Raskaana ja kontrolliultrista kieltäytyminen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pohdiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pohdiskelija

Vieras
Tilanne sellainen, että rd oli edellisessä raskaudessa ja jälleen uudessa. Kotimittausarvot hyviä.

Tässä vaan pieni ongelma. Mulla on 1 vuotias. Lapsia ei sais käynneille ottaa mukaan. Myöhemmässä vaiheessa tehdään sisätutkimuksia ja joka kerta ultrataan, seurataan sikiön kokoa.

Eli, mitä seuraa jos kieltäydyn menemästä noihin kotrolliultriin, kun mulla ei ole tuolle 1 vuotiaalle keskellä päivää hoitajaa saatavilla? Vai otanko vaan mukaan ja sanon, että koittakaa selvitä.

Entäs sitten, kun todennäköisesti joudun sairaalaan vuorokausiseurantaan. Edellisestä menin aamulla ja pääsin lounaan jälkeen pois, mutta yöpymiseenkin pitää varautua. Voinko ottaa 1 vuotiaani sairaalaan mukaan yöksi? Lasta ei voi jättää vieraalle hoitoon, kun tarvii syömiseen erikoisvälineitä.

No ensinnäkin, sairaalaan et voi ottaa lastasi yöpymään. Sokerivrk-käytän voi toteuttaa myös kotona. Noi äitipoli käynnit, hmmm, hyvähän sitä kasvua olis seurata, onko lapsella isää, joka vois hoitaa käyntien ajan? Tai jaksaako lapsi istua rattaissa tutkimuksen ajan, ihan kamalan kaukaahan tuossa kasvukontrollikäynnillä ei ultrassa mene aikaa....polilla/sairaalasa kyllä ei ole irrottaa hoitajaa lapselle. Voisiko joku kaveri/sisko/naapurin täti tulla mukaan käyneille vahtimaan lasta.
Pakkohoitoa raskaana oleville ei ole...

Kyselin joskus neuvolassa mitä haittaa on siitä jos en käy ultrassa. Sain vastauksen, että jos vauvalla olisi joku vaiva, joka vaatii hoitoa heti syntymän jälkeen, tietäisin mennä oikeaan sairaalaan synnyttämään. Ja niin vauva saisi apua heti samantien.

Lapsen isä saa kyllä palkatonta vapaata tutkimuksien ajaksi kun sopii työnantajan kanssa.

Lapsilla on isä, joka reissutöissä.

En mä nyt tosiaankaan huvikseni tai piruuttani jäis tutkimuksista pois. Mutta jos lapsenhoitajaa en pienemmälle mistään saa ja sairaalaan häntä ei saa ottaa mukaan niin mitäs sitten tehdään?
Isovanhemmat ja meidän sisarukset päivisin töissä.
Asutaankin vielä vähän korvessa. Ystävätkin töissä tai omat pesueet ja asuvat kaukana.
Synnytyssairaala on ihan päivänselvä mihin mennään.

Yksinkertaisesti. Eikö muka ole muita perheitä, joissa lapsille vain yksinkertaisesti ei ole muita hoitajia, kuin oma äiti ja isä silloin, kun on kotona? Mihin te kaikki muut pistätte pienet hoitoon, yksin käytävälle? Ehei, ei meidän pikkutuholaista voi yksin minnekään jättää.

Lapsen ruokkiminen sen verran vaativaa, että ei todellakaan mikään naapurintätikään käy hoitajaksi. Tarvittais melkein ammattilainen, jolla kokemusta ja uskallusta. Sikisipäs jopa isovanhemmat haluttomia olemaan avuksi.

siis häh...lapsen ruokkiminen ei onnistu keneltäkään muulta kuin sinulta? Onko hänellä kenties peg-letku tai nenämahaletku ruokinta?

jos sulla rd pysyy hyvissä arvoissa siis niissä kotimittauksissa niin tuskin aivan ehdotonta pakkoa on juosta tarkastuksissa tiheään vaan luulis riittävän että loppuraskaudesta tsekataan mahtuuko lapsi kokonsa puolesta syntymään ja onko tarve käynnistää ajoissa. Sen riskin siinä tietysti silloin ottaa, että jos kasvu on on oikein vauhdikasta, niin on todennäköisempää että lapsi kärsii esim hapenpuutteesta ja kohtukuoleman riski nyt tietysti...

neuvolan kautta voit saada perhetyöntekijää katsomaan lasta sinun sairaalakäyntien ajaksi, mutta ainakin meilläpäin olisi siitä myös itse pitänyt maksaa 10-30 euroa tunti.

Lapsilla on isä, joka reissutöissä.

En mä nyt tosiaankaan huvikseni tai piruuttani jäis tutkimuksista pois. Mutta jos lapsenhoitajaa en pienemmälle mistään saa ja sairaalaan häntä ei saa ottaa mukaan niin mitäs sitten tehdään?
Isovanhemmat ja meidän sisarukset päivisin töissä.
Asutaankin vielä vähän korvessa. Ystävätkin töissä tai omat pesueet ja asuvat kaukana.
Synnytyssairaala on ihan päivänselvä mihin mennään.

Yksinkertaisesti. Eikö muka ole muita perheitä, joissa lapsille vain yksinkertaisesti ei ole muita hoitajia, kuin oma äiti ja isä silloin, kun on kotona? Mihin te kaikki muut pistätte pienet hoitoon, yksin käytävälle? Ehei, ei meidän pikkutuholaista voi yksin minnekään jättää.

Lapsen ruokkiminen sen verran vaativaa, että ei todellakaan mikään naapurintätikään käy hoitajaksi. Tarvittais melkein ammattilainen, jolla kokemusta ja uskallusta. Sikisipäs jopa isovanhemmat haluttomia olemaan avuksi.

Outoa, ettei lapsen isä saa yhtään tuntia vapaaksi arkena, vaikka reissutöissä onkin. Hyvin outoa.

Mun äiti on lupautunut pitämään lasta synnytyksen ajan. Mutta ei hän nyt tällaisten pikakäyntien takia voi olla itse töistä pois.
Mies jää sitten isyyslomalle, kun vauva on syntynyt. Se on ihan PAKKO ja sovittu.

Lapsen syönti on nyt ihan eri asia, joten ei siitä sen enempää. Vaatii aikaa, välineitä ja paljon muuta. Kuka tahansa ei voi yks kaks tulla ja syöttää. On terve lapsi muuten.

Kysäse neuvolasta tai ota yhteyttä mll, sieltähän saapi palkallisen hoitajan ja voithan syöttää lapsen ennen ultraa, jolloin ruokailuongelmaa ei ole. Varmaan tuon maksullisen hoitajan voi vaikka ottaa sinne polille mukaan ja jättää hänet vahtimaan lasta odotustilaan, jos muutoin pelottaa jättää vieraalle. Mä en ainakaan jättäis ultria käymättä, ei niitä kuitenkaan yleensä huvikseen määrätä.

Jos isä on vaikka ulkomailla niin mitenkäs sieltä tullaan tunniksi kotiin ;)

Perhetyönkijää meille ei ole myönnetty. Ilmeisesti sen takia, että itse voin hyvin ja oon jotenkuten jaksanut vaikken aina jaksaiskaan. Pitäis olla masentunut yms. :/

Kunnalta/kaupungilta perhetyöntekijä sun sairaalakäyntien ajaksi. Totta helvetissä ne pärjää 1-vuotiaan kanssa vaikka olis monivammainen erityistä tukea tarvitseva. Höh. Miksi pitää tehdä asioista niin vaikeita?? Raskausaikana voi tulla monta pakottavaa tarvettä äitiyspolille tai jopa osastolle, sillon on vaan kelvattava se kunnan perhetyöntekijä isän avuksi jos ei kerran kukaan muu voi auttaa ku vasta synnytykseen mentäessä.

Ihan perus rd:sta nyt ei kovin montaa ultraa kyllä ole, varsinkin jos arvot pysyy kohdillaan. Mitähän niitä nyt oli ruokavaliohoitoisessa, rv29 ja rv36 muistaakseni niskapoimun ja rakenneultran lisäksi. Eli kaksi ylimääräistä käyntiä. Tuossa 29 viikon ultrassa todettiin että kasvaa keskikäyrällä, siinä kohtaahan vauva sitten jo on isompi kuin normaalisti jos on ollakseen. Ultran voi tehdä 29-32 viikoilla, eli saatte aivan varmasti sumplittua sinne semmoisen välin että isä on Suomessa ja saa järjestettyä vapaan. Tai äitisi. Meillä muut lapset olivat kotona isän kanssa tai sitten lähdettiin koko perhe ja lapset leikkivät odotushuoneessa sen aikaa kun minä olin ultrattavana. Meidän kunta ei myöskään tarjoa kotiapua minkäänlaista, jos olisin halunnut, olisi lapsille järjestynyt päiväkotiin paikka noiksi muutamiksi tunneiksi. Kannattaa sosiaalityöntekijän ja neuvolan tädin kanssa pitää palaveri tästä, kyllä joku ratkaisu löytyy. Tuo pitempi sairaalaseuranta on kai harvinaisempi, täytyy heittää useampi arvo että siihen joutuu? En tiedä itse ketään joka olisi joutunut muuhhun kuin kotimittauksiin ja noihin pariin ylimääräiseen ultraan.

[QUOTE="anu";27218978]Kunnalta/kaupungilta perhetyöntekijä sun sairaalakäyntien ajaksi. Totta helvetissä ne pärjää 1-vuotiaan kanssa vaikka olis monivammainen erityistä tukea tarvitseva. Höh. Miksi pitää tehdä asioista niin vaikeita?? Raskausaikana voi tulla monta pakottavaa tarvettä äitiyspolille tai jopa osastolle, sillon on vaan kelvattava se kunnan perhetyöntekijä isän avuksi jos ei kerran kukaan muu voi auttaa ku vasta synnytykseen mentäessä.[/QUOTE]

No ihan fakta on kyllä, että tämä on ihan kuntakohtaista saako perhetyöntekijää tai kotiapua. Meidän kunnassa ei saa, ellei ole lastensuojelun asiakas.

Luulen ymmärtäväni millaista erikoisruokintaa lapsi kaipaa, mutten lähde tässä arvailemaan ääneen kun et kerran halua sitä mainita.
Tuo on aika hankala tilanne. Neuvolassa varmasti voivat neuvoa. Luulen, että tälläisessä erikoistapauksessa voisi olla mahdollista että toinen hoitaja pitää vaikka lasta sylissä ultraamisen ajan. Se jos joudut olemaan pidempään sairaalassa niin isän pitäisi saada olla silloin hoitovapaalla, koska sinähän olet sairaslomalla ja kykenemätön huolehtimaan lapsesta. Tutuilla on kyllä ollut sairaalan synnyttäneiden osastolla isompi sisarus myös yötä..

Mun äiti on lupautunut pitämään lasta synnytyksen ajan. Mutta ei hän nyt tällaisten pikakäyntien takia voi olla itse töistä pois.
Mies jää sitten isyyslomalle, kun vauva on syntynyt. Se on ihan PAKKO ja sovittu.

Lapsen syönti on nyt ihan eri asia, joten ei siitä sen enempää. Vaatii aikaa, välineitä ja paljon muuta. Kuka tahansa ei voi yks kaks tulla ja syöttää. On terve lapsi muuten.
Varaa aika niin ettei tarvitse syöttää sillä välin? Tällöin tumpelompikin tyyppi pärjännee.

• Tykkää
Reactions: Anatolia ja vicy
No ootko neuvolan kautta yrittänyt? Kun tän perhetyö-jutun pitäis ainakin teoriassa koskea kaikkia suomalaisia yhtälailla. Meillä ainakin neuvolasta täti sanoi, et voi soittaa perhetyöhön et mä tarvin apua jos en sitä itse soittamalla saa. Mut sit sain ku soitin ja sanoin syyksi juurikin tollaisen ä.polikäynnin.

Eikö ne ultrat ja mahdolliset seurannat sairaalssa saa tietää etukäteen? Joku sukulainen ottaa silloin töistä vapaata (jos se on vaikka äitisi, niin maksa sille palkka minkä menettää?) tai mies hoitaa asiat niin että pääsee kotiin siksi aikaa, tai palkkaatte asiantuntevan hoitajan siksi aikaa. Pakkohan sun miehen on olla varautunut siihen, että sulle voi tulla raskausaikana vaikka mitä, ja hänen tarvii äkkiä lähteä töistä, oli missä tahansa?

Ultraan/sisätutkimukseen voi kyllä ottaa lapsen mukaan pakkotilanteessa, laittaa valjailla rattaisiin ja kääntää niin ettei lapsen tarvii katsoa kun äidin alapäätä kaivellaan. Eihän se pitkään kestä. Lapselle jotain mielenkiintoista käteen.

Alkuperäinen kirjoittaja höömhöm;27219033:
Ihan perus rd:sta nyt ei kovin montaa ultraa kyllä ole, varsinkin jos arvot pysyy kohdillaan. Mitähän niitä nyt oli ruokavaliohoitoisessa, rv29 ja rv36 muistaakseni niskapoimun ja rakenneultran lisäksi. Eli kaksi ylimääräistä käyntiä.
Mulla oli ylimääräiset ultrat vasta loppuraskaudessa. 2 kappaletta + kolmas sitten kun raskaus oli 10 päivää lasketun ajan yli ja menin käynnistykseen. Yhtenä päivänä olin vissiin 3-4 tuntia osastolla glukoosisensorin asettamista varten, ja toisena päivänä tunnin pari sensorin purkua varten.

Sisätutkimus tehtiin niskapoimu-ultran yhteydessä ja seuraavaksi vasta rv 37.

Ruokavaliohoitoinen GDM, joka muuttui tablettihoitoiseksi rv 37.

Ap, ihan oikeastiko ei ole ketään ystävää, sukulaista, naapuria, lapsen kummia, maksullista lapsenvahtia joka voisi auttaa lapsenhoidossa? Lapsen syömisasia tuskin on ongelma ultrakäyntien aikana, ja sinne osastolle et välttämättä edes joudu, kun kotimittausarvot on kerran hyviä. Ja lapsi voisi odottaa aulassa lapsenvahdin kanssa sillä aikaa kun olet ultrassa.

Kaikki ultrathan on vapaaehtoisia, eli jos kieltäydyt niin ei siitä mitään sen kummempia toimenpiteitä varmaankaan seuraa. Joskin kieltäytyminen olisi täysin järjenvastaista toimintaa mun mielestä.

Itse hoitajana olen toiminut myös vauvan- ja taaperon vahtina sillä aikaa, kun äitiä on tutkittu...ja jos olisin ap sinun saappaissasi, ja tilanne olisi se, ettei todellakaan ole ketään joka voisi olla lapsen kanssa aulassa sillä aikaa kun minua tutkitaan, niin tekisin siten että soitan äitiyspolille (vai missä ne käynnit onkaan), selitän tilanteen (että ei ole ketään lapsenvahtia), ottaisin lapsen mukaan (1 v saattaisi vaikka nukkua rattaissa, tai istua rattaissa jonkun rusinakipon kera tyytyväisenä) & toivoisin saavani hoitohenkilökunnalta hieman ymmärrystä.

[QUOTE="vieras";27218807]Outoa, ettei lapsen isä saa yhtään tuntia vapaaksi arkena, vaikka reissutöissä onkin. Hyvin outoa.[/QUOTE]

reissutyössä se saattaa tarkoitaa koko päivän poissaolo ja kimppakyydin missaamista eli melko kallis neuvolakäynti. tai jos esim laivalla töissä voi päivän loma olla koko viikonmittainen - esim rahtilaivat, lentäjät.

kysyisin ja tulen itsekin tarvitsemaan perhetyöntekijää sitten joskus jos raskaaksi tulen.

[QUOTE="vieras";27218807]Outoa, ettei lapsen isä saa yhtään tuntia vapaaksi arkena, vaikka reissutöissä onkin. Hyvin outoa.[/QUOTE]

:laugh: paljonko se vapaa tunti auttaa, jos on jossain 4 tunnin matkan päässä tai pahimmillaan toisella puolen maapalloa

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä