Pyhäkoulua päiväkodissa, mrrrr

[QUOTE="vieras";27071503]Mitä hittoo sitten kuulutte kirkkoon ja tungette itsenne häihin, hautajaisiin, kasteelle, riparille jne. JOS EI KIINNOSTA!?? Pitäiskö sitten erota kirkosta ja olla osallistumattamihinkään kirkollisiin. Ja joulut töihin ja pääsiäisen jne. kirkkopyhät töissä, kun ette niiden merkitystä vietä/ymmärrä![/QUOTE]
Sori, sekä opinahjoni että viimeisin duunipaikkani ovat suljettuina ko. päivinä.

Ja tässä ateismissani hienointa on se, että jos haluan, niin saan mennä kirkkoon. Jos haluan, voin osallistua buddhalaiseen seremoniaan. Kukaan tai mikään ylempi taho ei määritä, miten minun pitää elää ja olla, vaan saan ihan itse päättää. Saan ihan vapaasti noukkia rusinat pullasta :)

Kirkkoon en kuulu. Mutta srk-talolla kävin viimeeksi tänään.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="...";27071501]Teettekö kotona aina vain asioita, jotka tukevat varhaiskasvatussuunnitelmaa?

Jessus että joillain ihmisillä on realiteetit hukassa. Sinulla on ollut liian helppo elämä, kun suhteellisuudentaju on noin hukassa.[/QUOTE]

:) En. Mutta ei se olekaan minulle tarkoitettu. Vaan ohjaamaan päivähoitoa.

Miksi mulla olisi realiteetit hukassa, jos olen sitä mieltä että päivähoidossa ei ole ohjeiden mukaista toimintaa? Siksikö että "ei sillä oo väliä"?
 
"vieras"
Sori, sekä opinahjoni että viimeisin duunipaikkani ovat suljettuina ko. päivinä.

Ja tässä ateismissani hienointa on se, että jos haluan, niin saan mennä kirkkoon. Jos haluan, voin osallistua buddhalaiseen seremoniaan. Kukaan tai mikään ylempi taho ei määritä, miten minun pitää elää ja olla, vaan saan ihan itse päättää. Saan ihan vapaasti noukkia rusinat pullasta :)

Kirkkoon en kuulu. Mutta srk-talolla kävin viimeeksi tänään.

Niin onhan se hetkellisesti hienoa, kun saa mennä joka seremoniaan aina tunteen mukaan. Pitemmän päälle se vaan on aika uuvittavaa, kun ei löydä elämän tarkoitusta eikä ymmärrä/tiedä Jumalan hyvyydestä ja lupauksista mitään. Niinhän se on, joka ei tunne ei voi tietää sitä mistä jää paitsi. Kyllä itsekkin ennen ajattelin liika hihhuloinnin olevan naurettavaa, mutta sitten kun oon oppinut ymmärtämään Jumalan suuruuden jne. niin se on ainut merkitsevä asia ihmiselämässä. Lapseni todellakin saavat kuulla Jumalan olemassaolosta joka päivä ja saavat elämälleen tarkoituksen. Miten pieni ja yksinäinen ihminen onkin ilman Jumalaa! Onnea ja johdatusta elämääsi. Kaikkien ateistien elämään toivon Jumalan runsasta siunausta, että hekin löytävät sen suuren lahjan mikä vielä on kateissa.
 
"..."
:) En. Mutta ei se olekaan minulle tarkoitettu. Vaan ohjaamaan päivähoitoa.

Miksi mulla olisi realiteetit hukassa, jos olen sitä mieltä että päivähoidossa ei ole ohjeiden mukaista toimintaa? Siksikö että "ei sillä oo väliä"?
Realiteetit ovat pahasti hukassa, jos kuvittelee jonkun kerran puolessa vuodessa pidettävän parin tunnin jutun vaikuttavan lapsen kehitykseen ja uskomuksiin millään lailla.
 
"vieras"
[QUOTE="...";27071501]Teettekö kotona aina vain asioita, jotka tukevat varhaiskasvatussuunnitelmaa?

Jessus että joillain ihmisillä on realiteetit hukassa. Sinulla on ollut liian helppo elämä, kun suhteellisuudentaju on noin hukassa.[/QUOTE]

Eihän varhaiskavatussuunnitelma koskekaan kotielämää. Ei kotona myökään noudateta opetussuunnitelmaa.

Mutta päiväkodissa kuuluu varhaiskasvatussuunitelmaa noudattaa. Se nyt vain on niin.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;27071370:
Kuka on puhunut moraalisesta tyhjiöstä? Mä näen moraalisen tyhjiön juuri teissä jotka itsekkäästi koitatte vääntää kaikkia samaan muottiin. Se on itsekkyyttä eikä se että sallitaan kaikkien harjoittaa omaa vakaumustaan.
Ja kukahan tässä on yrittänyt vääntää kaikkia samaan muottiin?? EIHÄN SINNE USKONNOLLISIIN JUTTUIHIN OLE PAKKO OSALLISTUA!!!

Voi ..ttu oikeasti, miten joku voi olla noin tyhmä. Joo, laitanpas lapseni uskontokasvatukseen ja sitten sekoan täysin, kun lapseni sattuu kuulemaan Jumalasta. :LOL:
 
[QUOTE="vieras";27071533]Kristityssä maassa äidit tappelee aivan uskomattomista asioista.
En todellakaan ymmärrä.
Hankkikaa elämäänne jotain muuta sisältöä.[/QUOTE]

JEEE, tapellaanko sitten reimateceistä? Mun mielestä on ihan hyvä kun keskustellaan, siitä mitä meidän pilteille opetetaan. Miksi siitä ei saisi keskustella tai olla eri mieltä perustellen?

Ja minä en ole edes vaatimassa uskonnonopetuksen kieltämistä. Onko tämä joku tabu, jota ei saa missään nimessä kyseenalaistaa?
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
varhaiskasvattaja
Aina jaksaa kyllä ärsyttää nämä "mitä pahaa?" "eihän se lapsi rikki mene" ja muut diibadaabat kun ihmiset yrittävät keskustella uskonnonvapaudesta. Keskustellaanko sananvapaudesta myös ja ollaan sitä mieltä, että eipä se nyt oikeastaan ole paha, jos poliitikkoja ei saisi kritisoida ääneen, kukaan ei siihen kuolisi.

Uskonnonvapauden kannattajat (ei siis himoateistit, vaikka näille joillekin hihhuleille kai kyseessä on sama asia) perustelevat omaa mielipidetään laeilla ja ennen kaikkea tasavertaisuudella. Hartauksellisen opetuksen kannattajilla ei tunnu olevan muuta sanottavaa kuin "aina on näin tehty eikä siihen kukaan ole kuollut". Noin yleisesti ottaen haluaisin tosiaankin kuulla jotain perusteita sille, miksi hartauksellista uskontokasvatusta tulisi harrastaa maassa, jossa vallitsee uskonnonvapaus. Huom. "mää haluan ja naapurin Maija kans" ei ole kovin pätevä perustelu.

Laitetaanko seuraavaksi muuten kreationismi oppituneille kuten osassa jenkkilää? Meneekö lapset siitä pilalle? Ilmeisesti ne lapset ainakin menee pilalle puolueettomasta uskontokasvatuksesta, kun sille löytyy niin kovasti vastustajia. Tällaista kasvatusta haluaville sanotaan vaan, että "ota vittu ne penskat pois sieltä X:stä ja älä valita".
Harvoin päiväkodin pyhäkoulutkaan ovat hartauksellisia. Mutta jos ei halua lapsensa tietävän mitä rukous on tai mikä on Jumala tai mikä Jeesus, niin edelleen sanon: sinullakin on mahdollisuus estää lastasi näkemästä tai kuulemasta opetusta kyseisistä asioista. Ja sen jälkeen käsittelet asiat sillä tavalla, mikä sinulle on sopivaa.

Miksi on vaikeaa ottaa vastuu puolueettomasta uskontokasvatuksesta omiin käsiin?
 
[QUOTE="...";27071600]Realiteetit ovat pahasti hukassa, jos kuvittelee jonkun kerran puolessa vuodessa pidettävän parin tunnin jutun vaikuttavan lapsen kehitykseen ja uskomuksiin millään lailla.[/QUOTE]

Se on kyllä aika säännöllinen tapahtuma. Tiedätkö sinä oikeasti mitä siellä on tarkoitus käsitellä?
 
"vieras"
[QUOTE="...";27071600]Realiteetit ovat pahasti hukassa, jos kuvittelee jonkun kerran puolessa vuodessa pidettävän parin tunnin jutun vaikuttavan lapsen kehitykseen ja uskomuksiin millään lailla.[/QUOTE]

Miksi niitä siis seurakunta sitten edes haluaa järjestää?
 
[QUOTE="vieras";27071596]Niin onhan se hetkellisesti hienoa, kun saa mennä joka seremoniaan aina tunteen mukaan. Pitemmän päälle se vaan on aika uuvittavaa, kun ei löydä elämän tarkoitusta eikä ymmärrä/tiedä Jumalan hyvyydestä ja lupauksista mitään. Niinhän se on, joka ei tunne ei voi tietää sitä mistä jää paitsi. Kyllä itsekkin ennen ajattelin liika hihhuloinnin olevan naurettavaa, mutta sitten kun oon oppinut ymmärtämään Jumalan suuruuden jne. niin se on ainut merkitsevä asia ihmiselämässä. Lapseni todellakin saavat kuulla Jumalan olemassaolosta joka päivä ja saavat elämälleen tarkoituksen. Miten pieni ja yksinäinen ihminen onkin ilman Jumalaa! Onnea ja johdatusta elämääsi. Kaikkien ateistien elämään toivon Jumalan runsasta siunausta, että hekin löytävät sen suuren lahjan mikä vielä on kateissa.[/QUOTE]

Tuo teksti näytti mun silmissä tältä:
jumalablaablaablaajumalablaablaablaajumalablaaaaaa.... :snotty:

Mun elämässäni on (Luojan kiitos, tai luojan puutteesta huolimatta?) hyvin paljon merkittäviä asioita. Elämälläni todellakin on tarkoitus ja siinä on sisältöä. Ei siihen mitään jessejä tai jumalia oo kaivattu :)

Uskovaisissa mua häiritsee joskus juurikin tuollainen ylimielisyys: teidän elämässänne ei ole sisältöä, te raukat luulette olevanne onnellisia mutta ette oikeasti ole. Mä taas ajattelen, että on tosi hyvä että ko. ihmiset on uskossa, koska niillä ei ehkä ihan oikeasti olisi mitään ilman sitä uskoa. Mulla on.
 
varhaiskasvattaja
[QUOTE="vieras";27071601]Eihän varhaiskavatussuunnitelma koskekaan kotielämää. Ei kotona myökään noudateta opetussuunnitelmaa.

Mutta päiväkodissa kuuluu varhaiskasvatussuunitelmaa noudattaa. Se nyt vain on niin.[/QUOTE]

Miten monta kertaa täytyy sanoa se, että kirkon kanssa tehtävä yhteistyö kuuluu varhaiskasvatussuunnitelman noudattamiseen.
 
Miksi on vaikeaa ottaa vastuu puolueettomasta uskontokasvatuksesta omiin käsiin?
Miksi se pitää ottaa omiin käsiin päiväkotiajaksi, kun yhteiskunta on sitä mieltä että se kuuluu myös kouluun? Miksi päiväkodissa kerrotaan että enkeleitä on olemassa, mutta koulussa asia muuttuukin siihen että kristityt uskovat että enkeleitä on olemassa, jne... Eikös tässä ole sinusta ristiriitaa?
 
"vieras"
Harvoin päiväkodin pyhäkoulutkaan ovat hartauksellisia. Mutta jos ei halua lapsensa tietävän mitä rukous on tai mikä on Jumala tai mikä Jeesus, niin edelleen sanon: sinullakin on mahdollisuus estää lastasi näkemästä tai kuulemasta opetusta kyseisistä asioista. Ja sen jälkeen käsittelet asiat sillä tavalla, mikä sinulle on sopivaa.

Miksi on vaikeaa ottaa vastuu puolueettomasta uskontokasvatuksesta omiin käsiin?
Jeesuksesta ja Jumalasta voi kertoa ilman, että asiat kerrotaan ainoina totuuksina. Tuskin kukaan ateisti haluaa, että oma lapsi ei tiedä mitään uskonasioista. Sehän on jo yleissivistystä. Mutta se tapa, millä kerrotaan, on se olennainen juttu.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
"vieras"
[QUOTE="vieras";27071596]Niin onhan se hetkellisesti hienoa, kun saa mennä joka seremoniaan aina tunteen mukaan. Pitemmän päälle se vaan on aika uuvittavaa, kun ei löydä elämän tarkoitusta eikä ymmärrä/tiedä Jumalan hyvyydestä ja lupauksista mitään. Niinhän se on, joka ei tunne ei voi tietää sitä mistä jää paitsi. Kyllä itsekkin ennen ajattelin liika hihhuloinnin olevan naurettavaa, mutta sitten kun oon oppinut ymmärtämään Jumalan suuruuden jne. niin se on ainut merkitsevä asia ihmiselämässä. Lapseni todellakin saavat kuulla Jumalan olemassaolosta joka päivä ja saavat elämälleen tarkoituksen. Miten pieni ja yksinäinen ihminen onkin ilman Jumalaa! Onnea ja johdatusta elämääsi. Kaikkien ateistien elämään toivon Jumalan runsasta siunausta, että hekin löytävät sen suuren lahjan mikä vielä on kateissa.[/QUOTE]

Kyllä minun elämälläni on tarkoitus ilman mitään jumaluuksiakin. Sääli, että oma elämäsi olisi tyhjää ja turvatonta ilman mielikuvitusolentoja.
 
....
[QUOTE="vieras";27071601]Eihän varhaiskavatussuunnitelma koskekaan kotielämää. Ei kotona myökään noudateta opetussuunnitelmaa.

Mutta päiväkodissa kuuluu varhaiskasvatussuunitelmaa noudattaa. Se nyt vain on niin.[/QUOTE]

Päiväkodeissa kuuluu myös tarjota terveellistä ruokaa. Jos siellä yhtenä päivänä pn kakkua tarjolla, meneekö lapsenne ravitsemustottumukset aivan pilalle?
 
"vieras"
Tuo teksti näytti mun silmissä tältä:
jumalablaablaablaajumalablaablaablaajumalablaaaaaa.... :snotty:

Mun elämässäni on (Luojan kiitos, tai luojan puutteesta huolimatta?) hyvin paljon merkittäviä asioita. Elämälläni todellakin on tarkoitus ja siinä on sisältöä. Ei siihen mitään jessejä tai jumalia oo kaivattu :)

Uskovaisissa mua häiritsee joskus juurikin tuollainen ylimielisyys: teidän elämässänne ei ole sisältöä, te raukat luulette olevanne onnellisia mutta ette oikeasti ole. Mä taas ajattelen, että on tosi hyvä että ko. ihmiset on uskossa, koska niillä ei ehkä ihan oikeasti olisi mitään ilman sitä uskoa. Mulla on.

Ikävää että ajattelit noin mun ajatuksistani. En todellakaan ajattele, etteikö ei-uskovilla olis sisältöä ja tarkotusta omasta mielestään elämässä. Kyllä kuule mulla on itelläkin ollut tuo sama vaihe, hyvinkin sisältörikas vaihe elämässä eikä ole Jumalaa kaivattu, mutta kun se onkin se bointti, että sillonkun on elämä niin mallillaan luulee ettei tarvi Jumalaa.
Kyse onkin elämää suuremmista asioista, ei aina tästä elämästä. Tässä hetkessä voi kaikki olla hyvin ja täydellistä...eihän sillon ole kellään tilaa Jumalalle, mutta siitä se kyse juuri onkin, että ihmisen pitäisi osata ajatella hetki myös laajemmin.....esim. elämän alkuperä ja elämän loppuminen. Tiede kun ei osaa/pysty selittämään elämän syntyä eikä kuolemaa ole kukaan muu voinut niellä kuin Jeesus niin ei siinä paljon aivoja tarvita kun osaa ajatella mikä on totuus ja mihin Jumalaa tarvitaan. Niinhän se Jeesuskin sanoi, että ihminen on onnellinen itsenään eikä hänellä ole Jumalalle tilaa vasta kun on liian myöhäistä. surullista. se onkin vielunnvihollisen ase millä voittaa ihmisiä puolelleen.
 
"..."
Se on kyllä aika säännöllinen tapahtuma. Tiedätkö sinä oikeasti mitä siellä on tarkoitus käsitellä?
Ymmärrätkö, että jos laitat lapsesi ulkopuolisen hoitoon, niin nämä ihmiset voivat selittää lapsellesi päivät pitkät ihan mitä itse pitävät oikeana. Siihen suhteutettuna tuo satunnaisesta seurakunnan tilaisuudesta friikkaaminen on suhteetonta.
 
"vieras"
Päiväkodeissa kuuluu myös tarjota terveellistä ruokaa. Jos siellä yhtenä päivänä pn kakkua tarjolla, meneekö lapsenne ravitsemustottumukset aivan pilalle?
Täytyykin sitten ehdottaa, että siskoni muslimimies tulee pitämään päiväkotiin tunnustuksellisen oppitunnin islamista ja naapurin jehovantodistaja seuraavalla viikolla samoin. Tämä on sinusta varmaan ihan ok, koska ei ne lapset yhdestä kerrasta pilalle mene.

Sori lapsellista kirjoitustani, mutta varmasti ymmärrät, kun omasi taso ei juuri siitä poikennut.
 
Päiväkodeissa kuuluu myös tarjota terveellistä ruokaa. Jos siellä yhtenä päivänä pn kakkua tarjolla, meneekö lapsenne ravitsemustottumukset aivan pilalle?
Ei, mutta haluaisitko että päiväkodin henkilökunta kertoo, että kakku on terveellistä ja sitä kannattaa syödä aina?

Mutta jos totta puhutaan, kunnat ovat aika laajalti päättäneet, että kakun tarjoaminen synttäreillä ei ole hyvä juttu :D Vaikka kerta ei kuolemaksi olekaan. Ja aika moni tälläkin palstalla ei haluaisi että kerran viikossa tarjotaan päiväkodissa herkkuja. (ps. uskontokasvatusta ei ole vain kerran vuodessa)
 
varhaiskasvattaja
Miksi se pitää ottaa omiin käsiin päiväkotiajaksi, kun yhteiskunta on sitä mieltä että se kuuluu myös kouluun? Miksi päiväkodissa kerrotaan että enkeleitä on olemassa, mutta koulussa asia muuttuukin siihen että kristityt uskovat että enkeleitä on olemassa, jne... Eikös tässä ole sinusta ristiriitaa?
"Uskonnollis- katsomuksellisen orientaation ytimen muodostavat uskonnolliset, hengelliset ja henkiset asiat ja ilmiöt. Lapsen oman uskonnon tai katsomuksen perinteeseen sekä tapoihin ja käytäntöihin perehdytään."

Lasten päivään saattaa kuulua myös sellaista, että paikalle tulee tonttu. Elämystä ei vesitetä sillä, että hoetaan samalla koko ajan että tonttuja ei ole oikeasti.

Jos pyhäkoulussa kerrotaan enkeleistä, ei ole tarvetta hokea, että enkeleitä ei ole oikeasti.
 
[QUOTE="...";27071745]Ymmärrätkö, että jos laitat lapsesi ulkopuolisen hoitoon, niin nämä ihmiset voivat selittää lapsellesi päivät pitkät ihan mitä itse pitävät oikeana. Siihen suhteutettuna tuo satunnaisesta seurakunnan tilaisuudesta friikkaaminen on suhteetonta.[/QUOTE]

Olisin myöskin hyvin huolestunut hoidon tasosta, jos hoitohenkilökunta puhuisi mitä sattuu hoitolapsille päivät pitkät. Etkö sinä olisi? Ja joo, puuttuisin siihenkin.
 

Yhteistyössä