Rajoitatteko lastenne leikkivän "kaverin" kanssa, jonka ette katso olevan hyvää seuraa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Meidän tyttö on pari kertaa leikkinyt vanhemman tytön kanssa, josta en oikein tykkää. Ja johtuu siis huonosta käytöksestä..
Ensimmäisen kerran, kun tähän tyttöön "törmäsin" hän aukaisi meidän ulko-oven soittamatta kello (oltiin vasta muutettu) ja kyseli jotain toista tyttöä. Tuumasin hälle, että eipä tässä osoitteessa enään asu sen niminen henkilö. Halus sitten meidän tytön kanssa ulos leikkimään, mutta meillä oli muuta puuhaa sillä kertaa.
Toisen kerran haki sitten tyttöä pihalle. Sanoin tytölleni, että pitää tulla sitten sisälle, kun huudetaan. Lähdin hakee tyttöäni sisälle ja kun sanoin, että nyt sisälle, niin tämä toinen tyttö "kuiskaa" meidän tytölle, et juokse karkuun. En oikein tykännyt tuosta kommentista ja kivakasti jo siinä tälle tytölle sanoin, jotta tuollein ei saa sanoa ja jos jatkaa tuollaista käytöstä, niin meidän tyttö ei enään ulos hänen kanssaan pääse.
Nyt pitkästä aikaan tyttö "leikki" tämän kyseisen tytön kanssa pihalla. Kun kurkkasin pihalle, niin tämä tyttö oli ottanut meidän lasten muovisen kottikärryn ja seisoi sen päällä (en tykkää että lelujen päällä seistään, jos niitä ei siihen tarkoitukseen ole tehty... enkä siis hyväksy asiaa omilta lapsiltakaan). Kävin asiasta mainitsemassa, jotta niiden päällä ei seistä, kun ei ne kestä sitä. No siitä tapauksesta ei mennyt, kuin 5 min kun kurkkasin uusiksi pihalle, niin tämä tyttö oli kiivennyt puuhun... Kävin taas asiasta sanomassa, jotta ei puihin kiivetä (kyseessä heiveröinen koivu, jonka oksat ei kiipeämistä kestä...). No meidän tyttö sanoi sitten, että oli käyttänyt samoja kottikärryjä, jotta pääsi puuhun...
siinä vaiheessa käskin oman tyttöni sisälle ja sanoin tytölle, että enään ei tämän tytön kanssa leiki, kun ei tottele minua (siis se tyttö) ja näyttää vain huonoa esimerkkiä.

Kuinka paljon muut rajoittaa, kenen kanssa lapsi/lapset leikkii?

No varmasti tulen rajoittamaan jos koen että toisen lapsen seurasta on haittaa ja alkaa näkymään oman käytöksessä negatiivisiä piirteitä. Minun vanhempani olivat aika tarkkojakin kenen kanssa sain hengata ja jälkikäteen minusta hyvä asia.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Tota sori, mutta sä kuulosta hieman kontrollifriikiltä. Ei se ole niin vakavaa.

Jep, nuo mainitut esimerkit olivat aika mitättömiä.. seisoi kottikärryjen päällä, öööö :xmas:

Mä oon varmaan myös kontrollifriikki, mutta oletan että myös lasteni kaverit tottelevat mua, jos on meidän kodista/pihasta ja meidän tavaroista kyse.

Eli jos mä kiellän seisomasta vaikkapa polkuauton päällä, niin siinä ei sitten seistä. Ei omat eikä vieraat. Nii kerta :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Jep, nuo mainitut esimerkit olivat aika mitättömiä.. seisoi kottikärryjen päällä, öööö :xmas:

Mä oon varmaan myös kontrollifriikki, mutta oletan että myös lasteni kaverit tottelevat mua, jos on meidän kodista/pihasta ja meidän tavaroista kyse.

Eli jos mä kiellän seisomasta vaikkapa polkuauton päällä, niin siinä ei sitten seistä. Ei omat eikä vieraat. Nii kerta :xmas:

Joo totta, kyllä totella pitäisi. Mutta en silti tajua sitä että jokaisesta pikkuasiasta pitää napista.

Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:

ihan samaa ajattelin.

:D

Jos kiellän oman lapseni seisomasta lelujen päällä, jotka ei siihen ole tarkoitettu, niin en hyväksy sitä kyllä vierailtakaan. Ja jos ei vieras usko sanomalla, niin sitten alan rajoittamaan.. Kerran hälle sanoin asiasta ja kun ei mennyt jakeluun, niin sitten saa hakea muiden tavaroita hajotettavaksi...

Kai minä olen sitten kontrollifriikki tämän asian suhteen, mutta ei viittis ostella "huvin vuoksi" uusia leluja..

Pienet lapset pienet murheet =) isot lapset isot murheet :( just oon viikonlopun selvitelly juttuja kun teinin kaveripiiriin on pesiytyny häiriintyny poika joka ryyppää ja nyttemmin kuulin myös käyttää huumeita :( että todella rajoitan.

Joo totta, kyllä totella pitäisi. Mutta en silti tajua sitä että jokaisesta pikkuasiasta pitää napista.

En mäkään tajua, että jokaisesta pikkuasiasta pitää napista. Enkä sitä, että kytätään koko ajan perään, ettei se toinen lapsi vaan hengitä vahingossa liian voimakkaasti omaa kultimussua päin...lasten pitää antaa olla ns. rauhassa, vahtia toki pitää mutta pienet ristiriidat pitää lasten saada selvittää itse.

Mutta mä en voi sietää mukuloita, jotka eivät tottele. Jos mä jotain kiellän, niin mulla on siihen peruste, ja mua totellaan. Yleensä ne, jotka eivät tottele vieraampaa aikuista, ovat muutenkin ei-kivaa seuraa. Mulle riittää se, että kasvatan omiani ja käyn henkien taistoa heidän kanssaan, en jaksa sitä samaa enää vieraampien lasten kanssa.

AP.n tyttö on 4 v. Minkä ikäinen tämä isompi tyttö on?
Kun ikää tulee, myös kaikenlaista kokeilua tulee, hölmöilyjä tietyllä tapaa. Ei meilläkään 4 v poika missään kiipeillyt tms. oli hyvin tottelevainen. Toisin on nyt kun on jo 6 v. Kokeilee, mitä uskaltaa ja keksii kaikenlaista.

Ihmettelen, että jätit lapset keskenään ulos, jos jo alkuasetelma oli, ettet pidä tästä tytöstä.
isompi tyttö ei tiedä teidän sääntöjänne. Jos tuntuu, että mopo karkaa käsistä, mene pihalle vaihtimaan, eikä mitään ikkunavahtaamista. Silloin ennätät puuttua jo ennenkuin mitään tapahtuu.

Ymmärtäisin, jos tapahtumia olisi enemmänkin, mutta aika pieniltä nuo vaikuttaa minusta. Ja vähän niitä on ollut siihen nähden, että nyt kielletään lasta tulemasta ja olemasta.

Se isompi lapsi ei muuten ymmärrä, miksi ei saa leikkiä sinun lapsesi kanssa !!! Olen aivan varma siitä. Vai sanoitko lapselle: "olen kieltänyt monta kertaa ja vaikka sinä kiellon jälkeen totteletkin, keksit taas uutta hölmöilyä ja siksi et saa enää leikkiä meidän kultahippiäisen kanssa. "

Kyllä, teillä mennään teidän säännöillä ja minua totellaan kyseenalaistamatta ja välittömästi, mutta onkohan nyt tuolle lapselle ihan kunnolla opetettu ja kerrottu ne teidän säännöt.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:

ihan samaa ajattelin.

:D

Jos kiellän oman lapseni seisomasta lelujen päällä, jotka ei siihen ole tarkoitettu, niin en hyväksy sitä kyllä vierailtakaan. Ja jos ei vieras usko sanomalla, niin sitten alan rajoittamaan.. Kerran hälle sanoin asiasta ja kun ei mennyt jakeluun, niin sitten saa hakea muiden tavaroita hajotettavaksi...

Kai minä olen sitten kontrollifriikki tämän asian suhteen, mutta ei viittis ostella "huvin vuoksi" uusia leluja..

Minkä ikäinen lapsi?
siis ihan yhden kerran sanoit, eikä totellut???!!

totteleeko sinun lapsesi sinua heti ja välittömästi YHDELLÄ SANOMISELLA???

Yhteistyössä