Rasittavaa jos 10 kk:n ikäinen kakkii vaippaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja potta-asiaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

potta-asiaa

Vieras
kuten äsken kävi. Mieleen tulikin että kuinka te joitten pari-kolmivuotiaat tekee kakan vaippaan, jaksatte pestä pyllyä niin isoilta. Ja missä se edes pestään, kun ei lavuaarin ylle mahdu?

En jaksa uskoa että on lapsen "kypsymisestä" kiinni pelkästään milloin oppii. Oon nimittäin kolme lasta laittanu varhain potalle ja alle vuoden ikäisenä ovat tehneet lähes kaikki kakat pottaan.

Kaverini lapsi on 3 v. eikä käy ollenkaan potalla koska ei halua. No ei hän silloin kun lapsi oli pienempi, tätä potalle laittanut koska odotti että lapsi haluaa itse mennä.

Yökastelu ja pissa on erikseen. Oma kolmivuotias on täysin päiväkuiva ja ilmoittaa koska on hätä mutta yöllä tarvii vaipan.

Ja saa vapaasti ottaa kantaa, tämä vaan mun mielipide.

pyyhin pyllypyyhkeillä, ei sen kummempaa.meillä siis reilu 2v tekee pissin pottaan, mutta kakkaa ei suostu tekemään. olen istuttanut pöntöllä ja potalla ja heti kun tuntee että kakka alkaa tulemaan hyppää pois ja tekee ennemmin lattialle jos ei saa vaippaa ja juosta keittiön päydän päälle. ensi kesänä jätän vaipan pois ja saa tehdä housuun niin oppii äkkiä pottaan tekemään.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Jos vahinko käy niin lavuaarin päällä pesen pylly. Kyllä siihen normaalin kokoisen kaksi-kolmivuotiaan saa käsikynkällä nostettua.
Lapseni ei ole koskaan käynyt potalla, koska ei halunnut. On kuitenkin muistaakseni puolitoista vuotiaasta asti tehnyt kakat pönttöön, kun lopetti pelkäämästä, että putoaisi sinne. Kyllä silti välillä joutuu pesemäänkin sitä pehvaa, vaikka pönttöön kakkaisikin.

Kuin isopehvasia sun lapset on jos ne ei mahdu lavuaarin alle? Tai siis tarkoitit varmaankin ettei niitä mahdu lavuaarissa pesemään... Mut kuitenkin. Kaikesta voi näköään ongelman tehdä.mkannattais totutella ajatukseen et lapset on yksilöitä. Kaikki ei opi asioita samaan tahtiin.

Minulla oli kuopus yksivuotiaana jo yöt päivät ilman vaippaa, päiväkodissakin. Jos tuli vahinko (uskomatonta kyllä; harvemmin tuli edes vahinkoja!), se huuhdeltiin suihkun alla, ei se sen kummempaa ollut.

Pylly pestään joko pöntöllä istuen käsisuihkulla tai kosteyspyyhkeillä, no problem!
Mä oon istuttanut midän nyt 2,5 vuotiasta noin puolivuotiaasta asti potalla, mutta kun ei suostunutbsinne mitään tekemään.
Enkä tälläisestä asiasta halua tapella.
Emme stressanneet asiasta, emme painostaneet, muistuttelimme välillä ja kokeilimme ja kappas vaan, kun oli tapeeksi " kypsä" niin pottailu onnistui viikossa. Nyt yöllä vielä vaippa, joka tosin melkein aina on kuiva.

Kyllä se vaan on lapsesta kiinnni. Itse olen laittanut kaksi lasta samalla lailla pienestä asti potalle. Vanhempi oppi kuivaksi kaksi vuotiaana ja yö vaippakin otettiin pois 2,5 v. Nuorempi oppi yökuivaksi kolme ja puol vuotiaana, mutta kakan hän teki vaippaan vielä silloin, vaikka kuinka käytettiin potalla. Hän saattoi tehdä pissan pottaan ja kun sai vaipan, teki kakan siihen saman tien. Nyt neljä vuotiaanankin vielä tulee silloin tällöin kakka vahinkoja.

kuten äsken kävi. Mieleen tulikin että kuinka te joitten pari-kolmivuotiaat tekee kakan vaippaan, jaksatte pestä pyllyä niin isoilta. Ja missä se edes pestään, kun ei lavuaarin ylle mahdu?

En jaksa uskoa että on lapsen "kypsymisestä" kiinni pelkästään milloin oppii. Oon nimittäin kolme lasta laittanu varhain potalle ja alle vuoden ikäisenä ovat tehneet lähes kaikki kakat pottaan.

Kaverini lapsi on 3 v. eikä käy ollenkaan potalla koska ei halua. No ei hän silloin kun lapsi oli pienempi, tätä potalle laittanut koska odotti että lapsi haluaa itse mennä.

Yökastelu ja pissa on erikseen. Oma kolmivuotias on täysin päiväkuiva ja ilmoittaa koska on hätä mutta yöllä tarvii vaipan.

Ja saa vapaasti ottaa kantaa, tämä vaan mun mielipide.

Ja mä laiton pojan potalle alle 1v...arvaa mitä, se teki ekat asiat pottaan 2v...Oisko pitäny sitoa se pottaan koska se ei ikinävahingossakaan tehny mitään? Ja kyl se isompikin mahtuu lavuaarille, ei sitä koko alakroppaa sinne tarvi tunkea.

[QUOTE="vieras";25955566]Kyllä se vaan on lapsesta kiinnni. Itse olen laittanut kaksi lasta samalla lailla pienestä asti potalle. Vanhempi oppi kuivaksi kaksi vuotiaana ja yö vaippakin otettiin pois 2,5 v. Nuorempi oppi yökuivaksi kolme ja puol vuotiaana, mutta kakan hän teki vaippaan vielä silloin, vaikka kuinka käytettiin potalla. Hän saattoi tehdä pissan pottaan ja kun sai vaipan, teki kakan siihen saman tien. Nyt neljä vuotiaanankin vielä tulee silloin tällöin kakka vahinkoja.[/QUOTE]

Ok, oma otos (3 lasta) on siis liian pieni :)

Uskotaan siis. Ja en aikonut tällä ketään loukata. Mutta ehkä hieman haluaisin rohkaista vanhempia laittamaan potalle jo tosi nuorena (vaikka puolivuotiaana, kun vaan pitää itte kiinni). Toi nuorin hoksas jo silloin että milloin tulee tuotosta. ja nykyään hihkuu innoissaan kun tekee pissan, ja ikää siis 10 kk :)

[QUOTE="aloittaja";25955582]Ok, oma otos (3 lasta) on siis liian pieni :)

Uskotaan siis. Ja en aikonut tällä ketään loukata. Mutta ehkä hieman haluaisin rohkaista vanhempia laittamaan potalle jo tosi nuorena (vaikka puolivuotiaana, kun vaan pitää itte kiinni). Toi nuorin hoksas jo silloin että milloin tulee tuotosta. ja nykyään hihkuu innoissaan kun tekee pissan, ja ikää siis 10 kk :)[/QUOTE]meillä istutettiin potalle heti kun osasi istua mutta eipä nuo ole suostuneet kakkimaan pottaan ennen kuin sitten omia aikojaan. ei oikien voi paskaksi muuttua jos muksu ei suostu paskaa pottaan tunkemaan vaan tuntee että vaippa on parempi. pissin kuitenkin ovat oppineet tekemään jo pienestä pottaan ja sanomaan että pissittää

siis kuinka aikaisin te oikein pottailette? eihän noin pieni ymmärrä sen hädän päälle vielä mitään :O 10-kuinen? mä jostain luin, et aikasintaan 1,5v:tä voi alkaa potalle/pytylle opettamaan, et ihan turhaa aikaisemmin, eikä edistä kuivaksi oppimista mitenkään.

[QUOTE="aamuvirkku";25955807]siis kuinka aikaisin te oikein pottailette? eihän noin pieni ymmärrä sen hädän päälle vielä mitään :O 10-kuinen? mä jostain luin, et aikasintaan 1,5v:tä voi alkaa potalle/pytylle opettamaan, et ihan turhaa aikaisemmin, eikä edistä kuivaksi oppimista mitenkään.[/QUOTE]

Edistää tai ei. Se on lapsikohtaista. Mulla ei poika pissinytkään ilman vaippaa hoitopöydällä kuten monet pojat tekevät joten siihenkään yhteyteen ei pottaan saatu mitään. On niitäkin jotka vauvana on pantu potalle ja reilusti 2v vielä vaipoissa. Ei se potatus varhain ole mikään tae.

No me kyllä alotettiin pojan kanssa vasta lähempänä kahta vuotta pottailut, enne sitä totutteli vähän siinä istumaan. Ja nyt on päiväkuiva ja kakan tekee pönttöön tai pottaan, on 2v. ja 9kk. On ollu jo jonkun aikaa. Ja tyttö täytti vuoden, eikä vielä potalle olla laitettu. Tai pari kertaa ollaan ja se singahtaa siitä ylös ku ohjus, ei todellakaan malta istua paikallaan. Katellaan sit kesällä.

Kyllä se , kun osas jo puhuakin hyvin ja näin, nii oli vähän ärsyttävää, kun kakkas vaippaan, mutta meillä ainakin teki sen ihan tahallaan ja johtu pikkusiskon syntymästä. Mutta eiku vaan hanan alle, siitä se puhistuu.

Mutta mikä vaan kellekin sopii...

Meidän vajaa kaksivuotias pissasi kyllä pottaan mutta laittoi vastaan kun olisi pitänyt kakata. Meni vaan piiloon johonkin pöydän alle kakkaamaan. No sitteni keksin että no laitetaan se potta sinne pöydän alle sitten;) Poika otti idean riemuissaan vastaan ja sen jälkeen on ei halunnutkaan enää vaippaan kakata. Ja muutaman viikon jälkeen potan sai siirtää jo pois pöydän alta;)

Esikoinen oppi päiväkuivaksi reilu 3-vuotiaana ja ihan hyvin jaksoin lapsen nostaa käsikynkkään ja pestä pyllyn lavuaarin yllä. Vieläkin nyt, kun lapsi on 3,5v. niin joskus aamulla ehtii kakkia yövaippaan, jos en ehdi sitä pois ottaa ja joudun pyllyn pesemään.

Helpostihan tuollaisen alle kaksivuotiaan pyllyn pesee, aivan samalla tavalla kuin vauvankin, eli käsivarrelle roikkumaan ja lavuraarin reunalle istumaan. Toisella kädellä pyllynpesu. :) Välillä tekee kakat pönttöön ja joskus pottaankin. Niin ja pissojakin tulee pönttöön monta krt päivässä.

Viimeksi muokattu:
Se kuule kouluun mennessä ihan sama milloin se mukula on kuivaksi oppinut. Ja näin 30+ vuotiaana vielä vähemmän välitän siitä milloin itse lopetin housuihin p*skomisen. Kärpäsen kakan kokoinen juttu ihmisen elämässä joten annetaan jokaisen hoitaa tuo lapsensa kohdalla niin kuin lystää. Jos sie et ap haluaa lapsesi kakkaa kaapia vaipasta niin se on ihan sun juttus. Ja jos jotakuta ei häiritse siivota oman lapsen tuotosta vaipasta niin sekin ihan ok.

että josko sitten pistettäs asiat oikeaan mittakaavaan. Sie et ole mikää äitien jumala eikä se äiti laiska kun ei alla potattaa alla vuotiaana

[QUOTE="ter";25957475]Se kuule kouluun mennessä ihan sama milloin se mukula on kuivaksi oppinut. Ja näin 30+ vuotiaana vielä vähemmän välitän siitä milloin itse lopetin housuihin p*skomisen. Kärpäsen kakan kokoinen juttu ihmisen elämässä joten annetaan jokaisen hoitaa tuo lapsensa kohdalla niin kuin lystää. Jos sie et ap haluaa lapsesi kakkaa kaapia vaipasta niin se on ihan sun juttus. Ja jos jotakuta ei häiritse siivota oman lapsen tuotosta vaipasta niin sekin ihan ok.

että josko sitten pistettäs asiat oikeaan mittakaavaan. Sie et ole mikää äitien jumala eikä se äiti laiska kun ei alla potattaa alla vuotiaana[/QUOTE]

Näin se on. Joskus tuntuu, että täällä kyllä jaksetaan stressata aivan ilmanaikuisista asioista. Mutta ihan mielenkiintoinen aloitus, en väheksy! Itsellä lapsi rapeat 1-v ja ajattelin aloittaa puolentoista vuoden tienoilla tiiviimmän potattelun. :) On käynyt nyt jo istumassa ja vahingossa kerran pissannut.

[QUOTE="aamuvirkku";25955807]siis kuinka aikaisin te oikein pottailette? eihän noin pieni ymmärrä sen hädän päälle vielä mitään :O 10-kuinen? mä jostain luin, et aikasintaan 1,5v:tä voi alkaa potalle/pytylle opettamaan, et ihan turhaa aikaisemmin, eikä edistä kuivaksi oppimista mitenkään.[/QUOTE]

Jos istuu jo ihan itse, niin kyllä se istuu potallakin.

Yhteistyössä