Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja av-mamma:
että vasta sitten kun sitä rahaa kunnolla on, niin sen tajuaa miten paljon sillä tässä maailmassa saakaan... Ne joilla rahaa ei koskaan ole ollut, eivät tätä voi käsittää. Luulen että väitteen siitä, että raha kieltämättä lisää onnellisuutta, allekirjoittavat ne, joilla rahaa ei ole aina ollut tai ne jotka sitä ovat menettäneet.
Nyky-yhteiskunnassa se valitettavasti on niin, että rahalla saa mm.
-terveyttä
-koulutuksen (kaikkialla muualla paitsi Suomessa huippukoulutus maksaa)
-virikkeitä, elämyksiä, mahdollisuuksia vapaa-ajan viettoon ja harrastuksia
-turvallisuutta
-mukavamman ja viihtyisämmän elinympäristön
-paremman ulkonäön
-valinnanmahdollisuuksia enemmän (yleisesti melkeinpä joka asiassa)
-sosiaalista statusta ja arvostusta yhteiskunnassa
-parempaa palvelua ihan missä tahansa
Ihan paskaa väittää ettei raha tee onnelliseksi. Ei välttämättä suoraan, mutta välillisesti kyllä aika monen meistä.
Nuo saa muutenkin kuin rahalla. Onnellisuudessa asenne on ratkaisevaa. Iloa rahasta on, muttei se onnea tuo.
Kuuleppa, kerroppa mullekin mistä saa hyvän asuinympäristön ilman rahaa. Kaikki vuokrakasarmit mitkä minä tiedän ovat aika huonossa maineessa? Ja kaikki muutkin tuossa lueteltuna on aivan totta, varmasti saat parempaa palvelua Versasen liikkeessä kuin stokkalla vai mitä luulet?
No tuo on minustakin melko mustavalkoinen näkemys asiasta. Ja oikeastaan voin ajatellakin sen olevan sellaisen ihmisen suusta, jolla on rahaa.
Terveyttä saa tiettyyn pisteeseen asti, mutta kun ajatellaan suurempaa kuvaa, niin ei se katso rahan perään. Koska terveydestään huolehtimen vaatii fyysisiä ponnistuksia (kuntoilla voi ilman kuntosaleja tai monen tonnin kotilaitteita) ja henkisiä (terveellisesti voi syödä, vaikka ei omistakaan rahoja älyttömiä määriä) Kaikkein vakavammit sairaudet eivät kuitenkaan ohita rahamiehiä sen kummemmin kuin köyhempääkään.
Minä oon viimesen kahden vuoden aikana asunut 3 erillä alueella, jossa oli halpoja vuokrataloja, joita ainoastaan yhdessä on huono asua. Muuten olen viihtynyt, joten prosentuaalisestihan tuo tekee yli 65% mahdollisuuden asua hyvin, vaikka ei omistakaan paljon rahaa. Toki en kiistä, että varakkaalla se on luultavasti 99% mahdollisuus siihen hyvään asuntoon. Mutta ero ei kuitenkaan ole aivan älytön.
Ne ihmiset jotka olen kohdanneet huonoina asiakaspalvelijoina, ovat olleet yksittäisiä henkilöitä, eivät edusta mitään tiettyä ketjua. Lisäksi myös se, että tarviiko sitä luksuspalvelua onneen, vai riittääkö se pelkkä hymy, tämä on varmasti asennekysymys asiakkaalta.
Ulkonäköä tietenkin voi ostaa rahalla, mutta sekin on sitten mielipidekysymys, että kenen mielestä näyttää hyvältä. Joku voi näyttää jopa karmivammalta, kun se köyhempi. Yleensä se ulkonäkö on luonnonlahja, johon ei raha taaskaan vaikuta, oma taidokkuus on myös osana siihen, että kuinka hyvin saa siitä omasta kauneudestaan esille.
Harrastukset, virikkeet kaikki nämä, niitä saa rahalla. Mutta se taas ei myöskään ole automaatio, että köyhä ei voisi harrastaa tai hankkia virikkeitä, se on edelleenkin asennekysymys, että mistä nauttii, vai nauttiiko.
Koulutus taas suomessa on ilmainen, joten siihen kelpaa ainoastaan raha siinä mielessä, että esim. voi palkata itselleen yksityisopettajan valmentamaan, että pääsee juuri niistä pääsykokeista läpi, mutta tämähän on vain helpompi tie, kunnianhimoinen ja lahjakas voi suomessa kouluttautua niin korkealle kuin pystyy, se että opiskelijana ei sitten ole rahaa, niin on taas asennekysymys, että miten sen ottaa.
Valinnanmahdollisuuksia yleisesti tietenkin on vähemmän, mutta ei se valintojenmahdollisuus ole olematon kuitenkaan. Joten se on edelleen asennekysymys, että kuinka sen ottaa, jos ei saakaan sitä hurjan kallista, vaan tyytyy vähempään.
Sosiaalinen status on myös pitkälti riippuvainen siitä, että miksi kouluttautuu, joten siinä kyse taas ei ole rahasta, vaan siitä työstä mitä tekee.
Välillisesti raha toki tuo onnen monelle, mutta nuo seikat eivät kuitenkaan ole sellaisia tuossa viestissä, jotta ne olisivat sellaisia, että nämä saa ainoastaan hyvinä, rahoilla.