Rahako tekisi onnelliseksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KoleaQ
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

KoleaQ

Aktiivinen jäsen
13.04.2008
2 781
0
36
Olen läheltä seurannut muutaman varakkaan tuttavani elämää ja tullut siihen vilpittömään mielipiteeseen, ettei raha tee onnelliseksi.

Raha ei auta, jos parisuhde tökkii, jos on univaikeuksia, jos lapset sairastaa, jos omaa aikaa ei saa mistään, jos jos jos... Itse en vaihtaisi osia heidän kanssaan, vaikka sitten olisikin varaa tuhlailla mielin määrin.

Te, jotka olette sitä mieltä, että raha tekee onnelliseksi, voisitteko perustella kantaanne?

Alkuperäinen kirjoittaja Ishtar:
Te, jotka olette sitä mieltä, että raha tekee onnelliseksi, voisitteko perustella kantaanne?

Ei ole tressiä saako laskut maksettua (lue: ei tuu tappeluita siittä).

Pääsee matkustelemaan, nyt ei oo rahaa siihen.

Aina on turvaalisuuden tunne kun on pesämunaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei ole tressiä saako laskut maksettua (lue: ei tuu tappeluita siittä).

Pääsee matkustelemaan, nyt ei oo rahaa siihen.

Aina on turvaalisuuden tunne kun on pesämunaa.

Laskut saa yleensä maksettua ihan tavallinen pulliainenkin, ei siihen tarvita kymmeniä tuhansia euroja.

Matkustelemaan nämä tuttavani eivät pääse muita enemmän, onhan heidän kuitenkin työskenneltävä ja hoidettava lapsensa.

Tuo pesämuna-asia on kyllä totta, mutta tarvitaanko hätävararahaakaan tuhansia ja taas tuhansia euroja?

Alkuperäinen kirjoittaja Pinnea laiskana:
Ei raha varmasti ketään onnelliseks tee, mut helpottaa elämää aika pirun paljon...

Juuri näin. On ihanaa kun saa syödä mitä tykkää ja muutenkin ostella aika vapaasti, ja remontoida kämppää ja... On stressittömämpää kuin jos joka pennonen pitäs laskea! Eikä edes tee niin usein mieli ostaa jotain "turhaa", kun tietää että sen saa jos haluaa. Ainakin mulla oli "köyhänä opiskelijana" niin, kun tulomme oli pienemmät, niin välillä teki hirvesti mieli ostaa joku juttu. Nyt kun sitä rahaa on edes tarpeeksi, ei tule kuolattua näyteikkunoita kun tietää että voisi ostaa jos haluaa mutta ei tarvitsekaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
No voihan sitä rahaa käyttää vaikka lapsenhoitajaan niin siinähän sitä on omaa aikaa, eli tuttavasi vain eivät osaa käyttää rahaa oikeisiin paikkoihin.

Niinpä.

Mutta kun töissäkin on käytävä.

Kun käyt töissä et voi illalla tai muuna aikana palkata lapsenhoitajaa??? Minä ottaisin vielä viikkosiivoojankin.

En tiedä tekeekö onnelliseksi, mut helpottaa kummasti.
Saan tehdä lyhyempää työviikkoa, siis enemmän aikaa lapsen kanssa.
Voi pitää pitempiä lomia/ useimpia lomia ja matkustella perheen kanssa.
On hätävarahaa ja lapselle kartutetaan pesämunaa kun sitten joskus opiskelemaan lähtee tai muuten vaan muuttaa kotoaan pois.
Ja meillä käy siivooja jolloin jää taas enemmän aikaa perheen yhdessä oloon.
Ei tarvitse käyttää kunnallisia terveyspalveluja !!!!! Mikä täällä meidän kaupungissa on todella ala-arvoisesti järjestetty.
Eikä tarvitse raha-asioista riidellä.

Alkuperäinen kirjoittaja epäperskärpänen:
Mites se meni.. ei raha tee onnelliseksi, mutta mieluummin itken mersussa kuin ladassa..

Jos esim. mun läheinen olis kuollut, niin ihan sama missä itken.
Ei paljoo mersun nahkapenkit lämmitä siinä tilanteessa.

Olen kanssa sitä mieltä että kyllä siihen onnellisuuteen tarvitaan myös sitä rahaa. Ei tarvitse riidellä siitä riittääkö rahat ja mihin niitä käytetään. Saa palkattua vaikka lastenhoitajan että saa omaa aikaa/ parisuhdeaikaa. Voi matkustella ja näyttää myös lapsille maailmaa, ei tarvi aina kotikonnuilla nyhvätä.
Ei rahalla voi ostaa onnellisuutta tai rakkautta. Mutta ei sitä sen helpommin köyhänäkään saa. Raha helpottaa elämää, niin se vaan menee, kylmä totuus.
Ihan samanlai niitä parisuhdeongelmia on rahakkailla kuin köyhilläkin.

No voihan sitä rahaa käyttää vaikka lapsenhoitajaan niin siinähän sitä on omaa aikaa, eli tuttavasi vain eivät osaa käyttää rahaa oikeisiin paikkoihin.

Niinpä.

Kun käyt töissä et voi illalla tai muuna aikana palkata lapsenhoitajaa??? Minä ottaisin vielä viikkosiivoojankin.

Jospa ne rikkaatkin haluavat viettää vapaa-aikaansa lastensa kanssa?

että vasta sitten kun sitä rahaa kunnolla on, niin sen tajuaa miten paljon sillä tässä maailmassa saakaan... Ne joilla rahaa ei koskaan ole ollut, eivät tätä voi käsittää. Luulen että väitteen siitä, että raha kieltämättä lisää onnellisuutta, allekirjoittavat ne, joilla rahaa ei ole aina ollut tai ne jotka sitä ovat menettäneet.

Nyky-yhteiskunnassa se valitettavasti on niin, että rahalla saa mm.
-terveyttä
-koulutuksen (kaikkialla muualla paitsi Suomessa huippukoulutus maksaa)
-virikkeitä, elämyksiä, mahdollisuuksia vapaa-ajan viettoon ja harrastuksia
-turvallisuutta
-mukavamman ja viihtyisämmän elinympäristön
-paremman ulkonäön
-valinnanmahdollisuuksia enemmän (yleisesti melkeinpä joka asiassa)
-sosiaalista statusta ja arvostusta yhteiskunnassa
-parempaa palvelua ihan missä tahansa

Ihan paskaa väittää ettei raha tee onnelliseksi. Ei välttämättä suoraan, mutta välillisesti kyllä aika monen meistä.

Niinpä.

Jospa ne rikkaatkin haluavat viettää vapaa-aikaansa lastensa kanssa?

Jos pitää käydä töissä niin ei ole tarpeeksi rikas. Vapaa-aika on rahaa tärkeämpää. Mutta kyllä se raha auttaa, muttei niin paljoa kuin hyvät ihmissuhteet.

Kun meillä muuten menee hyvin, niin toimeentulo kun olisi turvattu niin menisi erinomaisesti.

Vai meinaatko, että sitten kun meillä alkaa palkat juoksemaan, niin yhtäkkiä se elämä romahtaa ihan paskaan suuntaan, vain koska toimeentulo on turvattu?

Kukaan nyt tuskin ajattelee, että varakas=onnellinen, mutta kun on rahaa, niin elämässä on yksi asia vähemmän, jota tarvitsee murehtia. Rahalla ei osteta terveyttä (ainakaan nyt suurinpiirtein), eikä sillä osteta hyvää parisuhdetta, jos nämä on mennäkseen päin persettä, niin se ei ole kiinni siitä, että mikä oli tulotaso.

Ja kuitenkin pari varakasta tuttuasi on myös hyvin pieni otanta, joten eipä sen perusteella voi sanoa mitään. Hieman kun minä sanoisin tuntevani pari toimeentulotuella elävää ja he ovat maailman onnellisimpia, joten ihan varmasti kaikki muutkin toimeentulotuella olevat ovat maailman onnellisimpia.

Alkuperäinen kirjoittaja AnniTanniTalleroinen:
Alkuperäinen kirjoittaja juu ei:
No ei se välttämättä onnelliseksi tee, mutta rauhoittaa kummasti

Samaa mieltä.

Kyllähän minä tätä peesailen.

Aloitukseni pointti oli kuitenkin se, että jos elämä potkii henkisellä puolella (parisuhdeongelmat), ei siinä paljon raha auta.