Raskaudenpelon painama

• Viestiketjun aloittaja "Johanna"
  • Ensimmäinen viesti
Yksi vaimo
Täällä myös yksi saman asian kanssa painiva! Selibaatissa olemme eläneet jo yli puoli vuotta..tuntuu sekin niin väärältä itseä ja miestä kohtaan,mutta minä EN USKALLA enää tulla raskaaksi! (kaksi edellistä raskautta täynnä pelkoa itsensä ja vauvojen puolesta).

vvvv...
Kun ajatellaan että elämääsi "kuuluu" tietty määrä lapsia, niin en usko että ehkäisy tätä lapsimäärää päättäisi. Näen, että se minun apua lapsi voi olla vaikka siskoni lapsi/lapset, tai oman lapseni ystävä joka tarvitsee tukea tai mitä vaan.
Ei kaikkien lapsien tarvitse olla "minun", ei minun tarvitase saada ylenpalttisesti kaikkia mahdollisia lapsia itselleni. Enhän haali muutakaan omaisuutta, 10autoa olisi kiva, mutta yhdelläkin pärjää -tyyliin.
Kyllä ne sinun elämään tarkoitetut lapset löytävät elämääsi ehkäisystä huolimatta.

,.,
Minusta on niin outoa mitä suviseurojen aikaan joku "isompi kiho" lahkossa sanoi tv- haastattelussa :" Se on puolisoiden välinen asia, usko ei kiellä ehkäisyä jne. ..... " Se soti niin pahasti kaikkea sitä vastaan mitä olen kuullut vanhoillislestadiolaisista ja ehkäisystä.

Pohdiskelija
Alkuperäinen kirjoittaja Yksi meistä;30155193:
Olen 15 lapsisen perheen kuopus. Olisiko minun kohdalla vanhempien täytynyt ehkäistä. Olen kiitollinen että minullekkin annettiin mahdollisuus elämään. Sisarusten paljous on rikkaus!!!
Me täällä palstalla emme taida voida sanoa mitään siitä, olisiko juuri sinun vanhempiesi pitänyt ehkäistä. Hyvä, jos olet kokenut olleesi toivottu ja kaivattu lapsi vanhemmillesi.

Tunnen läheisemmin vain yhden vanhoillislestadiolaisen, ja hänen koko aikuisikänsä on ollut kipuilua sen kanssa, että hänen olemassaolonsa syynä on ehkäisykielto.

Hän ei ollut edes sarjan nuorimmasta päästä, vaan viides tytär. (hänen jälkeensä syntyi ensimmäinen poika)

keksaistu lohdutus
Huoh...!! Niin totta.... Ja jos menet toiselle uskovaiselle sanomaan, että olet väsynyt, helposti saa vastaan laihan lohdun: "Ei Jumala anna raskaampaa taakkaa kuin me jaksamme kantaa."
Tuota lupausta Raamattu ei tunne lainkaan. se on itse keksitty. Mutta onhan se hyvä jos joku saa siitä lohtua.

Puppua puhujilta | Omat polut © - etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia

Rauhanyhdistyksen puhujilla on omat keksintönsä olemattomista raamatunlauseista... hih ...!

Tinkimättä
Minusta on niin outoa mitä suviseurojen aikaan joku "isompi kiho" lahkossa sanoi tv- haastattelussa :" Se on puolisoiden välinen asia, usko ei kiellä ehkäisyä jne. ..... " Se soti niin pahasti kaikkea sitä vastaan mitä olen kuullut vanhoillislestadiolaisista ja ehkäisystä.
Mediassa he kiertelevät ja kaartelevat eivätkä mielellään myönnä oppejaan todeksi.
Mutta Helsingin Sanomissa oli hiljattain liikkeen johtajan (puheenjohtajan?) haastattelu, otsikolla "Lestadiolaiset eivät tingi ehkäisykiellosta". Ei siinä le "lievennetty" sitä määräystä edelleenkään.

"Platina"
Mulla sama pelko. Vaikkei olla yhdynnässä enää ollenkaan, pelkään että sattuu "vahinko" vaikka mun nukkuessa. Ehkäisyä en käytä, koska miehen mielestä se mahdollistaa vieraissa käymisen.

hggk
Kaikkien lapsien ei tarvitse olla biologisia ja itse synnytettyjä. Ensin aikaa omille ja sitten toisten synnyttämille. Sijaiskodiksi, tukiperheeksi jne. kun oma jaksaminen on taas kunnossa. Lapsia saa elämäänsä jos on valmis ottamaan ne vastaan. Mutta pitää olla valmis ja jumala ei tarkoittanut että ne kaikki raskaudet käydään läpi jos se ei itselle sovi.

[QUOTE="Platina";30270147]Mulla sama pelko. Vaikkei olla yhdynnässä enää ollenkaan, pelkään että sattuu "vahinko" vaikka mun nukkuessa. Ehkäisyä en käytä, koska miehen mielestä se mahdollistaa vieraissa käymisen.[/QUOTE]

Kannattaisi tuollainen mies heittää pihalle.

viaras
[QUOTE="Platina";30270147]Mulla sama pelko. Vaikkei olla yhdynnässä enää ollenkaan, pelkään että sattuu "vahinko" vaikka mun nukkuessa. Ehkäisyä en käytä, koska miehen mielestä se mahdollistaa vieraissa käymisen.[/QUOTE]

Uskomaton vaikutus ehkäisyllä, jos pettämistäkin kontrolloi. Onko miehesi kuullut maagisesta välineestä: kondomi? Hänen järjenjuoksullaan vain naisen ehkäisymenetelmt siis vaikuttavat pettämiseen?

mmhh
Voi ap... halaus sinulle! Nythän pian ilmestyy vai onko jo ilmestynyt se kirja; Usko, toivo, raskaus. Ja Taivaslaulukin liittyy sun tilanteeseen.

Olen ollut juuri samassa tilanteessa kuin sinä. Meillä on useampi lapsi ja nyt tämä viimeisin ja se viimeinen. Monta monta vuotta meni tuskaillessa ja parisuhde kärsi siitä suuresti. Raskaudenpelko oli suuri mullakin, ja seksielämä jäi tosi vähäiseksi ja laskelmoivaksi. Tietoisesti päätettiin kun tämä viimeinen sai alkunsa että hän on se viimeinen ja olen niin tyytyväinen tilanteeseen nyt. :) Kierukka laitetaan parin viikon päästä ja uskon että seksielämäkin siitä hiljalleen kirkastuu. Toivon kovasti että tekin uskallatte tehdä oman ratkaisunne ja ehkäistä, ehkäisemättömyydellä menettää ihan liikaa ja seuraukset voivat olla tuhoisat.

"Platina"
Uskomaton vaikutus ehkäisyllä, jos pettämistäkin kontrolloi. Onko miehesi kuullut maagisesta välineestä: kondomi? Hänen järjenjuoksullaan vain naisen ehkäisymenetelmt siis vaikuttavat pettämiseen?
En valitettavasti provoile. Kaipa se ajattelee, että pillerit helpottavat vieraissa juoksemista entisestään, ei jää kumeista kiinni? Voi naida naksutella ympäriinsä ajattelematta yhtään mitään.

No, onneksi miehellä on vielä toimivat kädet, voi vetää käteen.

dille dong
Voimia sinulle ap! Asiat todella ovat vaikeita. Itse sairastuin toisen lapseni jälkeen raskaudenpelosta johtuvaan masennukseen. Hain siihen apua ja sain juteltua avoimesti psykologini kanssa tilanteesta, vaikka täyttä ymmärrystä asiaan hän ei tietenkään voinut ulkopuolisena antaa. Mutta se, että sain puhuttua ja hän kuunteli ja tuki, oli tie parempaan. Otimme mieheni kanssa yhteisymmärryksessä ehkäisyn käyttöön, mutta helppo se päätös ei ollut, ainakaan itselleni. Ensin keräsin puoli vuotta rohkeutta että sain edes mainittua hänelle asiasta (vihjattua jotenkin, todella epämääräisesti). Jonkin aikaa kestin salailua ystäviltäni, ajoittaista huonoa omatuntoa ja sitä ristipainetta , mitä kaikesta seurasi. Sitten jätin ehkäisyn pois. Tulin heti raskaaksi. Nyt, pienen vauvan kanssa, olen samassa tutussa tilanteessa kuin aiemminkin. Ehkäisystä on sovittu ja mieheni mielestä se on ehdoton tässä tilanteessa. En silti voi hyvin, kun tiedän mitä kaikkea on taas edessä: pakoilua, salailua, aiheen välttelyä, itsensä "sekundalestaksi" tuntemista. Loputon suo? Väsyttää niin järjettömästi.

usko,toivo,raskaus
Miten Raamattu voi kieltää ehkäisemisen kun sitä ei oltu vielä keksittykään kun kyseinen kirja on kirjoitettu??? Luin kirjat Taivaslaulu ja Usko, toivo, raskaus ja todellakin alkoi ahdistamaan koko vl-liike. Hirveitä traumoja jäänyt ihmisille kun ovat joutuneet tosi pieninä kantamaan vastuun sisaruksistaan kun vanhemmat ovat täysin uupuneita. Täysin järjetöntä touhua!

:O

Siis onko tää huono vitsi vai provo??? Jos sun nukkuessa tapahtuu "vahinko" se on nimeltään raiskaus!

vieraaaas
olen entinen vl..ja tämän ehkäisyn asian takia en uskosta eronnut vain ihan muitten asioiden takia ja mun mielestä se ei edes ole uskon asia. ja ennen kuin erosin tästä niin käytimme ehkäisyä ja nautimme sillä saralla elämästät ja nautimme edelleen..järki käteen naiset..nauttikaa perheestä ja puolisosta ilman tuollaista painetta harteilla. olkaa rohkeita ja tehkää asialle jotain.

Cleio
olen entinen vl..ja tämän ehkäisyn asian takia en uskosta eronnut vain ihan muitten asioiden takia ja mun mielestä se ei edes ole uskon asia. ja ennen kuin erosin tästä niin käytimme ehkäisyä ja nautimme sillä saralla elämästät ja nautimme edelleen..järki käteen naiset..nauttikaa perheestä ja puolisosta ilman tuollaista painetta harteilla. olkaa rohkeita ja tehkää asialle jotain.
Ei se kuule noin vain helpolla onnistu kun on omaantuntoon istutettu aivan siitä lähtien kun näitä asioista alkoi ymmrtää että ehkäiseminen on murhan synti. Mulle kävi niin että vielä sen jälkeen kun olimme jo miehen kanssa saatu vuosien väistelyn jälkeen puhutuksi asia läpi ja sovittiinkin ehkäisyn järjestämisestä niin en kuitenkaan uskaltanut. Tulin vielä kaksi kertaa raskaaksi siis tavallaan "vastoin tahtoani" eli en halunnut kumpaakaan meidän nuorimmaisista lapsista. Tietenkin rakastan ehitä nyt mutt asilloin odotusaikana vihasin...Tässä olen sen oppinut että IKINÄ en halua enää tulla raskaaksi vastoin tahtoani. En ikinä.

Yhteistyössä