Raskausajandiapeetikot missä??

Huomenta,

Kysyisin, että oletteko saaneet kotimittaria, kun vain paasto on ollut koholla? Mä oon edelleen huolissani mun terkkarin välinpitämättömästä asenteesta enkä äippäpolille pääse ilman lähetettä :/ . Mä ottaisin mielelläni sen rd-diagnoosin vastaan, kun mun paasto oli aika koholla. MUTTA, mun terkkaripa ei asiaan puutu millään vaan sivuuttaa koko homman :( .
 
Jep. Sain mittarin kotiin kun se paastoarvo oli sen 0,1 arvon yli sen minkä se olisi saanut olla. Ja sitten sen raskauden jälkeen en oo muistanut sitä sinne palauttaa :snotty: , muttei sitä oo multa takaisinkaan pyydetty.
Mittareita saa ostettua apteekista tai paikalliselta diabetesyhdistykseltä. Ne liuskat vaan maksaa hunajaa..... kpl-hinta 50 senttiä halvimmillaan.
Iines, muakin huolettaa sun tilanteesi ja ihmettelen sun terkan käytöstä. :hug:
 
mökin muija: Näinpä juuri, terkkarin asenne on syvältä! Ystäväni, jolla oli vaan paasto alussa koholla 0,3 "pääsi" vuorokausiseurantaan Tyksiin. Hän onkin turkulainen ja mä Turun naapurikunnasta. Meidän terkkaria ei kiinnosta yhtään eikä hänen sanojensa mukaan pelkkä koholla oleva paastoarvo nosta riskiä saada isokokoista vauvaa :eek: .

Ajattelin yrittää saada rasitus ajan ens maanantaille, jotta voin ottaa arvot äitiyspolilla rakenneultran yhteydessä puheeksi :saint: . Näin pääsisin kiertämään välinpitämättömän terkkarini.
 
Totta tuokin on että pelkkä koholla oleva paasto ei merkkaa isoa vauvaa automaattisesti mutta luulisi sillä olevan merkitystä minkä verran se on koholla. onko lukema 0,1 vai enemmän. Ja ennen kaikkea tulevan äidin, siis sinun mielenrauhan kannalta yrittäisin saada mittarin jostain ja jotenkin.
Toivotaan että saat tuon rasitusajan pikimiten ja pääset äippäpölilla jutteleen asiasta.
Pidän peukkuja sulla. :wave:
 
Hei Iines, mulla on ihan sama tilanne! Mulla paasto oli just rajalla ja muut arvot ok, joten ei muita seuraamuksia kuin ruokavalio ja paastosokerin mittaus kerran kuussa. Nyt olikin laskenut 5,3:sta 4,8:aan paasto, joten ei siis muuta kuin jatketaan näin. Meillä sama juttu, että ä-polille vain lääkärin lähetteellä ja ilmeisesti vain sieltä saisi mittarin, arvauskeskuksessa käyttävät vaan niitä liuskoja.

Mulla nyt näköjään dieetti puree hyvin, joten ei tarvinne olla huolissaan että sokerivauva tulisi, mutta kiinnostaisi oman mielenrauhan takia tietää, mitkä ovat niitä juuri minulla sokeria nostavia ruoka-aineita. Haluaisin tietää ensinnäkin, välttelenkö ihan turhaan jotakin ruoka-ainetta, ja sitten kiinnostaisi onko jotain joka tekee ihan hirveän piikin (vaikka sokru aamuun mennessä tasaantuisikin), jotta siitä taas pysyisin varmuuden vuoksi erossa. Kun ei tiedä, onko mulla nyt se insuliinitasapaino kuinkakin pielessä, eli vaikuttaako vauvaan satunnaisetkin syömiset vaiko vain se, jos sokeri olisi jatkuvasti koholla. (Tajusikohan kukaan mitä ajan takaa?)

Diagnoosiasioista, ihmettelen minäkin, jos on yhden koholla (ei taivaissa) olevan arvon takia diabeetikoksi diagnosoitu. Minä en tosin tiedä, onko minut vai ei, kun ei ole asiasta ollut puhetta. Mutta jotenkin tuntuisi fiksummalta, että varsinainen diagnoosi "langetettaisiin" vasta jos useissa arvoissa on ylityksiä tai jos ne eivät ruokavaliollakaan tasaannu. Kun senhän takia noita raja-arvojakin on useissa kunnissa nostettu just tämän vuoden aikana, kun rasituksissa jäi kiinni valtavat läjät äitejä, joilla ei sitten kuitenkaan ollut mitään ongelmia ja vauvatkin kaikkea muuta kuin isoja. Onhan sekin kustannus juoksuttaa mammoja jatkuvissa testeissä ja ä-politutkimuksissa.

t. Grynna 32+0 (jei!)
 
Hei Grynna ja muutkin

Pakko tohon paastoarvoon kommentoida. Mulla on ollu paastot muuten kunnossa paitsi muutamana aamuna on ollu vähän koholla ja niihin ylityksiin oon mielestäni löytäny selityksen. Eli alkuraskaudessa, kun oli oikeen paha olo ja oksentelin oikeen kunnolla muutamana iltana, niin aamulla oli paastot yli rajan. Pari kertaa on ollu liikunnallisen ja fyysisesti rankan päivän jälkeen seuraavana päivänä arvot pielessä ja iltaa kohti tasaantunu. Ja kerran oli hammaslääkärikäyntiä ennen selvä stressipiikki. Mun normaali paastot vaihtelee välillä 4,5-5,4. Ei näyttäis vaikuttavan edellisillan ja- päivän syömiset tai juomiset, vaan paastoarvoja nostaa lähinnä noi stressitekijät. ...Ainakin toistaiseksi, toivottavasti pysyy tilanne tällaisena.

Munkin mielestä Rd-leima lyödään liian herkästi. Itse olen kotimittauksilla todennut, että mulle se leima kuuluu, kun kerran aterioiden kanssa saa olla tarkkana. Mutta että pelkän yhden paastoarvon vuoksi, joka on vielä ihan siinä rajalla?

Mulle on kans sanottu, että ne aterian jälkeiset piikit ennemminkin voi vauvalle tehdä hallaa, ei niinkään pielessä oleva paasto.

Ehkä sun Grynna kannattais tehdä niinkuin Iineskin suunnittelee ja ohittaa neuvola. Otat suoraan yhteyttä omaan neuvolalääkäriin tai jossei tämä laita lähetettä, niin johonkuhun toiseen lääkäriin. Tai soitat suoraan polille ja kysyt neuvoa sieltä. Oman itsensä ja vauvan takia kannattaa vähän vikuroida. :kieh:

Mittarit ei varmaan ole neuvolassa kovin suuri kustannus, kun minäkin niitä sain jo kaksi erilaista. Ihmettelin vaihtelevia arvoja ja sain toisenkin mittarin kotiin ( on kuulemma kalliimpi ja EHKÄ tarkempi ) . Liuskat taitaa olla vähän tyyriimpiä. Netistä oon kurkkinut, jotta noi toiset mitä käytän maksaa melkein euron kpl. Ei ihme että niitä annetaan vaan pikku purkki kerrallaan.

Prilli ja Sisu 23
 
Etsiskelin netistä tietoa tuosta raskausdiabeteksen diagnosoinnista/määrittelystä, ja osui silmääni mm. tämä artikkeli:
http://www.avoin.helsinki.fi/laaketiede/D91096.html
Se on tosin vanha, jo vuodelta 1999, joten kaiken tiedon paikkansapitävyydestä en enää tiedä. Esim. tuolla ruokavaliosuosituksessa on melko runsaasti rasvaa - ja myös tyydyttynyttä - kun taas meillehän on sanottu, että rasva olisi vielä sokeriakin pahempi juttu. Mutta jos joku jaksaa lukea, niin ihan kiinnostava tuokin.

Jos joku löytää muita lääkärien eli asiantuntijoiden kirjoituksia, niin minä ainakin luen mielelläni :) . Vaikka tieto lisääkin tuskaa usein :headwall:

Mietin vielä mitä teen ton mittarin kanssa. Mieli sitä tekisi, mutta mä olen niin huono laittamaan nyrkkiä pöytään... :ashamed: Ja kun sain ton terkan nöksähtämään jo aikaisemmin, kun unohdin ihan puhtaasti käydä hakemassa terveyskeskuksen infosta sen jättämän diabetesläpyskän, en viitsisi sitä enempää suututtaa. Kun mulla nyt kuitenkin tää dieetti selvästi puree, en siis sikäli ehdottoman välttämättä sitä mittaria tarvitsisi, enemmänkin oman uteliaisuuden takia. Vitsit mä olen vaikea...

Jos joku haluaa, niin edellissivun gallupeihin saa edelleen vastata =) . Eli utelin siis havaintojanne kuidun ja rasvan vaikutuksesta aterian jälkeiseen sokeriin, havaintoja liikunnan vaikutuksista ja sitä, syödäkö sokeripitoiset jutut kuten hedelmät omana välipalanaan vai aterian yhteydessä.

t. Grynna, joka on lähdössä tänään työkaverin läksiäisiin ja syömään 3 ruokalajin illallisen... :whistle: (huomenna takas ruotuun!)
 
Eli täältähän löytyi pino minullekin =)
taustaksi sen varran, että kaksi lasta ennestään ja kolmosta odotellaan tammikuulle. Mulla on edellisissä raskauksissa ollut raskausajandiabetes, eli paasto ollut koholla, aterian jälkeiset ok. Mietin tuota, että yhden arvon perusteella leimataan RD:ksi, mutta johonkinhan se raja on vedettävä, ikävä kyllä. Mutta tän kanssa pärjää ja voisihan sitä olla pahempaakin.

Mutta siis ensimmäisessä raskaudessa kävin rv 26 sokeritestissä BMI:n takia ja siellähän se paasto oli sitten 5,9 ja raja meillä 5,3. Äitipolille lähete, sokerimittari mukaan ja 2x vko paastosokeri ja 1xvko 5krt/pvä mittausta. kaikki meni ok rv 35 jolloin mikään ei auttanut ja paasto nousi, ollen kuitenkin aina alle 6,0. Lääkäri päätti sitten antaa iltainsuliinit ja pistin 4 yksikköä iltaisin 5 viikkoa ja laskettuna käynnistettiin synnytys ja 3,3kg terve tyttö syntyi. Verensokereita hältä mitattiin muistaakseni 3 kertaa ja kaikki oli ok. 6kk synnytyksestä kävin sokerirasituksessa ja arvot ok. Normaalin ihmisen paastosokerihan on 4-6 välillä.

Toisessa raskaudessa kävin jo rv 12 sokeritestissä ja arvot ok, toisen kerran menein rv 30 ja paasto oli 5,7, eli koholla. Taas äitipolille, mittari mukaan ja kotimittaukset. Jälleen rv 35 paastot yli rajojen, mutta alle 6,0. Nyt ei määrätty insuliinia vaan mentiin niillä kohonneilla loppuun asti. Laskettuna ultrassa arvioitiin vauva 3,9kg ja käynnistys seuraavaksi päiväksi. Lopulta 40+5 syntyi poika 53cm ja 4058g. Hänelläkin sokeriarvot ok.

Molemmat vauvat olleet vierihoidossa ja minä olen jotunut sairaalassa ollessa mittaamaan yhden aterian jälkeisen arvon ja yhden paaston, eli mittari kandee pakata varmuuden vuoksi mukaan, mutta arvot olleet ok.

Tän toisen synnytyksen jälkeen taas sokeritesti 6kk päästä ja kaikki ok.

Nyt on kolmas raskaus menossa ja yhdessä sokeritestissä olen käynyt rv 16 ja kaikki oli ok. Seuraava testi onkin ylihuomenna eli rv 28+5 ja melkein luulen, etä toi paasto on taas yli sallitun ja samalla kaavalla mennään jälleen..

Se tuo paasto on aika jännä, kun illalla nukkumaan mennessä mittaat sokerin ja on jotain 4,3 ja aamulla se on kuitenki yli viiden. Mulla on auttanut se,etä syö tosi myöhään leipää tms.. ja aamulla aikasin mittaa, että ei sais mennä yli 10h ruokailujen välissä. Tämän ohjeen sain äitipolilta ja kyllä se toimi. Lopussa vaan ei mikään auttanut, paitsi ekalla kerralla insuliini. Joka muuten ei ole ollenkaan paha juttu jos siihen hommaan joku joutuu. Kaikkeen tottuu ja loppujen lopuksi vähän aikaa sitä joutuu tekemään ja kaikki on vauvan parhaaksi :heart:

Mittareista vielä että esikoiselta palautin mittarin äitipolille ja toisen kohdalla sanoivat, että mittarin saa omaksi. Äitipolilta sai lähetteen jolla hakea liuskoja omalta tk:lta ja niitä sai hakea kuinka paljon vaan tarvitsi. Sanoivat,että näissä ei säästellä, mutta kai tämäkin on kunta kohtaista.

Tästä taisi tulla jo romaani, mutta kerronpa viellä jotain tuosta ruokailusta, että sain ohjeeksi syödä lautasmallin mukaan, eli puolet niitä kasviksia, leipää ruuan kanssa ja vain yksi lasi maitoa. maito nostattaa herkästi sokeria. Tuoremehut, jugurtit,limukat luonnollisesti pois.
Ja säännöllinen ruokailurytmi: aamupala,välipala,lounas,välipala,päivällinen, iltapala. ja voin kertoa,että nälässä ei ole tarvinnut olla. Puuroa ja ruisleipää kannattaa suosia ja kasviksia voi popsia melkein miten paljon vaan ,vaikka niissä on vähän hiilihydraatteja, mutta myös arvokasta kuitua. Karkkipäivä mulla on ollut kerran..tai kaksi viikossa. Liikkua kannattaa yrittää ainakin joka toinen päivä. Pikku lenkki auttaa sokereihin hyvällä tavalla, eli laskevasti.

Mutta siinäpä mun tarinaa ja kiva on teidänkin kohtalotovereiden juttuja lukea =)

eema ja lapset 05 & 07 ja rv 28+3
 
Hei kaikki

Tervetuloa vain Eema!

Minä tein nyt sitten niin, että ratkaisin rahalla pulmani... :ashamed: Ajattelin, etten jaksa taistella sitä mittaria + olisi siinä varmasti aikaakin vierähtänyt (ennen kuin saa ensin lääkäriajan ja sitten polille ajan) + maksanut olisi sekin ainakin lääkäri- ja polikäyntien hinnan. Menin sitten tilaamaan netistä itselleni sokerimittarin. Onpahan sitten oma eikä tartte palauttaa. Täältä tilasin: http://www.medishop.fi/product_catalog.php?c=1
Otin tuon halvimman ja siihen 100 kpl lansetteja ja mittaliuskoja (niitä löytyi alennuksella tuolta mittaliuskat-linkin alta, tarjous voimassa vielä tänään ja huomenna). Mittarin saa näemmä erittäin edullisesti, noista liuskoista ja lanseteista sitten rahastavat oikein kunnolla! :/

Mutta nyt on niitä niin paljon, että pitäisi riittää loppuraskauden vaikka nyt alussa innostuisin mittailemaan joka aterian perästä. Ja niin ajattelinkin, haluan tietää ne pahimmat omat kompastuskiveni. Sitten voi välillä jättää mittailun pariin kertaan viikossa ja ihan viimeisillä viikoilla ehkä taas enemmän, kun olen lukenut että monilla joilla muuten sokeri on pysynyt kurissa, on saattanut ihan h-hetken alla yhtäkkiä olla taas heittoja.

Missäs kaikki muut? Olenko ainoa vertaistukea kaipaava tällä hetkellä :p
 
Liityn seuraanne :wave:

Taustaa ensin, ekassa raskaudessa ruokavaliohoitoinen rd, joka löydettiin rakenneultrassa liiallisena lapsivetenä, sitä kautta lähete sokerirasitukseen, josta pomppasin kahdella arvolla ja sen jälkeen tosi tiukka seuranta, juoksin äitipolilla ultrassa 2 viikon välein, puhuttiin jopa käynnistämisestä ennen la:ta, kun lapsi kasvaa niin isoksi, lopulta synnytys käynnistyi itsekseen viikoilla 39+2 ja tuloksena oli pieni poika, mitat 2870g / 48cm. Minun usko koko sokeriseurantaan katosi sillä sekunnilla, kun mitat näin. Suostuin kuitenkin jatkotutkimuksiin, joissa ei löydetty mitään poikkeavaa.

Toinen raskaus ja sokerimittari mukaan ekalla neuvolakäynnillä. Guarem otettiin avuksi jossain vaiheessa ja kai se vähän auttoikin, mutta nyt en joutunut niin tarkkaan seurantaan kuin ekassa raskaudessa, ehkä siksikin, että jätin muutamia arvoja vihkoon merkkaamatta. Ja mitat oli nyt 3600g/50cm.

Nyt kolmas raskaus ja tuplat tulossa ja mittari mukaan taas ekalla neuvolakäynnillä. Olen nyt kuukauden mitannu aamun paaston ja sitten aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan jälkeen sekä puolen tunnin että tunnin arvon. Muutama arvo on ollut koholla, mutta ne on johtunut ihan siitä, että en ole katsonut mitä olen suuhuni pistänyt. Pahoinvointi on ollut sen verran voimakasta, että pienessä päässäni ajattelin, että on parempi syödä edes jotain mikä pysyy sisällä kuin olla syömättä. Tänään sitten ehdotinkin neuvolassa pientä helpotusta mittaamiseen ja sovittiin, että mittaan nyt vain 2 kertaa viikossa luo arvot.

Ja rajat täällä on paasto 4,8, puoli tuntia ruokailun jälkeen 6,7 ja tunti ruokailun jälkeen myös 6,7.

- Narttu & masukit rv 11+6 -
 
Hei grynna!
Tuo oli varmaan helpoin konsti, millä ratkaisit ongelman :) . Onko siinä mukana mitään millä sen reiän teet sormenpäähän. Niitä saa apteekista ja ne on ihan inhimillisen hintaisiakin.
Jouduin tai sain kesällä tehtäväksi hommata just noita lisäliuskoja ja muita, niin on vielä tuoreessa muistissa. Ja tosiaan kysy paikalliselta diabetesyhdistykseltä, jos vaan on siellä, heiltä saa halvemmalla kuin muista. =)
 
No life täällä jälleen...

Tervetuloa vain Narttu! Onnea tuplaodotukseen!

Sulla onkin kokemusta tuosta Guaremista, jota olen myös miettinyt (bongasin valmisteen nimen lueskellessani sitä vanhaa sokeripinoa, johon linkki tuolla tämän pinon ekalla sivulla - tiedoksi kiinnostuneille). Uskaltaako sitä ihan raskaanakin käyttää jatkuvasti? Vaiko pitääkin käyttää säännöllisesti, jotta olisi tehoa? (Ihan kuin muistelisin jonkun kirjoittaneen, että yksittäisillä käyttökerroilla ei ole merkitystä?)

Mulla nyt kai on tää tilanne suht hallussa so far, kun viime mittauksessa se paasto olikin ok, mutta olen miettinyt paljon sitä ihan loppuraskautta, jossa lukemani mukaan monilla on tullut harmeja. Eli kaikki konstit kullan kalliit...

Teillä on tosi tiukka puolen tunnin jälkeinen arvo. Miten muilla mittaajilla, millaisia raja-arvoja teille on sanottu?

*muoks*
Mökin muija olikin ollut samaan aikaan :wave:
Tuosta nettisivusta ei käynyt ilmi, onko "pistintä" mukana mutta luulis, kun puhuttiin aloituspakkauksesta..? Mutta tusen tack tiedosta, että apteekista löytyy sitten tarvittaessa! :flower:

*muokkaa taas* kun kävi välillä ihan lukemassa siellä sivustolla eikä vaan väitä että ei siellä mitään lue :p . Eli tekstin mukaan mittareiden mukana tulee pistolaitteen sisältävä aloituspakkaus.

Nyt netti kiinni, mä en muuten oikeasti saa tehtyä mitään tänään... :ashamed:
 
Grynna Tuo on Guarem on käsittääkseni pelkkää kuitua eli voi käyttää ihan jatkuvasti raskauden aikana ja kuitu käsitteekseni vain sitoo hiilareita eli arvot pysyy tasaisempana.

Ulkomuodoltaanhan se muistuttaa minusta lähinä sahanpuruja ja on mauton. Sitä piti muistaakseni sekoittaa veteen ja juoda jonkin verran ennen ruokailua. Mie en saanu sitä noin kurkusta alas, vaan jouduin sekoittaan sen aina piimään tai jugurttiin, jotka taas omalta osaltaan nostaa arvoja, mutta toimi se noinkin.

Kai sitä pitäis säännöllisesti käyttää, mie aloitin puolikkaalla pussilla / ruokailu, lopussa suositus oli 2,5 pussia / ruokailu, mutta en saanut otettu kuin yhden enimmillään.
 
Täällä ilmoittautuu yksi raskausdiabeetikko, jolle diagnoosi pamahti kohonneesta tunnin arvosta (raja-arvo 10.0, mulla 10,5). Joku kyseli tuon kohonneen tunnin arvon merkityksestä ja täällä oltaisiin myös siitä kiinnostuneita. Mua on myös rasittanut tää diagnoosi ja ruoan kyttääminen. Etenkin, kun terkka tuntuu luulevan, että syön hirveän rasvaisesti ja suuria määriä tms., vaikka painoni onkin normaali. Tuntuu, että ruokavalio- ja painoasiat on sille oikeen intohimon kohde :/ Itse taas ajattelen, että tästä raskaudesta saa aika kovankin stressin kaikesta "kyttäämisestä", mikä vaikuttaa äitiin ja sitä kautta vauvaan. Musta tästä ajasta pitäis voida ennemmin nauttia, eikä kuluttaa energiaa jatkuvaan vahtimiseen :kieh:
Sori, tää valitusvirsi heti näin alkuun =)

Grynna kyseli hedelmistä...Mä oon saanut sellasen käsityksen, että hedelmät, makeat jälkiruoat ym. kannattaisi aina syödä aterian jälkeen, kun verensokeri on jo kohonnut. Siten ne ei samalla tavalla kohota sokereita, kuin tyhjään mahaan syötyinä.

Mua myös kiinnostaisi tuo sokerin mittailu, mutta sain ohjeeksi vain käydä labrassa kerran kuukaudessa synnytykseen asti. Asun Turussa. Mistäpä sitä tosiaan tietää, mitä pitäisi välttää, kun sokerin kohottajat tuntuvat olevan niin yksilöllisiä...?

Rasvan käyttö mietityttää myös...Vaikuttaako rasvan määrä/laatu siis suoraan sokeriarvoihin vai vain sitten, jos painoa kertyy liikaa --> vauvan koko kasvaa?
 
Hei!

Minäkin diagnoosin sain, aika odotettavissa kylläkin koska molemmilla vanhemmilla on 2-tyypin diabetes ja sisko on myös raskausajan diabeteksen "kärsinyt". Ylipainoakin löytyi ennen raskautta reippaasti, joten ei mikään yllätysdiagnoosi. Ja sokerirasituksessa oli mulla kaikki kolme arvoa koholla....

Painoa ei ole tullut kuin kolme kiloa tällä hetkellä (RV 30+4), siitä olen saanu kiitosta. Olen kyllä yrittänyt koko raskaudenajan tarkkailla syömisiäni,mutta kyllä se ennen diagnoosia hieman repsahti sinne herkuttelun puolelle... :headwall:

Nyt sitten olen neljä viikkoa seurannut syömisiä ja sokerinnousua (meillä tosiaan annettiin neuvolasta sokerimittari, omaksi. Ja liuskoja saa hakea tarpeen mukaan...). Eikä mua ainakaan ahdista. Tottakai täytyy kauhean huolellisesti miettiä, että mitä saa syödä mutta kun pitää huolta että niitä kasviksia ja vihanneksia on runsaasti lautasella, niin kyllä se toinen puolikin pysyy kohtuudessa.
Välillä olen tietenkin hieman "huijannut" ja syönyt jotain hyvää sen tunnin arvon mittauksen jälkeen :LOL: :LOL: Eihän tämä elämä voi niin vakavaa olla.
ä-polilla kävin pari viikkoa sitten ja sillon vauva oli 1300g (RV 28+3). Ensi viikolla on taas käynti.

Rasvasta on kans puhuttu. Että ainakin niitä kovia rasvoja pitää välttää mutta pehmeitä rasvoja pitää saada tarpeeksi. Periaatteessa ne yleiset "terveellisen elämän" perusohjeet pätee tässäkin ruokavaliossa.

Mä syön hedelmiä välipaloina, koska mulla ainakin aterian kokonaishiilareiden määrä vaikuttaa sokeriarvoon. Esim. lounaalla täytyy valita leivän ja maidon välillä, koska jos otan molemmat: sokerit nousee tunnin arvossa liian ylös.

 
Huomenta!
Pihlamaria Se olen minä, joka taas kärähti tosta tunnin arvosta! Silleen on ihanaa etten taida olla ainoa! Kun oo muiden juttuja lukenut ja näyttää et monilla on se paastoarvo se ongelma.
Hyviä ohjeita ruuista jne olette kirjoitelleet. Muuten oli aika tuttua tekstiä, mutta tuo Guarem on uusi juttu. Voisin mennäkin katsastamaan apteekkiin et jos sellaista kamaa sais täältä päin maailmaa.....
Kirjoittelen muutes pikkasen mun taustaa enemmän...
Eli esikoisen kanssa sain sen RD arvion kun olin rv14, shokkihan se oli.......... Eli kun on vaan yks arvo ylhäällä, niin ne eivät tääl luokittele suoranaisesti RD:ksi, vasta sit kun on kaksi tai kolme ja joutuu insuliinille.... Eli silleen. Sain ruokailuohjeet eli sen lautasmallin......... Eipä siitä paljoo apua ollut ja olin aika tietämätön esim rasvoista, maidosta jne... Eli joo...
Mua "hoidettiin" silleen et kutsuttiin uudelleen ja uudelleen rasitukseen ja uhkailtiin insuliinilla jos se arvo ei ala laskeutuu....... :/ Suoraan sanottuna vihreenä en tajunnut et asiat vois olla toistekin......... Loppu vaiheessa mul meni usko koko homman kans. Sillon kuulin kans noista rasvoista, maidosta jne vahingossa tutulta. Myös se ainainen rasituksissa laukkaaminen alkoi raivostuttaa....... |O
Typy syntyi sektiolla (muita ongelmia) täys aikaisena painaen 4250g. Ollaan molemmat pitkii (isä varsinkin...), joten ei ollut sokerivauva silleen. Molemmilla oli sokrut ok ja ajan kans huomasin et voin nauttii noita kiellettyjä herkkuja kans... Painoni tippui normiin jne (oli 25kg ja paljon lapsivettä ollut).
Nyt siis tätä tulokasta odottaessa aloitin tiukan dieetin HETI. Mul oli rasitus rv14 ja kaikki ok. Nyt rv29 siis oli se toinen arvo koholla... Sain uuden kutsun rasitteeseen n 3 vkon päähän. Mä olin sanonut viimeks niille siinä rasituksessa et uuteen rasitukseen en tule oli miten oli. Mun mielestä ne ovat turhia.......... Tärkeintähän on mitä kotona tapahtuu. Siis miten ne sokrut päivän mittaan käyttääntyvät. Mulle sanottiin et kotitestailuja ei täs maassa tehdä. Eli sit vaan kun on insuliinin paikka. :headwall:
Minä sit menin toissa päivänä apteekkiin valittaa ja niil oli sellainen promo paketti: koje ja liuskoi. Eilen oli sit neivola ja valitin mun lekurille et kutsu tuli taas rasitukseen ja et en sinne mee... Sanoin et sain se kojeen apteekista ja aoin ruveta kotona mittailemaan, mut et saankohan lisäliuskoja ilmaiseksi, koska ne saa vaan jos saa sellaisen pitkäaikaus sairaus lapun... Kuten arvasinkin mun lekuri kertoi et ne eivät varmasti siel synnytyssairaalasta tuu kirjoittaa tota lappua, koska RD menee ohi (eli ei oo pitkäaikainen ongelma). :headwall: :headwall: :headwall: Johon mä sanoin sit et se on sit siinä. Mä käytän ne liuskat mitä mul on ja se saa riittää. Vissiin mun teksti alkoi uppoo mun lekurille, koska se sit ehdotti et mitä jos hän kattoo kerran viikossa virtsasta liuskalla ja ottaa kans verinäytteen. Eli nyt tuun menee kerran viikossa sinne, mikä sopii mulle, kun se on matkan varrella duuniin ja vie vain sen 5min... :D Niin ja eilen mun virtsa oli ainakin puhdas. Eli ei enää rasitustestejä mulle!!!!!!!!!!!
Tuo mun teksti voi kuulostaa hurjalta, mut selitän miks mä tein noin. Ensinnäkin ton RD:n seuraus ei oo hyvää täällä, joten haluun tehdä esimerkin et ei pelkät rasitustestit riitä. Katsoisivat mallia muualta esim Suomesta. Toiseksi. Inhoon tuollaista asennetta et "näin meillä tehdään". Siis voiko systeemi olla niin ruostunut et jossain matkalla ollaan unohdettu ruveta kuuntelemaan miltä ihmisestä tuntuu.
Jos jotain esimerkilläni saan aikaan niin kiva. Aika on herätä. ;)
Anteeks kun tuli palopuhe......... Niin unohdin sanoo et paino on noussu vaan nyt 10kg ja vettä on normaalisti. Olo on loistava ja energiaa riittää.
Hienoo päivän jatkoa kaikille!!! :heart:

NullPoints ja Tirri 31+1
 
pirpana0409
ilmoittaudun myös mukaan..
Kolmosta ootellaan. Esikko menehtyi rv22+2,07/06 joten sen raskauden sokruista ei tietoa. Epeliä oottaessa rasituksessa toka ja kolmas arvo yli rajojen. Vuorokausiseurannassa kävin paikallisella polilla, josta lähettivät mut naikkarin asiakkaaksi. Liikuntaa ja ruokavaliota kokeiltiin ensin mutta eivät auttaneet. Aamun arvot silti päin peetä ja insulle jouduin. Poika syntyi rv36+0, 09/07 ihan passelin kokoisena ja hänen sokeriarvot olivat aika nopsaan normit.Yhden yön vietti seurannassa.
Nyt tässä raskaudessa terkka laittoi lähetteen äippäpolille jo tokasta käynnistä ja tein kotona vuorokausitestin..Taas aamun arvot pepullaan ja lähete naikkarille..Nyt olen taas ruokavaliota ja liikuntaa harrastanut urakalla ja mittaillut ittekseni, mutta edelleenki aamun arvot ovat päin peetä vaikka mitä tekis..Tänään lähetin tiedot naikkarille ja insuannoksen koko-vastausta oottelen. Nyt menossa rv 14+2..Edellisessä raskaudessa piikitin iltaisin ja viimeisin viikon ennen synnytystä myös aamuisin, koska päivällä toiset arvot vähän koholla. TOista insua mietittiin siis että oltais vaihettu, mutta ei keretty kun poitsu päätti syntyä yllättäin ilman varoitusta 36+0..Synnytyksen kokonaiskesto vesien menosta 7h20min..Että voipi olla tämänkin kanssa aika haipakkaa..
 
Eli viikko sitten soitin terveydenhoitajalle kysyäkseni rasituksen tuloksia ja niin siinä sitten kävi, että paasto ja 1 tunnin rajat paukkuivat yli. Paasto oli 5,4, meillä rajana on 5,3 ja 1 tunnin näyte oli 10,8, kun meillä rajana on 10. Tämä johti siihen, että maanantaina terkkari laittoi lähetteen Tyksiin äitipolille josta minut sitten kutsutaan kirjeitse käymään.

Mutta tässä nyt vaan ihmetyttää ja kummastuttaa se, että mitä tämä käytännössä tarkoittaa?

Mitä siellä siis tapahtuu? Olenko siellä sen vuorokauden (kun jotkut kai ovat) vai käynkö hakemassa ruokavalio-ohjeita vai pistävätkö kotiin mittarin ja pilleripurkin kanssa vai joudunko pistämään sitä insuliinia vai mitä ihmettä?

Kiinnostaa myös että ultrataanko siellä ja käynkö siellä mahdollisesti sitten myöhemminkin seurannassa vauvan koon suhteen vai mitä ihmettä?!

Sef 28+2 ja ihan pihalla... :headwall:
 
Sef: Vastaan sun viimeiseen kysymykseesi omasta puolestani, kun asutaan samassa kaupungissa. Muihin kysymyksiin en valitettavasti osaa sanoa mitään, kun mulla oli vaan tunnin arvo yli rajan, mistä seurasi ainoastaan ruokavalio-ohjeistus ja labrassa paastoarvo kuukauden välein.

Eli, kun mulla todettiin tää RD, th kertoi, että pääsen painoarvio-ultraan joskus vkolla 36-37. Ilman diagnoosia lääkäri tekisi vain normaalin sisätutkimuksen ilman ultrausta. Että jotain positiivista tässä on, kun pääsee vielä kerran näkemään vauvelin ennen synnytystä :)
 
voisin taas yrittää enemmän seurata tätä keskustelua kun on uusi pinokin. nyt mennään rv19 ja insuliinia olen pistänyt rv8 alkaen. 3. raskaus ja kaksi lasta ja kaikissa insuliinihoitoinen rd, joten sen verran kokemusta tästä jutusta.
en jotenkin ole jaksanut stressata kamalasti nyt - arvot on pysyneet hyvinä suht pienillä insuliinimäärillä, vaikka syömiset ei oo niin kohdillaan ollutkaan. painoa on tullut nyt 1,5kg lähtöön (normaalipaino), joten kaikki sinällään ihan hyvin.
sitä tietysti pelkään jo nyt et lapsi kasvaa liian isoksi - esikoinen syntyi käynnistyksellä tasan 3kg painoisena rv38 ja hankalaa oli ja papereissa lukee ettei juurikaan isompi mahdu syntymään. joten tarkasti tota nyt sitten varmasti seurataan (toivottavasti).
äitipolilla oon käynyt tasaisin välein, saa nähdä miten monta miljoonaa kertaa ehfin siellä vielä notkua ennen kun vauvaa "haetaan"

sefin kysymykseen pihlamaria osasi varmasti parhaiten vastata kun käytännöt vaihtelee eri paikoissa. ja tuo kahden arvon ylitys meillä ja monessa muussa paikassa tarkoittaa diagnoosia, diettiä ja seurantaa ja sitten mahdollista insuliinia jos arvot jatkuvasti ylittyy.

iloista mieltä kaikille sokereista huolimatta
(esikoinen selitti kylässä yks päivä: "meilläkin on kotona sokeria, se on semmoista, että äiti pistää ja sitten sattuu ja tulee verta ja sitten se paranee" :LOL: ei kyl ihan tajunnu täti et mistä oli kyse...
 
Ja tulokset olivat seuraavat paasto 5.1, 1h 7.8 ja 2h 6.5. Elikkäs olen ihan ihmeissäni, paasto olikin sallittu ja tässä raskaudessa ei varmaan sitä RD "leimaa" tule.. Kaksi rasitusta nyt tehty ja molemmat oli ok. No täytyy jatkaa tällä samalla ruokavaliolla kuten tähänkin asti niin jospa se paasto ei nousekaan. Olen tähän asti noudattanut RD ruokavaliota, että se saattoi näkyä testissä. Guarem rakeista en ole koskaan kuullut, niiden käytöstä en osaa sanoa mitään.

hedelmien syönnistä, että minuakin on kehoteetu syömään aterian päälle hedelmät. Ja esim. banaanista vain puolet tai vastaavasti pieni banaani. Rasvan olen huomannut olevan pahempi tai se pitää pidempään sokereita korkealla. Sokerihan nostaa äkkiä ja laskee äkkiä. Joten namutkin olisi hyvä syödä aterian päälle tai minä teen yleensä niin, että syön ruisleivän tai kaksi ja sitten vasta karkkia. =)

Mutta seurailen keskusteluja ja kirjoittelen itsekin vaikkei sitä diagnoosia virallisesti tällä kertaa tullutkaan.

eema rv29
 
Tervetuloa vain Pihlamaria, Sef, Pirpana ja Tavia, sekä Vanillapuu "jatkamaan" (vaikka minä en siihen vanhaan pinoon tainnut ehtiä kertaakaan kirjoittaa, lukenut kyllä olen ahkerasti)!

Missäs muuten aapee eli Daizz luuraa? Onhan teillä kaikki hyvin? Sinä ja NullPoints olettekin tuttuja tuolta meidän joulukuisten pinosta =).

Isot onnittelut Eemalle hyvästä sokerituloksesta! Kiitos myös kommentista rasvakysymykseen. Minun saamassani ohjevihkossa sanottiin vain, että rasva ei vaikuttaisi verensokeriin suoraan vaan siten, että heikentää insuliinintuotantoa entisestään (jolloin ainakin pitempään käytettynä alkaa vaikuttaa verensokeria kohottavasti). Mutta hyvä tietää, että se voi noin vaikuttaa heti syömisen jälkeenkin. No, rasva ei olekaan mulla onneksi ongelma, käytän sitä varsin vähän. Enemmän murhe on makeanhimo, ja kaikkein suurin ongelma tämä jatkuvasti kalvava nälkä!

Toivottavasti Sef on jo saanut selvyyttä omaan tilanteeseensa; luulisi ainakin että saat mittarin kun polille sut laittoivat eikä vain pelkkää neuvolaseurantaa.

Pirpanalle :hug: esikoisen odotuksen tapahtumista! Hirveitä asioita sellaiset. Onneksi toisen kanssa meni kaikki hyvin ja varmasti nytkin!

Lohdullista kuulla Vanillapuu, että sulla on jo kolmas insuliinihoitoinen raskaus ja kaikki mennyt aina hyvin! Sitä jotenkin säikähti niin hirveästi yhtäkkiä pamahtanutta "leimaa" että tässä jo olen miettinyt kaikkea sellaistakin, että jääkö viimeiseksi raskaudeksi ym. No, itse asiassa melko todennäköisesti kyllä jää, tosin ihan muista syistä kuin sokerin takia. Mutta eihän sitä koskaan pitäisi vannoa!

(.) Tulis nyt se mun sokerimittarini... Haluaisin ehtiä hyötyä siitä kunnolla lähiviikot, koska mulla on synnytystapa-arvio tulossa ä-polilla 26.11. ja ajattelin sitä ennen vielä käydä paastosokerimittauksessa, jotta saan senkin tuloksen korttiin ylös ennen sairaalavisiittiä. Olisi sitten näyttää kaksi ok arvoa siellä sen reisille menneen rasituksen päälle. Ainakin toivon, että tää dieetti puree vielä niilläkin viikoilla ja paastomittaus olisi ok.

Ymmärrän kyllä niitäkin, joita mittailu ahdistaa, vaikka itse tuskin maltan odottaa että pääsisin sitä tekemään. Mullahan tämä on ihan vapaaehtoista, muuta virallista seurantaa ei ole kuin paastosokerin mittaus kerran kuussa arvauskeskuksen labrassa. Mutta sellaisille, joilla koko ajan huohotetaan niskaan ja jotka joutuvat koko ajan pitämään tosi tarkkaa kirjaa joka ainoasta lukemasta, on varmasti aika ikävää. Kun jos jostain yhdestäkin satunnaisesta ylityksestä tulee narinaa tms. Juu, tärkeästä asiasta on tietenkin kyse eli vauvan hyvinvoinnista, mutta tajusitte varmaan pointin :)

NullPointsille vielä hatunnosto, ainakin minun mielestäni teit oikein kun suhtauduit jämäkästi. On täysin totta, että niissä rasituksissa on ihan hyödytöntä juoksuttaa ihmisiä jos ei ole annettu kunnon ohjeita ruokavalioon ja/tai ei ole mitään muuta seurantaa. Tuolla joulukuisten pinossa yhdellekin, jolla oli joku arvo ollut koholla, oli annettu neuvolasta ohjeeksi just tasan tuo lautasmalli eikä sitten mitään muuta :eek: . Hyvä yleisohjehan se on ruokailuun, mutta ei riitä rd:n hoitoon - mistä sitä muuten osaa olla syömättä liikaa hiilareita kertarykäyksellä jne.

Oolrait - tilaa muillekin =)
Grynna 33+0
 
Grynna Kiitti! :wave: Kyllä joskus on tosiaankin pakko pistää vastaan, jos ei hommassa oo mitään järkee.... :whistle:
Ruokailusta ajattelin pikkasen kirjoitella. Mä oon ruvennu välttelemää maitotuotteita nyt. Nekin kun kuulemma helposti nostavat arvoja, varsinkin jos nauttii aamulla. Eli puuron keittelen vaan veteen. Teen sen verran vetistä ettei janota. Muuten juon sit vishyä, ku ei pelkkä vesi houkuta. Illalla nautin sit yhden jogurtin ruokailun päälle. Se toimii mun jälkiruokana. Hyvä juttu tossa on siis se et se sitoutuu (toivottavasti ainakin) muiden ruoka-aineiden mukaan ja sit myös helpottaa närästykseen. En oo mikään pilleristi, mut aloin napsii nyt siis kalkkitabujakin et saa vaavi rakennusaineita. Inhottaa tolleen vaihtaa aidot jutut keinotekoisiin, mut minkäs voi....
Hedelmiä ja muita sokerisia en tosiaankaan syö tyhjään masuun. Hedelmät oon vaihtanu vihanneksiin....... Kiva silleen jotain raakaa porkkanaa järsiä, mut pakko on. Mä kun oon töissä et mul täytyy olla jotain nopeeta välipalaksi ennen lounasta.
Yks juttu on kans et oon tasoittanut mun annoksia. Eli kun on kunnon ruoka-aikana syön pienempiä annoksia ja sit pienet välipalat sit ovat isontuneet. Luulis et sokrut pysyisivät noin tasaisempina.
Tää on kyllä sellaista et saa itseään testailla mikä toimii ja mikä ei. Sit tietty eri ihmisillä varmasti eri ruuat vaikuttavat eri tavalla. Se vaan on tosiasia et se lautasmalli on vanhentunut juttu.... Ei siit oo apua kenellekään.
http://www.google.ie/imgres?imgurl=http://www.allevo.nu/upload/Kost/Tallriksmodellen./Tallriksmodellen_FI.jpg&imgrefurl=http://www.allevo.nu/Site/Templates/Page.aspx%3Fid%3D209%26epslanguage%3DFI&h=255&w=257&sz=49&tbnid=mwGHpaUmti4J::&tbnh=111&tbnw=112&prev=/images%3Fq%3Dlautasmalli&hl=en&usg=__jf_O0pgeKR6K5kYVT-vZa4DV-zo=&sa=X&oi=image_result&resnum=4&ct=image&cd=1
Siis tuo on normaalille ihmiselle tarkoitettu, eikä sitä voi sokkona seurata.
Tosiaankin mikä toimii yhdelle, on myrkkyä toiselle.
Niin ja vielä yks juttu oli mielessä: paino. Mä oon ihan normaalirakenteinen ja painava. Esikoisen kans mul nousi paino tosi nopeaa, nyt oon ollu tiukkana ja tosiaankin sen 10kg noussu. Jos nyt jollakin teistä on ylipainoo, niin älkää ruoskiko itseänne. Totta se varmaankin on et ylipainon kans rd:n mahdollisuus suurenee. Mut se ei auta ketään kehittävästi jos vaan kiloja tuijotellaan. Muut asiat ovat tärkeempii.
Jaksamista kaikille! :heart:

NullPoints ja Tirri 31+5
 

Yhteistyössä