Luottaako äitipolin arvioihin vai alkaako kovistella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tinii harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tinii harmaana

Vieras
Minulla todettiin raskaushepatoosi (kolestaasi) pari viikkoa sitten ja nyt olen äitipolin seurannassa. Lääkityksenä menee Adursal ja Atarax. Olen käynyt kerran viikossa labroissa ja käyrillä. Nyt viikkoja kasassa 35+4 (ultran mukaan +4pv).

Nyt kuitenkin luettuani PALJON ammattikirjallisuutta netistä olen törmönnyt jatkuvasti pariin minua mietityttävään asiaan.

1) lääkitystä ei suositella avohoidossa
2) äiti otetaan n. 35 viikolla sisään osastolle jossa vauvaa tarkkaillaan väh 2krt päivässä KTG:ssa
3) synnytys käynnistetään viimeistään viikolla 38+0 turhien riskien välttämiseksi

minulle lääkäri sanoi että synnytystä katsotaan tilanteen mukaan, jos lääkitys tehoaa niin ei välttämättä edes käynnistetä. Tätä en purematta niele! Haluan ehdottomasti käynnistyksen jos vauva ei lähde syntymään.
Esikko syntyi käynnistettynä rv 37+2 juurikin äkillisen hepatoosin takia ja asfyksian uhka oli suuri.

Osastolle en tietenkään haluaisi mutta vauvan vointi huolestuttaa, on ollut selvästi rauhallisempi viime viikot.

Ensi viikon perjantaina on lääkäri ja silloin alkaa viikkoja olla sen verran että käynnistys olisi pian aloitettava, pitäisikö minun yrittää päästä puheisiin lääkärin kanssa jo aiemmin?

Huolestuttaa niin kauheasti!!
Toisaalta haluisin pitää vauvan mahdollisimman pitkään masussa mutta samaan aikaan halyisin pienen äkkiä ulos kun koko aika on ikävä aavistus ettei kaikki tule sujumaan hyvin :(

Ihan hyvä että kovistelet lääkäriä ja kerrot näistä faktoista jotka tiedät. He tekevät paljon virheitä ja on hyvä että konsultoivat keskenään eikä yksi jäärä päätä sinun tilannettasi ainakaan yksin! Voi vain ihmetellä miksi eivät hoida kunnolla.. :-(

Kiitos paljon vastauksista!
Aloin jo epäillä että olen hullun hysteerinen kun en muka voi luottaa asiantuntijoihin, mutta kun ei kaikki ole niin mustavalkoista... Miehen mielestä stressaan turhaan :/

Mä en ole missään vaiheessa näyttänyt epäluuloani lääkäreihin mutta pelko on perseessä jatkuvasti. Käytännöt eri sairaaloiden ja lääkärienkin välilöä vaihtelevat järjettömän paljon joka mun mielestä on älytöntä ja epäammattimaista.

Ehkä mä huomenna vaan soitan sinne ja vaadin puhelinajan lääkärille pikimmiten. Ei voi olla vauvallekkaan hyväksi kun äiti on jatkuvasti huolissaan ja stressaantunut :(

En tiedä mstä puhut, kun en ole kuulultkaan hepatooseista. Muta lääkärit tekevät paljon virheitä ja kuten mainitsit, hoitokäytännöt vaihtelevat.
Kysele vaan ja ehdota vaihtoehtoa,jos olet tutkinut sen olevan parempi.

Alkuperäinen kirjoittaja Tinii harmaana:
Kiitos paljon vastauksista!
Aloin jo epäillä että olen hullun hysteerinen kun en muka voi luottaa asiantuntijoihin, mutta kun ei kaikki ole niin mustavalkoista... Miehen mielestä stressaan turhaan :/

Mä en ole missään vaiheessa näyttänyt epäluuloani lääkäreihin mutta pelko on perseessä jatkuvasti. Käytännöt eri sairaaloiden ja lääkärienkin välilöä vaihtelevat järjettömän paljon joka mun mielestä on älytöntä ja epäammattimaista.

Ehkä mä huomenna vaan soitan sinne ja vaadin puhelinajan lääkärille pikimmiten. Ei voi olla vauvallekkaan hyväksi kun äiti on jatkuvasti huolissaan ja stressaantunut :(

Kuulepa Tinii, sinä itse tiedät sun ja lapsen tilanteen parhaiten! Jos sulla on huono intuitio, niin VAADI se hoito, ettei käy ku mulle!

Minulla on kaikissa kolmessa raskaudessa ollut hepatoosi. Ekassa se todetttiin rv35, suoraan os.seurantaan, kypsyttely aloitettiin rv37+2 ja poika syntyi viimein 38+0, raskauden ei olisi annettu jatkua kuin seuraavaan päivään jos ei synnytys viimein olisi itsestään käynnistynyt.

Toisessa raskaudessa hepatoosi todettiin jo varhain, rv30 tienoilla, 2-3x vk kävin polilla lääkärillä+käyrillä. Rv35+1 jäin osastolle käynnistykseen mutta seuraavana aamuna toinen lääkäri passitti kotiin!! Uusi käynnistys oli rv36+0 ja poika syntyi seuraavana yönä.

Kolmannessa raskaudessa arvot lähti nousemaan maltillisesti rv34-35 paikkeilla, tiivistä seurantaa polikäynnein ja rv37+0 käynnistys ja poika syntyi seuraavana päivänä.

Mulla kokeiltiin tuota Adursalia ekassa raskaudessa mutta siitä tuli järkyttävä vatsakipukohtaus niin se lopetettiin samantien. Toisessa raskaudessa sitä ei edes kokeiltu ja tuossa kolmannessa olisi kokeiltu vain osastoseurannassa mutten halunnut.

Hepatoosin hoidossa on valtavat paikkakuntakohtaiset erot ja kovasti vaikuttaa myös lääkärien mielipiteet eriävän... Pidä vain pintasi että käynnistellään viim rv38. Kyllä jokainen lääkäri kuitenkin tietää loppuviikkojen riskit!

Niin ja ap.... Millasia sun sappihappoarvot on olleet?

Mulla ekassa 60 eikä silloin kuitenkaan hätiköity vaikka itse olin todella huolissani. Tässä viimeisessä oli 13 kun lääkäri päätti käynnistyksestä ja sanoi suoraan ettei riskeeraa yhtään.

Kun todettiin oli sappihapot 29, nyt ollert lääkkein alle viitearvojen mutta kutina on jäljellä ja vauva selvästi rauhallisempi...

Esikon kohdalla sappihapot ei olleet edes 20 kun vauva oli jo ahdingossa ja pian olisin ollut hätäsectiossa.

Kiitos kovasti :)
kahdessa viikossa ehtii tapahtua niin paljon pienen voinnin suhteen...

Jos olis esikosta kyse niin juoksisin siellä polilla vaikka joka päivä mutta tyttö on 1v4kk eikä hän saa olla polilla tutkimushuoneissa joten alkaa käydä hullun vaikeaksi pitää huolta molempien pikkusten hyvinvoinnista!

Mä jatkan tiedon etsintää luotettavista lähteistä ja pistän lääkärin kunnon tenttiin.
En vois koskaan antaa itselleni anteeks jos pienelle kävis jotain :(

Pidin pintani vaikka kätilö yritti kovasti toppuutellaja sain uuden ajan lääkäriin huomiselle!

Huomenna sitten varmaan aikamoknen vääntö lääkärin kanssa...

Yhteistyössä