kärsineet,

milloin teillä on synnytys käynnistetty? Olen lukenut, että käynnistys tehtäisiin viikoilla 37-38, mutta minulle tämä päivä määrättiin vasta viikolla 39+1. Voinkohan siis hyvin mielein odotella sinne asti vai pitäisköhän kysellä lääkäriltä uudestaan?!

Mulla ei ole omakohtaista kokemusta hepatoosista, mutta siskollani tuli ensimmäisessä raskaudessa. Joutui sairaalaan seurantaan ja käynnistettiin viikolla 36! Kannattaa pitää puolensa. Kyseessähän on vauvan etu ja terveys. Toivottavasti teillä menee kaikki hyvin! :)

Ei välttämättä käynnistetä ollenkaan, jos maksa- ja sappihappoarvot eivät ole ihan pilvissä. Itselläni oli esikoisesta käynnistys"uhka" jonnekin viikoille 37 - 38, mutta veriarvojen kohoaminen pysähtyi joten vauva syntyi luonnostaan 39+4. Kakkosesta ei käynnistyksestä edes puhuttu, sappihapot eivät kohonneet juurikaan yli raja-arvojen, vaan vauva syntyi lopulta vasta 41+0.

Esikoisen aikan kävin kerran viikossa verikokeissa + ultrassa, kakkosta odottaessa vain verikokeissa muistaakseni kahden viikon välein. Itse tietenkin seurasin vauvan liikkeittä pävittäin.

Sullakin varmaan otetaan verikokeet sännöllisesti? Voit varmaan ihan turvallisin mielin odottaa käynnistystä, ellei vauvan vointi ala huolestuttamaan.

Kiitos vastauksista!
Käyn kyllä labrassa kerran viikossa ja nyt muutaman päivän välein KTG-käyrässä. Liikkeitä toki pitää seurailla itsekin. Onneksi vauveli on sen verran virkeänä ollut, että ei ole vielä ihan liikelaskentaan täytynyt ryhtyä. Mutta aina aamusella pelko, että mitäs jos yön jälkeen ei enää tunnukaan mitään... Tästä se elinikäinen murehtiminen siis alkaa! :x

Minulla aloitettiin käynnistys viikolla 38, lapsi syntyi kylläkin kolmen käynnistyskerran jälkeen viikolla 39. Maksa-arvoja seurattiin tiiviisti rv 30 alkaen. Hepatogestoosissa sappihappojen seuranta on erityisen tärkeää vauvan hyvinvoinnin kannalta. Onko ne kurissa, eli ovatko kuinka korkeat viitearvosta ja käytätkö lääkitystä hepatosgestoosiin? Mikäli sinulla on hiukan koholla, saattaa olla että lääkäri on katsonut ettei ole käynnistykselle kiirettä. Kysy ihmeessä syyt käynnistysajankohtaan ja maksakokeiden arvot sekä lukemat ovatko kohonneet raskauden edetessä.

Minulle lääkäri sanoi, että sappohapot nousevat oleellisesti rv 40 -41, sen takia käynnistetään aikaisemmin kunhan vauvan keuhkot on kypsät. Lisäksi kerrottiin, että äidin hyvinvoinnin takia synnytys käynnistetään, sillä jatkuva kutina väsyttää ja synnytyksessä täytyy olla voimia siihen "maratooniin".

Hermoja raastavaa oli miettiä vauvan hyvinvointia ja elää kutinan kanssa, varsinkin yöt olivat kamalia kun ei saanut nukutuksi ihon takia. Jos jalkapohjat kutisevat, on hyvä keino laittaa pakastettu kylmäkalle sukkaan , se rauhoitti hetkeksi että sai nukahdettua.

Uusimmat

Yhteistyössä