Pystyisitkö tekemään 2,5v lapsellesi näin?

  • Viestiketjun aloittaja "sivustaseuraaja"
  • Ensimmäinen viesti
"-p-"
Se ei sitten kerro, että yrittää tehdä jotain diagnooseja _palstakirjoitusten_ perusteella?
Varmasti kertoo. Ymmärrän kyllä, että jokainen kirjoittamani teksti kertoo minusta ihmisenä. Pakko vielä kysyä ninaTT:ltä: Aiotko haukkua idiootiksi myös oman lapsesi, kun hän teini-iässä (täysin normaali ihmisen kehitysvaihe) on eri mieltä kuin sinä?
 
"diu"
No en minä nyt niitten omien ohjaajieni kanssa ole kaveri, eivät sentään niin selkeästi epäpäteviä ole :) Tuntemani sos alan työntekjiät ovat ihan muita teitä tuttuja.

Ja tässä toistuu taas yleinen ennakkoluulo: Minut on joskus huostaanotettu, joten minä, silloin vielä alaikäinen, olen syyllinen johonkin suureen rikokseen ja siksi olen ikuisesti tuomittu kärsimään. :rolleyes: Tuohon se tänhetkinen lastensuojelu-ajatus perustuu; lastensuojelu toimenpiteet ovat rangaistus joko lapselle tai tämän perheelle jostakin rikkomuksesta.
Tota. Sulla on vissiin aika vilkas mielikuvitus, mä vain kysyin että eiks se näin mennyt. :D Älä laita sanoja toisen suuhun.
 
ninaTT harmailee
Kuule kyllä sinä olet pahemmanluokan idiootteja, keskustelutaitosi olemattomat, vai mistä luulet johtuvan, että ketjut johon vastaat räjähtävät käsiin? Minäkin monesti eri mieltä asioista mutta kas kummaa osaan keskustella asioista niin ja aniharvoin ketjuni tällaiseksi räjähtänyt. Oletko ikinä miettinyt tapaasi keskustella? Et sinä voi olla nin tyhmä ettetkö osaisi keskustella ihmisten kanssa, ethän?
Olen miettinyt. Et kai sä luule, että mä olen ylpeä siitä, etten kestä typeriä ihmisiä kauhean hyvin? Toivoisin, että musta löytyisi jotain sellaista jaksamista ja empatiaa ja ymmärrystä, mutta ei löydy :) Ei ole mun vahvoja puolia. Sitten käy näin ja sitten mä paljastan suuren heikkouteni, eli sen, etten osaa toimia toisten aikuisten kanssa kauhean hyvin. Mä olisin muun muassa aika surkea johtaja. Sovin paremmin jonnekin pimeään komeroon laskemaan jotain hyvin teoreettista :D

Ja mitä vikaa siinä, että ketju on vähän räjähtänyt? :LOL: Mistä tiedät, ettei se ollu tällä kertaa tarkoituksena? :rolleyes: Kyllä mä tiesin, etten enää mitään asiallista vastausta saa sen jälkeen kun itse lähdin asiattomuuksiin. Mutta kun ei keskustelu enää mihinkään johtanut, kun ei tietyt ihmiset tosiaan edes ymmärtäneet mistä keskusteltiin. Aika helvetin turhauttavaa yrittää pysyä asiallisena ja kertoa kerta toisensa jälkeen juurta jaksen mikä se asia oli ku toinen on ihan "Hööh?" ja rupeaa kääntämään niitä juttuja ihan päälaelleen. Kun sanon XXXX ja toinen huutaa kokoajan EI! OLET VÄÄRÄSSÄ! EI YYYYY VOI TOIMIA :headwall: Nojoo, mutta kun puhe oli XXXX:stä, ei YYYY:stä.

Eli tosiaan, jos on niin tyhmä, ettei pysy keskustelusta kärryillä, niin olisi mielestäni kanssakeskustelijoiden huomioonottamista poistua takavasemmalle ja vain seurata keskustelua. Kukaan ei kaipaa sellaista täysin asian vierestä lässyttämistä.
 
[QUOTE="-p-";24051827]Kaikella kunnioituksella Tytsi -89 ja NinaTT: Olen ollut lastensuojelussa työssä, ja siellä näin kyllä parhaat palat näistä lapsista, jotka ovat saaneet pienestä pitäen päättää omista ja muiden asioista, koska vanhemmilla ei ole ollut pokkaa kieltää ja asettaa rajoja. Kyseinen paikka on suuren kaupungin kaatopaikka eli se, jonne laitetaan sellaiset lapset, jotka eivät ole pärjänneet missään muualla tätä ennen. Ja useat näistä perheistä olivat ns. "normaaleja", mutta vanhemmat eivät olleet osanneet sisäistää rooliaan vanhempina eli turvallisten rajojen asettajina. Olin tuossa paikassa töissä niin kauan, että näin mitä tapahtui, kun nämä lapset täyttivät 18v ja lähtivät pois laitoksesta. Ja kukaan heistä ei pärjännyt tässä yhteiskunnassa niin kuin "normaalit" ihmiset pärjäävät. Ihan totta, lapsen tehtävä ei ole perheessä päättää näistä asioista joista olette täällä jauhaneet. Olen nähnyt sen käytännössä miksi. Rajat todellakin ovat rakkautta.[/QUOTE]

Miten ihmeessä tämä voidaan nyt koko ajan sekoittaa ns. vapaaseen kasvatukseen? Tai sanoisinko kasvattamattomuuteen. Kukaan ei ole sanonut, että lapsen pitäisi päättää _muiden_ asioista vaan, että hänen tulisi saada vaikuttaa _omiin_ asioihinsa. Ja totta kai vanhempi huolehtii lapsen turvallisuudesta. Rakkautta on kunnioittaa lapsen rajoja. :)
 
ninaTT harmailee
[QUOTE="-p-";24052247]Varmasti kertoo. Ymmärrän kyllä, että jokainen kirjoittamani teksti kertoo minusta ihmisenä. Pakko vielä kysyä ninaTT:ltä: Aiotko haukkua idiootiksi myös oman lapsesi, kun hän teini-iässä (täysin normaali ihmisen kehitysvaihe) on eri mieltä kuin sinä?[/QUOTE]

En minä hauku idiooteiksi ihmisiä jotka ovat eri mieltä vaan ihmisiä, jotka ovat niin idiootteja etteivät edes tiedä mistä ovat eri mieltä ja mistä eivät kun eivät ymmärtäneet mistä puhuttiin. Eikö idiootteja saa sanoa idiooteiksi? :p

Eri mieltä saa ja pitääkin olla, mutta sen voisi tehdä sillain kunnolla. Sen idiootiksi haukkumani tyypin jutustahan me olimme täysin samaa mieltä; manipulointi on väärin ja se, että esim sanoo "Äiti olisi iloinen jos söisit jugurttisi" on turhaa, tarpeetonta ja jopa haitallista. Tämä tyyppi (en yhtään enää muista mitä harmaata nikkiä käytti :xmas: että kuka oli...) oli siis itseasiassa samaa mieltä kanssani, ja siksi minä häntä haukuin :LOL: Tää menee hyvin...
 
ninaTT harmailee
[QUOTE="jep";24052330]Sitä minäkin olen ihmetellyt, todella asiatonta tekstiä sinulta. Hyvää juhannusta vaan t.idiootti ja lapsen hylkääjä jne kaikki miksi olet haukkunut minua tässä puolen vuoden aikana.[/QUOTE]

Voit lämmittää mieltäsi sillä, että palstan mukaan minä olen hirviö, lapseni tampio, en ansaitse miestä [puolisoa?], oli minun syytäni että siskoni aviomies teki itsemurhan, olen kylmä, laskelmoiva ja manipuloiva narsisti yms yms... :D
 
ninaTT harmailee
Olenko mä nyt ainoa, joka ei ota tätä keskustelua vakavasti? :D Ei ole vielä kertaakaan pursunut savu korvista. ;)
Sä oot ehkä ainoa joka tuntee mut tarpeeksi hyvin tietääksesi että tästä ei ole leikki kaukana :D Tai että siis sen jälkeen kun savu on ruvennu tupruttelee korvista niin mä en enää osaa palata sille järkevälle tasolle vaan on pakko pistää läskiksi koko touhu, muuten raivostuttaa liikaa :kieh:

Hyvää Juhannusta, mä rupean tekee lähtöä mökille :)
 
Sä oot ehkä ainoa joka tuntee mut tarpeeksi hyvin tietääksesi että tästä ei ole leikki kaukana :D Tai että siis sen jälkeen kun savu on ruvennu tupruttelee korvista niin mä en enää osaa palata sille järkevälle tasolle vaan on pakko pistää läskiksi koko touhu, muuten raivostuttaa liikaa :kieh:

Hyvää Juhannusta, mä rupean tekee lähtöä mökille :)
Mä odotan sitä päivää, kun joku saa mut provosoitumaan. :D

Samoin! Mäkin lähden just mökille. :D :)
 
"vieras"
Musta on ihailtavaa, että löytyy noin rohkeita ihmisiä jotka pitää oman päänsä ja uskaltaa rohkeasti toteuttaa omia ajatuksiaan! Mäkin haluaisin saada noin paljon itsevarmuutta ja luottamusta itseeni, että kehtaisin väittää tietäväni paremmin jostain asiasta kuin vuosikymmenien ajan sitä asiaa tutkineet ammattilaiset. Mäkin haluisin olla niin rohkea, että uskaltaisi toimia TÄYSIN PÄINVASTOIN kuin nämä ammattilaiset suosittelee, ja naureskella vielä päälle kuinka muut jotka niitä ohjeita noudattaa on täysiä pässejä. Ihanaa, rohkeaa, itsevarmaa toimintaa. Jatkakaa samalla uhmalla ja varmuudella, nina ja tytsi! Tuollaista luottamusta omaan toimintaan ja varmuutta sen oikeudesta ei monella muulla olekaan!
 
"diu"
[QUOTE="jep";24052330]Sitä minäkin olen ihmetellyt, todella asiatonta tekstiä sinulta. Hyvää juhannusta vaan t.idiootti ja lapsen hylkääjä jne kaikki miksi olet haukkunut minua tässä puolen vuoden aikana.[/QUOTE]

Jaahas eli ootko sä se sama tyyppi joka seuraa ninaa ja aina jankkaa 'kun sää sanoit mulle pahasti kerran' :D
 
[QUOTE="vieras";24052411]Musta on ihailtavaa, että löytyy noin rohkeita ihmisiä jotka pitää oman päänsä ja uskaltaa rohkeasti toteuttaa omia ajatuksiaan! Mäkin haluaisin saada noin paljon itsevarmuutta ja luottamusta itseeni, että kehtaisin väittää tietäväni paremmin jostain asiasta kuin vuosikymmenien ajan sitä asiaa tutkineet ammattilaiset. Mäkin haluisin olla niin rohkea, että uskaltaisi toimia TÄYSIN PÄINVASTOIN kuin nämä ammattilaiset suosittelee, ja naureskella vielä päälle kuinka muut jotka niitä ohjeita noudattaa on täysiä pässejä. Ihanaa, rohkeaa, itsevarmaa toimintaa. Jatkakaa samalla uhmalla ja varmuudella, nina ja tytsi! Tuollaista luottamusta omaan toimintaan ja varmuutta sen oikeudesta ei monella muulla olekaan![/QUOTE]

Riippuu siitä, keitä ammattilaisia/asiantuntijoita kuuntelee. :) Mä olen ainakin kasvatustieteen luennoilla kuullut paljonkin omia ajatuksiani tukevaa tietoa.
 
se sama
[QUOTE="diu";24052418]Jaahas eli ootko sä se sama tyyppi joka seuraa ninaa ja aina jankkaa 'kun sää sanoit mulle pahasti kerran' :D[/QUOTE]

En todellakaan, ensimmäistä kertaa sanon asiasta.
Olen vaan saanut kuulla ilman että olen itse todellakaan haukkunut, vaikka kuinka monta nimittelyä ja joka kerta olen yrittänyt todella vain keskustella asiasta, eräskin kerta oli asia johon kysyin neuvoa, tähän pitkä litania viestiä jossa mm tuo lapsenhylkääjä ja ties mitä kuinka riistän kaiken lapselta, en tosiaan ollut edes tehnyt mitään, vaan kysyin neuvoa mitä tehdä. :D
Ei ole tapana seurata ketään palstalaista ja vinkua, naurattaa vaan kun aina on yksi musta haukkumassa ympärillä olevat. Eka haukutaan, sitten naureskellaan ivallisesti ja taas haukutaan, viisasta...rakentavaa...aikuista...
 
se sama
Voit lämmittää mieltäsi sillä, että palstan mukaan minä olen hirviö, lapseni tampio, en ansaitse miestä [puolisoa?], oli minun syytäni että siskoni aviomies teki itsemurhan, olen kylmä, laskelmoiva ja manipuloiva narsisti yms yms... :D
No minä en ole tuollaista sanonut joten en ymmärrä miksi mua sitten pitää haukkua? Miksi mieltäni lämmittäisi että sua haukutaan? Eikös ole aika lapsellista ajatella tällaista hähhähää-ajatusta toisen haukkumisesta?! :O
 
"sama"
Riippuu siitä, keitä ammattilaisia/asiantuntijoita kuuntelee. :) Mä olen ainakin kasvatustieteen luennoilla kuullut paljonkin omia ajatuksiani tukevaa tietoa.
Jaa, eri yliopistoilla eri vuosina opetetaan näköjään ihan eri tavalla :) Mä en ole kertaakaan kuullut yhdelläkään luennolla yhdenkään luennoitsijan sanovan, tai yhdessäkään tenttikirjassa sanottavan, että 2v:n kuuluu antaa kantaa vastuuta omista asioistaan. Että jopa 1v:lle annetaan päätösvaltaa. Päinvastoin, se taakka on otettava pois lapselta. Mutta mä en olekaan mikään pätevä sanomaan yhtään mitään teidän mielestä. Mä oon vaan YTM sosiaalialla, sivuaineina psykologia (arvosana kiitettävä) ja kasvatustiede (arvosana kiitettävä). Ehkä se ei riitä, kun olisihan ne arvosanat voinut erinomaisiakin olla. Joten joo, ehkä multa on mennyt jotain todella olennaista ohi.
 
"diu"
[QUOTE="vieras";24052411]Musta on ihailtavaa, että löytyy noin rohkeita ihmisiä jotka pitää oman päänsä ja uskaltaa rohkeasti toteuttaa omia ajatuksiaan! Mäkin haluaisin saada noin paljon itsevarmuutta ja luottamusta itseeni, että kehtaisin väittää tietäväni paremmin jostain asiasta kuin vuosikymmenien ajan sitä asiaa tutkineet ammattilaiset. Mäkin haluisin olla niin rohkea, että uskaltaisi toimia TÄYSIN PÄINVASTOIN kuin nämä ammattilaiset suosittelee, ja naureskella vielä päälle kuinka muut jotka niitä ohjeita noudattaa on täysiä pässejä. Ihanaa, rohkeaa, itsevarmaa toimintaa. Jatkakaa samalla uhmalla ja varmuudella, nina ja tytsi! Tuollaista luottamusta omaan toimintaan ja varmuutta sen oikeudesta ei monella muulla olekaan![/QUOTE]

Paitsi ettei tytsi ole mitään toteuttanut tai edes kokeillut teoriassa kun on lapseton :D
 
ninaTT harmailee
[QUOTE="vieras";24052411]Musta on ihailtavaa, että löytyy noin rohkeita ihmisiä jotka pitää oman päänsä ja uskaltaa rohkeasti toteuttaa omia ajatuksiaan! Mäkin haluaisin saada noin paljon itsevarmuutta ja luottamusta itseeni, että kehtaisin väittää tietäväni paremmin jostain asiasta kuin vuosikymmenien ajan sitä asiaa tutkineet ammattilaiset. Mäkin haluisin olla niin rohkea, että uskaltaisi toimia TÄYSIN PÄINVASTOIN kuin nämä ammattilaiset suosittelee, ja naureskella vielä päälle kuinka muut jotka niitä ohjeita noudattaa on täysiä pässejä. Ihanaa, rohkeaa, itsevarmaa toimintaa. Jatkakaa samalla uhmalla ja varmuudella, nina ja tytsi! Tuollaista luottamusta omaan toimintaan ja varmuutta sen oikeudesta ei monella muulla olekaan![/QUOTE]

Jan Hunt, Alfie Kohn, Thomas Gordon, Edward Deci, Arno Gruen, Jesper Juul, Darcia Narvaez...

(juu piti vielä vähän tulla kurkkailee ku ei bussi meekään vielä :D )
 
Missä sun lapset ovat kun istut koneella? Ollaanko me molemmat suuren luokan kriminaaleja kun lapsiin keskittymisen sijaan kirjoitamme kaksplussalle?

Sä olet aivan varma, että mun lapsi on pikkutyranni joka ei suostu kylpemään, ei nuku tarpeeksi, väittää vastaan jatkuvasti ja tekee elämästäni hankalaa :D voi olla, että sun lapset on sellaisia, mutta omani on päinvastoin aika helppo, empaattinen, ymmärtäväinen, osaa sanoa EI mutta osaa myös sanoa KYLLÄ ;)
Ajattelin jo että en vastaile sulle mutta menkööt nyt tässä kuistilla ootellessa että sauna lämpenee. Katsos lapsillani on isä, oletko kuullut semmoisesta hahmosta koskaan? Isäkin osaa lapsia hoitaa että äiti voi käyttää vapaa-aikaansa mihin haluaa, vaikka nyt pari tuntia sitten käytin päiväkahvihetkeni nettiä selaillen.
Sun lapsi voi kuulua siihen 5%:iin lapsista joka liiallisesta päätäntävallasta huolimatta on ihan selväpäinen. 95% tuon tyylisestä kasvatuksesta näkyy lapsen turvattomuutena kaikin lieveilmiöin. Se on oikeasti lapselle todella pelottavaa jos iso ihminen ei osaa asettua ja päättää vaan hössöttää pienen vaahtosammuttimen ehdoilla.
 
Miten ihmeessä tämä voidaan nyt koko ajan sekoittaa ns. vapaaseen kasvatukseen? Tai sanoisinko kasvattamattomuuteen. Kukaan ei ole sanonut, että lapsen pitäisi päättää _muiden_ asioista vaan, että hänen tulisi saada vaikuttaa _omiin_ asioihinsa. Ja totta kai vanhempi huolehtii lapsen turvallisuudesta. Rakkautta on kunnioittaa lapsen rajoja. :)
Ninatt vastasi jo ihan samallatavalla joten mini-me olisi voinut olla näpyttelemättä enää :D
 

Yhteistyössä