Rakkaat vanhemmat joiden lapset on päivähoidossa..

  • Viestiketjun aloittaja Päikyn täti
  • Ensimmäinen viesti
Pyh ja pah
Alkuperäinen kirjoittaja pktäti2;24542929:
Rakastan työtäni, ja olen siinä hyvä. Vanhempia kohtaan olen avoin, ystävällinen ja puhun asioista suoraan. Mm. tästä tämän keskustelun hoitoaika-asiasta tiedotetaan aloituskeskustelussa JA hoitosopimusta tehdessä (tiedän, koska olen myös päiväkodin johtaja ja hoidan siis myös ne), aina kauden alussa tiedotteessa, vanhempainillassa sekä vielä osan kanssa suoraan keskustellen. Useimpien vanhempien kanssa yhteistyö sujuukin oikein hyvin, mutta joukkoon osuu usein joitakin, joilla on mielestään oikeus toimia itselleen parhaaksi katsomallaan tavalla. Se on ikävää koska se aiheuttaa turvallisuusriskejä (kuten aiemmassa viestissäni kuvasin), äkillisiä työaikamuutoksia (mihin muuten aika harva suostuisi omassa työssään) ja lapsille tilanteita, joissa on liian iso joukko liian pienen aikuismäärän kanssa (jolloin joutuu vaikka puoleksi tunniksi tekemään palapeliä, vaikka haluaisi leikkiä kotia turvallisuusriskin minimoimiseksi).

Minusta on ihan hyvä puhua näistä asioista esim. täällä, koska tällä palstalla käy paljon pienten lasten vanhempia ja joku ei välttämättä oikeasti ole tullut ajatelleeksi, että oma käytös saattaa aiheuttaa turvallisuusriskin.
Hyvä päiväkodin täti, nämä kuvaamasi muutokset esimerkiksi äkillisissä työaikamuutoksissa ovat tosiasioita myös monen vanhemman työpaikalla. Edelleenkin olen sitä mieltä, että asioista pitää keskustella omalla työpaikalla, eikä tehdä holhoavaan sävyyn kirjoitettuja aloituksia yleiselle keskustelupalstalle. Totta on toki se, että ongelmallisia vanhempia löytyy aina, jotka eivät ajattele sääntöjen koskevan heitä, näitä vanhempi tuskin saa palaamaan ruotuun tälläkään konstilla. On myös olemassa niitä vanhempia, jotka eivät vain ole ymmärtäneet millainen palapeli päivähoitojärjestelmä käytäntöineen on. Itse toivon päiväkodilta avointa asioiden esille ottamista, mikäli en vanhempana ole osannut ottaa jotakin heille itsestään selvää käytäntöä huomioon.
 
Pyh ja pah
Miksi olet kyllästynyt? Tuntuuko liian pahalta?
Hyvän kasvatuskumppanuuden takia ei vanhemmille vitsi joka asiasta sanoa kasvotusten vaan tilanteita pyritään hoitamaan yleisillä tiedotteilla. Joista juuri ne vanhemmat, joita asia koskee eivät tietoa osaa poimia.

Ongelmat ovat ihan yleisiä monissa paikoissa. Keskustelupalsta, jossa käy paljon vanhempia on ihan hyvä paikka kirjoittaa asiasta.
Toki täytyy huomioida, että tälläisellä palstalla monikaan ei ole sitä mitä sanoo olevansa. Tämän ketjun ap vaikutta ihan aidolta.
Kyllä, minusta tuntuu pahalle, että tärkeistä asioista maristaan keskustelupalstoilla, kun nimenomaan sen hyvän kasvatuskumppanuuden nimissä asioista pitäisi puhua avoimesti siellä omalla työpaikalla vanhempien kanssa kasvotusten. Miksi päiväkodin henkilökunnalle ilmeisen vaikeiden asioiden esille ottaminen on niin vaikeata?
 
"vieras"
ja ap kirjoitti tuonne aiemmin, että:

"kyllä, ja vanhempainillassa otetaan puheeksi plus ihan kasvotusten, mutta halusinpa muuten vaan muistutella muitakin vanhempia joille en kasvotusten voi tätä asiaa kertoa :) "

joten mistä et päättelette, että ne hoitajat eivät siellä omalla työpaikallaan asiasta puhu?! miksei saisi vielä lisäksi tällaiselle palstalle kirjoittaa asiasta? olishan se nyt kornimpaa jonnekin autontuunaus-palstalle tällaista laittaa, täällähän on loistava kohdeyleisö.

ja ap on ollut tosi asiallinen, ei ole syyllistänyt eikä valittanut mielestäni missään kohtaa, jos kolahtaa, niin älähtää.........

älkää väännelkö asioita ja muokatko niitä ihan erilaisiksi miten ne on ilmaistu. :D
 
näinkö on
että jos hoitaja huomauttaa asiasta, jonka vanhemmat ovat ajattelemattomuuttaan tehneet eli esim. hoitoaikojen ilmoitus/paikkaansa pitämättömyys niin silloin hoitaja on epäkypä, alalle sopimaton???? HAH! Hoitakaa ITE!!!!!!
 
Tämä asia on myös kirjattu valtakunnalliseen ja kuntakohtaiseenkin päivähoitolakiin ja asetuksiin. Just siihen kohtaan missä on ilmoitettu että kuinka monta lasta yksi hoitaja (koulutuksensaan riippuen) SAA ja PYSTY hoitamaan lasten iät huomioonottaen.

Hoitoajat ja niiden noudattaminen lisäävät tai vähentävät turvallisuutta, kuten jo sanottua.
Ei ne hoitajat siellä sekunttarin kanssa päivitä kellojaan ja narise minuuteista, mutta jos tuntia aikaisemmin tuodaan tai haetaan niin se on oikeasti väärin.

Mun mielestä on typerää ja naurettavaa jos näistä asioista valitetaan puolin ja toisin palstoilla, niistä pitää puhua vanhempien ja hoitajien keskenään nokatusten niin että kumpikin osapuoli ymmärtää asian.....
 
Ikuinen "kiista-aihe" tämä. En käsitä miten se joillekin on niin hankalaa ymmärtää, että säännöt ja laki määrää myös lastenhoidon pelisäännöt.

Käsitän hyvin, että hoitajilla ja pk:lla on työajat ja vanhempien siksi pidettävä sovituista hoitoajoista kiinni, turvallisuuden lisäksi, että homma toimii.
 
hoitajan kokemuksella
Kyllä, minusta tuntuu pahalle, että tärkeistä asioista maristaan keskustelupalstoilla, kun nimenomaan sen hyvän kasvatuskumppanuuden nimissä asioista pitäisi puhua avoimesti siellä omalla työpaikalla vanhempien kanssa kasvotusten. Miksi päiväkodin henkilökunnalle ilmeisen vaikeiden asioiden esille ottaminen on niin vaikeata?
Mitä suosittelet tehtävän silloin kun puhutaan jatkuvasti avoimesti ja ystävällisesti, mutta sillä ei ole yhtään mitään vaikutusta? Tuosta johtuvan turhautumisen takia minä kirjoitan joskus tänne, jotta turhautuminen jäisi sitten taka-alalle. En koe että aiheutan kenellekään pysyviä traumoja kirjoittamisellani, koska ei näitä pakko ole lukea.

Keskustelupalstalta kenenkään ei ole pakko avata keskusteluja jotka tuntee epämiellyttäviksi. Keskustelun vapaus on kaikkien oikeus ja mielestäni mielipiteitä voi esittää myös ammatillisista asioista.
 
Ego
Siel on osa näistä ap:n puhumista ihmisistä, varmaan sellaisia muutenkin että myöhästelevät joka paikasta etc. Ärsttävää kun toiset ajattelee että 16.00 tarkoittaa aina 16.15 tai vastaavaa. Myöhästyvät varmaan omista hautajaisistaankin.
 
[QUOTE="vieras";24542233]Mun mielestä vois ihan sakottaa rahallisesti jos toistuvaa.
Hmm,tässä onkin ideaa,laitan eteenpäin.
Saadaan kirstun pohjalle vähän lisää täytettä.[/QUOTE]
Vantaan iltapäiväkerhoissa on ainakin palv. Sopimuksessa sääntö että yli menevältä 15 minuutilta laskutetaan.
 
Oli pakko ottaa kone esille.

Kuinka moni teistä, jotka ihmettelevät tuota kellonaikoja, on joskus tehnyt työvuorolistoja ja budjetointia?

Ymmärrättekö ollenkaan, että se on liiketoimintaa siinä missä kaikki muukin "yrittäminen" vaikkakin kaupunki rahoittaa sitä.

Ei niitä hoitoaikoja turhaan tehdä. Kuten aamuäree aikaisemmin mainitsikin, niin lakiin on kirjattu per hoitaja lasten määrä. Jos jotain tapahtuu niin se varmastikin otetaan siinä vaiheessa esiin.

Työvuorojen kanssa pelaaminen on yllättävän vaikeaa. Jos on vielä esimies, joka haluaa antaa työntekijöille toivomiansa vapaita, niin se vaikeutuu entisestään. Myös monella hoitajalla on itsellään lapsia, jotka pitää hakea toisesta päiväkodista, joten heidän tarvitsee päästä aikaisemmin.
Tokihan jos budjetti sallisi niin jokainen esimies haluaisi antaa enemmän hoitajia per lapsiryhmä. Ei se ole v****lua tai muutenkaan vanhempii kohdistuvaa syyttelyä.

Vaikka meillä on päiväkodissa täysi hoitoaika niin ilmoitan aamuisin tai alkuviikosta, että haen varmaankin lapsen välipalan jälkeen/ennen välipalaa. Toki jos jonain päivänä tiedän, että en pääse silloin niin kerron tästä. Mutta normaaliksi hoitoajaksi meillä on kirjattu 8-16. Tuon tyttöni klo 8 aamupalalle ja haen yleensä välipalan jälkeen. Teen iltasin hänen nukkumaan menon jälkeen töitä. Tähän toki ei ole kaikilla mahdollisuutta.
Ymmärrän täysin, että lapsien hoitoaika pitää olla tiedossa. Muuten jokainen hoitaja joutuisi tekemään klo 6.30-17 töitä. Eikö teillä millään mene sellainen asia jakeluun? Jos Nicopetteri haetaan jokapäivä 16.15 ja hoitoaika on kirjattu klo 16 loppuvaksi niin se yksi hoitaja joutuu JOKA PÄIVÄ olla 15 minuuttia yliaikaa.

Ei voi olla vaikeaa?
 
"minä"
Minä kiitän tästä aloituksesta.

Meillä lapsi aloitti juuri nyt syksyllä hoidon, enkä tullut ajatelleeksi kuinka tärkeitä nuo ajat tosiaan ovat. Vartin heitotkin ns. väärälle puolelle tosiaan aiheuttaa hoidossa ongelmia. Tätä en ollut tajunnut ja joudun tunnustamaan, että tuo vartin heitto meillä on saattanut silloin tällöin tosiaan tulla.

Täytyykin ottaa meidän hoitoaikamme tarkemmin syyniin ja jutella hoitopaikan kanssa asiasta, sillä meillä ei täytetty hoitoaikalappuja (on yksityinen päiväkoti), vaan ajat ilmoitettiin vain suullisesti.
 
"näin meillä"
[QUOTE="mie";24542498]Mites muuten niin päin, kun meillä on lapsilla hoitoajaksi ilmoitettu 8-16, mutta 99% viedään klo 9 ja haetaan klo 15. Kuitenkin tuo 1% tarvitaan aina silloin tällöin, kun on pakko viedä aamupalalle tai hakea vasta klo 16. Mahtaakohan tästä koitua hankaluuksia päiväkodin hoitajille? Kukaan ei kyllä ole koskaan mitään sanonut.[/QUOTE]


Tämä ei haittaa päiväkodissa, mutta pph:lla haittaa. Oletetaan, että lapsesi hoitoajaksi on pph:lle ilmoitettu 8-16 ja kaikki muut lapset on ilmoitettu vaikka tulevaksi klo 9-16. Kuitenkin tuot lapsesi klo 9 ja pph on "valmiudessa" klo 8 asti, koska lapsesi saattaa tulla koska vain. Tästä tunnista ei kuitenkaan pph saa palkkaa, vaan palkka alkaa juoksemaan vasta sitten, kun lapsesi tulee hoitoon. Itseäni ei huvittaisi päivystää tuntia ilman palkkaa, varsinkin, kun olen aamuvirkku ja saattaisin vaikka käydä kaupassa aamulla jos tietäisin, että lapset tulevat vasta 9 hoitoon. Tietenkään ongelmaa ei ole, jos aina ilmoitat, että huomenna tuon vasta 9 :) Mutta näitäkin vanhempia on, jotka tuovat ja hakevat miten sattuu koska "kotonahan te kuitenkin olette."
 
"kia"
Omat lapseni eivät ole vielä päivähoidossa mutta "mistään tietämättömänä" olen aina ajatellut että lasten päiväkoti ajat ovat verrattavissa aikuisten työaikoihin eli samanlailla tullaan ajoissa "töihin", ilmoitetaan jos ollaan myöhässä ja lähdetään pois sovitusti.
 
  • Tykkää
Reactions: aspartaami
Silloin kun poika vielä oli hoidossa niin meidän sopimuksessa luki klo 7-17.

Yleensä vein hoitoon klo 8-9 välillä, mutta haettiin pois jo klo 15-16 aikoihin. Hoitoaikaan on tämä kirjattu, siksi että välillä on pidempiä päiviä ja silloin pitää olla hoitopaikka turvattuna.

Minä ilmotin aina edellisenä päivänä monelta lapsi tulee ja aamulla monelta haetaan. Joskus myöhästyin junasta ja soitin, että tulenkin 20 min myöhemmin vaikka hoito-aikaa kuinka olisi ollut jäljellä.

Mun mielestä pitää ilmoittaa hoitopaikkaan miten aikoo tehdä, onhan ne hoitajatkin ihmisiä ja niilläkin on menoja, mihin pitäisi mennä. On siis vähintään kohtuullista ilmoittaa miten aikoo lastaan hoidossa pitää.
 
"myö"
Miten meidän päikässä ei ole tällaista ongelmaa? Miulla vaihtuu työajat, mutta yleensä viedään 8.30 ja haetaan ennen neljää. Kuiteskin, kun olen joskus joutunut tulee myöhemmin, olen aina siitä sanonut, ja vastaus on ollut, että ei tarvii edes ilmoittaa: täällä saa olla viiteen ja piste. Taidan olla onnekas?
 
"vieras"
Silloin kun poika vielä oli hoidossa niin meidän sopimuksessa luki klo 7-17.

Yleensä vein hoitoon klo 8-9 välillä, mutta haettiin pois jo klo 15-16 aikoihin. Hoitoaikaan on tämä kirjattu, siksi että välillä on pidempiä päiviä ja silloin pitää olla hoitopaikka turvattuna.

Minä ilmotin aina edellisenä päivänä monelta lapsi tulee ja aamulla monelta haetaan. Joskus myöhästyin junasta ja soitin, että tulenkin 20 min myöhemmin vaikka hoito-aikaa kuinka olisi ollut jäljellä.

Mun mielestä pitää ilmoittaa hoitopaikkaan miten aikoo tehdä, onhan ne hoitajatkin ihmisiä ja niilläkin on menoja, mihin pitäisi mennä. On siis vähintään kohtuullista ilmoittaa miten aikoo lastaan hoidossa pitää.
Ja sitten jokaisen lapsen vanhemmat soittavat, että tänään myöhästytään tai tullaan hakemaan 15 min myöhemmin...ja puhelimet ruuhkautuvat?
 
Idiootteja vanhempia
Millaisia idiootteja osa vanhemmista oikein on? MIten vaikeaa on ilmoittaa hoitoajaksi koko päiväkodin aukioloaika, jos kerran oma suunnittelukyky on niin olematonta, ettei onnistu omista ilmoittamistaan ajoista kiinni pitämään? Ja toivottavasti päiväkodin henkilökunta ymmärtää tehdä lastensuojeluilmoituksen vanhemmasta joka a) jättää hakematta lapsen päiväkodin sulkeutumisaikaan mennessä ja b) ei edes vastaa tuolloin puhelimeensa!
 
"mamma"
En jaksanut kaikkia kommentteja lukea...
Meidän päiväkoti on auki 7-17. Meidän perheeltä laskutetaan kalliimman mukaan, ei mitään alennusta. Laitoin lappuun että lapsi tuodaan 7 ja haetaan 17. Usein kuitenkin viedään vähän 7 jälkeen eikä oikeastaan koskaan haeta vasta 17 vaan viimeistään 16.30. Tällä viikolla kuitenkin jouduin odottamaan 30 minuuttia hoitajaa kun vein lapsen klo 7:ksi tarhaan. Vähän hatutti kun olisi ollut kiire töihin. Muita lapsia tuotiin vasta 7.30-aikaan. Kamalan pahoillaan myöhässä ollut hoitaja oli mutta minä olin auttamattomasti myöhässä siinä vaiheessa joten taisin vaan murista jotain että mun tarvii nyt mennä. lapsi oli ihan tyytyväinen onneksi =)
 

Yhteistyössä