Rakkaat vanhemmat joiden lapset on päivähoidossa..

  • Viestiketjun aloittaja Päikyn täti
  • Ensimmäinen viesti
kahden päiväkotilapsen äiti
Juuri hiuksia sen hoitoaikakyselylapun kanssa haroneena... Miksi ihmeessä tuota ei voi kirjoittaa siihen lappuun ihan selkokielellä? Ja sitten kun päiväkodissa kysyy hoitajilta, että miten siihen lappuun kuuluu vastata, kierretään ja kaarretaan kaikki mahdolliset hoitomaksujen alennukset sun muut läpi...
 
En jaksa lukea avausta kokonaisuudessaan läpi, mutta oletan tässä jo mainitun,
miksi niistä hoitoajoista pitäisi pitää kiinni.
Ja aivan asiasta ja syystä tämä avaus on kirjoitettu, mutta.. :ashamed: tiedän, tyhmää..
en silti voi olla ihmettelemättä, että käyttäkö joku päiväkodin työntekijä ihan vakavissaan itsestään ilmaisua päikyn täti?:confused:
 
vrs
Huh, mä jo luulin et se laps pitää tuoda klo 8 kun niin on ilmotettu. Heti tuli pisto sydämeen kun mulle on pari kertaa, kylläkin ystävällisesti, huomautettu et vois tulla pari minuuttia aikasemmin kun muut on jo ehtiny syödä aamupalan kun mun tyttö vasta tulee. Ollaan yleensä 15 yli kahdeksan paikalla.
Mut ONNEKS tää ohje olikin näinpäin =).
Mutta onhan tuokin sinällään hanurista, jos kuitenkin haluat lapsellesi aamupalaa tarjottavan?
 
Vierasmä
Meilläkin piti täyttää lappu, jossa ilmoitettiin mistä mihin lapsi tarvitsee hoitoa. Mutta meillä aika epäsäännöllistä oli varsinkin aamut. Se saatiin hienosti sovittua hoitopaikan kanssa.
Jos ei kerennyt aamupalalle, se syötiin kotona.

Hakuaika oli sitten täsmällisempi, olin laittanut lappuun, että haetaan 16-17 ja jos hain aikaisemmin, ilmoitin siitäkin.
Ei meille ainakaan kukaan valittanut. En tiedä sitten, jos takanapäin marmatettiin???

Enkä tarkoita, että ap marmatti takanapäin. :) Tuli vaan mieleen, että kaikki on sovittavissa.

No, ehkäpä hoitajat keskenään marmattaa, mutta niinhän se on aika monessa paikassa, että keskenään puhutaan mitä puhutaan. Jos ajattelee esim. lääkärien mustaa huumoria... Eihän ne sitä tosissaan puhu.
 
hoitajan kokemuksella
[QUOTE="vieras";24542276]Sitten lappu päiväkodin seinälle, tai mieluummin oveen. Parilla lauseella tuo, että myös turvallisuus on seikka, jota täytyy ajatella ja siksi noudatetaanpas nyt kaikki sovittuja hoitoaikoja.
Sen verran isolla se teksti, että kaikki sen huomaavat.[/QUOTE]

En oikeastaan tiedä parempaa vitsiä. Koska tiedotteilla ja isoillakaan lapuilla ei ole niin minkäänlaista merkitystä, koska vanhemmat vaikuttavan olevan sokeita. Ja sanomisetkaan eivät auta. Tiedän tämän karvaasti
 
pktäti2
Onneksi suurin osa ihmisistä tuntui tajuavan tämän asian hyvin. Se on nimittäin ihan todellinen ongelma päiväkodeille, eikä sillä ole mitään tekemistä hoitajan motivaation kanssa. Ongelma tulee turvallisuusriskistä ja se koskee tietysti lapsia, joten luulisi asian kiinnostavan vanhempia.

Meillä on pieni yksityinen päiväkoti, jossa hoitoajat on kysytty ja ne ohjaavat työvuoroja. Ensimmäinen hoitaja on ilmoitettuihin työvuoroihin perustuen yksin aamupalaan asti ja valmistaa myös aamiaisen ja kattaa sen tarjolle, koska varhaisaamun hoitoa tarvitsee vain muutama lapsi 8.00 asti. Kuitenkin, välillä on saattanut olla tilanteita joissa yhtäkkiä puoli 8 paikalle pelmahtaakin yli 10 lasta koska "mun täytyy käydä kaupassa ennen töitä", "lapsi heräsi niin aikaisin että tultiin jo nyt". Kyllä se harmittaa lapsista todella välittävänä työntekijänä, että vanhempien huolimattomuus aiheuttaa tällaisen turvallisuusriskin. Sekin harmittaa, että sitten on pakko laittaa lapset tiukasti esimerkiksi pöytäpuuhiin kaikki puoleksi tunniksi, turvallisuusriskin minimoimiseksi (kun se aamupala on tosiaan valmistettava samalla) vaikka vapaa leikki on lapsille hyvin tärkeää eikä siihen loppujen lopuksi ole niin paljon aikaa päiväkodin päivärutiinien lomassa.
 
hoitajan kokemuksella
Alkuperäinen kirjoittaja pktäti2;24542822:
Ainakaan meidän päiväkodissa tuosta ei olisi mitään haittaa. Vanhemmille on ilmoitettu että aamupala on tarjolla 8.00-8.30 ja sillä välillä pitää tulla, jos haluaa lapselle aamupalaa. Kannattaa kuitenkin kysyä hoitajilta!
Onko teillä sitä ilmiötä, että jotkut lapset tulevat säännöllisesti paria minuuttia ennen kuin aamupala loppuu Eihän se silloin koskaan pääse loppumaan ajoissa.
 
Pyh ja pah
Alkuperäinen kirjoittaja Päikyn täti;24542019:
Kun ilmoitatte lapsenne hoitoaikoja esim.klo8-16, niin muistakaa, että se 8 on se aika kun lapsi AIKAISINTAAN tulee hoitoon ja klo16 kun lapsi VIIMEISTÄÄN haetaan hoidosta.. :) (Laittakaa mieluummin hieman "ilmaa" noihin kellonaikoihin..)

Jos olette ilmoittanut lapsenne klo8-16, niin ÄLKÄÄ tuoko lastanne klo7 ja hakeko klo16.30, sillä hoitajien työajat on sorvattu lasten hoitoaikojen mukaan ja jos hoitoaikoja ei noudateta, niin käy kuten mulle eräänä aamuna, että olin YKSIN 10 lapsen kanssa ennenkuin seuraava työntekijä tuli töihin.
Yksi kiipesi pöydälle, toinen oli sillävälin vessanpöntöllä, kolmas kaatui, neljäs kakkasi housuun ja kun pesin, niin yksi oli keittiössä kiipeämässä pöydälle ja toinen penkoi roskista jne.

Se on valtava turvallisuusriski!

Ihan vaan muistuttaisin... :) Kiitos :)
Olen jokseenkin sangen kyllästynyt siihen, että "ammattilaiset" purkavat turhautumistaan tai kyselevät vinkkejä oman työnsä tekoon keskustelupalstoilla. Eikö nämä epäkohdat tulisi hoitaa ihan siellä omalla työpaikalla? Fiksu lastentarhanopettaja/-hoitaja informoi päiväkotinsa vanhempia tiedotuslappusella ja jos oikein rohkeaa sorttia tämä kyseinen tarhantäti sattuu olemaan, niin uskaltautuu jopa sanomaan tästä vanhemmille ihan kasvotusten. Turha näistä asioista on täällä palstalla marista!
 
Miksi tämä aloitus on niin monelle ongelmallinen?

Ilmeisesti osuu johonkin.

Meillä on se tilanne, että poika on useimmiten hoidossa klo 8 - 15, mutta ollaan ilmoitettu hoitoajaksi 7.30 - 16.30, koska syystä tai toisesta päivät saattavat silloin tällöin venyä pidemmiksi (enkä voi ennakoida näitä tilanteita viikkoja etukäteen). Asia ollut pk:ssa täysin OK.
 
hoitajan kokemuksella
Olen jokseenkin sangen kyllästynyt siihen, että "ammattilaiset" purkavat turhautumistaan tai kyselevät vinkkejä oman työnsä tekoon keskustelupalstoilla. Eikö nämä epäkohdat tulisi hoitaa ihan siellä omalla työpaikalla? Fiksu lastentarhanopettaja/-hoitaja informoi päiväkotinsa vanhempia tiedotuslappusella ja jos oikein rohkeaa sorttia tämä kyseinen tarhantäti sattuu olemaan, niin uskaltautuu jopa sanomaan tästä vanhemmille ihan kasvotusten. Turha näistä asioista on täällä palstalla marista!
Luitko tuosta vähän aiemmin sen, mitä esim. minä kirjoitin. Olen työtä tehdessäni avoin ja rohkea ja ystävällinen ihminen. Puhun vanhemmille asioista rehellisesti. Ja kun kaiken vaivannäön jälkeen huomaa, että millään ei ole yhtään mitään vaikutusta tekee mieli purkaa ajatuksiaan vaikkapa tänne. Kun muuallekaan puhuminen ei auta. Subjektiivinen päivähoito-oikeus on se kirosana, jota johtajat toistavat päivät pitkät.

Ja kun vanhemmat ovat sen huomanneet, he pystyvät rikkomaan kaikkea sovittua hyvinkin röyhkeästi.

Tässä ei muuten kukaan hoitaja ole kysynyt neuvoa vaan yrittää kertoa asioista jotka ovat tärkeitä. Ei edes se näytä selviävän joillekin....
 
pktäti2
Onko teillä sitä ilmiötä, että jotkut lapset tulevat säännöllisesti paria minuuttia ennen kuin aamupala loppuu Eihän se silloin koskaan pääse loppumaan ajoissa.
On kyllä... uskoisin, että nämä vanhemmat haluavat maksimoida aamuisen ajan lasten kanssa/saada itselleen mahdollisimman kiireettömän aamun. Kyllä sekin joskus harmittaa, jos kello on 2 minuuttia vaille puoli 9, puuro on loppu ja sitten tulee pari myöhäistä syöjää (jotka siis tekevät hyvin usein saman, jos näin joskus sattuu niin ei siinä mitään). Sitten vaan täti koittaa kaivella jääkaapin katkoista hyvän aamiaisen noillekin, aikaa uuden puuron tekemiseen ei todellakaan ole. Ajattelen kuitenkin, että pääasia etteivät lapset ole nälkäisinä lounaaseen asti, joten jotain yritän loihtia (mikä ei ole helppoa välttämättä, sillä esim. välipalat on ostettu lapsiluvun mukaan).

Nämä myöhään tulijat syövät usein aamiaisensa kotona ja sitten joskus harvoin tulevat, ja silloin aina vasta juuri ennen aamiaisajan loppumista. Siksi heihin on myös hankala varautua.
 
hoitajan kokemuksella
Miksi tämä aloitus on niin monelle ongelmallinen?

Ilmeisesti osuu johonkin.
Nii.iin. Miksihän ihmeessä lasten elämään ratkaisevasti vaikuttavan työn epäkohdista ei saisi puhua keskustelupalstalla. Tuntuu siltä, että kyllästyminen aiheeseen johtuu juuri siitä, että kolahtaa.

Kuuluu oikeastaan hoitolasten vanhempien yleissivistykseenkin tietää jotain asioista, jotka ovat suuri osa lapsen elämää.
 
pk:sta
Olen jokseenkin sangen kyllästynyt siihen, että "ammattilaiset" purkavat turhautumistaan tai kyselevät vinkkejä oman työnsä tekoon keskustelupalstoilla. Eikö nämä epäkohdat tulisi hoitaa ihan siellä omalla työpaikalla? Fiksu lastentarhanopettaja/-hoitaja informoi päiväkotinsa vanhempia tiedotuslappusella ja jos oikein rohkeaa sorttia tämä kyseinen tarhantäti sattuu olemaan, niin uskaltautuu jopa sanomaan tästä vanhemmille ihan kasvotusten. Turha näistä asioista on täällä palstalla marista!
Miksi olet kyllästynyt? Tuntuuko liian pahalta?
Hyvän kasvatuskumppanuuden takia ei vanhemmille vitsi joka asiasta sanoa kasvotusten vaan tilanteita pyritään hoitamaan yleisillä tiedotteilla. Joista juuri ne vanhemmat, joita asia koskee eivät tietoa osaa poimia.

Ongelmat ovat ihan yleisiä monissa paikoissa. Keskustelupalsta, jossa käy paljon vanhempia on ihan hyvä paikka kirjoittaa asiasta.
Toki täytyy huomioida, että tälläisellä palstalla monikaan ei ole sitä mitä sanoo olevansa. Tämän ketjun ap vaikutta ihan aidolta.
 
pktäti2
Olen jokseenkin sangen kyllästynyt siihen, että "ammattilaiset" purkavat turhautumistaan tai kyselevät vinkkejä oman työnsä tekoon keskustelupalstoilla. Eikö nämä epäkohdat tulisi hoitaa ihan siellä omalla työpaikalla? Fiksu lastentarhanopettaja/-hoitaja informoi päiväkotinsa vanhempia tiedotuslappusella ja jos oikein rohkeaa sorttia tämä kyseinen tarhantäti sattuu olemaan, niin uskaltautuu jopa sanomaan tästä vanhemmille ihan kasvotusten. Turha näistä asioista on täällä palstalla marista!
Rakastan työtäni, ja olen siinä hyvä. Vanhempia kohtaan olen avoin, ystävällinen ja puhun asioista suoraan. Mm. tästä tämän keskustelun hoitoaika-asiasta tiedotetaan aloituskeskustelussa JA hoitosopimusta tehdessä (tiedän, koska olen myös päiväkodin johtaja ja hoidan siis myös ne), aina kauden alussa tiedotteessa, vanhempainillassa sekä vielä osan kanssa suoraan keskustellen. Useimpien vanhempien kanssa yhteistyö sujuukin oikein hyvin, mutta joukkoon osuu usein joitakin, joilla on mielestään oikeus toimia itselleen parhaaksi katsomallaan tavalla. Se on ikävää koska se aiheuttaa turvallisuusriskejä (kuten aiemmassa viestissäni kuvasin), äkillisiä työaikamuutoksia (mihin muuten aika harva suostuisi omassa työssään) ja lapsille tilanteita, joissa on liian iso joukko liian pienen aikuismäärän kanssa (jolloin joutuu vaikka puoleksi tunniksi tekemään palapeliä, vaikka haluaisi leikkiä kotia turvallisuusriskin minimoimiseksi).

Minusta on ihan hyvä puhua näistä asioista esim. täällä, koska tällä palstalla käy paljon pienten lasten vanhempia ja joku ei välttämättä oikeasti ole tullut ajatelleeksi, että oma käytös saattaa aiheuttaa turvallisuusriskin.
 
lappu rules
[QUOTE="vieras";24542198]Eikö kannata ilmoittaa päivähoidosta vastaavalle henkilölle asiasta myös? Päiväkodin johtaja voisi laittaa kirjeen vanhemmille. Eiköhän sillä olisi tehoa enemmän.[/QUOTE]

Niin, eihän tätä palstaa lue päivittäin kuin ehkä kymmenet tuhannet äidit...
 
"Äiti minäkin"
Rakas päiväkodin täti.. Onko tullut mieleen ihan siinä omassa päiväkodissa muistuttaa tästä asiasta..? Jotta viestisi menisi perille ihan sille oikealle kohderyhmälle. En usko, että meidän (tai siis mun lasten) päikyn tädit on niin hassuja, että ne kirjoittaisivat tällaiselle palstalle asiasta.. Kyllä he ovat sen verran järkeviä ja reipasotteisia, että osaavat ihan siellä päiväkodin piirissä ottaa vastaavat asiat esiin ja vanhemmat vastaanottavat kyllä viestin kuin viestin.
 
Nii.iin. Miksihän ihmeessä lasten elämään ratkaisevasti vaikuttavan työn epäkohdista ei saisi puhua keskustelupalstalla. Tuntuu siltä, että kyllästyminen aiheeseen johtuu juuri siitä, että kolahtaa.

Kuuluu oikeastaan hoitolasten vanhempien yleissivistykseenkin tietää jotain asioista, jotka ovat suuri osa lapsen elämää.
Asiallinen keskustelu on aina tervetullutta!

Moni vanhempi ei varmaan tule ajatelleeksi tuota turvallisuusriskiasiaa, ajatellaan vain sitä, että jos minä nyt tämän kerran, niin ei sillä ole väliä.

Tai tuollaiseen välinpitämättömyyteen mä törmään omassa työssäni.
 
Joopa joo. Kukin talo tyylillään vai miten se meni? Meillä on sovittuna hoitoajaksi klo 7.30-17. Tavallisesti lapsi on hoidossa klo 8-16, joskus vain klo 14.30 saakka ja esim. huomenna menee hoitoon vasta klo 9.30. Nyt sitten tarvitsemme ehkä joka toinen vko hoitoa klo 7.15 alkaen ja n. kerran kuussa 17.30 saakka. Kysyin asiasta päiväkodista, niin sieltä sanottiin, ettei perustietolomakkeen aikoja tarvitse noiden takia muuttaa -kunhan ilmoitamme etukäteen mikäli lapsi tulee hoitoon ennen klo 7 tai on hoidossa pidempään kuin klo 17.
 
pktäti2
[QUOTE="Äiti minäkin";24542941]Rakas päiväkodin täti.. Onko tullut mieleen ihan siinä omassa päiväkodissa muistuttaa tästä asiasta..? Jotta viestisi menisi perille ihan sille oikealle kohderyhmälle. En usko, että meidän (tai siis mun lasten) päikyn tädit on niin hassuja, että ne kirjoittaisivat tällaiselle palstalle asiasta.. Kyllä he ovat sen verran järkeviä ja reipasotteisia, että osaavat ihan siellä päiväkodin piirissä ottaa vastaavat asiat esiin ja vanhemmat vastaanottavat kyllä viestin kuin viestin.[/QUOTE]

En ole aloittaja, vaan tuo toinen päiväkodin täti. Kopioin viestistäni vielä tavat, joilla meillä on tästä asiasta tiedotettu ja muistutettu vanhempia: aloituskeskustelussa, hoitosopimusta tehdessä, kauden alussa tiedotteessa, joka kausi vanhempainillassa. Lisäksi tarvittaessa on laitettu lappu seinälle ja muistutettu ihan kasvotusten. Suurin osa vanhemmista on yhteistyöhaluisia, -kykyisiä, välittäviä ja ihania, mutta usko tai älä, jotkut valitettavasti ovat täysin välinpitämättömiä.

Tuossa viimeisessä lauseessa tuli se syy, miksi osallistun myös täällä näihin keskusteluihin. Täällä käy valtava joukko lasten vanhempia, ja joku saattaa tällaisesta keskustelusta tajuta miten asialla on sittenkin ihan oikeasti merkitystä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pktäti2;24542822:
Ainakaan meidän päiväkodissa tuosta ei olisi mitään haittaa. Vanhemmille on ilmoitettu että aamupala on tarjolla 8.00-8.30 ja sillä välillä pitää tulla, jos haluaa lapselle aamupalaa. Kannattaa kuitenkin kysyä hoitajilta!
Meilläkin on aamiainen tarjolla klo 8.30 saakka, mutta toivotaan, että aamiaiselle tultaisiin klo 8.15, jotta lapsi ehtii rauhassa syödä ennen toiminnan alkamista.
 
"ellis"
Joopa joo. Kukin talo tyylillään vai miten se meni? Meillä on sovittuna hoitoajaksi klo 7.30-17. Tavallisesti lapsi on hoidossa klo 8-16, joskus vain klo 14.30 saakka ja esim. huomenna menee hoitoon vasta klo 9.30. Nyt sitten tarvitsemme ehkä joka toinen vko hoitoa klo 7.15 alkaen ja n. kerran kuussa 17.30 saakka. Kysyin asiasta päiväkodista, niin sieltä sanottiin, ettei perustietolomakkeen aikoja tarvitse noiden takia muuttaa -kunhan ilmoitamme etukäteen mikäli lapsi tulee hoitoon ennen klo 7 tai on hoidossa pidempään kuin klo 17.
Niin te ilmoitatte etukäteen eli henkilökunnalle on tiedossa, jos joutuvat olemaan ylityötä töissä tai aamulla tietävät varautua useampaan lapseen. Kaikki eivät ilmoita ja heitä ap herätteli.
 

Yhteistyössä