raskaus vakavien leikkausten jälkeen..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lea
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lea

Uusi jäsen
11.09.2004
13
0
1
ei lapsia ennestään,olisin kysynyt että onko kellään tietoa että jos on leikattu esimerkiksi kasvain vatsasta,poistettu munuainen ym,on pahat arvet ym,niin kuinka vaarallista on mahdollinen raskaus,kestääkö arvet,oma terveys,ja kuinka sikiön vointi..

Minulle tehtiin laparotomia oikein extrapitkällä viillolla raskausviikolla 17 eli juuri niihin aikoihin, kun maha alkoi kasvamaan.. Ja hyvin kesti tuore haava hakasineen päivineen. Ehkä arvesta jäi leveämpi kuin normaalisti, mutta eipä haittaa.
Sen jälkeen toinenkin lapsi ja jättisuuri maha raskausaikana, eikä ratkennut..
Hoitoalalla olevana tiedän kyllä leikkausarpien kestävän raskausvenytykset. Tietysti on yksilöllisiä juttuja, joten lääkäriltähän sinun pitää kysyä oma tilanteesi.

Laparotomia on siis vatsaontelon avaus, leikataan pystysuuntainen viilto. Nykyään vatsanalueen leikkaukset tehdään pitkälti tähystyksellä, mutta joskus tilanne vaatii "koko mahan avauksen"
Itselläni poistettiin munasarja ja kystia.

Ja varsinkin tuo sinun munuaistilanne raskautta ajatellen kannattaa selvittää...

Minulle tehtiin suuri laparotomia viilto rv 21. (haava n. 25 cm) Hyvin kestää näemmä raskauden, mutta miten synnytys? Minut meinataan laittaa synnyttämään alakautta (ensimmäinen raskaus)???? Pian apua kaipaava!!!! Miten kestää ponnistusvaiheen????

Kyllä varmasti kestää ponnistusvaiheen, ole huoleti. Eikä varmasti laitettaisi alateitse synnyttämään, jos olisi pienikin epäilys ettei kestäisi. Varmasti mukavampi synnyttää alateitse, kuin hankkia taas uusi leikkaushaava. Siis jos edellytykset siihen muuten ovat.
Itselläni todella laparotomia vk17 eikä puhettakaan leikkauksen vaikutuksesta synnytykseen.
Huoletonta loppuraskautta, kaikki menee hyvin :hug:

Hei, et usko kuinka huojentavaa kuulla! olen niin helpottunut, että on löytynyt toinenkin vastaava tapaus. Tämä on ollut henkisesti tosi rankkaa... Leikkaushaava kiristää ja ajoittain sattuukin kovasti. Lisäksi painaa se tosiasia, että meinasimme molemmat kuolla leikkauksessa (vauva ja minä) tuolloin 4 kk sitten. Kohtalotovereita ei ole löytynyt, joten kovin yksinäiseksi olen itseni tuntenut kaikkien "onnellisten" odottajien keskuudessa. Vaihtaisin mielelläni kokemuksia ihan sähköpostitse vastaavan kokeneiden kanssa: ura@suomi24.fi.

Olisin vielä kysynyt sinulta synnytyksestä. Eli kuinka pitkä haava sinulla oikeastaan on tehty silloin 17 raskausviikolla? Onko se sinulla pitkittäin (vertikaalisesti). Minulla on poikittain (horisontaalisesti) pallean kohdalla (palleaa myös leikattu) ja tosiaan 25 cm pitkä haava. Kiristikö haava ja sattuiko se synnytyksessä? Jännititkö itse kovasti synnytyksessä? Oliko synntys muuten helppo vai hankala? Vastauksista jälleen kiitollinen!!! =)