Raskaana olevat: onko neuvola suositellut nyt sikarokotteen ottamista? Mitä asiasta on puhuttu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Neuvola ei varsinaisesti suositellut, vaan sanoi, että THL:n kanta on se, että rokotetta suositellaan raskaanaoleville. Neukkatäti ei kertonut myöskään henk.koht. mielipidettään. Antoi tuommoisen lapun, missä on rokotusajat ja paikat. :)

Maikkarin sivuilta kopioitua:

Raskaana olevien tulisi saada lisäaineeton sikainfluenssarokote, suosittaa Maailman terveysjärjestö WHO. WHO:n rokotusasiantuntijaryhmä SAGE:n mukaan Suomeen ei ole tilattu tällaista rokotetta.

Sikainfluenssarokotteessa käytetty adjuvantti-lisäaineen tarkoituksena on vahvistaa rokotteen tehoa ja lisätä rokotteen riittävyyttä. Adjuvantin vaikutuksista raskaana oleviin tai sikiöön ei ole tutkimustietoa, kritisoi lasten vanhemmista koostuva Rokotusinfo ry

* THL:lta vakuutetaan, että rokote on turvallinen.

VideoPuhelinhaastattelussa tutkimusprofessori Petri Ruutu

* (Huomenta Suomi 22.10.2009)

THL:n Suomeen tilaama Pandemrix-rokote sisältää adjuvanttia.

Rokotusinfo ry:n mukaan THL on tiedottanut rokotteen ominaisuuksista ja haittavaikutuksista virheellisesti. Rokotteen on väitetty olevan kausi-influenssarokotteen kaltainen. Valmisteyhteenvedon tietojen mukaan adjuvantillisessa rokotteessa haittavaikutuksia on jopa kymmenkertaisesti kausi-influenssarokotteeseen verrattuna. Rokotusohjelmaan kuuluvissa kausi-influessarokotteissa ei ole adjuvanttia .

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2009/10/980220

Alkuperäinen kirjoittaja Empuuu:
Neuvola ei varsinaisesti suositellut, vaan sanoi, että THL:n kanta on se, että rokotetta suositellaan raskaanaoleville. Neukkatäti ei kertonut myöskään henk.koht. mielipidettään. Antoi tuommoisen lapun, missä on rokotusajat ja paikat. :)

Sama kokemus minulta. Aamulla kävin neuvolassa. Kaipa mä sen sitten otan.

Alkuperäinen kirjoittaja Edla-Mamma:

Raskaana olevien tulisi saada lisäaineeton sikainfluenssarokote, suosittaa Maailman terveysjärjestö WHO. WHO:n rokotusasiantuntijaryhmä SAGE:n mukaan Suomeen ei ole tilattu tällaista rokotetta.

Sikainfluenssarokotteessa käytetty adjuvantti-lisäaineen tarkoituksena on vahvistaa rokotteen tehoa ja lisätä rokotteen riittävyyttä. Adjuvantin vaikutuksista raskaana oleviin tai sikiöön ei ole tutkimustietoa, kritisoi lasten vanhemmista koostuva Rokotusinfo ry

Rokotusinfo ry:n mukaan THL on tiedottanut rokotteen ominaisuuksista ja haittavaikutuksista virheellisesti. Rokotteen on väitetty olevan kausi-influenssarokotteen kaltainen. Valmisteyhteenvedon tietojen mukaan adjuvantillisessa rokotteessa haittavaikutuksia on jopa kymmenkertaisesti kausi-influenssarokotteeseen verrattuna. Rokotusohjelmaan kuuluvissa kausi-influessarokotteissa ei ole adjuvanttia .

Muoks. Toki toi rokotusinfo.fi-sivusto on aika kielteinen muutenkin.

Niin, kumpaa uskoa? Rokotus.infoa joka on rokotusvastaisten VANHEMPIEN ylläpitämä sivusto vaiko THL:sta jossa työskentelee kasa rokoteasiantuntijoita ja infektiolääkäreitä.

Taidanpa ottaa rokotteen.

Mielestäni THL tarjoaa ihan luotettavaa ja riittävää informaatiota ko. rokotteesta, kun vaan jaksaa esim ko. tahon internetsivuja selata, esim. alla.

http://www.ktl.fi/portal/suomi/terveyden_ammattilaisille/rokottaminen/pandemiarokotukset/raskaana_olevien_pandemiarokotukset

Neuvolalääkäri ei ottanut kantaa kaksi viikkoa sitten, ympäripyöreesti totesi rokotteesta luultavimmin olevan enemmän hyötyä kuin haittaa. Itse saan rokotteen työn puolesta ensi viikolla ja sitä seuraavilla viikoilla rokotan muita.

Osoittanee sen minkä tiesinkin. Että neuvolat ei todellakaan aina palvele odottajan etua. Tällainen asia joka on jokaisen odottajan huulilla ollut koko syksyn mediasta puhumattakaan. Lisäksi THL on antanut mittavia lausuntoja rokotteen tarpeellisuudesta odottajille.

Ja meidän neuvolajärjestelmä on hiljaa, itse saa tonkia esille asian ja jos siitä kysyy niin eivät tiedä mitään asiasta. THL:n proffa sanoi eilen että neuvoloille on jaettu ohjeet. En sitten tiedä missä syy. Joka tapauksessa on edesvastuutonta että odottaja ei saa tietoa sieltä mistä sitä on yleensä tottunut kysymään eli neuvolasta.

mä soitin tänää neuvolaan ja täti sano että jokainen päättää itse, mutta kun mä olen päiväkotialalla työssä, niin on myös ´suurempi ´riski saada se tauti, eli kai mä otan se rokotteen. vaikeeta :/

Neuvolantäti suositteli ottamaan rokotten, samoin lääkäri, mutta enempää tietoa täällä ei vielä ollut rokoteajoista, tms.
Missä päin Suomea asutte Pessi ja Empuu, kun mua taas pelottaa että täällä meidän kunnassa ollaan mattimyöhäisiä näiden järjestelyjen kanssa...

Alkuperäinen kirjoittaja Edla-Mamma:

WHO on suositellut adjuvantillista rokotetta raskaanaoleville, jos adjuvantitonta ei ole tarjolla. Adjuvantitonta rokotetta suositellaan varmuuden vuoksi, juuri tuon vähäisen tutkimustiedon takia, mutta mitään näyttöä tai vihjettä se ei kuitenkaan sisällä sen suuntaan, että adjuvantillinen rokote olisi huonompi vaihtoehto. Kyse on puhtaasti varotoimesta.

Jokainen adjuvantti, joka rokotteessa on, on testattu ja ollut jo pitkään tunnettu. Vain itse rokotetta ei ole testattu (eikä sitä voida raskaanaolevilla koskaan testatakkaan). Vuosien aikana tehdyissä eläin- ja ihmiskokeissa nämä adjuvantit eivät kuitenkaan ole aiheuttaneet terveydellisiä ongelmia. Myöskään mitään häiriöitä adjuvanttien suunnalta eläimien sikiöihin ei todettu.

Minulle on rokotetta ehdottomasti suositellut useampi erikoislääkäri, joista yksi perinatologi eli sikiöajan asiantuntija, sekä neuvolan lääkäri ja terveydenhoitaja. Otan ilman muuta rokotteen.

Hiukan kärjistäen voisin vielä esittää, että eiköhän sitä vaarallisempiakin asioita raskaana oleva kohtaa tässä maailmassa nykyään kuin ko. rokotteen. Paljon lisä-, tehoste-, väri-, maku- ja muita aineita käytetään myös valmisruuissa, viljelyssä jne. jne. jne. Itse en ko. rokotetta "pelkäisi", vaikuttaa turhalta hysterialta mitä asiasta nyt on vauhkottu. Mutta mielipiteensä kaikilla ja täysi oikeus eriäviin ajatuksiin :)

Yhteistyössä