Pyhäkoulua päiväkodissa, mrrrr

Kyllähän lehdistössä on puhuttu paljonkin, miten kirkot ammottavat tyhjyyttään - vain jouluna siellä on väkeä. Miten ihmiset eroavat kirkosta ja iso osa ihmisistä on tapakristittyjä.
tämä on mielenkiintoinen asia mikä nousee aina esiin näissä keskusteluissa ; miten ne jotka eivät itse usko, kertovat miten pitäisi toimia ja olla, että olisi oikea ja "Hyväksyttävä" uskovainen ( käydä kirkossa, elää siveästi jne jne ).
mutta joo, se taitaakin olla jo vähän toinen aihe,joten ei siitä enempää :D
 
Meillä ei ole ollut tuollasta eskarissa eikä peruskoulussa.
Riparilla on pari kertaa (nyt omassa perheessä 6 riparin käynyttä biolasta ja 28 lainalasta) ollut tilanne että olen hakenut KOKO LUOKAN pois.

En pitänyt viimeisimmänkään nuoren riparikertomuksista, mutta nyt nuorilla alkaa olla ajatus, että sen "tietyn" juttujen sietäminen on vanhan dementoituneen ihmisen sietämistä. Ei siis maksa heille saati vaikuta vakaumuksiinsa.

:)
 
"hhh"
Seurakunnan työntekijä voi hyvinkin opettaa uskontoa neutraalimmin kuin kirkkoon kuuluva maalikko. Pyhäkouluja usein pitää vapaaehtoiset ei seurakunnan työntekijät ja esim. päiväkerhossa on monesti uskonnollisuus paljon neutraalimpaa kuin pyhäkolussa.
 
En vaadi uskontokasvatuksen lopettamista, mutta musta pyhäkoulu ei kuulu päivähoitoon.

Täällä ei kyse ole pöytärukouksesta...
Mä näin jo hiukkasen punaista kun ihastelin kuinka poika oli oppinut paremmin pesemään kätensä itse ja jäbä vetäsi kädet ristiin ja sanoi että "dagikses kiitetään tällee". Mun mielestä mun poikaa ei tarvii opettaa rukoilemaan mitään. Ja ruoasta on asiallista kiittää kyllä ehkä keittäjää eikä mitään jesseä...
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;27071011:
Mä näin jo hiukkasen punaista kun ihastelin kuinka poika oli oppinut paremmin pesemään kätensä itse ja jäbä vetäsi kädet ristiin ja sanoi että "dagikses kiitetään tällee". Mun mielestä mun poikaa ei tarvii opettaa rukoilemaan mitään. Ja ruoasta on asiallista kiittää kyllä ehkä keittäjää eikä mitään jesseä...
OMG!!! Pilalle meni koko jäbä...

Olet varmaan sanonut päiväkotiin, ettet moista hyväksy? Jos olet ja silti he laittavat poikasi rukoilemaan niin tiedät varmaan, että voit ottaa yhteyttä heidän esimiehiin? Kenenkään ei ole tuollaista pakko sietää, mutta kenenkään ei tarvitse sitä toisilta kieltääkään, jotka sitä haluavat tehdä. Sitä sanotaan uskonnonVAPAUDEKSI.
 
[QUOTE="vieras";27071037]OMG!!! Pilalle meni koko jäbä...

Olet varmaan sanonut päiväkotiin, ettet moista hyväksy? Jos olet ja silti he laittavat poikasi rukoilemaan niin tiedät varmaan, että voit ottaa yhteyttä heidän esimiehiin? Kenenkään ei ole tuollaista pakko sietää, mutta kenenkään ei tarvitse sitä toisilta kieltääkään, jotka sitä haluavat tehdä. Sitä sanotaan uskonnonVAPAUDEKSI.[/QUOTE]

Ei se varmaan pilalla ole mutta miksi sitä opetetaan harjoittamaan jotakin vierasta uskontoa? Muut voi kiittää ihan vaikka allahia, mun skidi voi kiittää sitä keittäjätätiä. Se on vielä niin pieni ettei se edes tiennyt ketä ne kiitti. Sehän tässä lähinnä ärsyttävää on että kun kysyin päiväkodinjohtajalta mitä uskontokasvatukseen kuuluu, mulle ei selkeästi kerrottu ihan kaikkea. Se on varmaan tapakristitylle ja himouskovaiselle niin perus rutiini ettei sitä tule ajatelleeksi, mutta minulle ei ole. Eikä tule koskaan olemaankaan.

Lisäisin vielä kysymyksen että olisiko ihan ok, jos lapsesi suuntaisi ruokarukouksensa allahille vaikka itse olet kristitty? Ihan vastaava ongelma tämäkin.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Millenia
lastenohjaaja
olen vuosikaudet kiertänyt päiväkodeissa kiertämässä uskontotuokion merkeissä.Käyntejä tulee n.3krt/vuosi/päiväkoti.Mitään en paasaa suoraan raamatusta vaan kerron jonkun uskontokertomuksen esim.lyijyjalkanukeilla elävöitettynä.Pääsiäisen aikaan mulla on kaksi pöytää toinen on hyvin tummasävyinen jossa on risti ja pyöreä kivi,taustalla soitan surullista musiikkia ja kerron että pitkäperjantai oli surullinen päivä kun Jeesus kuoli,sitten siirryn toiseen pöytään joka on keltaisella liinalla verhoiltu,pöydällä pääsiäismunia,tipuja,pajunoksia ja kerron miksi suru muuttui iloksi,iloisen musiikin soiden taustalla.Jaan kaikille pienen pääsiäismunan.Päiväkodissa ovat kiitelleet ja tykänneet kun käyn siellä aina,lapsetkin kuulemma tykkäävät.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;27071104:
Ei se varmaan pilalla ole mutta miksi sitä opetetaan harjoittamaan jotakin vierasta uskontoa? Muut voi kiittää ihan vaikka allahia, mun skidi voi kiittää sitä keittäjätätiä. Se on vielä niin pieni ettei se edes tiennyt ketä ne kiitti. Sehän tässä lähinnä ärsyttävää on että kun kysyin päiväkodinjohtajalta mitä uskontokasvatukseen kuuluu, mulle ei selkeästi kerrottu ihan kaikkea. Se on varmaan tapakristitylle ja himouskovaiselle niin perus rutiini ettei sitä tule ajatelleeksi, mutta minulle ei ole. Eikä tule koskaan olemaankaan.
No oletko sanonut heille, mitä siitä ajattelet? Turhaahan sitä on täällä nurista, kun eipä se täältä mihinkään etene. Itse uskon ja haluan, että lapseni osallistuu uskonnollisiin juttuihin niin päiväkodissa (meillä on pikkukirkko) ja tulevaisuudessa koulussa. Mutta en silti hyväksy, että kirkkoon kuulumattomia niihin väkisin tungetaan. Enkä jaksa oikein uskoa, että niin edes tapahtuu tätä nykyä, siksi kuulostaa niin oudolta toi sun lapses päiväkoti.
 
varhaiskasvattaja
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;27071104:
Ei se varmaan pilalla ole mutta miksi sitä opetetaan harjoittamaan jotakin vierasta uskontoa? Muut voi kiittää ihan vaikka allahia, mun skidi voi kiittää sitä keittäjätätiä. Se on vielä niin pieni ettei se edes tiennyt ketä ne kiitti. Sehän tässä lähinnä ärsyttävää on että kun kysyin päiväkodinjohtajalta mitä uskontokasvatukseen kuuluu, mulle ei selkeästi kerrottu ihan kaikkea. Se on varmaan tapakristitylle ja himouskovaiselle niin perus rutiini ettei sitä tule ajatelleeksi, mutta minulle ei ole. Eikä tule koskaan olemaankaan.
Eli et ollut kieltänyt lastasi osallistumasta uskontokasvatukseen? Ja kun tapahtuikin jotain mitä et odottanut, kauhistuit? Jos tuntuu siltä, että tuollainen järkyttää, niin ilman muuta ilmoitat, että lapsellasi on elämänkatsomuksellinen, eikä uskontokasvatus.
 
Eli et ollut kieltänyt lastasi osallistumasta uskontokasvatukseen? Ja kun tapahtuikin jotain mitä et odottanut, kauhistuit? Jos tuntuu siltä, että tuollainen järkyttää, niin ilman muuta ilmoitat, että lapsellasi on elämänkatsomuksellinen, eikä uskontokasvatus.
Kyselin mitä siihen kuuluu. Siltä pohjalta tein päätökseni että saa osallistua koska olisi ainoa joka ei osallistu, mutta nykytiedon valossa meinaan kyllä mennä itse katsomaan tai kieltää suoraan kaikki osallistumiset. Pojalle tekisi kyllä hyvää käväistä vaikka jouluna kirkossa, koska hän luulee niitä paloasemiksi kun torni muistuttaa letkujenkuivausrakennusta. Mutta en halua hänen harjoittavan mitään uskontoa ja sen olen kyllä kertonut päiväkodin johtajalle.
 
"vieras"
Tuskimpa ne niitä lapsia aivopesee vaikka kuulisivatkin siellä erittäin hengellistä opetusta :) isonahan ne päättää oman tiensä kuitenkin.
Oletko ollenkaan tutustunut ihmisen kehitykseen? Lapsena niitä vaikutteita imetään, sen vuoksi uskovaisten lapset ovat yleensä uskovaisia (ainakin siihen asti, että ovat isompia ja osaavat ajatella ja kyseenalaistaa asioita). Jos lapsellesi kerrottaisiin vuodesta toiseen kommunismin iloista ja hänet laitettaisiin kumartamaan puhemies Maon kuvaa, pitäisit sitä varmasti aivopesuna.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
piupu
Meidän lapsen päiväkodista tuli lappu vanhemmille, että saako lapsi osallistua uskonnollisiin opetuksiin, tapahtumiin jne. En tiedä, mitä järjestävät niille lapsille,jotka eivät osallistu; meidän lapsi saa osallistua. Eikä se lapsi hajoa, vaikka laittaa kädet ristiin ja lukee ruokarukouksen. Nykyajan vanhemmat vouhkaavat aivan liikaa tuosta uskonnosta, pelätään että lapsi yhtäkkiä alkaa uskomaan Jumalaan!! Ja mitä kamalaa siinä sitten olisi?!?
 
varhaiskasvattaja
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;27071188:
Kyselin mitä siihen kuuluu. Siltä pohjalta tein päätökseni että saa osallistua koska olisi ainoa joka ei osallistu, mutta nykytiedon valossa meinaan kyllä mennä itse katsomaan tai kieltää suoraan kaikki osallistumiset. Pojalle tekisi kyllä hyvää käväistä vaikka jouluna kirkossa, koska hän luulee niitä paloasemiksi kun torni muistuttaa letkujenkuivausrakennusta. Mutta en halua hänen harjoittavan mitään uskontoa ja sen olen kyllä kertonut päiväkodin johtajalle.
Kannattaa siis kieltää osallistumiset ja viedä lapsi itse tutustumaan kirkkoon, koska haluat tehdä sen täysin omalla tavallasi! On kaikkien kannalta paljon reilumpaa niin.
 
  • Tykkää
Reactions: Kotilohikäärme
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;27071188:
Kyselin mitä siihen kuuluu. Siltä pohjalta tein päätökseni että saa osallistua koska olisi ainoa joka ei osallistu, mutta nykytiedon valossa meinaan kyllä mennä itse katsomaan tai kieltää suoraan kaikki osallistumiset. Pojalle tekisi kyllä hyvää käväistä vaikka jouluna kirkossa, koska hän luulee niitä paloasemiksi kun torni muistuttaa letkujenkuivausrakennusta. Mutta en halua hänen harjoittavan mitään uskontoa ja sen olen kyllä kertonut päiväkodin johtajalle.
Miten joku ei voi käsittää, että uskontokasvatukseen saattaa joskus liittyä rukous?! :D
 
Meidän lapsen päiväkodista tuli lappu vanhemmille, että saako lapsi osallistua uskonnollisiin opetuksiin, tapahtumiin jne. En tiedä, mitä järjestävät niille lapsille,jotka eivät osallistu; meidän lapsi saa osallistua. Eikä se lapsi hajoa, vaikka laittaa kädet ristiin ja lukee ruokarukouksen. Nykyajan vanhemmat vouhkaavat aivan liikaa tuosta uskonnosta, pelätään että lapsi yhtäkkiä alkaa uskomaan Jumalaan!! Ja mitä kamalaa siinä sitten olisi?!?
Sepä se. Jos aiheesta kommentoi mitään, se katsotaan heti vouhkaamiseksi. Olen minäkin koulussa ruokarukouksia lausunut enkä mennyt pilalle, mutta mun mielestä se on vaan tyhmää jos ei usko jumalaan. Miksi lapset ei kiitä joulutonttua, tai miksi niille ei lueta grimmin satuja. Tai miksi he eivät pyllistä päivittäin poispäin Mekasta? Sehän olisi vallan yleissivistävää. Oppisi arabiaa samalla...
 
Ootteko muuten vilkaisseet alakoululaisten lasten uskonnonkirjoja? Melkoista Jeesus-hömppää siellä kyllä on ollakseen ei-tunnustuksellista yleissivistävää opetusta. Alan jo harkita kirkosta eroamista. Mitä me tapakristityt siellä mukana roikumme ilman vakaumusta. Luulen, että pitäisin enemmän elämänkatsomustiedon opeista.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;27071011:
Mä näin jo hiukkasen punaista kun ihastelin kuinka poika oli oppinut paremmin pesemään kätensä itse ja jäbä vetäsi kädet ristiin ja sanoi että "dagikses kiitetään tällee". Mun mielestä mun poikaa ei tarvii opettaa rukoilemaan mitään. Ja ruoasta on asiallista kiittää kyllä ehkä keittäjää eikä mitään jesseä...
Huvittavia nämä äidit, jotka luulevat että lapsen voi kasvattaa moraalisessa tyhjiössä ja sitten yhtäkkiä aikuisena (tai 15-v.) lapsen pitäisi tuosta vaan päättää vakaumuksensa. Sääliksi käy muksuja, mutta ehkä lienevät aikuisina viisaampia kuin vanhempansa.

Ja ihanko oikeasti joku kieltää lapselta ruokarukouksen, koska äiti ei nyt satu tykkäämään uskonnoista.. Tässä näkyy oikein nykyajan ihmisten, ja erityisesti vanhempien itsekkyys.
 
"Uskonnollis- katsomuksellisen orientaation ytimen muodostavat
uskonnolliset, hengelliset ja henkiset asiat ja ilmiöt. Lapsen
oman uskonnon tai katsomuksen perinteeseen sekä tapoihin ja
käytäntöihin perehdytään. Lapselle tarjotaan mahdollisuus hiljaisuuteen
ja ihmettelyyn, kyselemiseen ja pohdintaan. Lapsen
herkkyyttä ja kykyä ymmärtää sanatonta ja symbolista kunnioitetaan,
tuetaan ja vahvistetaan. Lapsia lähellä olevien erilaisten
uskontojen ja katsomusten tapoihin tutustutaan.
Lapsen varhaiskasvatussuunnitelmassa
sovitaan vanhempien kanssa uskonnollis-
katsomuksellisen orientaation lapsikohtaisesta sisällöstä"


Suora lainaus siitä, mitä päivähoidon uskontokasvatuksesta säädetään. (Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet )
Tuo tummentamani kohta ei ole koskaan meidän pk:ssa toteutunut.

Ei, vaikka erikseen siitä kysyin. Että eikö voitaisi joskus edes sivulauseessa mainita muutkin vaihtoehdot kuin pelkkä ev.lutti...ryhmässä sattui olemaan ainakin ateistiperheiden lapsia, islaminuskoisia lapsia ja buddhalaisen äidin lapsia. Mutta ei.

Aika perseestä. No, olen ratkaissut asian siten, että kielsin lapsiani osallistumasta uskontokasvatukseen päiväkodissa. Aika hyvin se toimikin esikoisen koko pk-uran ajan, ja keskimmäisen lapsen pk-uran ajan (eka koulussa, toka nyt eskarissa), muutamaa pikku konfliktia lukuunottamatta.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia

Yhteistyössä