Raskausdiabetes todettu viikolla 34


Kohtalotovereita, neuvoja ja tukea kaipaisin tähän asiaan. Mulle tehtiin sokerirasitus uudestaan ja paastoarvo oli koholla. Diabeteshoitajan kanssa keskustelu ens viikolla, mutta haluisin ennen sitä teiltä tietoa ja vertaistukea.

Onko mulla odotettavissa, että vauvani kasvaa liian suureksi. Viime ultrassa oli 2,5kg arvio (siis rv 34)? Pelottaa jos en pystykkään sitten synnyttämään alakautta...

Alustavasti sain tietooni, että ruokavaliohoito riittää mulle hyvin, kun näin pitkällä jo raskaus. Jos ne antaa jonku mittarin kotiin lainaan, niin onko se joku sellainen jossa joutuu pistämään itseään piikillä? (mulla piikkikammo )

Jos vauva alkaa kasvaa liian suureksi, niin mikä on se painoraja tai viikkoraja milloin aloittavat käynnistyksen aikaisintaan, vai meneekö se aina sektioksi ja antavat olla loppuun asti?

Miten teillä muilla, kellä todettu raskausdiabetes, millä viikoilla olette synnyttäneet (käynnistys vai normaalisti käynnistynyt synnytys vai sektio), minkä kokoisia vauvoja tullut ja onko ollu ihan terveitä, eli siis verensokerit ollu palleroilla ok?

Kiitos jo etukäteen =) :flower:
 
Heippa! Tuolla odotuspuolella olis pinoa raskausdiabeetikoille.

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1205535

Ja kyllä joudut itseäs pistämään, jos verensokereita täytyy seurata. Sellasella pienellä piikillä napautetaan sormen päähän, että saadaan se veripisara liuskaan.
Sulla varmasti seurataan tää loppuraskaus äitiyspolilla ja siellä sitten ultrien yms. avulla tehdään se synnytystapa-arvio.

Mulla todettiin RD rasituksessa r.viikolla 26+ ja nyt tällä viikolla jouduin alottamaan insuliinihoidon. Vauva oli n. 2kg, kun tiistaina olin ä.polilla ultrassa. Synnytyksestä ei vielä puhututtu mitään. Siellä ä.polilla sitten seuraillaan tilannetta.

Hyvää loppuraskautta sinulle ja tosiaan kannattaa tuolla o.puolen RD-pinossa huhuilla! :flower:

Riine rv31+3
 
Toisen odottaja
Mä jouduin viime raskaudessa pistään insuliinia pari viimeistä kuukautta eikä sekään nyt niin kamalaa ollut. Piikkikammostakin voi toipua kun tarpeeksi pistellään. Synnytys käynnistettiin kolme päivää ennen laskettua aikaa ja vauva painoi vähän reilu neljä kiloa. Vauva joutui sokeritipalle synnytyksen jälkeen, mutta se ei ole vaarallista, harmillista vain kun ei saanut heti vauvaa viereensä.

Nyt toisessa raskaudessa seuraan mittarilla kotona ja se on ihan helppoa. Täälläpäin seurataan itse tarkemmin ja lääkärikäyntiä ennen otetaan kolmelta päivältä arvoja ennen ateriaa ja aterian jälkeen. Jos pistäminen on vaikeaa niin suosittelen sellaista kynää joka laukeaa napin painalluksesta, se kun tekee pistämisestä huomattavasti helpompaa kuin jos joutuis itse sen piikin ihosta läpi painamaan. Mulla sellainen tuli mittarin mukana samassa paketissa.

Ruokavalion pitäminen hyvänä on kuitenkin tärkeintä ja liikunta mahdollisuuksien mukaan. Selviät varmasti vaikka alku voi ollakin hankalaa, mutta nopeasti noihin juttuihin tottuu.
 
mulla
todettiin rd rvllä 29. koko loppuraskauden jouduin pistämään insuja, oli niin "paha" diabetes. ei se niin kauheaa ollu, kaikkeen tottuu varsinki kun tiesi että se on oman pienen hyväksi. tuossa suureksi vauvan kasvamisessa kaiken a ja o on se että pidät verensokerisi tasaisena, ei siis hiilaripommeja vaan terveellistä syömistä tasaseen tahtiin. 5 kertaa päivässä ruokaa aina hiilareista kirjaa pitäen. mäkkärireissut toistaseksi kokonaan pois.

mä tein näin ja siinä oli toinenkin hyvä puoli, oma painoni pysyi tosi hyvin kurissa, jopa hiukan laihduin loppuraskaudessa! Vauva syntyi viikon etukäteen käynnistettynä ja painoi 3700g, mainio paino aloittaa elämä. synnärillä vähän harmitti kun vauva oli ekat päivät sokeritarkkailussa lastenosastolla eikä vierihoisossa, mutt asain vapaasti käydä häntä hoitamassa osastolla ja kohta huomasin että olikin ihan kiva nukkua ehjät ekat yöt synnytyksen jälkeen kun muut hoiti vauvaa.

tsemppiä, paaaljon kamalampaakin olis voinu osua kohdalle :)
 

Yhteistyössä