Pusutteletko lastasi suulle?

• Viestiketjun aloittaja "Henrietta"
  • Ensimmäinen viesti
"Hollannikas"
En ole ajatellutkaan että Suomessa ei näin tehtäisi sillä muistan oman perheeni niin tehneen ja nyt Hollannissa asuvana näen jopa aikuisten tekevän niin. Poskipusuja annetaan sitten kaikille tutuille... Omille lapsille kyllä molemmat annetaan pusuja suulle - samoin myös mummot ja papat tekevät.

putts
En koe lapsen pussaamista suulle eroottisena, mutta en itse pysty tekemään sitä. En omille, en vieraille. Minuakaan ei ole pussattu suulle, mutta poskelle on. Pussaan itsekin lapsiani nenänpäähän, poskiin jne. mutta suulle pussaan vain miestäni.

Meillä hoidossa olevat ovat tottuneet pussaamaan suulle ja iso koululainen olisi ehdottomasti halunnut pussata suulle ja jouduin kertomaan, etten pussaa ketään lapsia suulle. Sillon tuli itselle jopa sellanen yök olo, koska en osais itse ajatella edes pussaavani omaa lasta, niin jotenkin se ison "vieraan" koululaislapsen suulle pussaamisen ajattelukin tuntu tosi inhottavalle.

Ja kuten lapsella, on myös aikuisella minun mielestäni oikeus kieltäytyä suulle pussaamisesta.

Emme pusuttele lapsia suulle osittain karieksen vuoksi ja osittain siksi ettei se vaan ole meillä tapana. Jo meidän vanhempien lapsuudessa on pusut annettu lapsille poskille ja muualle päähän ja suulle suukotus on ollut aikuisten juttu.

"vvv"
Ei kannata luovuttaa, vaikka bakteeria olisi suuhun mennytkin. Bakteerin määrällä on merkitystä. Bakteeri myös kuolee, jos ei saa hiilihydraattia muistaakseni 18 päivään. Eli teoriassa pieni kolonisaatio voi kuollakin, kun lisää ei tule mistään.

vierasko
Pusuttelen. Meillä on pusuteltu halien kera vauvasta lähtien. Lapsi on kohta 13 ja pitää pusuttelua luontevana. Mitä tulee kariekseen, niin ei ole saanut huonoa bakteerikantaa, vaikka toinen mummuista ei millään meinannut muistaa, että omaa lusikkaa ei laiteta vauvan suuhun. Pusuilla karies ei etene lapsen suuhun ellei pusu ole sylkipitoinen.

Pussailkaa ja halikaa toisianne ;)

"viola"
On meillä lapsia pussailtu suullekin silloin kun olivat pieniä (tulivat itse pusuja suulle antamaan), mutta muutaman vuoden iässä se sitten jäi. Nyt ei pussailla enää poskillekaan, hyvä että saa tukkaa silittää, ja harvoin ilman kommentteja sitäkään... Eikä ole kellään lapsista reikiä eikä koeta pedofiliaankaan syyllistyneemme.

En, en ole koskaan ymmärtänyt suulle pusuttelua hellyydenosoituksena lapselle. Meillä halitaan, silitellään ja pussaillaan poskille. Ja kariestartunnan välttäminen on toinen tärkeä seikka.

Ja kyllä, minusta on vastuutonta ja huonoa vanhemmuutta juoda lapsen kanssa samasta lasista tai syödä samalla lusikalla! Mitä ihmisten päässä oikein liikkuu?? Facesta näitä saa lukea tämän tästä: taas paikattiin lapselta reikä (lapsi 5v), niin ja niin monta alkavaa reikää (6v), lapsi itki pari päivää kunnes tajuttiin että hammas on kipeä ja reikähän siellä oli (3v). Ja kaikki tämä vain vanhempien syytä! Eikä se sillä kertapaikkaamisella ole selvitetty. Paikat irtoilevat ja niitä täytyy aikuisenakin korjailla. Juuri maksoin lähes 500 euron hammaslääkärilaskun, jonka olisi saanut lähettää suoraan vanhemmilleni.

Herätkää! "Hih hih, olen varmaan huono vanhempi" ei kyllä naurata pätkääkään.

• Tykkää
Reactions: Io
"viola"
En, en ole koskaan ymmärtänyt suulle pusuttelua hellyydenosoituksena lapselle. Meillä halitaan, silitellään ja pussaillaan poskille. Ja kariestartunnan välttäminen on toinen tärkeä seikka.

Ja kyllä, minusta on vastuutonta ja huonoa vanhemmuutta juoda lapsen kanssa samasta lasista tai syödä samalla lusikalla! Mitä ihmisten päässä oikein liikkuu?? Facesta näitä saa lukea tämän tästä: taas paikattiin lapselta reikä (lapsi 5v), niin ja niin monta alkavaa reikää (6v), lapsi itki pari päivää kunnes tajuttiin että hammas on kipeä ja reikähän siellä oli (3v). Ja kaikki tämä vain vanhempien syytä! Eikä se sillä kertapaikkaamisella ole selvitetty. Paikat irtoilevat ja niitä täytyy aikuisenakin korjailla. Juuri maksoin lähes 500 euron hammaslääkärilaskun, jonka olisi saanut lähettää suoraan vanhemmilleni.

Herätkää! "Hih hih, olen varmaan huono vanhempi" ei kyllä naurata pätkääkään.
Kyllä siihen hampaiden reikiintymiseen tarvitaan jotain muuta(kin) kuin samasta kupista juominen ja pussailu. Miten olisi jatkuva napostelu ja huono suuhygienia?

[QUOTE="viola";30322085]Kyllä siihen hampaiden reikiintymiseen tarvitaan jotain muuta(kin) kuin samasta kupista juominen ja pussailu. Miten olisi jatkuva napostelu ja huono suuhygienia?[/QUOTE]

Ne myös. Mutta käsi kädessä nuo asiat kulkevat. Ne vanhemmat, jotka naureskellen kertovat syövänsä samaa jätskiä lapsen kanssa, myös juottavat mehuja ja antavat lapsen pestä itse hampaansa. Yhteinen nimittäjä on välinpitämättömyys lapsen suun terveyttä kohtaan.

Eräskin tuttavani, joka myös on viime aikoina uhrannut satoja euroja hammaslääkäriin, juo samasta pullosta lapsen kanssa ja kantaa mehuja kotiin. Alkavia reikiä lapsilla. Meiltä lähti juuri yökylästä lapsi, jolta on paikattu jo useampi reikä ("jaa tarviikin alkaa taas pestä tytön hampaat, kun se on itse siitä huolehtinut" oli äidin kommentti, lapsi silloin 5v). Tuli karkkipussien kanssa (olin illaksi varannut karkkia, mutta nyt se menikin koko päivän mittaiseksi mässyttämiseksi) ja hammasharja oli jäänyt kotiin. Ei ole sielläkään vältelty kariestartuntaa, sen tiedän.

Ihmettelen ihmisten tyhmyyttä. Miksi tehdä lapselleen tuollainen karhunpalvelus?

Viimeksi muokattu:
"viola"
Ne myös. Mutta käsi kädessä nuo asiat kulkevat. Ne vanhemmat, jotka naureskellen kertovat syövänsä samaa jätskiä lapsen kanssa, myös juottavat mehuja ja antavat lapsen pestä itse hampaansa. Yhteinen nimittäjä on välinpitämättömyys lapsen suun terveyttä kohtaan.

Eräskin tuttavani, joka myös on viime aikoina uhrannut satoja euroja hammaslääkäriin, juo samasta pullosta lapsen kanssa ja kantaa mehuja kotiin. Alkavia reikiä lapsilla. Meiltä lähti juuri yökylästä lapsi, jolta on paikattu jo useampi reikä ("jaa tarviikin alkaa taas pestä tytön hampaat, kun se on itse siitä huolehtinut" oli äidin kommentti, lapsi silloin 5v). Tuli karkkipussien kanssa (olin illaksi varannut karkkia, mutta nyt se menikin koko päivän mittaiseksi mässyttämiseksi) ja hammasharja oli jäänyt kotiin. Ei ole sielläkään vältelty kariestartuntaa, sen tiedän.

Ihmettelen ihmisten tyhmyyttä. Miksi tehdä lapselleen tuollainen karhunpalvelus?
Älä yleistä. Meillä on lapset 15v + 15v + 18v eikä kenelläkään ole reikiä. Pussailtu ollaan ja samat lelut ja samat lusikat ovat keskenään nuolleet ja samaa jätskiä ollaan syöty (kuin myös koiran kanssa). Mutta hampaat ollaan pesty pienestä asti (tosin 6-vuotiaana kaksoset alkoivat pestä itse, kun sen osasivat jo hammashoitajan mielestä hyvin), hammaslangan käytön aloittivat jo alakoulussa ja välipaloja eivät useinkaan napostele, aterioita on pääsääntöisesti 4-5 päivässä. Itse asiassa, näillä reunaehdoilla on aika vaikeaa saada hampaita reikiintymään. Karkkipäiviä meillä ei ole ikinä ollut, vaan karkkia on saaneet kun ovat halunneet, ehkä noin kerran kuussa?

[QUOTE="viola";30322127]Älä yleistä. Meillä on lapset 15v + 15v + 18v eikä kenelläkään ole reikiä. Pussailtu ollaan ja samat lelut ja samat lusikat ovat keskenään nuolleet ja samaa jätskiä ollaan syöty (kuin myös koiran kanssa). Mutta hampaat ollaan pesty pienestä asti (tosin 6-vuotiaana kaksoset alkoivat pestä itse, kun sen osasivat jo hammashoitajan mielestä hyvin), hammaslangan käytön aloittivat jo alakoulussa ja välipaloja eivät useinkaan napostele, aterioita on pääsääntöisesti 4-5 päivässä. Itse asiassa, näillä reunaehdoilla on aika vaikeaa saada hampaita reikiintymään. Karkkipäiviä meillä ei ole ikinä ollut, vaan karkkia on saaneet kun ovat halunneet, ehkä noin kerran kuussa?[/QUOTE]

Yleistän, koska tuttavapiirissä ja työssäni olen asian havainnut. Poikkeuksia voi olla, mutta ne ovat kyllä hyvin harvoja poikkeuksia. "Lapsilla on varmaankin huono hammasluu", totesi tämäkin tuttavani, joka on pilannut lastensa hampaat tartuttamalla karieksen ja juottamalla mehuja päivittäin. Anna mun kaikki kestää! Jos jonkun hampaissa pitäisi olla "huono hammasluu", niin minun lapsillani, koska sekä minun että heidän isänsä hampaat ovat aivan rikki. Minä tosin tajuan että se johtuu huonosta suun hoidosta lapsena. Lapsillani reikiä 0, ja otan siitä kaiken kunnian itselleni.

Se, jonka lapsi kolmevuotiaana itki reikää hampaassa, tuli parin viikon päästä hammaslääkärikeikasta vastaan lapsi rattaissa, mehupullo lapsen kädessä. Mikään ei siis saa näitä vanhempia näkemään tätä syy-yhteyttä, vaan käyttäydytään aivan kuin suun terveys olisi täysin sattumanvarainen asia. Minunkin pitäisi jättää lasteni suun hoito sikseen ja vedota huonoon hammasluuhun.

vierass

Komppaan sua. Mun mielestä on järkyttävää kun karieksesta kuitenkin puhutaan että vanhemmat silti jo pienelle vauvalle tunkevat samaa lusikkaa jolla ovat itse syöneet ja samasta pillimehusta juovat. En muutenkaan tajua miks pienelle lapselle pitää mehua (saati limuja) juottaa kun vettäkin yleensä aina löytyy. Hih hih, huonoa äitiyttä se mun mielestä on jos lapsen terveyttä ei ajattele vaan "kiusallaan" tekee toisin kuin suositukset ja faktat on. Harva aikuinenkaan tykkää kun hampaita paikataan, vois siinä kohtaa vähän omaa lastaan miettiä hihittelyn sijaan.

Meidän 5v ei ole koskaan juonut limsaa eikä tykkää karkistakaan. Pullaa ja jätskiä syö mutta myös ksylitolpastilleja ja hampaat pesee aikuinen. Ja päiväkodin retkilapun vastaisesti laitoin lapsille vesipullot enkä mehua, koska eivät ole mehua arjessa tottuneet juomaan. Aikuiset ne tavat lapsille opettaa.

vier as
Lapsillani reikiä 0, ja otan siitä kaiken kunnian itselleni.
Munkin lapsilla (16- ja 12-vuotiaat) on reikiä 0, mutten osaa tuosta itselleni kunniaa ottaa. Liian usein jäi heiltäkin pienenä hampaidenpesu väliin, enkä muistanut fluoritablettejakaan antaa ohjeiden mukaan. Oikeastaan ihmettelen, miten ovatkin selvinneet noin hyvin, ei edes reiänalkuja missään.

Ja suulle pusuttelin kun olivat pieniä, syötiin samalla lusikallakin. Joskus puhdistin ulkona tutin hiekasta käyttämällä sitä omassa suussani. Ja mun omat hampaat on surkeat, melkein kaikki on paikattu. Mistähän johtuu, että lapsilla on noin hyvät hampaat, vaikka tein kaiken päin per**ttä?

Gggggg
Jellonainen: onko jotain tutkimustietoa tuosta, että samat vanhemmat jotka antaa lasten maistaa omasta ruoastaan, antaa myös lasten juoda mehua ja pestä itse hampaansa? Juu, en arvellutkaan että on muuta kuin mutua.. :D meillä ei juoda mehuja, eikä todellakaan pestä itse hampaita. Suun pöpöistä on tehty mun mielestä liian iso peikko, kun hygienia ratkaisee.

Toivo vaan, ettei lapsesi törmää isompana mun lapsiin ja halua vaikka pussata, romuttuu sitten se hammaskalusto heti! ;)

Liekkiö
Pussaan suulle, poskelle, otsaan, hiuksiin. Milloin minnekin. Pienemmät haluaa antaa pusuja suulle, isommat tyytyy poskipusuihin.

Ja juomme joskus jopa samoista laseista/mukeista koko porukka perätysten, syömme samalla lusikalla ja samoista astioista. Saati, että juomme saman pullon suustakin. Varsinaisia sikapossuja/ sivistymättömiä moukkia olemme koko perhe. Eiköstä vaikkasta? :saint:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Yhteistyössä