Rainbow 60% ja Keiju 70% margariini terveellisimmät - vähärasvaisimmat epäterveellisiä:

näin
Alkuperäinen kirjoittaja IhanaValo:
Meillä käytetään Floran 40% margariinia. Vääntäkää nyt vielä rautalangasta, mikä siinä on pahaa/epäterveellistä? Niin pihalla noista rasvoista(kin)...
Katot sieltä selosteesta: kovetettu rasva on huono, kovettamaton hyvä, tyydyttynyt huono, tyydyttymätön hyvä.

hei
Meillä käytetään Floran 40% margariinia. Vääntäkää nyt vielä rautalangasta, mikä siinä on pahaa/epäterveellistä? Niin pihalla noista rasvoista(kin)...
Tai oikeastaan hei kurkkaa pari sivua takaperin, laitoin sinne yhden linkin. :) Youtubeen ohjautuu, mut sieltä löytyy tiivistetymmin ja selvällä suomella, ei tartte itse lukea. :D

IhanaValo
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Pahinta siinä mun mielestä on se maku.
Oon kyl maistanut pahempaankin margariinia.. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
:attn: :attn:
"Elintarvikkeiden valmistuksessa käytetyt rasvat ilmoitetaan pakkauksessa ainesosaluettelossa. Jos käytetään kovetettua öljyä, se on mainittava."
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/valvonta_ja_yritt__j__t/pakkausmerkinn__t/ravintoarvomerkinnat/transrasvat/

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Ja kaikki kovetettu rasva ei sisällä transrasvoja.
Niimpä http://fi.wikipedia.org/wiki/Transrasva

"Jos tyydyttymättömiin rasvoihin liitetään vetyä katalyytin avulla, niistä saadaan kiinteitä. Osittain kovetettu kasvirasva käsitellään kemiallisesti katalyytilla paineistetussa vetykaasussa. Prosessissa tarkoitus on nostaa rasvan sulamispistettä muuttamalla tyydyttymättömiä rasvoja tyydyttyneiksi, mutta osa tyydyttymättömistä rasvoista muuttuu saman katalyytin vaikutuksesta trans-rasvoiksi. Trans-rasvat ovat tyydyttyneiden rasvojen tavoin suoraketjuisia ja huoneenlämpötilassa kiinteitä. Siksi niistä molemmista käytetään nimitystä kova rasva. Osittain kovetettu kasvirasva sisältää trans-rasvoja. Jos kovetus on täydellistä, rasva ei sisällä trans-rasvaa vaan tyydyttynyttä rasvaa."

:attn: :attn:
"Elintarvikkeiden valmistuksessa käytetyt rasvat ilmoitetaan pakkauksessa ainesosaluettelossa. Jos käytetään kovetettua öljyä, se on mainittava."
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/valvonta_ja_yritt__j__t/pakkausmerkinn__t/ravintoarvomerkinnat/transrasvat/
Meinasin juuri samaa sanoa että itse olen ainaki lukenu monista margariinipaketeista että siellä lukee selvästi: kovetettu kasvirasva. Saman olen lukenu myös teollisesti valmistetuista valmisruuista.

Hyvä juttu.
Ja itse asiassahan leivän päälle laitettavissa levitteissä ei taida enää olla juurikaan (ollenkaan?) kovetettuja kasvirasvoja. Eli sen puoleen tuo transrasvahysteria ja voin nimeen vannominen siitä johtuen alkaa olla aika turhaa.

Hyvä juttu.
Ja itse asiassahan leivän päälle laitettavissa levitteissä ei taida enää olla juurikaan (ollenkaan?) kovetettuja kasvirasvoja. Eli sen puoleen tuo transrasvahysteria ja voin nimeen vannominen siitä johtuen alkaa olla aika turhaa.
Eli esimerkiksi tässä http://www.flora.fi/tuotteet_vaharasvaisempi.php ja muissa saman sarjan jähmettyneissä margariineissa tuo kasvirasva on siis täydellisesti kovetettua?

Hyvä juttu.
On paljon kovetettuja, muttei transrasvoja. Näin mä ymmärsin.

Hyvä juttu.
On paljon kovetettuja, muttei transrasvoja. Näin mä ymmärsin.
Tää on jännä juttu kun palstan Timpalla on enemmän tietoa aiheesta kun esimerkiksi Paula Heinosella, joka on sentään jo koulutuksensakin puolesta tutkinu näitä...

http://yle.fi/terveys/aitounelma/suolisto1.html

"Paula Heinonen on peruskoulutukseltaan soveltavaan biokemiaan ja mikrobiologiaan erikoistunut diplomi-insinööri. Seitsemän vuotta sitten hän valmistui tekniikan lisensiaatiksi pääaineinaan mm. elintarvike-teknologia ja biotekniikka. "

Ja hän nimenomaan väittää että näissä margariineissa on transrasvoja paljonkin... Kuka puhuu totta? Okei, itse luotan kyllä tuohon Paula Heinoseen enemmän kun palstan Timppaan :D

Tässä tuosta Timpan omasta linkistä, ja itse laitoin tämän jo pari sivua sitten, mutta asiat hukkuu:

"Suomessa transrasvahappojen pieni määrä johtuu pääosin siitä, että meillä jo 1990-luvulla margariiniteollisuus muutti kasviöljyjen kovetusmenetelmänsä vaihtoesteröintiin, jolloin transrasvahappoja ei muodostu."

Eli margariineissa on kovetettua rasvaa, muttei paljoa transrasvoja.

en lukenut koko ketjua, mutta painonvartijat ovat juurikin tutkineet että näiden rasvojen koostumusta ja siellä jaettiin opus mitä kannattaa käyttää ja mitä ei, ja oivariini oli "kiellettyjen" listalla, juurikin sen takia, että siinä on voita mikä ei ole ns. hyvää rasvaa, ja parhaimmiksi rasvojen ominaisuudella nousivat nuo 60 % ja 70 % margariinit, ja 30 % ei myöskään suositeltu, ennemmin sit sitä 40 %.. mut oivariinit oli kaikki kategoriassa ei suositella, rasvakoostumuksensa takia.

Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja roosanäiti:
en lukenut koko ketjua, mutta painonvartijat ovat juurikin tutkineet että näiden rasvojen koostumusta ja siellä jaettiin opus mitä kannattaa käyttää ja mitä ei, ja oivariini oli "kiellettyjen" listalla, juurikin sen takia, että siinä on voita mikä ei ole ns. hyvää rasvaa, ja parhaimmiksi rasvojen ominaisuudella nousivat nuo 60 % ja 70 % margariinit, ja 30 % ei myöskään suositeltu, ennemmin sit sitä 40 %.. mut oivariinit oli kaikki kategoriassa ei suositella, rasvakoostumuksensa takia.
Mutta kun uusimmat tutkimukset ei pidäkään voita niin vaarallisena.

Alkuperäinen kirjoittaja Entäs sitten:
Ja hän nimenomaan väittää että näissä margariineissa on transrasvoja paljonkin... Kuka puhuu totta? Okei, itse luotan kyllä tuohon Paula Heinoseen enemmän kun palstan Timppaan :D
No minä luotan enemmän eviraan kuin Paula Heinoseen.http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/valvonta_ja_yritt__j__t/pakkausmerkinn__t/ravintoarvomerkinnat/transrasvat/

Yhteistyössä