Pyh ja pah
Hyvä päiväkodin täti, nämä kuvaamasi muutokset esimerkiksi äkillisissä työaikamuutoksissa ovat tosiasioita myös monen vanhemman työpaikalla. Edelleenkin olen sitä mieltä, että asioista pitää keskustella omalla työpaikalla, eikä tehdä holhoavaan sävyyn kirjoitettuja aloituksia yleiselle keskustelupalstalle. Totta on toki se, että ongelmallisia vanhempia löytyy aina, jotka eivät ajattele sääntöjen koskevan heitä, näitä vanhempi tuskin saa palaamaan ruotuun tälläkään konstilla. On myös olemassa niitä vanhempia, jotka eivät vain ole ymmärtäneet millainen palapeli päivähoitojärjestelmä käytäntöineen on. Itse toivon päiväkodilta avointa asioiden esille ottamista, mikäli en vanhempana ole osannut ottaa jotakin heille itsestään selvää käytäntöä huomioon.Alkuperäinen kirjoittaja pktäti2;24542929:Rakastan työtäni, ja olen siinä hyvä. Vanhempia kohtaan olen avoin, ystävällinen ja puhun asioista suoraan. Mm. tästä tämän keskustelun hoitoaika-asiasta tiedotetaan aloituskeskustelussa JA hoitosopimusta tehdessä (tiedän, koska olen myös päiväkodin johtaja ja hoidan siis myös ne), aina kauden alussa tiedotteessa, vanhempainillassa sekä vielä osan kanssa suoraan keskustellen. Useimpien vanhempien kanssa yhteistyö sujuukin oikein hyvin, mutta joukkoon osuu usein joitakin, joilla on mielestään oikeus toimia itselleen parhaaksi katsomallaan tavalla. Se on ikävää koska se aiheuttaa turvallisuusriskejä (kuten aiemmassa viestissäni kuvasin), äkillisiä työaikamuutoksia (mihin muuten aika harva suostuisi omassa työssään) ja lapsille tilanteita, joissa on liian iso joukko liian pienen aikuismäärän kanssa (jolloin joutuu vaikka puoleksi tunniksi tekemään palapeliä, vaikka haluaisi leikkiä kotia turvallisuusriskin minimoimiseksi).
Minusta on ihan hyvä puhua näistä asioista esim. täällä, koska tällä palstalla käy paljon pienten lasten vanhempia ja joku ei välttämättä oikeasti ole tullut ajatelleeksi, että oma käytös saattaa aiheuttaa turvallisuusriskin.