Raskausdiabetes todettu viikolla 34

Kohtalotovereita, neuvoja ja tukea kaipaisin tähän asiaan. Mulle tehtiin sokerirasitus uudestaan ja paastoarvo oli koholla. Diabeteshoitajan kanssa keskustelu ens viikolla, mutta haluisin ennen sitä teiltä tietoa ja vertaistukea.

Onko mulla odotettavissa, että vauvani kasvaa liian suureksi. Viime ultrassa oli 2,5kg arvio (siis rv 34)? Pelottaa jos en pystykkään sitten synnyttämään alakautta...

Alustavasti sain tietooni, että ruokavaliohoito riittää mulle hyvin, kun näin pitkällä jo raskaus. Jos ne antaa jonku mittarin kotiin lainaan, niin onko se joku sellainen jossa joutuu pistämään itseään piikillä? (mulla piikkikammo :headwall: )

Jos vauva alkaa kasvaa liian suureksi, niin mikä on se painoraja tai viikkoraja milloin aloittavat käynnistyksen aikaisintaan, vai meneekö se aina sektioksi ja antavat olla loppuun asti?

Miten teillä muilla, kellä todettu raskausdiabetes, millä viikoilla olette synnyttäneet (käynnistys vai normaalisti käynnistynyt synnytys vai sektio), minkä kokoisia vauvoja tullut ja onko ollu ihan terveitä, eli siis verensokerit ollu palleroilla ok?

Kiitos jo etukäteen =) :flower:

Täällä yksi kohtalo toveri. Minulla on varmaan insuliinitkin tulossa käyttöön. Vauvan painoarvio oli 2,8kg. Ja puhuivat jo että käynnistystä ei varmaan voi tehdä jso tätä rataa kasvaa vaan sitten sektio...ja sain ehkä sen käsityksen että ei anneta kasvaa La:n asti. Mutta kaikki riippuu nyt kasvusta....
Mua masentaa nyt kyllä kaikki. Päätin etten syö mitään, mutta äsken sitten pullaa mussutin oikein ison palan suruuni. Onneksi ei ole karkkia kotona ku muuten nekin menisi.

hei!
esikoista odottaessa mulla oli rd. insuliini hoidolla ja ainakaan 2003 ei annettu mennä la:han asti käynnistetään ennen. mulla oli aluksi ruokavalio josta sitten vaihdettiin insuliiniin kun en olisi saanut mitään suuhuni enää laittaa.
piti kluntata. painoarvio on ollu32+6 n 2.2 kg ja syntyi 39+1 käynnistettynä ja painoi 3690g

ja tosta mittarista . voi olla että saat kotiin ja kyllä sillä aina pitää veritippa saada. eli sellaisa pieniä piikkejä joilla neuvolassa hb:kin otetaan. sormen päästä naps painallus ja testiliuska veritippaan. siihen tottuu kyllä aika pian kun ajattelee että se on vauvan ja sun parhaaksi. ja tosiaan loppuu synnytykkseen eli sulla ei o enää montaakaan viikkoo jäljellä.

tinni ja ryyni 23+1

Heippa!
Täällä yksi raskausdiabeteksesta kärsivä, jo neljättä kertaa.

Mulla sama homma, että paastot liian korkeita. Sain mittarin kotiin, jolla seurasin kahden viikon ajan kuutena eri päivänä sokereita aamulla paasto ja tunti joka aterian jälkeen. Niissä tuloksissa paastot ylittivät raja-arvon tiukasta ruokavaliosta huolimatta. Tulosten vuoksi menin äitipolille rv32+2 ja sain insuliinit iltaisin pistettäväksi. Nyt insuliiniannosta joudun jokailta nostamaan kun ei inskasta ja ruokavaliosta huolimatta paasto asetu matalammalle.

Mulla näiden kolmen lapsen kohdalla ei ole sektioitu vaan alateitse ovat syntyneet, eka rv 42 4400g, toinen 40+3 4200g ja kolmas rv 42 käynnistettynä 4100g. Näiden lasten kohdalla en ole joutunut insuliinihoidolle vaan sokerit pysyivät kurissa ruokavalioni ansiosta. Kukaan näistä lapsista ei ole lastenosastolle sokeritiputukseen joutunut matalien sokereiden takia vaan ovat osastolla kontrolleeranneet vauvojen sokereita ja hyvät ovat olleet.

Nyt en tiedä, kun insuliini on käytössä lasketaanko la:aan asti vai yritetäänkö käynnistellä aikaisemmin... En innosta hihku, jos pakko käynnistää...

Painoarvio tästä vauvasta oli rv 32+2 2253g eli ennakoi reilu nelikiloista.

Nimra
Hei, minulla oli raskaudessa myös paastoarvio koholla ja sen sain pidettyä kurissa tuolla ruoalla :) ja mullahan todettiin osittain ahdas lantio muutamaa viikkoa aikaisemmin kun synty, joten sekin vaikutti kohdallani kaikkeen.

Mutta painoarvio oli 39+6 4 kg ja jäin sairaalaan käynnistykseen saman tien. Ennen käynnistys tabuja kuunneltiin tytön sydänääniä ja ne ravas liian nopealla tempolla, joten jouduin synnytyssaliin heti tarkkailuun ja siellä en ehtinyt olla kuin ehkä 15 min niin lääkäri sanoi, että nyt ei ehdi enää odotella, tytöllä on napanuora puristuksissa ja mentiin sectioon kiireellisenä, mutta alateitse olisimme yrittäneet ellei tuo napanuora olisi ollut puristuksissa :headwall: Synnytystä, kun ei voi koskaan oikein suunnitella. Tyttö painoi 3780g syntyessään.

Mittarista tosiaan...se on sellainen millä joutuu itseään pistämään sormenpäähän, mutta on juurikin tuon hemoglobiini mittauksen tyylinen juttu :) eli pienen pieni neula siellä on..

Sitä vielä, että tytöllä ei ollut sokereiden kanssa ongelmia. Kerran oli arvo 2,8 mutta sen jälkeen KAIKKI arvot ovat olleet normaaleita :wave:

Yhteistyössä