Raskaana selällään nukkuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mehiläinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Tuskin mikään asento missä äiti viihtyy, aiheuttaa lapselle hirveitä ongelmia. Mutta mä en ainakaan pystynyt olemaan selälläni raskauden loppupuolella. Tuntui että tukehdun

Mä taas tykkäsin olla ja kyljellään tuli lonkat kipeeks, mutta aina ä.polilla kun olin sydänkäyrällä niin piti mennä kyljelleen. Sanovat oikein että selällään ei sais olla.

olen lukenut samasta aiheesta...Onneksi joku muukin...
Etsiskelin vahan tietoa...

"Sleeping on your back puts the full weight of your uterus on your back, intestines, and the inferior vena cava (the vein that transports blood from your lower body to your heart). Lying on your back can also increase the risk of you developing backaches and haemorrhoids, poor digestion, impaired breathing and circulation, and even low blood pressure."

Eli lyhyesti kaannettyna, selallaan nukkuminen SAATTAA vahingoittaa vauvan hapensaantia ja verenkiertoa...Varsinkin "isommalla masulla"....
Suosittelevat kyljella makaamista...
Mutta kylla ainakin mina pyoriskelen kyljella ja selalla aina nukkuessani...

rv 9+2

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Tuskin mikään asento missä äiti viihtyy, aiheuttaa lapselle hirveitä ongelmia. Mutta mä en ainakaan pystynyt olemaan selälläni raskauden loppupuolella. Tuntui että tukehdun

Sama homma. Kyllä mun mielestä äiti sen tuntee, jos selällä olo tekee tukalaa. Jos tuntuu hyvältä olla selällään, niin kyllä vauvallakin on silloin varmaan hyvä olla.

Liittyi jotenkin laskimoihin.. ei niinkään alkuraskaudessa vaan loppuraskaudessa. Eli jotenkin että verenkierto istukkaan saattaa heiketä..

On sitä paitsi äärimmäisen epämukavaakin! Närästää...

Just kysyin tätä neuvolassa, niin SAA nukkua selällään jos ei tunnu epämukavalta! Kyllä kroppa kertoo jos jotain on pielessä, eli olo muuttuu epämiellyttäväksi (mahdollisesti raajojen puutuminen, huono olo jne.). Silloin luonnollisesti kannattaa vaihtaa asentoa.

Ite nukun vielä rv 32 enimmäkseen selällään. Edellisessä raskaudessa en ois voinu kuvitellakaan, mutta nyt tuntuu parhaalta. Saa nähdä miten käy kun vauva tästä vielä kasvaa.

Yhteistyössä