Raju mopokolari Hyvinkäällä

• Viestiketjun aloittaja Kuurmootuus
  • Ensimmäinen viesti
jp
Minultakaan ei heru empatiaa sille mopon kuskille, sen verran villin lännen menoa se noilla mopoilla ja skoottereilla nykyään on.
Tällaista empatiakyvyn puutetta ja tyhmyyden määrää harvoin kohtaa. Jos kyseessä olisi oma lähiomaisesi, joka on ollut todella tunnollinen ja hyvin käyttäytyvä nuori tyttö, niin silloinkin ilmeisesti vastaavasti yleistäen ilmoittaisit, että sinuun ei koske pätkääkään, koska mopoijat ovat mitä ovat, vai?

Rakkaudella
Ottakaa selvää tosiasioista ennen kun kirjotatte tällästä. Mistä te tiedätte onko se mopoilijan syy. Kukaan ei ole edes maininnut sitä joka törmäsi mopoon. Voisitte ajatella ennen kuin kirjotatte. Minä satuin tuntemaan onnettomuudessa kuolleen tytön ja toisen loukkaantuneen. Miltä teistä tuntuisi jos joku teidän läheinen olisi kuollut ja sitten luette joidenkin idioottien kommentteja miten se oli oma syy eikä sääli yhtään. Saisitte hävetä.

"vieras"
[QUOTE="vieras";21992228]Eräs jääkiekkovalmentaja sen sanoi niin, että ennen oli jäähallin pihassa kymmeniä fillareita. Nyt on kymmeniä mopoja, muutama mopoauto ja lopuilla vanhemmat odottamassa.

MIKSI lapsille ostetaan mopoja? Ettei tarvi kuskata? Ettei lasten tarvis liikkua? Että lapset pääsis vähällä ja oppis vaatimaan lisää.

[/QUOTE]

Täällä äiti jonka teineillä tytöllä ja pojalla on OLLUT skootteri(tytöllä) ja mopo (pojalla)
Vastaan tuohon miksi ostetaan mopoja?

Meillä se on ollut ihan olosuhteiden pakosta. Mopo ja skootteri ovat olleet aikanaan siksi, että nuoret pääsivät itsenäisesti kulkemaan haraastukseensa. Ja sulan kelin aikaan kävivät joinakin päivinä koulussa, kun oli esimerkiksi urheilutunnit kaukana koululta ja jalkaisin olisi myöhästynyt tunnelita. Kyyditysoppilaita kun ovat olleet.
Kummallekaan ei luojan kiitos koskaan sattunut mitään onnettomuuksia, vaikka äitinä minua pelotti joka ikinen kerta kun lähtivät tuonne liikenteeseen. Nyt kumpainenkin on jo täysi-ikäisiä ja ovat hankkineet ajokortit ja kulkevat päivittäin autolla milloin missäkin. Edelleen äiti pelkää.
Varsinkin tyttäreni kertoi, että autokoulussa huomasi, että ne tytöt jotka eivät olleet ajaneet mopolla/skootterilla liikenteessä olivat todella arkoja kuskeja liikenteessä. En kehu omaa tyttöäni, mutta hänellä on kokemukseni mukaan hyvin liikennesäännöt hallussa; varmaan jopa paremmin kuin minulla.
Aina on ollut ja tulee olemaan heitä, jotka eivät kunnioita sääntöjä liikenteessä (oli sitten kyse autoista tai mopista tms) tai yleensäkään elämässä.
Minusta on ihan turhaa tämän onnettomuuden varjolla haukkua ja moittia kaikkia mopoilla/skoottereilla liikkuvia nuoria. Meistä kukaan ei tiedä tuon kolarin todellisia tapahtumia; ei sitä kuka on loppupeleissä syyllinen.
Teille, jotka nyt sanotte että meidän lapsille ei koskaan osteta moisia härpäkkeitä; odottakaas kun ne lapset kasvaa siihen ikään, että kaikilla muillakin on... luulen että aika moni varsinkin pojan äiti ja isä joutuu pyörtämään pyhät puheensa.

Ja ihan lopuksi;
tämän surullisen onnettomuuden vuoksi kaki perhettä joutui kohtaamaan jokaisen vanhemman suurimman pelon. Sydämestäni toivon että tyttö joka loukkantui, toipuu vammoistaan. Perheelle joka menetti lapsensa toivon voimia raskaalla tiellä, joka heillä on edessään.

Näitä tämän ketjun ja palstan moralisointeja voisi joskus vähäsen suodattaa. En ymmärrä palstan jatkuvaa tarvettaa hakea kaikkiin onnettomuuksiin yms. syyllistä. En kerta kaikkiaan voi ymmärtää. Toivon vain että te, jotka täällä moralisoitte aihettakuin aihetta, ette joutuisi koskaan kokemaan vastaavia tragedioita.

"vieras"
[QUOTE="vieras";21994926]Täällä äiti jonka teineillä tytöllä ja pojalla on OLLUT skootteri(tytöllä) ja mopo (pojalla)

Meillä se on ollut ihan olosuhteiden pakosta. Mopo ja skootteri ovat olleet aikanaan siksi, että nuoret pääsivät itsenäisesti kulkemaan haraastukseensa. Ja sulan kelin aikaan kävivät joinakin päivinä koulussa, kun oli esimerkiksi urheilutunnit kaukana koululta ja jalkaisin olisi myöhästynyt tunnelita. Kyyditysoppilaita kun ovat olleet.
Kummallekaan ei luojan kiitos koskaan sattunut mitään onnettomuuksia, vaikka äitinä minua pelotti joka ikinen kerta kun lähtivät tuonne liikenteeseen. Nyt kumpainenkin on jo täysi-ikäisiä ja ovat hankkineet ajokortit ja kulkevat päivittäin autolla milloin missäkin. Edelleen äiti pelkää.
Varsinkin tyttäreni kertoi, että autokoulussa huomasi, että ne tytöt jotka eivät olleet ajaneet mopolla/skootterilla liikenteessä olivat todella arkoja kuskeja liikenteessä. En kehu omaa tyttöäni, mutta hänellä on kokemukseni mukaan hyvin liikennesäännöt hallussa; varmaan jopa paremmin kuin minulla.
Aina on ollut ja tulee olemaan heitä, jotka eivät kunnioita sääntöjä liikenteessä (oli sitten kyse autoista tai mopista tms) tai yleensäkään elämässä.
Minusta on ihan turhaa tämän onnettomuuden varjolla haukkua ja moittia kaikkia mopoilla/skoottereilla liikkuvia nuoria. Meistä kukaan ei tiedä tuon kolarin todellisia tapahtumia; ei sitä kuka on loppupeleissä syyllinen.
Teille, jotka nyt sanotte että meidän lapsille ei koskaan osteta moisia härpäkkeitä; odottakaas kun ne lapset kasvaa siihen ikään, että kaikilla muillakin on... luulen että aika moni varsinkin pojan äiti ja isä joutuu pyörtämään pyhät puheensa.

Ja ihan lopuksi;
tämän surullisen onnettomuuden vuoksi kaki perhettä joutui kohtaamaan jokaisen vanhemman suurimman pelon. Sydämestäni toivon että tyttö joka loukkantui, toipuu vammoistaan. Perheelle joka menetti lapsensa toivon voimia raskaalla tiellä, joka heillä on edessään.

Näitä tämän ketjun ja palstan moralisointeja voisi joskus vähäsen suodattaa. En ymmärrä palstan jatkuvaa tarvettaa hakea kaikkiin onnettomuuksiin yms. syyllistä. En kerta kaikkiaan voi ymmärtää. Toivon vain että te, jotka täällä moralisoitte aihettakuin aihetta, ette joutuisi koskaan kokemaan vastaavia tragedioita.[/QUOTE]

Anteeksi tunnekuohuissa tekstiin tulleet kirjoitusvirheet!

"vieras"
Ottakaa selvää tosiasioista ennen kun kirjotatte tällästä. Mistä te tiedätte onko se mopoilijan syy. Kukaan ei ole edes maininnut sitä joka törmäsi mopoon. Voisitte ajatella ennen kuin kirjotatte. Minä satuin tuntemaan onnettomuudessa kuolleen tytön ja toisen loukkaantuneen. Miltä teistä tuntuisi jos joku teidän läheinen olisi kuollut ja sitten luette joidenkin idioottien kommentteja miten se oli oma syy eikä sääli yhtään. Saisitte hävetä.
Olen kanssasi täysin samaa mieltä.

[QUOTE="vieras";21994926]Täällä äiti jonka teineillä tytöllä ja pojalla on OLLUT skootteri(tytöllä) ja mopo (pojalla)

Ja ihan lopuksi;

Näitä tämän ketjun ja palstan moralisointeja voisi joskus vähäsen suodattaa. En ymmärrä palstan jatkuvaa tarvettaa hakea kaikkiin onnettomuuksiin yms. syyllistä. En kerta kaikkiaan voi ymmärtää. Toivon vain että te, jotka täällä moralisoitte aihettakuin aihetta, ette joutuisi koskaan kokemaan vastaavia tragedioita.[/QUOTE]

Hyvin kirjotettu. Asiana nykypäivän liikennekäytös on holtitonta ja nuokin mopo-onnettomuudet lisääntyvät kokoajan. Silti jokainen kuski ei aja typerästi ja monella se kulkuväline on paikallaan. Mutta kyllä se pistää miettimään sitä menoa katellessa että miten tehdään oman pojan kohdalla jahka on mopoiässä, nyt se onneksi vielä saa tyytyä haluamaan mopoa kun ei vuosikausiin oo sallitunikänen. Ja sen sijaan että haukuttaan jne, pitäs todella alkaa pohtia mitä tehdä asioille ja miten saada liikenteeseen kuria niiin nuorille kun muillekin kulkijoille. Jo omassa lapsuudessa 80-l alussa mua pelotti ne mopopojat jotka pärräs missä sattuu. Yhtälailla tänään osa mopoilijoista tekee mitä huvittaa ja missä huvittaa. Valitettava onnettomuus tuokin tytön kuolema ja toisen loukkaantuminen. Se on tapahtunu ja turha alkaa nyt syyllistämään ketään, saati haukkumaan, uskon että omaiset tekevät sitä itse jo aivan riittävästi.

pettyny
Etteks te tajuu et se tyttö kuoli joka oli tos. Ja se ei todellakaa ollu kenenkää vika. Voitteko olla noin tunteettomia! Toinen on just kuollu ja sen läheisil suru päällä ni täälä te vaa haukutte sitä. Jos kerran pelottaa noi saatanasti ni pysykää kotona vaa valittamassa. En tienny et on tollasiiki paskiaisii olemas ku te! miettikää vaa jos teijän läheinen joskus kuolis tollee Ja tääl ois heti keskutelu pystys et `` Onneks kuoli et muita ei tapa`` Kunnioittaaka nyt ees vähä toisten suruuu! Ja turha alkaa kitisee että yleisellä tasolla puhutte ku vittu ootte viel linkittäny ton tapauksen tohon mitä kävi eilen.. menkää vittu kitisee muualle jonnekki mis sit voidaa vaikuttaa mopoilijoihi tääl te ette sitä tee.. tääl vaa näytätte kuinka itsekkäit oote

"Kati"
Etteks te tajuu et se tyttö kuoli joka oli tos. Ja se ei todellakaa ollu kenenkää vika. Voitteko olla noin tunteettomia! Toinen on just kuollu ja sen läheisil suru päällä ni täälä te vaa haukutte sitä. Jos kerran pelottaa noi saatanasti ni pysykää kotona vaa valittamassa. En tienny et on tollasiiki paskiaisii olemas ku te! miettikää vaa jos teijän läheinen joskus kuolis tollee Ja tääl ois heti keskutelu pystys et `` Onneks kuoli et muita ei tapa`` Kunnioittaaka nyt ees vähä toisten suruuu! Ja turha alkaa kitisee että yleisellä tasolla puhutte ku vittu ootte viel linkittäny ton tapauksen tohon mitä kävi eilen.. menkää vittu kitisee muualle jonnekki mis sit voidaa vaikuttaa mopoilijoihi tääl te ette sitä tee.. tääl vaa näytätte kuinka itsekkäit oote
Mene sä kouluun opettelemaan kirjoittamista.

jp
Olet niin oikeassa. Vaikea uskoa, että täällä kirjoittaneista isolla osalla on omia lapsia (sääli lapsiparkoja!).

"suruinen"
miettikää oikeest kui moni ihminen suree tapahtunutta ja ne ihmiset varmaan lukee tän niiku ittekkin ja miettikää tuntuuks niist kivalt lukee täältä et onneks kuoli ym. tunsin molemmat tytöt ja he olivat tosi iloisia, mutta nyt toinen on kuollut ja toinen koomassa

Surullista :'(

Olen itsekin sitä mieltä, että mopot ym samankaltaiset vehkeet ovat vaarallisia ja varsinkin, jos niillä ei ajeta,niinkuin kuuluu (tämä koskee 15-vuotiaita ja sitä vanhempia). Kyllä ne jotkut aikamiehetkin revittelevät moottoripyörillään sitä rataa,että saa henkensä puolesta pelätä liikenteessä.

Meille ei mopoa tms tule, vaikka seei nyt vielä ajankohtaista pitkään aikaan olekaan. Minä pärjäsin maalla aikoinaan fillarilla.

"nöppäri"
No kohta nämä samat teinit ajaa autoilla, ainakin tämmöistä on menty ehdottamaan, että alennettaisiin ajokorttiin oikeuttavaa ikärajaa 16 vuotewen. EI EI ja Ei.
Kyllä saa pysyä ajokortti ikä samana kuin se nyt on.

järkyttynyt!
Siis onko todellista, että täällä on noin paljon "hienotunteisia AIKUISIA ihmisiä".
Ennen ku alatte teinejä mollaamaan, muistakaa se, että he ovat meidän tulevaisuus ja tarkoituksena on auttaa/opastaa heitä oikeaan suuntaan. Ajattelutavalla " onneksi idiootit kuolee tai onneksi yleensä ne on kuskeja, jotka kuolee", ei päädytä mihinkään, mikä tukisi omaisia, vanhempia, yhteiskuntaa tai mitään! Juuri teidänkaltaisten idioottien (jotka puhuvat näin) avulla ei ainakaan saavuteta mitään tuloksia!!

Tota on, että mopokortin saamiseen pitäisi vaatia liikennetietämystä muutenkin kuin veikkauksen avulla ja ihmeellistä on, ettei sellaista ole toteutettu. Se, missä mopojen tulisi ajaa, on juuri vaihtunut. Mopot on siirretty autoteille, joten tällaisia tapauksia todennäköisesti tulee olemaan vielä enemmän. Niin mopot kuin moottoripyörät, ovat liikenteessä hyvin näkymättömiä menopelejä, eikä siinä ole järjen tai iän kanssa mitään tekemistä!

Ja ihan tiedoksi sulle, joka kirjotit, että "hyvä että karsiutuu törttöilijät liikenteestä jo mopoiässä...", itse olen teininä ajanut mopolla ja olen kaatunut sillä jne, tästä huolimatta, minulle on myönnetty ammattiautoilijan lupa, enkä ole eläessäni autolla ajanut yhtään kolaria tai vaarantanut liikennettä!! Onko käynyt mielessä, että iän myötä, myös järki kasvaa päässä ja näin ollen tilannetaju myös!

mopoilija
Moniko teistä neropateista tajuaa mitään mopoista tai osaa ajaa mopolla?

Mulla oli nuorena mopo, nyt moottoripyörä ja 15v pojallani on mopo. Kokemuksesta tiedän, että suurin ongelma mopoilijoilla on asenne: ajetaan ihan tarkoituksella miten sattuu. Siinähän niitä vahinkoja sitten sattuu. Jos mopolla ajaa kunnolla niin se on ihan turvallista.

En usko, että nuorten asennetta muutamalla autokoulun teoriatunnilla saadaan korjattua.

Olen sitä mieltä, että jos törppöilee mopolla, niin sen pitäisi vaikuttaa automaattisesti ajokortin saamiseen. Esim. siirtyisi ajokortin saaminen aina jonkin kuukauden eteenpäin, jos virittelee tai ajaa muuten ylinopeutta. Harmihan se on, että nuoria kuolee tuommoisissa onnettomuuksissa.

pain
Kaikki nuoret eivät todellakaan edes halua skoottereita, mopoja, mopoautoja tai kevareita, vaikka vanhemmat voisivat heille niitä hankkia. On yhä niitäkin nuoria, jotka itse haluavat suojella ympäristöä ja vähentää pakokaasuja.

Miksei muuten mistään löydy, kuka se toinen onnettomuudessa kuollut oli? Kuulin nimittäin, että molemmat tytöt menehtyivät.

"Pojan äiti"
Juuri luin lehdestä kun poliisi kertoi että 90% tapauksissa joista mopoa on viritetty, vanhemmat ovat tietoisia tai jopa auttaneet virittämisessä!

Miettikäää nyt hyvät ihmiset! 15 vuotias on lapsi. Jo se että hälle antaa mopon alle, tai vielä pahempaa tavalliselta autolta näyttävän mopoauton, on riittävästi. mikä H***vetti siinä on että niitä pitää vielä viritellä! Voiko lapsilta odottaa mitään järkeä kun vanhemmillakaan ei sitä ole?

Mä olen sitä mieltä että ennen mopokortin saantia pitäisi käydä ajotunteja ja suorittaa inssiajo. Ei mitään poikkeuksia. Jos jää kiinni laittomuuksista, kunnon sanktiot myös vanhemmille.

Täällä päin ainakin viritetty mopo ja niillä hurjastelu on enemmän sääntö kuin poikkeus. Asuinalueella 40 km/h rajoituksella painetaan kuuttakymppiä, kolmeakin rinnakkain. Mut on useempaan kertaan ohitettu mopolla kun olen autolla ajanut nopeusrajoituksen mukaan. Mies on meinannut ajaa mopon kylkeen kun oli kolme kaistaa: kaksi suoraan, oikealla kääntyvien. Tää sankari kääntyi siitä vasemman puoleiselta kaistalta oikealle, me oltiin keskikaistalla menossa suoraan. Oli todella suojelusenkelit matkassa sillä teinillä ettei henki lähtenyt, eikä tullut edes kolaria, äkkijarrutuksella selvittiin. siis me jarrutettiin, teini mennä posotti tyytyväisenä eteenpäin. :/

"vieras"
kenen syy tämä onnettomuus oli?Tuliko jompi kumpi kolmion takaa vai miten kävi?
Mopolla ajaneet olivat ymmärtääkseni kääntymässä vasemmalle, eli olivat kääntyneet vastakkaisesta suunnasta suoraa ajaneen pakettiauton eteen. Ainakin lehdissä on kerrottu, että onnettomuus tapahtui "pakettiauton kaistalla". Eli jos vain liikennesääntöjä ajatellaan, syy oli mopolla ajavien. Heillä oli väistämisvelvollisuus. Eri asia on sitten, ajoiko pakettiauto ylinopeutta tms. joka olisi osaltaan voinut aiheuttaa onnettomuuden (eli mopoilijalla ei olisi ollut mahdollisuutta arvioida nopeutta oikein). Risteyksessä on muistaakseni 60km/h nopeusrajoitus.

Olen paikkakuntalainen ja kuullut, että kuski oli saanut skootterinsa vasta reilu viikko ennen onnettomuutta. Eli kokematon kuski oli kyseessä.

Erittäin ikävä onnettomuus, joka on pyörinyt mielessä paljon. Osanottoni kuolleen tytön perheelle. Toivotaan, että suojelusenkeli valvoo sairaalassa olevan tytön unta ja herättää aikanaan.

Näen työni puolesta nuorten elämää läheltä, ja täytyy kyllä sanoa, että sen jälkeen kun tämä tyttöjen skootterivillitys alkoi, olen sydän syrjällä seurannut liikenteessä käyttäytymistä. Osa tytöistä on niin hentoja ja pieniä, että hyvä kun saavat koko menopelin pysymään pystyssä ilman vauhtiakaan!! Tähän kun vielä lisätään kaveri tarakalle, jonka kanssa puhutaan ajon aikana, käännytään katsomaan, kaveri ehkä vielä pelleilee ja heiluu ym., niin kaikki katastrofin ainekset ovat koossa. Ja niin usein kuulee nuorten kommentteja "vittu kun meni läheltä tänään auton kanssa / en mä tajunnu et se saa tulla sieltä / mä vaan painoin kaasua!"... :-/

Ilmeisesti poistettu tämän edellä ollut käsittämätön viesti: Tämä ylläoleva lause etsii tyhmyydessä vertaansa, jonka on kirjoittanut ilmeisesti sairaan mielen omaava ihminen. Toisekseen olen sitä mieltä lähinnä nuorten ajokäyttäytymisesä, että varmasti sattuu lisää ikäviä kolareita, kun itse ajan skootterilla myös, on minua pari tyttöä kiilanneet mopoillaan suokadun toiselta kaistalta toiselle. Sitten täällä ajelee nuoria tyttöjä jotka surutta painelevat mm. kiertoliittymään väistämättä vasemmalta tulevaa ja poistuessaan eivät näytä mitään merkkiä mihin poistuvat? Yksi tyttö ajelee skootteriaan suorallakin hiljaisessa vauhdissa keskellä kaupunkia kesällä jalat roikkuen maata kohti ja nuoria miehenalkuja lähtevät kilpailemaan liki jokainen kerta muun liikenteen seassa kanssani, tai ajavat monesti mm. uudenmaan katua 2-3 rinnan jne. Olen itsekin ollut nuori ja töpeksinyt silloin joskus mopolla, nyt taitaa mennä jo töpeksimättä? Eki

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä