Raskaana olevat, rokottakaa itsenne, se suojaa myös lastanne.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kinsella
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hmm.:
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
No, täällä pohjoisessa on jo epidemia päällä eikä rokotuksista tietoakaan. 2 vk rokotuksen jälkeen tulee vasta immuniteetti influenssalle, eli alkaa olla aika myöhäistä rokotella...

ei välttämättä. Epidemian huippu saavutetaan 5-6vk kuluttua.

Sitäpä ei tiiä kukkaan, milloin se saavutetaan :) Mutta jos aattelet että saat rokotuksen esim. 2 viikon päästä aikaisintaan, ja vaikutuksen voimaantulo kestää sen 2 viikkoa, niin johan siinä ois sunkin mukaan epidemian huippu käsillä.

http://yle.fi/alueet/perameri/2009/10/sikainfluenssarokotteen_sivuvaikutukset_yllattivat_pohjois-ruotsissa_1097874.html?origin=rss

Juu, että yllätti, mitähän yllätyksiä tuosta rokotuksesta sitten pidemmän aikajakson kuluessa on tai raskaana oleville ja heidän mahasssaan oleville.

Alkuperäinen kirjoittaja näinpä:
http://yle.fi/alueet/perameri/2009/10/sikainfluenssarokotteen_sivuvaikutukset_yllattivat_pohjois-ruotsissa_1097874.html?origin=rss

Juu, että yllätti, mitähän yllätyksiä tuosta rokotuksesta sitten pidemmän aikajakson kuluessa on tai raskaana oleville ja heidän mahasssaan oleville.

Ihan tavallinen kausi-influenssarokotekin voi aiheuttaa flunssankaltaisia oireita! Tiedän, olen niitä pistäny koko tämän ja viime viikon ja se on erittäin tavallista, että myöskin tuo ns. "tavallinen" rokote aiheuttaa lieviä oireita!

Minä aion pysyä lasten kanssa kotona, jos epidemia laajenee tänne eteläsuomeen. Sikäli hyvä tilanne, että esikoinen on vain kerhossa pari kertaa vk ja kuopus kotona joten ihan hyvin voidaan olla kerhosta pois. Ja sitten mies hoitaa ostokset ja ulkoillaan vain lenkeillä ja omassa pihassa. Ja mies saa pestä käsiään usein työpäivän aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:

Ihan tavallinen kausi-influenssarokotekin voi aiheuttaa flunssankaltaisia oireita! Tiedän, olen niitä pistäny koko tämän ja viime viikon ja se on erittäin tavallista, että myöskin tuo ns. "tavallinen" rokote aiheuttaa lieviä oireita!

Aivan, mutta nuo sivuvaikutuset yllätti nyt ammattii-ihmisetkin, jotain sekin kyllä kertoo...

Alkuperäinen kirjoittaja m:
olen raskaana 19 viikkoa perjantaina, ja ajattelin
rokotteen ottaa.asun lapissa ja noita tuli yllättäen
ihan helvetisti.
luotan kuitenkin asiantuntujoihin sen verran ettei
minuun tykitetä jotain paskaa joka
lapselleni pysyvää haittaa aiheuttaisi.

kun eihän sitä ole tehty koskaan ennenkään Suomessa vaikka aina vakuutettu että kaikki on tositosi hyvin ja mitään riskejä ei ole... ??

Aivan, mutta nuo sivuvaikutuset yllätti nyt ammattii-ihmisetkin, jotain sekin kyllä kertoo...

Minusta se taas ei kerro oikeastaan mitään. Tavallista influenssa-rokotetta ei pistetä samoissa mittasuhteissa kun tätä sikainfluenssarokotetta pistetään. Tottakai se tuntuu "yllättävältä", että oireisia onkin näin paljon kun yhtäkkiä pistetäänkin "koko kansa". Tavallisen influenssarokotteen on perinteisesti ottanu vain riskiryhmäläiset joten niitä oireisia ei luonnollisesti ole voinu ollakaan niin paljon.

Mutta, vaikea asia joka tapauksessa. Itse olen ammattilainen ja vieläpä raskaana viimeisellä kolmanneksella ja voin sanoa, että päätös rokotteen ottamisesta ei ole ollut helppo. Mutta päätös on tehty, otan sen.

Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:

Minusta se taas ei kerro oikeastaan mitään. Tavallista influenssa-rokotetta ei pistetä samoissa mittasuhteissa kun tätä sikainfluenssarokotetta pistetään. Tottakai se tuntuu "yllättävältä", että oireisia onkin näin paljon kun yhtäkkiä pistetäänkin "koko kansa". Tavallisen influenssarokotteen on perinteisesti ottanu vain riskiryhmäläiset joten niitä oireisia ei luonnollisesti ole voinu ollakaan niin paljon.

Mutta, vaikea asia joka tapauksessa. Itse olen ammattilainen ja vieläpä raskaana viimeisellä kolmanneksella ja voin sanoa, että päätös rokotteen ottamisesta ei ole ollut helppo. Mutta päätös on tehty, otan sen.

No just, tuossahan oli, että sairaalan työntekijlöistä 80% sai sivuvaikutuksia,. luitko koko juttua vai ootko vain joku profeetta, joka saarnaa tajuamatta asiasta mitään? Kai sä nyt sen verran tajuat, että 80% on esim. 80hlö sadasta. Ja jos tuo yllätti sairaalahenkilökunnan niin kyllä muitakin yllätyksiä on todennäköisesti luvassa. Ja mitä se sua haittaa, jos toiset ei halua rokotetta ottaa? Vai pelottaako sivuvaikutukset ja sit oliskin kiva, kun olisi paljon kohtalotovereita?

Mun mielestä on todella epäammattimaista mainostaa nettipalstalla nimettömänä itseään ammattilaiseksi. Kerro koko nimesi ja ammattisi. Muuten on turha höpöttää olevansa ammattilainen.

En ota. Liikaa pelottaa vaikutukset pikkuiseen. LA joulukuun alussa. Joku jossain mainitsi, että synnytyksen jälkeen 4vkoa kuuluu äiti vielä riskiryhmään ja saa rokotuksen. Aion pinnistellä tähän, ja vauveli saa immuniteettia sitten maidosta. Minähän en noita tiomersaaleja ja adjuvantteja aio kehittyvään pienokaiseen pumpata.

Alkuperäinen kirjoittaja rv34:
En ota. Liikaa pelottaa vaikutukset pikkuiseen. LA joulukuun alussa. Joku jossain mainitsi, että synnytyksen jälkeen 4vkoa kuuluu äiti vielä riskiryhmään ja saa rokotuksen. Aion pinnistellä tähän, ja vauveli saa immuniteettia sitten maidosta. Minähän en noita tiomersaaleja ja adjuvantteja aio kehittyvään pienokaiseen pumpata.

Mä muistan lukeneeni jostain juuri tosta adjuvanteista, että olis haitallista raskaana oleville, ei nyt parasta muillekaan. Ja oliko siinä rokotteessa elohopeaa? Ja mitähän kaikkea vielä, hittolainen, mitä mahtaa selvitä muutaman vuoden päästä..

Alkuperäinen kirjoittaja rv34:

Joo, mä alan kallistua tälle kantille kans, rv33. Saavat tuikata muhun piikin vaikka synnärillä sitten. Tässä kaupungissa ei ole aloitettu edes terveydenhuoltohlökunnan rokotuksia vielä, että en välttis ehtisi rokotetta edes saada ennen synnytystä.

Uskonpa muutenkin, että osa tuosta rokotetouhotuksesta on puhdasta bisnestä. Oli miten oli, niin Suomessahan on tietääkseni luovuttu suurelta osin muutenkin tuosta tiomersaalin (josta puolet elohopeaa) käytöstä rokotteissa, mutta tämä tapaus sitä sisältää. Toisin kuin tavalliset kausilentsu -rokotukset. Samoin tuo adjuvantti epäilyttää, ihan vaikka raskaana en olisikaan. Tiedän kyllä, että rokotteissa on AINA riskinsä, mutta raskaus on mielestäni erityisistä erityisin tilanne. Onkin mielestäni äärimmäisen eriskummallista, ettei rokotteesta ole tilattu juuri sitä lisäaineetonta vaihtoehtoa.
Ulkomaisilla keskustelupalstoilla on jo ilmoittautunut raskaana olevia, jotka ovat sikaflunssasta ilman järkyttäviä seurauksia toipuneet. Mikäli huono mäihä on, ja tauti tulee, niin siltikään ei välttämättä ole piru merrassa. Eniten ahdistaa sitten se, kubn pienen vauvelin kanssa joutuu tavallista enemmän varmaankin varomaan ihmisten joukossa liikuskellessa. Tosin ilmeisesti imetys tuo suojaa, mikäli äiti synnytyksen jälkeen rokotetaan. Myös mikäli äiti sairastuu, siirtyy maidon kautta sikiöön vasta-aineita.

Ja vieläpä tuo elävien virusten mahdollisuus rokotteessa. Olikohan briteissä, en muista, missä suositellaan raskaana olevien odottavan viikon rokotusten aloittamisesta, koska alkuerään on päässyt elävää virusta.

Yhteistyössä