Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:Alkuperäinen kirjoittaja täärä:Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:Mutta eikö siihen aikaan kihlaus ollu jo niin vahva lupaus avioliitosta, että seksin harrastaminen kihlatun kanssa oli luvallista?
Älkää kysykö mistä olen moisen käsityksen saanu, mulla vaan on se käsitys, että juutalaisten keskuudessa olis ollu näin.
Niin ja eiköhän ne naimisissa ollu, mitä ikinä se siihen aikan merkitsikään, jos mitään muuta kun suullista opimusta, koska jeesuksella oli sisaruksia.
Ei Jumalan edessä kaikki ole luvallista mikä on ihmisen mielestä luvallista. Siis ei silloinkaan seksi ollut luvallista ennen avioliittoa.
Mä tarkotin nimenomaan, että tää oli ihan juutalaisten uskonnollinen näkemys. eli sitä pidettiin jumalan edessäkin sopivana ja oisko se varsinainen avioliittoollu sit enempi taloudellinen juttu??? En kyl oo aikoihin lukenu ramattua...
Ei ainakaa Jeesuksen aikaan ollut näin. Toki niin sanottuja "huonoja naisia" löytyi, ja varmasti kasapäin huonoja miehiäkin, mutta yleensä tällöin kyseessä prostituoidut tai orjat, jotka olivat joutuneet hyväksikäytetyiksi. Raamattu ja juutalaiset lakitekstit tältä ajalta eivät hyväksy esiaviollista seksiä.