Eli täältähän löytyi pino minullekin =)
taustaksi sen varran, että kaksi lasta ennestään ja kolmosta odotellaan tammikuulle. Mulla on edellisissä raskauksissa ollut raskausajandiabetes, eli paasto ollut koholla, aterian jälkeiset ok. Mietin tuota, että yhden arvon perusteella leimataan RD:ksi, mutta johonkinhan se raja on vedettävä, ikävä kyllä. Mutta tän kanssa pärjää ja voisihan sitä olla pahempaakin.
Mutta siis ensimmäisessä raskaudessa kävin rv 26 sokeritestissä BMI:n takia ja siellähän se paasto oli sitten 5,9 ja raja meillä 5,3. Äitipolille lähete, sokerimittari mukaan ja 2x vko paastosokeri ja 1xvko 5krt/pvä mittausta. kaikki meni ok rv 35 jolloin mikään ei auttanut ja paasto nousi, ollen kuitenkin aina alle 6,0. Lääkäri päätti sitten antaa iltainsuliinit ja pistin 4 yksikköä iltaisin 5 viikkoa ja laskettuna käynnistettiin synnytys ja 3,3kg terve tyttö syntyi. Verensokereita hältä mitattiin muistaakseni 3 kertaa ja kaikki oli ok. 6kk synnytyksestä kävin sokerirasituksessa ja arvot ok. Normaalin ihmisen paastosokerihan on 4-6 välillä.
Toisessa raskaudessa kävin jo rv 12 sokeritestissä ja arvot ok, toisen kerran menein rv 30 ja paasto oli 5,7, eli koholla. Taas äitipolille, mittari mukaan ja kotimittaukset. Jälleen rv 35 paastot yli rajojen, mutta alle 6,0. Nyt ei määrätty insuliinia vaan mentiin niillä kohonneilla loppuun asti. Laskettuna ultrassa arvioitiin vauva 3,9kg ja käynnistys seuraavaksi päiväksi. Lopulta 40+5 syntyi poika 53cm ja 4058g. Hänelläkin sokeriarvot ok.
Molemmat vauvat olleet vierihoidossa ja minä olen jotunut sairaalassa ollessa mittaamaan yhden aterian jälkeisen arvon ja yhden paaston, eli mittari kandee pakata varmuuden vuoksi mukaan, mutta arvot olleet ok.
Tän toisen synnytyksen jälkeen taas sokeritesti 6kk päästä ja kaikki ok.
Nyt on kolmas raskaus menossa ja yhdessä sokeritestissä olen käynyt rv 16 ja kaikki oli ok. Seuraava testi onkin ylihuomenna eli rv 28+5 ja melkein luulen, etä toi paasto on taas yli sallitun ja samalla kaavalla mennään jälleen..
Se tuo paasto on aika jännä, kun illalla nukkumaan mennessä mittaat sokerin ja on jotain 4,3 ja aamulla se on kuitenki yli viiden. Mulla on auttanut se,etä syö tosi myöhään leipää tms.. ja aamulla aikasin mittaa, että ei sais mennä yli 10h ruokailujen välissä. Tämän ohjeen sain äitipolilta ja kyllä se toimi. Lopussa vaan ei mikään auttanut, paitsi ekalla kerralla insuliini. Joka muuten ei ole ollenkaan paha juttu jos siihen hommaan joku joutuu. Kaikkeen tottuu ja loppujen lopuksi vähän aikaa sitä joutuu tekemään ja kaikki on vauvan parhaaksi :heart:
Mittareista vielä että esikoiselta palautin mittarin äitipolille ja toisen kohdalla sanoivat, että mittarin saa omaksi. Äitipolilta sai lähetteen jolla hakea liuskoja omalta tk:lta ja niitä sai hakea kuinka paljon vaan tarvitsi. Sanoivat,että näissä ei säästellä, mutta kai tämäkin on kunta kohtaista.
Tästä taisi tulla jo romaani, mutta kerronpa viellä jotain tuosta ruokailusta, että sain ohjeeksi syödä lautasmallin mukaan, eli puolet niitä kasviksia, leipää ruuan kanssa ja vain yksi lasi maitoa. maito nostattaa herkästi sokeria. Tuoremehut, jugurtit,limukat luonnollisesti pois.
Ja säännöllinen ruokailurytmi: aamupala,välipala,lounas,välipala,päivällinen, iltapala. ja voin kertoa,että nälässä ei ole tarvinnut olla. Puuroa ja ruisleipää kannattaa suosia ja kasviksia voi popsia melkein miten paljon vaan ,vaikka niissä on vähän hiilihydraatteja, mutta myös arvokasta kuitua. Karkkipäivä mulla on ollut kerran..tai kaksi viikossa. Liikkua kannattaa yrittää ainakin joka toinen päivä. Pikku lenkki auttaa sokereihin hyvällä tavalla, eli laskevasti.
Mutta siinäpä mun tarinaa ja kiva on teidänkin kohtalotovereiden juttuja lukea =)
eema ja lapset 05 & 07 ja rv 28+3