Raskausajandiapeetikot missä??

Huomenta!

Eilen tuli Tyks:istä kirje jossa meikäläinen kutsuttiin ensi maanantaiksi osastolle. Siellä pitää varautua olemaan iltapäivään, eli yöksi ei tarvitse jäädä. Mitään muuta siinä lapussa ei sitten lukenutkaan :/

Eli muutaman päivän joudun vielä odottamaan sitä, että saan tietää mitä siellä tapahtuu/tehdään.

Tulen maanantain jälkeen sitten infoaman tänne, jospa siitä olisi sitten jollekulle muulle apua.

Sef rv 29+0
 
Moikka moi.

Tervetuloa kaikille uusille.Anteeksi laiminlyöntini pinoa kohtaan.
Meillä on tuo remontti loppu suoralla ja sitä nyt ahkerasti oon pakertanut,että saataisiin se hyvissä ajoin valmiiksi.Pikaisesti oon vain käynyt lukemassa.
Nyt otan ja annan aikani teille. :D

Mä oon monen kanssa samaa mieltä siitä että liian helposti annetaan db tuomio raskaus ajaksi.Vaikka onhan se ihan hyvä että sokereita seurataan.Vauvat voi paremmin...eikä kasva hurjan kokosiksi...pienikin sokereije heitto voi aiheuttaa isommaksi kasvun.

iines79...mulla oli tuosta tokasta paastot koholla ja iso se oli jo vkoilla 38+5 kun syntyi...4490g.Et voihan seki aiheuttaa kasvua näköjää...

Aamusin ihmisen sokerit heittelee kuulemma eniten...ja ihminen tarvitsee insuliinia eniten(oli se sitten oman kehon tai lisättyä insuliiniä),Näin mulle sanottiin polilla...Ja oon sen todennut itekki...aamusin joudun pistämään enempi.ja syödä nuukasti.

Tuon syömisen suhteen mulle annettiin ohje et yksi suoka kerta saisi sisältää 40g hiilihydraatteja...et niitä kuulemma kannnattas seurata ja laskea.Siis ainakin noilla pääruuillla.Välipala ei tarvitse olla kun yksi leipä tai jnt semmosta...Hiilareiks ei lasketa kasviksia...koska ne on terveitä hiilareita.elikä esim.Kaksi normaalikokoista perunaa ja kastiketta.plus keitettyjä vihanneksia ja salaattia.Ihan lautasmallin mukaan....se on vieläkin täällä ohjeena että lautasmallin mukaan syödä...puolet lautasesta siis rehuja.loppu puoli sopivissa määrin muuta.

Narttu...Onnea tublista =) Mä ekaksi odotin kahta...toinen ei vaan jaksanut 12 vkoa pidemmälle.

Grynna...meillä raja-arvot on paastossa 5.5 ja sit tunnipäästä 7.8.Niin taitaa olla koko keski-suomen alueella.Juu kai meillä on kaik ihan hyvin...oon vaa nyt seurannu tuota valkovuodon laatua...kun en oo varma et tihkuko mulla toissa iltana lapsvettä vai mitä oli kirkasta ku mikäki ja ohuempaa ku vesi...ja sit tuli ihan sopivasti ...Se tuli kun istahin vessan lattialle....ja toinen pyllynkannikka ihan kastui...sen jälkeen ei ole tullut mitään niin ohutta.ONNEKS!Eikä tarviis tullakkaan...aiheuttaa mulle ressiä. :ashamed: Muuten pötsi voi okoosti...pikkunen myllertää hyvin...Polikäynnistä kerron lisää sitten myöhemmin...

pihlamaria...Mä käytän sydänmerkkisiä rasvoja pääasiassa.Ja leivän päällä mini Lättaa...ni siihen polilla db hoitaja sanoi että juuri niin.Eikä näkyvän rasvan käyttöä saa missään nimesä lopettaa...siis ei leipää ilman kevyt levitettä.Niin oli ohje...sanoi että monilla nuorilla ja naisilla yleensä tulee se virhe laihuttaessa et lopettavat näkyvän rasvan käytön.Eli leivänpäällisen rasvan.Rasva on elin tärkeä kaikille...mutta rajoitetussa määrin tietenkin.

Tavia...Juu mullekkaan ei oo tullu 30 vkoon mennessä kun kilo lähtöpainoon.Ja oon sanonukki et jos maks viis kiloo tulee ni tosi jees.Säkin harrastanut tuota...mittauksen jälkeen herkuttelemista.No en mä ihan virallisesti mätä kaikkea(koska näkyyhän se seuraavissa arvoissa)mutta...jotain pientä hyvää oon kyllä syönyt.Esim perjantaisin kun muksuilla on karkki pvä ni niien pusseista oon molemmilta tyyliin 5 karkkia syönyt.Ei pää kestäs jos ottas eikä söis mitään ns.luvatonta.Mulla meinas rueta hajottaa kun otin alkuun nii tiukan linjan...ja noi muut mässäs nameja minkö kerkesvät ja mä imeskelin peukaloo sen sijaan.Enkä muutenkaan syöny mitään ylimmäärästä.

Ei elämää NIIIII vakavasti tarvii ottaa.Mä oon samaa mieltä. :)

NullPoinst...sä ootkin tuttu jo aikasemmin. :) Mennää melkein samoilla vkoilla.Tai sä siis vkon eellä. :)

No niin sit siitä viime vkosesta poli käynistä ja painoarviosta...
Vkoja sillon tosissaan 29+6...
painoarvio meijä pikkusella oli niille vkoille 1600g...kasvaa noin keskikäyrällä...ja tämä lekuri heitti sitten painoarvion laskettuun aikaankin joka on siinä noin samoissa lukemissa kun eskoinen syntyessään...elikkäs semmonen 3800g tai alle...jos kasvu on yhtä tasasta eikä pomppuja ilmeenny.Virtaukset tms hyvät.Pikkunen voi hyvin.Siellä se köllötteli.Ja nyt selitettiin lekurin kanssa yhtee ääneen meijä tulevalle isukille mikä on mikä...noin niiku jöseninä ja silmätki sieltä tuli...Isäntä o tykänny käy ultrissa mut sanoo et ei meinaa pysyä perässä mikä on mikä...tai ei tajuu.Nyt sitten otin sen asenteen et selitin sille mikä on mikä ja lekuri auttoi...Kyllä tykkäs. :D Joka poli kerran jälkeen on ollu erittäi hyvän tuulinen ja ollut niin ylpee mun pötsistä et... :D Tuntuu nii ihanalle kun isä on noin mukana...mun edellisten lasten isä kun oli semmonen huitshapeli et ei se kerinny vaalii mua ja raskautta.Tää mun nykynen on nii ihana...oon sille sanonukki et tää tuleva isukki kohtelee mua niin nätisti..pitää kui kukkaa kämmenellä.Ja tukee mua kaikissa oloissa tässä raskaudessa.Eikä kohtele mua millää tavalla kaltoin.vaan mä oon tasavertanen sen kanssa...ja ja ja....no jooh...MULLA ON MAALIMAN IHANIN MIES :heart: :heart: :heart:
Lyhyesti sanottuna... :LOL:
Maha siis kulkee hyvin eellä...ja pikku mötkäle masussa kasvaa hienosti...Myllää tosi makeesti välillä...nahka mulla repee joku pvä... :D

Nyt mä lähen vaihtaa kauppa vaatteita...Mä PÄÄSEN YKSIN KYLILLE. :D Isukki o töissä vara autolla...ja esikko eskarissa...ja kuopus hoijossa...tulevat puole pvä jälkee...Mä pääsen ostaa meille uuden imurin ja patjat...ja ruokaa...kaapissa ei oo ku vaot.ja kohta ei sitäkää..ku järsin nälissäni nekin jos ootan pitempään... :D

Hyviä vointeja kaikille...tsemiä mittailuihin.Mulla ollu ihan hyvä kausi nyt tässä hommassa...seuraavaa huonoo kautta odotellessa... :ashamed:

Hoidetaanha mahoja hyvin...On se niin et aika vähenee siihen et saan tuon nyt jo niin rakkaan mötkäleen syliini suukoteltavaks...isäntäkin on jo ihan kuumana...tulis jo...tahtoo sen pois jo sieltä.Mut jos vielä semmoset 4-5 vkoa ainaki pysys tuol..ni hyvä...


Kiva kun täällä on elämää...vaikka mä oon laistanu teit vähä liikaa...mä koetan skarppaa teijä suhtee... :D

terkui...
Daizz ja ihmelapsi-sydänkäpynen mötkyn pötkylä...rv 30+5 jeee....viimene kymmenys... :heart: :heart: :heart:
 
maarith
Heippa kaikilleMä ajattelin kanssa liittyä teihin,kun tänään pitää ottaa vuorokausi käyrä eikä se nyt kamalan vahvasti aamulla alkanu,kun paastoarvo oli taas 5.8,kun sais olla enintään sen 5.5.Mutta aamupalan jälkeinen arvo oli hyvä eli 6,2.
Mä sain ohjeex,että margariinin täytyy olla 60% eikä mitään kevyt rasvaa ja hiilareita lounaalla ja päivällisellä 4-5 "annosta".Aamupalalla,välipalalla ja iltapalalla sitten vähemmän.Ja nää ohjeet oli sairaalan ravitsemusterapeutilta.Rasvasta sain muutenkin kovan komennon,että sitä täytyy laittaa jokaisen leivän päälle eikä saa syödä yhtään leipää ilman.Sit kinkkuakin pitäis laittaa jokaisen leivän päälle sellaset 2 viipaletta.
Mulla tuntuu olevan vaikeinta tässä koko hommassa toi 5 kertaa päivässä syönti,kun en siihen oo todellakaan tottunu.Joten senkin takia tää vuorokausi käyräkin on vaikea.Täytyy oikeesti miettiä kokoajan,että milloin täytyy syödä seuraavan kerran,jne.
Nyt lounaax ajattelin kaupan kasvissosekeittoa,lasi vettä ja näkkileipää.Ehkä se sillä menee ihan ok..tai sitten ei.
En kyllä millään haluais alottaa mitään insuliinia,joten täytyy senkin takia opetalla syömään kunnolla.Ja eihän sitä koskaan tiedä vaikka paino pysähtyis tähän eikä tulis enää lisää...ainahan siitä saa haaveilla :D
Mulla oli vauvan painoarvio 32+4 2200g ja tänään 33+4 2600g..ultrat otettiin eripaikassa.eka äippäpolilla ja toinen neuvolan lääkärillä..tuskin kyllä tuolle vaaville on noin paljon tullu painoa viikossa,mutta mistäs sitä koskaan tietää :| Täytyy siis vaan noudattaa diettiä.

33+4
 
Moido taas

Grynna ( en osaa noita mustauksia, enkä jaksa ees miettiä) Sokereitten mittaaminen on musta ihan "kivaa". Etukäteen inhosin ajatusta, että joutuu sormia reijittään, muttei se sit niin kamalaa olekaan. Mun olis tarkoitus suunnilleen kaks kertaa viikossa pitää mittailupäivä, ja välillä saa oikeen toppuutella itteään, ettei liian usein pistele. On ihan mielenkiintosta opetella omia reaktioitaan. Pistelyvärkeissäkin näyttäis olevan eroja; Toi minkä viimeks sain tekee kipeemmän reiän, vaikka kuinka pienelle säätäisin. Eikä auta paikan vaihtokaan. Onneks on vaihtoehto neulaaja!

NullPoints välillä vaan toi puntarilla käynti meinaa masentaa. Vaikkei painoo oo montakaan kiloo tullu vielä, niin vähempikin olis riittäny. Mullon onneks ihana terkka, joka ei oo pitäny tiukkoja saarnoja painonnoususta. Olis hirveetä mennä jonku tiukkapipon eteen, kun itekin jo syyllistää itseään. Mulle on painon ja RDn suhteen tehny hallaa se, että jäin jo raskauden alussa erityisäippälomalle. Aiemmin poljin työmatkat polkupyörällä lähes päivittäin ja työkin on aika raskasta. Ei tuu nyt kotona ollessa lähelläkään samaa määrää liikuttua ja jääkaapille pääsee millon huvittaa...
No, eipä toi pelkkä painokaan RDtä selitä. Mulla oli sokeriongelmia jo esikosta, jolloin painoin viimeisillä viikoilla samanverran kuin nyt odotuksen alussa.

Prilli ja Sisu 24
 
Äitipolin kontrolli käyty! Natiainen oli nyt 1700g, joten menee ihan keskikäyrillä. lääkärikin kehui, että tunnun sisäistäneen ruokavalion ja sen merkityksen, mutta diabeteshoitaja oli tosi ynseä. Viimekertainen oli eri henkilö ja hän oli aivan ihanan kannustava ja rohkaiseva. Tämänkertainen takertui KAHTEEN aterianjälkeiseen kohonneeseen arvoon, joissa oli vielä hyvä selitys syödyssä ruoassa (esim. kokeilin syödä vähän vaaleampaa leipää aamusella). Miestäkin oli ruvennut ärsyttämään hoitajan asenne. Noh, toivotaan että ei tarvis enää sen hoitajan kanssa asioida.

Seuraavan kerran kontrolli on RV38, joka onkin mukavasti jouluviikolla :LOL: Toivotaan, että kasvu jatkuu kohtuullisena, niin ei tarvis käynnistää sillon.
 
Pikainen moi

(*muoks* ei nyt tullutkaan niin pikainen :D)

Ei ole mittari vieläkään tullut, joten kävin tarkistamassa tilauksen tiedot (ne näkee netistä s-postilla tullella tunnuksella). Siellä luki että maksettu 4.11. (eli eilen), mikä ei pidä paikkaansa vaan maksoin heti viime viikolla tilattuani! Mitähän ovat siellä sekoilleet? No, hyvä puoli oli se, että luki myös että olisi lähetettykin 4.11. Ei tosin tämän päivän postissa tullut, toiv. huomenna.

Mäkään en Prilli kyllä sitä pistämistä pelkää, mulla ei tee hempan mittauskaan neuvolassa ikinä heikkoa =). Ja kun mun niskaan ei tosiaan kukaan näistä mittauksista huohota (Tavian tapaama hoitaja kuulosti kyllä just sellaiselta inhalta :/) niin helppoa on siksikin, voin ihan rauhassa tehdä kokeiluja vaikkapa just erilaisilla leivillä tms.

(Ai niin ja Prilli, JOS haluat noita mustauksia eli lihavointeja joskus käyttää, se on kyllä erittäin helppoa. Maalaat vain hiirellä sen sanan tai kohdan tekstistä jonka haluat lihavoida ja sen jälkeen painat tuolta ylhäältä nappia jossa lukee B.)

Maarith:lle tervetuloa! Käy kyllä ihan kateeksi =) teitä, joille tämän päivittäisen ruokamäärän syöminen tekee tiukkaa, itse kun kärvistelen jatkuvasti kiljuvassa nälässä. Olen kyllä alkanut nyt syödä selvästi enemmän kuin silloin dieettauksen ekoina viikkoina, en vaan enää kestä tätä nälkää. Yritän kyllä syödä järkevästi, mutta ei hajuakaan, miten paljon mulla hiilarit sitten loppupeleissä kuitenkin vaikuttaa. No, kohta pääsee testailemaan! Meinaan vaan, että olen syönyt esim. täysviljaruisleipää tähän nälkääni ja koettanut ajatella, että onhan siinä paljon kuitua, ja syön paljon kasviksia leivän päälle. Kohta tosiaan selviää, huijaanko vain itseäni vai onko kuidulla ja vihanneksilla mulla vaikutusta aterian sokereihin.

Kiva kuulla taas Daizzista, ja tsemppiä teille remontin loppumetreille! Sefille taas jaksuja poliajan odotteluun. NullPointsille kiitoksia linkkivinkistä! Sinänsä en siis tarkoittanut tota lautasmallia kritisoida, sehän se on jonka mukaan vähän kaikkien pitäisi syödä jne. mutta jos ei noin tarkasti ota selville lautasen sisältöjä (montako dl saa syödä pastaa jne.) niin ei sillä rd:n kanssa pitkälle pötkitä. Tosiaan hirmu vaihtelevia käytäntöjä on eri sairaanhoitopiireissä näemmä, jo ihan siitä alkaen, millaista infoa neuvolasta saa, jos saa. Ja että millaisista rasitusarvoista määrätään millaiseenkin seurantaan jne.

Ensi viikolla toivottavasti saan painoarvion, terkka lupasi että neuvolassa voitaisiin ultralla katsella. Odotan todella jännityksellä! Ja jos se mittari nyt pian tulee, pääsen sitten testailemaan ennen loppukuun paastosokerikontrollia. Haluaisin sen ehtiä käydä ennen 26.11. synnytystapa-arviota (kirjoitinkohan mä nää jutut muuten jo aikaisemmin? en enää muista :whistle: ).

Mukavaa viikon jatkoa kaikille!
Grynna 33+1
 
maarith
No niin nyt on sitten tehty tuo vuorokausikäyrä eikä se nyt kamalan hyvältä näytä.Siellä on joitain kohonneita arvoja..
kummatkin aamupaasto arvot on yli sallitun ja yks ruuan jälkeinen.Saa nähdä mitä huomenna tuo lääkäri sanoo,kun soittaa.
On mullakin kokoajan nälkä,mutta pitäis olla enemmän sellasta "sallittua" syömistä kaapeissa,jotta sais nälän pysymään poissa.En osaa syödän niin paljon ja terveellisesti esim.aamupalalla ettei olis nälkä jo ennen lounasta.Ja koska en oo tottunu syömään minkään rytmin mukaan niin se tässä on vaikeinta.On tullu aina syötyä silloin,kun siltä tuntuu eikä kateltu kelloa,että mikä on suhteellisesti oikea aika.Aamupala ja päivällinen on ollu ainoat vakituiset ruoka ajat,mutta muut on ollu enemmänkin välipala tyylistä syömistä omppu silloin toinen tällöin.Eli tää päivällä syöminen on ongelmallista.ja tietysti tää miettiminen,että mitä saa syödä ja minkä verran on rasittavaa isossa lapsiperheessä.Lapsetkin on ihan pihalla,kun joudun sanomaan ettei äiti nyt saa syödä omenaa tähän aikaan,jne.No ehkä se tästä.Ja vauvan hyväx tässä hommia tehdään,jotta olis sitten kiva synnyttää pienempi vauva..haveissa alle 4kg lapsonen. :D
Mutta jaksamista kaikille :wave:
 
Huomenta.
Multa meinas eilen lähtee henki tuon insuliinin kanssa... :eek:

SYötiin noin kello kolme...ja harvinaisesti ranskalaisia.Syödään oikeesti harvoin niitä.Olin eilisen päivän shoppailemassa kaikkee tuohon remonttiin jne liittyen.Juu ja ostin uuden ihanan imurinki :D Miten imuri voi olla ihana...mut tuo on..ku vanha romisee imuroidessa ihan järettömästi tuolla puu lattialla ja tuntuu et se vie siivun lattiasta..ni tää uus...aah...on niiiiii pehmee ja korvia hivelevän tasaisesti huriseva. :LOL: Musta o tulossa hullu... :LOL:

Nii siis takaisin asiaan..siis kolmen aikaa syötiin ranuja ja söin aika hyvän annoksen ja piikitin sen mukaan sitten...nooh menin autotalliin petsaamaan sitä sängyn runkoa uuteen kertaan.Joskus viije pintaa...Sitä ennen käytiin laskee verkotkin järveen.Nooh yhtäkkiä siin ku alotin petsauksen tuli äkillinen hirvee jano ja pistin pojan hakemaan limpparia sisältä...poika lähti hakee...ja olo meni hetkessä ihan karmeeks...mulla katos tää maalima ihan kokonaan...mut sit joku alitajunnasta muisti sokeripalat taskussa...ni vetäsin siit kaks palaa..ja laitoin pojan hakemaan isäntää tuolta vintistä.Et tulee talliin mittarin kanssa...
KAHDEN SOKERIPALAN ja limun(light)jälkeen mun arvo oli 3.4...JA olo oli ihan kauhee!!!!Mä olin ihan varma et kuolen!!Taistelin sit siinä et pysyisin tajuissani...vetäsin kolmannen sokeri palan...ja meni joki tovi et olo hiema parani...ja isäntä sitten lähti käväsemään jossai...ja olo vaa tuli päk taas...nooh...join...ja tulin sisälle syömään ja soittamaan polille...mitä mä teen.Vastassa oli aika nuiveen olonen hoitsu...just sen kuulonen et mitäs oot db:n itelles hankkinu.Sokerit oli vähän ennen tuota puhelua noussu vasta 4.4...nooh...sitte...söin...banaanin...ni arvo nous jo sitte 5.6...nooh olo jatku kauheena....ihan järettömänä...ahisti...puristi...oksetti...paleli...oli jotenki kauheen levoton olo...tärisin...päässä humis nii et huh...Sit meil ol viel yks kahvi pulla jääny...ja söin sen sit maijon kanssa viel kaikkien noije päälle...ni sit pikku hilijaa tunti siitä rupes olo vasta hieman tasottuu...Mut silti oli hirveen honttelo olo...
Voin sanoo et HUH HUH:....MÄ en halua kuolla noihi insuliineihi!!!Ja jos tää helvtn sokeri tauti mulle jää ja joudun tota helvtn tappavaa myrkkyä itteeni tökkii loppu elämäni ni aina on tuo vaara et lähtee henki...ton helvtn myrkyn takia!!!Ja aina elää siin pelossa et lähtee taju jos ei seiso jääkaapin vieressä koko aijan ja syö vähän väliä jtn.

Kyllä nyt punnitsen kovaa et jatkanko koko touhua vai en...mä en haluu kuolla!!!!!Nyt ku mä vihdoin voisin elämässäni olla onnellinen...Mulla o vasta vko päästä soittoaika tuonne db hoitajalle äippäpolille...mut taijan huomenna soittaa...ja keskustella et en mä uskalla...pistää...Tää oli nimittäi toine kerta ku laskee liia alas...aikasempi kerta oli viime la...ku rupes humisee...ja sokerit oli jtn alle neljän sillonki..mut olo ei ollu nii paha ku nyt...
oin sanoo...Mä säikähin pahan kerran et mun elämä oli tässä...vilis silmissä koko elämä.
Ei kuitenkaa isäntä tajunnu soittaa ambulanssia...ku olin tajussani...ja väkisi yritin syödä kaikkee vaikka oksetti kauheesti eikä mikää meinannu upota...mut ihan väkisin vääntäen mä sain syötyä.Mä en kauheesti tajunnu mistää mitään...muuten ku joku alitajunta tai joku sai mut ite toimimaan.Soittelinki sit isännän isän naisystävälle joka o joku...plaa plaa..et kannattaako mu käyä jossai tarkistuksella...ni sano et onneks mä tajusin sen et nyt viiään ja kovaa...kaikki db:t ei tiedosta sitä oloa ollenkaa ite.Et menevät ihan kanttu vei yhtäkkiä...

Mutta sen mä sanon et normaalisti..ihminen joka ei insuliiniä pistele...ei voi saada sokereitaan niin alas.Kun insuliinien kanssa.Se on tosi.Tai voi...mut siihen tarvitaan todella todella paljon.

Mä en sit tosiaa uskaltanu illalla rueta nukkumaan...ja laittaa silmiä kiinni.
Isännän rutistuksessa pötkötin ku isäntä ite kuorsas...mut heräs het ku vähänkää äännähin...Kaikki pelko ja kaikki muu purkautu kovana itkuna...mä olin ihan sata varma et mä kuolen vielä...tähän touhuun.Vieläkin kyl epäilyttää...miten tässä oikeen käy.Ja kuolen jos rupeen nukkuu...en tiiä kui myöhään valvoin...mut piiiitkään ainakin...ja yhtäkkii mä olin nukahtanu ja heräilin ku isäntä viide hujakkeilla kuiskaili et oonko mä ihan elossa vielä..ja mikä on olo.Sit ne pojan kanssa enne lähtöö nii ku aina aamu vkoilla...tuli ja anto pusut..ja läksvät poika hoitoon ja isäntä töihin...
Äskön ukkeli laitto juur viestiä et miten voin...mikä on olo....

Olo on nyt...päätä jomottaa samaan paikkaan kun eilisen kohtauksen aikaan.Mut muuten kai ihan suht ok.Siihen nähen mitä se eilen oli...

Kuolema kolkutti jo nii lähellä... :( :'(

Niin polilta sanottiin et ei vauvalla pitäs mitään hätää olla..ja kyllä se siellä sitten illalla kutkutteli kovasti et äiti mä oon ihan kunnossa...älä huoli.

Että semmosia...hyvin oamanapaista juttua...
Aattelin vain kertoa ja purkaa sen...muillekkin...tiedätte mitä tää on pahimmillaan.
Ihme kyllä muistan asiat pääpiirteittäin...vaikka varmasti en muista kaikkea...

mä huilaan...tänää en tee ku ruuan...ja se on siinä...lepo pvä...sen sallin ittelleni.

Daizz 30+6
 
Daizz, soita ihmeessä jo tänään sille db hoitajalle. Sulla on kyllä käynyt tosi alhaalla sokerit, huh,huh. Ja että mua ärsyttää tuo polin homma, kun siellä ei läheskään kaikki ole tietoisia näistä sokerijutuista. Mullekin kätilö ehdotti synnytyksen jälkeisenä aamuna, että tänään tehdään sitten se sokerirasitustesti :p . Olin vähän ihmeissäni ja sanoin, että kyllä lääkäri ja diabeteshoitaja ja neuvola ohjeisti käymään testissä puoli vuotta synnytyksen jälkeen :whistle: . Että ei ne ihan perillä oo näistä jutuista.. Mutta soita ja kerro huolesi sinne, kyllä se siitä :hug:

Tuosta pistämisestä, että olin itsekin kauhuissani tuosta pistämisestä esikoisen kohdalla... mutta siihen kuulkaas jää koukkuun :LOL: . Niitä mittailee ihan mielenkiinnosta muulloinkin kun pitäis, että näinkin todalla voi käydä..

Rasvasta vielä, että mullekin sanottiin, etä leivälle pitää laittaa margariinia. Ei paljoa mutta silleen sipaista vähän. Pois sitä ei saanut jättää. Lautasmallista sen verran, että mulla sai siinä olla 2kpl perunaa tai 1dl pastaa/riisiä, 1/4 kastiketta tms.. ja puolet lautasesta salaattia+ lämpimiä kasviksia. Lisäksi 1-2 palaa näkkileipää levitteellä ja kurkulla/tomaatilla. lasi maitoa ja sitten loput vettä.

Välipaloista, että monesti se oli voileipä, lasi mehua, kiiwi tms.. Päivällä sai syödä kahvin kanssa jopa pikkupullan =).

Kerran mulle kävi niin, että kun olin tuota ruokavaliota noudattanut jo hyvän tovin ja päätettiin käydä sitten miehen kanssa kerran hesessä..no söin sit kerrosaterian ja meni kuulkaas vatsa niin sekasin sittä, että eipä tarvinnut sitten enää käydä siellä. Luulen sen johtuvan siitä rasvasta,kun oli tottunut vähä rasvaiseen ruokavalioon.

light tuotteita käytin ja käytän esim. jugurtissa jos sitä haluan syödä. danonella on hyvä se vaniljajugurtti, jota myydään 4 packissa. On makeutettu aspartaamilla ja asesulfaami K:lla. Ja on yllättävän hyvää. Mehukeitot on hyviä makeannälän viejiä ja makeutettu edellä mainituilla. aika vähän tulee noita light tuotteita käytettyä,mutta valitsen kuitenkin niitä silloin kun niitä tuotteita haluan ( jugurttia, mehukeittoa,limukkaa). Eivät kuitenkaan nosta sokereita ja ovat ihan ok makuisia.

Kanamuna on muuten yksi hyvä, joka ei nosta kovin sokereita, eli jos tykkää munakkaasta tms.. niin hyvä lounas on kinkku-tomaattimunakas, pari ruisleipää ja vettä. kevyttä ja pitää sokrut tasaisena. Kannattaa kokeilla jos toimis jollain muullakin. pastassa ja riisissä kannattaa suosia tummaa versiota on vähän kuitupitoisempaa. Samoin leivässä tummaa tai täysjyvää. Hiilareiden määrää kannattaa katsoa ja vertailla. Tonnikala ja raejuusto myös hyviä _ei sokeria nostattavia_ tuotteita.
Mutta tässäpä taas jotain vinkkejä, joita voi kokeilla.. Kokeilemallahan ne itselle parhaat jutut löytää
=)

eema rv 29+4
 
Juu tänä aamuna nyt sama meininki jatkuu..tosin reakoin heti kun rupes humisee...eikä arvot kerinnu alas...Just nyt tässä odottelen soittoa polilta takas...kun tää ei nyt jää tähän...Oon yksin kotona 25km päässä kylältä..ambulanssin tulo voi kestää jopa sen puol tuntii...kun se tänne tilaa...Onneks sattu polilla olemaan sama hoitaja jolla oon nyt käynyt ja soitellutkin noita arvoja viikottain.Tuo hoitaja on tosi mukava ja tsemppaava.Sanoi kyllä nyt oli viimene tippa näihi heittoihin enää ei katota...vaan otetaan nyt selvää mitä tehään...ja miten.Saa nähä...joudunko sairaalaan...seurantaan tästä nyt...Enkä sitten saa käpertyä tässä pelossa oman kullan kainaloon.prkl....mä en jaksa enää...Saas nähä...
Odotellaan nyt sit soittoa polilta...mitä ne kehittää siellä...kuhan ei vaan aiheuttas sit noilla heitoillaa aivovaurioita tai mitään...pikuselle tai mulle.

tosi väsynyt daizz...
 
Moi.

Kun soitin diabeteshoitajalle nuita arvoja, niin käski pyytää neuvolasta ketolisuskoja. Onko muilla kokemusta niiden ketoliuskojen käytöstä, onko normaali käytäntö et kaikkien pitää mitata vai miksihän mun pitää?
 
Onko sulla paino laskenut? En ihan varma tästä ole, vaikka mullakin on pyydetty niitä ketoaineita mittaamaan varsinkin kun paino on alkanut ruokavaliolla laskea. Mulla ne oli ok. Niissä liuskoissa on se värikoodi,joka kertoo,onko ketoaineita vai ei.
Katotaanko siinä sit haitta-aineita joita poistuu elimistöstä, että niitä ei sais tulla. (sitähän tapahtuu jos laihduttamalla laihduttaa). Mulla piti n. kerran viikkoon kattoi ne ketoaineet ( pissasin mukiin ja siellä käytin liuskaa).

Mutta kertokaapa te joilla enemmän kokemusta asiasta. Täytyy käydä googlettaa toi..
 
Eli vähän jäljillä olin...vähän. Itsellä kun ne oli normaalit niin en sitten siitä saanut lisäinfoa.. Sitä vaan tekee mitä ne pyytää, titämättä edes miksi.. Tai kai ne sanoi vaan en nyt muista


Ketoaineet veressä tai virtsassa ovat merkki elimistön insuliinin puutteesta. Sen seurauksena sokerin pääsy verenkierrosta solujen käyttöön estyy, ja verensokeri kohoaa.

Kun solut eivät saa energiaa sokerista, ne joutuvat turvautumaan varaenergiavarastoihin eli hajottamaan rasvoja käyttövoimakseen. Rasvojen hajoamisen seurauksena syntyy ketoaineita, jotka siirtyvät vereen ja edelleen munuaisten kautta virtsaan.

Mitä suurempi insuliinin puute on, sitä voimakkaampaa on rasvojen hajoaminen rasvakudoksessa ja sitä enemmän on myös ketoaineita. Diabeetikolla tilanne voi johtaa ketoasidoosiin, happomyrkytykseen.

- Rasvojen hajottaminen on ihmisen energiantuotannon varajärjestelmä. Ketoaineita syntyy myös terveellä ihmisellä silloin, kun hän paastoaa, Riitta Veijola selittää.

Diabeetikon verestä voi löytyä ketoaineita myös hypoglykemian jälkeen, eli silloin kun verensokeri on laskenut liian alas. Hypoglykemia saa aikaan glukagonin erittymisen haiman alfasoluista, ja glukagoni taas lisää ketoaineiden tuotantoa maksassa.

- Liian matala verensokeri voi siis aiheuttaa ns. nälkähappoja virtsaan, Veijola kuvaa.
 
Kiitos eema !

On mulla paino vähän laskenut. Hankalaa kun enää ei tule nälän tunnetta, niinkuin ennen, niin joutuu kattoo kellosta et millon pitää syödä. Varsinkin iltaisin ei tee mieli ruokaa, mut on pakko syödä. Kerran kävi niin että paastoarvo aamulla korkea, kun söin illalla vain omenan ja sit verensokeri laski nopeasti niin alas että alkoi pyörryttää.

Taitaa tulla lisää taas stressiä, kun pitää nuitakin murehtia. En ois ikinä arvannut että raskaanaolo voi olla tälläistä, näin työlästä ja stressaavaa. Tuntuu et siellä neuvolassa ja äippäpolilla pitää käydä vähän väliä ja sit vielä soitella sinne. Harmi kun maalla välimatkat on melkoisia...

Pitääpä lähteä sitten välipalalle...taas...ja sit hierojalle.
 
Työmotivaatio sata :D joten här igen. Maarith:lle ja Daizzille jaksuja insuliinien kanssa! Toivottavasti D pystyt olemaan sitä ilman, jos se noin hurjasti vaikuttaa! Ja toivon mukaan Maaritille ei tule samaa vaan auttaisi etenkin noihin paastoarvoihin.

Ketoosista olitte jutelleet. Mitenkään varma en voi olla kun en ole terveysalan ammattilaisia =), mutta sellaisen käsityksen olen saanut, että ketoosiin joutuakseen täytyy dieetata jo tosi urakalla. Joko alle 1200 kcal päivässä ja/tai jättää hiilarit lähes kokonaan pois (alle 100 g/pv). Mutta tämä oli siis vain lohdutukseksi mahdollisesti huolestuneille, ei todellakaan tarkoitus sanoa, että heittäkää kuikkaa niillä ketoliuskoilla! Erittäin hyvähän vain on, että joissain neuvoloissa seurataan noin tarkasti ja hyvin kaikkia eri mahdollisuuksia. Kun tuntuu, että joissain paikoissa ei piitata mistään... :(

Aamiaisesta/aamusokereista oli aikaisemmin puhetta. Mulla kyllä tuo aamiainen on aikamoinen murheenkryyni, koska aamuisin on kamala nälkä ja olen myös tottunut syömään aamulla kunnolla. Mulla ei myöskään ole aikaa syödä kahta aamiaista (ensin jotain ihan pientä ja myöhemmin kunnon aamiainen, kuten oli vinkattu saamassani rd-vihkosessa). No, tähän tosin onneksi voi tulla kohta muutosta kun alkaa ä-loma eikä tarvitse aamuisin olla tukka hulmuten säntäämässä ovesta.

Tietääkö joku, onko kananmunien syönnistä jotain ihan virallista suositusta/rajoitusta nykyään? Sen muistan, että joskus takavuosina kananmunan syönnistä peloteltiin lähes hysteerisesti kolesterolin pelossa, mutta käsitykseni mukaan kyseinen ruoka-aine olisi nyttemmin päässyt pannasta, eli ei olekaan niin paha kuin on peloteltu. Mietin vain, että teenkö tyhmästi jos ottaisin 1 munan itselleni ns. varhaisaamiaiseksi, se kun ei tosiaan sitä verensokeria niin pompsauta taivaisiin, kuten Eemakin kertoi. Sitten siitä n. puolen tunnin kuluttua uskaltaisi vetää jo leipää ym. (Kun juon aina kahvinkin runsaalla maidolla, niin pelkään tosiaan, että aamiainen on muuten liian iso kertarykäys siihen useamman tunnin syömättömyyden päälle.) Mutta sitten tulis 7 munaa viikossa, onkohan se ihan liikaa?

Mullakin on Memmu paino vähän laskenut, tosin mun lähtöpainon kanssa se ei ole mikään huono juttu. Alussahan mulle tuli joku 4-5 kg nopeasti lisää, koska voin niin järkyttävän pahoin pitkän aikaa. Ainoastaan noin tunnin välein syöminen, vaikka sitä ruokaa sai välillä itku kurkussa pakottaa alas, auttoi pitämään olon sellaisena että pysyin toimintakykyisenä (mikä oli pakko, meillä ei ole ketään isovanhempia tms. joita voitaisiin pyytää apuun, eli ihan yksin olin kaikki päivät esikoisen kanssa). Mutta nyt on paino tullut parisen kiloa alas, ja toivon, että tässä pysyttäisiin loppuun saakka.

Grynna 33+3
 
Grynna, mä oon ymmärtänyt että kananmuna pitää myös hyvin nälkää loitolla. Muuta en osaa sanoa sitten että oisko 7 munaa viikossa liikaa. Minä itse kärvistelen närästyksen kourissa. Söi mitä tahansa tai oli sitten syömättä, niin närästää. No, siinä vaiheessa kun närästää niin otan yleensä lasin vettä. Tulee juotua ihan huomaamatta vettä iloisesti. Katotaan mitä terkka tuumaa ens nlassa painosta.
Mulla on ollut aamulla sokerit tasaisesti alle 5, tänä aamuna oli 4,6. Joten sen suhteen ei paniikkia.
 
Ketoosista mulla itselläni on senverran kokemusta, että itse vedin hiilarit max 20g/vrk, jotta pääsin ketoosiin. Mulla siis oli tuolloin ihan tarkoitus olla ketoosissa ja viihdyinkin hyvin useamman viikon ajan.

En osaa sanoa miten paljon olisin voinut hiilareita nostaa, jotta olisin ketoosissa pysynyt, mutta tuo 100g/vrk kuulostaa kyllä korvaani aika paljolta.
 
Jee, mä mittasin ekan kerran ite sokeriarvon!!! Oon pahasti piikkikammoinen ja tähän asti mies on aina mitannut.

Sit sellanen kysymys, että miten matala saa verensokeri olla, ennen kuin se on liian matala?
Melkoista opettelua tämä, et paljonko saa/pitää syödä kerralla. Mä söin maitoon keitettyä puuroa aamulla ja sit mehua (ei ollu sokeritonta), mut ois pitäny varmaan syödä jotakin muutakin, kun tunnin päästä verensokeri oli 4.5.

memmu 29+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja memmu84:
Jee, mä mittasin ekan kerran ite sokeriarvon!!! Oon pahasti piikkikammoinen ja tähän asti mies on aina mitannut.

Sit sellanen kysymys, että miten matala saa verensokeri olla, ennen kuin se on liian matala?
Melkoista opettelua tämä, et paljonko saa/pitää syödä kerralla. Mä söin maitoon keitettyä puuroa aamulla ja sit mehua (ei ollu sokeritonta), mut ois pitäny varmaan syödä jotakin muutakin, kun tunnin päästä verensokeri oli 4.5.

memmu 29+2
En osaa sanoa, milloin on liian matala sokeri. Mutta luulisin, että kun alle 4 menee ollaan jo liian matalalla. Mulla meni usein niin, että ennen aamupalaa mitattu verensokeri ( paasto) oli 5-6 välillä ja aamupalan jälkeen se laski aina 4-5 väliin ( ihan sama söikö puuroa vai leipää). Eli kun söi niin arvot laski, pääsi vissiin elimistö töihin =). Tähän ei kommentoinut diabeteshoitaja mitenkään, että kai se oli ihan ok. Näin oli molemmissa raskauksissa.
Voithan soittaa omalle db hoitajalle tai sille kuka sun arvoja aina välillä tsekkaa ja kysyä tuosta. Mutta mulla oli ainakin samoin ja ei sanottu mitään =)

eema 29+6
 
Grynna
En tiedä mikä on toi kananmuna politiikka nykyään, mut minäkin muistan et oli se 3 munaa viikossa korkeintaan rajoitus. Mun mielestä kananmunassa oli se keltuainen mikä aiheuttaa sen kolesteroolin nousun. Nyt en tosiaankaan osaa sanoa et onko tuo rajoitus sit kumottu???
Jännä muuten silleen et oon syöny kananmunaa enemmän kuin yleensä. Ihanaa et sattui nyt sellainen ruoka et oon vahingossa syöny ja on hyväks, kun taas se et toteaa jotain luvatonta nauttineensa.
(.) Mulla oli taas harmin paikka torstaina. Menin siis käymään lekurilla et se ottaa sen toisen verinäytteen. Se kertoi et mun eka oli tullut labrasta takaisin ja et se oli ollut 10.6. :headwall: Mä siinä sit kelailin et se eka näyte oli otettu kun mun aamupalasta oli se yksi tunti. Eli just sillo kun mun sokrut aina hulluuntuu........ :(
Sit otettiin uusi näyte, joka tulee olemaan varmasti samanlainen, kun tulee taas siinä olee 1 tunti aamupalasta... :headwall:
Seuraava testi sit tehdäänkin paastoon. Eli jumankekka jos arvot on taas sekaisin. Mul ei oo koskaan ollut noi paastoarvot sekaisin, mut en tiiä mitä nyt ajatella......... alkaa usko menemään taas.........
memmu hienosti tehty piikkikammoiselta! :flower: Mul ei oo hajuakaan noista lukemista, kun tosiaankaan en "saa" mittailla kotona. Toivottavasti alkaa toi piikittely jne sujumaan. :hug:
 
Mulla oli sokerirasitus jo 21.10. Neuvolassa en ole sen jälkeen käynyt enkä tuloksiakaan soittanut. Labrahoitajan mielestä ei ollu huolestuttavaa, mutta sehän ei varmaan voi sanoa kuin oman mielipiteensä. Nyt ku luin näitä teidän juttuja rupes vähän mietityttään. Tulokset sain paperille ja ne olivat 4,8/10,4/6,4 (paasto/1h/2h). Pitäisköhän olla huolissaan? Ilmeisesti tuo 1h on ainakin koholla, mut ajattelin ettei haittais jos se vain on koholla.

Johjo 29+6
 
maarith
Kyllä se yksikin poikkeava arvo aiheuttaa "diagnoosin ikävä kyllä.Onneksi kuitenkin yksi arvo tuo ainoastaan ruokavalion hoitoon ja just tuon seurannan.
Eli terveellinen ruokavalio käyttöön jo nyt ja säännöllinen ruokailu.

Helppoa sanoa,mutta mulla ei ainakaan helppoa toteuttaa :'(

Miten te muut jotka ette vielä saa insuliini pystytte olemaan ilman makeaa? Syömään säännöllisesti ja terveellisesti?Ja vastustamaan kaikkia ruokahimoja?
Mulla ainakin kaikki noi vaikeita,kun on iso määrä lapsia jo ennestään ja laiha mies,joka syö vähän väliä kaikkea ihanaa.Sit tulee ite repsahdettua :ashamed:
Arkena helpompaa olla tuolleen,mutta viikonloppusin vaikeempaa.
 
Johjo
Täällä siis yksi lisää jolla toi yhden tunnin arvo oli yli kymmenen. Eli siis ruokavaliolla vaan ja liikunnalla. Sepäs just kurjaa on kun ruokavalio olis pitänyt olla ok, mut vielä tarkempaan saa katella. :(
maarith viikolla kaikki menee ok, mut tosiaankin viikonloppuisin olisi joka suunnalla houkutuksia. Pitkästä aikaa annoin pirulle tänään pikkusormen: söin jäätelöä ja yhden leivoksen. Nyt siis on pikkanen morkkis, mut huomenna on uusi päivä ja taistelu kaikkee syntistä vastaan taas jatkuu. :saint:
 

Yhteistyössä