Raamatusta kysymys...

Ei ainakaan markuksen ja luukkaan evankeliumien alussa, mutta voihan olla, että myöhemmin puhutaan. en jaksa niitä molempia kokonaan läpi selata. Mutta Luukkaan mukaan näin voisi ainakin kuvitella olevan, sillä tuohon aikaan ei olisi ollut mahdollista matkustaa ja asua yhdessä ilman avioliittoa.
Matteuksen evankeliumi kertoo selkeästi Josefin menneen marian kanssa naimisiin vaikka aluksi pohtikin tämän hylkäämistä, kun Maria tuli raskaaksi. Jumala kuitenkin unessa (evankeliumin mukaan) kehoitti Josefia naimaan marian ja näin tämä tekikin, mutta huom. ei evankeliumin mukaan koskenut vaimoonsa (harrastanut seksiä) ennen Jeesuksen syntymää... :laugh:

Markuksen evankeliumi ei muutenkaan puhu Jeesuksen sukutaustoista paljon, mutta ainakin Mar 3:31-35 puhuu jeesuksen äidistä ja veljistä. Muuten evankeliumi ei keskity Joosefin ja Marian tarinaan ollenkaan. Kyseessähän on vanhin evankeliumi, joten näin voidaan ajatella sen olleen riisumattomin lisätystä aineistosta, vaikka kyllähän tuohonkin on varmasti päässyt paljon kuultua perimätietoa.

Alkuperäinen kirjoittaja katrinainen:
Markuksen evankeliumi ei muutenkaan puhu Jeesuksen sukutaustoista paljon, mutta ainakin Mar 3:31-35 puhuu jeesuksen äidistä ja veljistä. Muuten evankeliumi ei keskity Joosefin ja Marian tarinaan ollenkaan. Kyseessähän on vanhin evankeliumi, joten näin voidaan ajatella sen olleen riisumattomin lisätystä aineistosta, vaikka kyllähän tuohonkin on varmasti päässyt paljon kuultua perimätietoa.

Ei siis varsinaisesti vastaa kysymykseen Marian ja Joosefin avioliitosta, jonka AP esitti, mutta ajattelin vaan selventää miksi evankeliumi mahdollisesti ei puhu Joosefista ja Mariasta tai heidän avioliitostaan.

Ai miksei muka Jumalalle olis mahdollista että neitsyt tulee raskaaksi? Teidän ymmärrys ei siihen riitä, niin viisaita kuin luulettekin olevanne mutta silti se ON mahdollista. Kaikki ei elä himojensa mukaan niinkuin jotkut, ja vielä alennutte kuvittelemaan, että kukaan muukaan ei voi elää toisin.

Mutta eikö siihen aikaan kihlaus ollu jo niin vahva lupaus avioliitosta, että seksin harrastaminen kihlatun kanssa oli luvallista?
Älkää kysykö mistä olen moisen käsityksen saanu, mulla vaan on se käsitys, että juutalaisten keskuudessa olis ollu näin.

Niin ja eiköhän ne naimisissa ollu, mitä ikinä se siihen aikan merkitsikään, jos mitään muuta kun suullista opimusta, koska jeesuksella oli sisaruksia.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mutta eikö siihen aikaan kihlaus ollu jo niin vahva lupaus avioliitosta, että seksin harrastaminen kihlatun kanssa oli luvallista?
Älkää kysykö mistä olen moisen käsityksen saanu, mulla vaan on se käsitys, että juutalaisten keskuudessa olis ollu näin.

Niin ja eiköhän ne naimisissa ollu, mitä ikinä se siihen aikan merkitsikään, jos mitään muuta kun suullista opimusta, koska jeesuksella oli sisaruksia.

Ei Jumalan edessä kaikki ole luvallista mikä on ihmisen mielestä luvallista. Siis ei silloinkaan seksi ollut luvallista ennen avioliittoa.

Ei ollut sallittua esiaviollinen seksi, mutta kihlaus oli lähes varma lupaus avioliitosta. Kihlaus yleensä solmittiin vanhempien ja sulhasen tai tämän vanhempien välillä, sittemmin morsiammen ja sulhasen välillä ja usein vasta monen kuukauden kuluttua seurasi hääjuhla, joka oli varsinkin rikkaiden keskuudessa suuri juhla. Seksi kuitenkin sallittua vasta avioliiton solmittua ja morsiammen sai hylätä jos tämä ei ollut koskematon ennen avioliittoa. Mahdollinen kivitystuomio tästä seurasi.

Alkuperäinen kirjoittaja täärä:

Ei Jumalan edessä kaikki ole luvallista mikä on ihmisen mielestä luvallista. Siis ei silloinkaan seksi ollut luvallista ennen avioliittoa.

Mä tarkotin nimenomaan, että tää oli ihan juutalaisten uskonnollinen näkemys. eli sitä pidettiin jumalan edessäkin sopivana ja oisko se varsinainen avioliittoollu sit enempi taloudellinen juttu??? En kyl oo aikoihin lukenu ramattua...

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
sehän on muuten käännösvirhe se neitsyt maria, neito on oikea käännös. ja varmasti on jooseffi käyny kuulkaa pukilla.

Niin siisn Jumala sen Jeesuksen siemenen laittoi, ei joosef. Syntyi Neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana...

Yhteistyössä