Raskaana ja ihan hirveä painonnousu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pönttö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pönttö

Vieras
Toinen raskaus tässä puolivälissä ja painonnousu vituttaa aivan armottomasti.

Ensimmäisessä kiloja tuli tasaiseen tahtiin alusta lähtien, yht. 25kg. Ennen ensimmäist raskautta painoin 53kg, olen 160cm pitkä. Synnärille lähtiessä painoin reilut 78kg. Lapsi oli kuitenkin alle kolmekiloinen istukan toimintahäiriöstä jothuen. Liikuin raskauden ajan suht normaalisti, juoksu ja jumpat jäi pois mutta koirien kanssa lenkkeilin ja tehtiin remonttia. Paino putosi hitaasti mutta varmasti pelkällä imetyksellä ja lenkkeilyllä ja lapsen 1v synttäreillä olin jo 2kg alle lähtöpainon eli 51kg.

Nyt toisen raskauden alussa päätin olla skarpimpi, syödä tarkemmin ja liikkua enemmän, mutta paskanmarjat, ei se mitään auttanut. Ensimmäiseen neuvolaan mennessä oli taas 4kg tullut ja nyt rv21 kasassa on taas jo 10kg, ihan kuten viimeksikin.

En syö herkkuja juuri ollenkaan ja syön säännöllisesti, lähes orjallisesti viisi pientä ateriaa päivässä. Kaloreitakin olen seurannut enkä anna niiden mennä yleensä 1900kcal/pv yli, joskus toki tulee pitsapäivä vastaan mutta ei edes viikoittain.

Ongelmana on ihan jatkuva NÄLKÄ. Sellainen nälkä, joka saa kädet vapisemaan ja kylmän hien niskaan. Voisin syödä kokoajan, ruisleipää, kaurapuuroa, raejuustoa, salaattiakin, mtuta ennenkaikkea jotain KUNNON RUOKAA. En siis tietenkään syö mutta tosi ankeeta tää on kun jatkuvasti nälkä kurnii.

Sokerirasitukseen pääsen vihdoin tässä raskaudessa, mutta se on vasta tuossa kuukauden kuluttua. Jännittää vähän, mitä siellä paljastuu.

Mitähän edes halusin kysyä.... Lähinnä vinkkejä, mitä voisin syödä,mikä pitäisi vielä nälkää paremmin muttei toisi liikaa kaloreita? Ruisleipä, kevytjuustot+leikkeleet+levite, kaurapuuro, rasvattomat maidot+jugurtit on käytössä, syön tosi paljon hedelmiä ja vihanneksia, enkä tiedä mitä tekisin vielä paremmin.

Ehkä pitäisi vain olla syömättä mutta kun se vapinanälkä on vaan niin hirveä tunne! Onko kellään ollut samanlaista painonnousua, johon ei ole mitään "syytä" löydetty, josta ei seuraa verenpaineen nousua, suurta vauvaa tai muutakaan?

Älä stressaa, joillakin vaan keho imasee kaiken itselleen ja pitää kiinni vararavinnosta sekä vaatii enemmän ruokaa raskauden aikana. Jos paino kerran laskee hyvin synnytyksen jälkeen niin sehän on hyvä juttu. Ethän voi olla syömättäkään/laihduttaa raskaana, joten jatka samaan malliin ja stressaa painostasi sitten imetyksen loputtua, jos sitä vielä on :)

terv. 30kg raskaudessa lihonut ;)

Kasvissosekeitot, marjakiisselit vähäisellä sokerilla ovat hyviä pitämään nälkää poissa. Tarkista syömäsi proteiinin määrä, mulla proteiini pitää paremmin kylläisenä kuin hiilihydraatit. Samoin kannattaa tarkistaa, että saat tarpeeksi rasvoja. Salaattiin öljykastike ja leivän päälle levitettä. Hyvä täyttävä lounas on höyrytetyt kasvikset, pari perunaa ja broilerin rintafile.

Kovin hiilaripitoiselta kuulostaa ruokasi. SInuna ehkä kokeilisin jättää puurot, leivät ja varsikin sokeripitoiset jogurtit vähemmälle ja syödä proteiinipitoisemmin. Jogurtit voi korvata rasvattomalla maitorahkalla ja marjoilla, leivän ja puuron tilalla eism. kanaa/kalaa ja salaattia öljypohjaisella kastikkeella. Raejuusto on jees, pidä se. Hedelmiäkään ei ehkä ihan hirveästi kannata syödä sokerin takia, sillä ei energiansaantimielessä ole mitään eroa tavalliseen sokeriin. Korvaa marjoilla.

Joillakin vaan näköjään paino nousee terveelliselläkin ruoalla. Ehkä noilla mianitsemillani muutoksilla kokeilisin, ne ovat kuitenkin vielä terveellisiä keinoja. Jos ei auta, niin sitten on kai vain kestettävä ja odotettava, että raskaus päättyy. On kyllä todella inhottavaa, kun ei voi painonnousulle juuri mitään, itselläkin oli vähän samaa ongelmaa ja se kyllä ahdisti:( Tsemppiä sulle!

Mikäs olisi sellainen vähemmänhiilarinen aamiaisvaihtoehto kaurapuurolle, pakastemarjoille ja maitolasille? Olisko ideoita? Aikaa ei tosiaan ole käyttää tähän yhtään enempää kuin muutama minuutti, kun herätys on aamuisin jo nyttenkin klo 05. Paistetut munat tai leipä keitetyllä kananmunalla olis herkkua, mutta ei niitä ikinä illalla muista keittää valmiiksi :D

Yleensä mulla on jatkuvanälkä tuonne iltapäivään saakka. Klo 17 ruoan jälkeen (syön siis parivuotiaan kanssa lämpimän aterian silloinkin lounaan lisäksi) en syö kuin yleensä klo 20 aikaan pikkukipon puuroa (sama annos kuin se parivuotias syö) tai yhden leivän tms, eikä illalla yleensä enää nälätä. Jotain vaan pitää syödä että saa tenavan syömään myös, ja onhan se kai ihan suositeltavaa syödä iltapalakin.

Älä turhia stressaa, jos kerran olet jo vuodessa 27 kg tiputtanut painoa, niin etköhän tuota tee uudelleenkin. Mun mielestä ei kannata liikaa nipottaa, vaan yritä nauttia raskaudesta, mitkään dietit ja suppeat kiisseli ruokavaliot saat kyllä nyt unohtaa raskauden ajaksi.

Niinjuu, piti sanomani, että Kiloklubin avulla olen noita syömisiä setvinyt ja kyllä protskujakin tulee ihan hienosti päivän mittaan, melkein aina on kaikki pallurat vihreinä. Syön myös aika paljon pähkinöitä ja siemeniä välipalana ja rahka+ananas on toinen vakiovälipalavaihtoehto. Raejuustoon on nyt tullut oikein himo :D.

Mulla samat mitat, normaalisti 161/52. Kolme raskautta ja joka kerta on tullut 16-22 kg lisää painoa. Lapset 3700-4100g välillä. Olen palannut lähtöpainoon noin kahdeksassa kuussa. Mun piti vain hyväksyä se, että raskausaikana on jatkuva nälkä ja mun on ok syödä niin paljon, että pärjään. Se nälkä loppuu pari päivää ennen synnytystä.

En osaa auttaa mutta tässä just näkee miten itse ei välttämättä voi juurikaan vaikuttaa raskauden aikaiseen paininnousuun. Kerrot syöväsi suht terveellisesti ja silti ed raskaudessa tuli 25kg? Vähän sama homma kun kaverillani joka oksensi koko raskuaden ajan useamman kerran päivässä - painoa tuli 30kg.

[QUOTE="vieras";26143769]Älä turhia stressaa, jos kerran olet jo vuodessa 27 kg tiputtanut painoa, niin etköhän tuota tee uudelleenkin. Mun mielestä ei kannata liikaa nipottaa, vaan yritä nauttia raskaudesta, mitkään dietit ja suppeat kiisseli ruokavaliot saat kyllä nyt unohtaa raskauden ajaksi.[/QUOTE]

Mun mielestä kyllä kannattaa vähän "nipottaakin", jos ei itse halua sitä ylipainoa. Jos asialla ei niin ole väliä, niin silloinhan tilanne on toinen.

Itseäni ärsytti raskausaikana suunnattomasti tutut ja sukulaiset, jotka olivat sitä mieltä, että raskaana kuuluu vaan ottaa rennosti, vähentää liikunta minimiin ja syödä mitä mieleen tulee ja olla välittämättä lihomisesta. Itse taas olen tottunut liikkumaan paljon ja syömään terveellisesti ja tarkkaillen normaalistikin, niin kyllähän se vitutti, kun ei olisi saanut tehdä parhaaksi katsomallaan tavalla. Jätin kuitenkin kakut ja suklaat syömättä ja liikuin paljon.

Syötkö säännöllisesti koko päivän jotain, aamupala, välipala, lounas, välipala, iltaruoka, iltapala? Kannattaa syödä tosiaan niitä proteiineja, pitää nälkää paremmin. Iso ja kunnon munakas aamulla jonkun lihan kanssa, tulee nopeasti.

Sitähän tuo neuvolantätikin lohdutteli, että joillain vaan kroppa kerää läskiä raskauden aikana, ettei sille välttämättä mitään voi. Tää vaan on niin ärsyttävää, kun peilistä katsoo mursu, ja minkäs teet! Ja tuntuu että ihmiset ihmettelevät kun yks vaan lihoaa silmissä.. pitäis varmaan olla parempi itsetunto, että kehtaisi kantaa ruhonsa ylpeänä kesähelteilläkin (joita odotan kauhulla)..

Mutta joo. Kiitos vastauksista kaikille, tuli hyvä mieli näitä lukiessa :)! Vielä jos olis niitä proteiinipitoisempia ja nopeita aamiaisideoita niin kiitollisena vastaanotan!

Niinjuu. Ja mutsi lihosi myös molemmissa raskauksissaan sen 25kg aikanaan, ja on nyttemmin kuusikymppisenä hoikassa hyvässä kunnossa ilman minkäänlaista yritystä. Eli kai tää on myös perinnöllistä joiltain osin.

Tuo puuroaamupala on tosi hyvä, ei sitä kannata vaihtaa leipään. Itse syön pienen annoksen puuroa ja siihen päälle voisilmä, marjoja ja luonnonjogurttia. Tällä setillä pärjää hyvin lounaaseen asti.

Iltapalaksi leivän sijaan pieni annos marja/hedelmärahkaa.

Laitanpa vielä eiliseltä syömiset tarkasteltavaksi:

Aamiainen 5.30 puuroa (2dl vettä+1dl hiutaleita), pakastemustikoita, lasi rasvatonta maitoa
Eka välipala 7.30 raejuustoa n.100g+omena
Lounas 10.30 täysjyväspagettia jauhelihakastikkeella opiskelijaruokalassa, puolet lautasesta raastetta/salaattia, päällä salaatinkastike, lasi maitoa
Välipala 14.00 2 kiiviä, 1 pieni jugurtti (joku luomu lastenjugurtti se oli), pari rkl mysliä
Päiväruoka 17.00 8 kaupan pinaattilettua, lasi maitoa
Iltapala 20.00 1 vaasan ruispala, oivariini, 3 siivua kevyt oltermannia, 1dl appelsiinimehu, 1 luumu

Mitä sanotte?

Tosiaan nuo rasvattomat maitotuotteet kannattaa vaihtaa rasvaisempiin ja jogurteissa suosia luonnonjogurttia (ei mitään rasvatonta ja mahdollisesti sokeroitua lirua!!)

Mä ainakin sain noottia neuvolasta, kun painoa tuli puoli kiloa viikossa tahdilla jo ennen raskauden puoliväliä. Käskettiin jättää jugurtit yms. "herkut". Olin siihen mennessä syönyt aivan samalla tavalla, siis ennen raskauttakin, mutta kilot vain jämähtivät. Aineenvaihdunta kai muuttuu jotenkin. Raskaana ei saisi laihduttaa eikä toisaalta kannattaisi turhaan stressatakaan. Sen puoleen ok vähän lihoakin. Mulle kiloja tuli molemmissa raskauksissa yhteensä n.15kg, joista 8kg jäi sairaalaan ja 5kg tippui "itsestään" synnytysten jälkeisten 2kk aikana ja loput 2kg lähtivät niin ikään mitenkään laihduttamatta imetyksen loputtua.

Syöt kyllä ihan terveellisesti jo mutta vaihtaisin tuon rasvattoman maidon täysmaitoon tai vähintään kevytmaitoon. Eihän tossa suon ruokavaliossa ole rasvaa paljon yhtään, ehkä siksi kroppa varastoi sitä?

Ei rasvaa paljon yhtään? Mun mielestä on ihan normaalisti, suositusten mukaisesti. Ei ehkä karppaajan näkökulmasta. Mitä mieltä muut ovat? Onko rasvaa sopivasti, liikaa vai liian vähän?

Maito vois vaihtua kyllä kevytmaitoon, onhan se kahvissakin parempaa. Tottunut vaan juomaan tota rasvatonta kalorienpelossani.

Mulla tuo paino oli ja on ihan puhtaasti läskiä, turvoksissa en ollut viimeksi edes lopussa ollenkaan ja naamaan ei luojan kiitos tunnu kertyvän mitään vaan kaikki on kaulasta alaspäin.

[QUOTE="vieras";26143942]Syöt kyllä ihan terveellisesti jo mutta vaihtaisin tuon rasvattoman maidon täysmaitoon tai vähintään kevytmaitoon. Eihän tossa suon ruokavaliossa ole rasvaa paljon yhtään, ehkä siksi kroppa varastoi sitä?[/QUOTE]

Joo, nyt on taas pätevän kuuloinen teoria. Kuka muuten pystyy juomaan jotain täysmaitoa, hyi hitto:x

Rasvoja (huomattavasti terveellisempiä vaihtoehtoja kuin joku maitorasva) saa muualtakin, esim. kasviöljyistä ja kalasta, tai sitten vaikka omegaa purkista. Tarvii mitään rasvamaitoja alkaa juomaan, joissa on ihan tajuttomasti energiaa.

Yhteistyössä