[QUOTE="viola";30322127]Älä yleistä. Meillä on lapset 15v + 15v + 18v eikä kenelläkään ole reikiä. Pussailtu ollaan ja samat lelut ja samat lusikat ovat keskenään nuolleet ja samaa jätskiä ollaan syöty (kuin myös koiran kanssa). Mutta hampaat ollaan pesty pienestä asti (tosin 6-vuotiaana kaksoset alkoivat pestä itse, kun sen osasivat jo hammashoitajan mielestä hyvin), hammaslangan käytön aloittivat jo alakoulussa ja välipaloja eivät useinkaan napostele, aterioita on pääsääntöisesti 4-5 päivässä. Itse asiassa, näillä reunaehdoilla on aika vaikeaa saada hampaita reikiintymään. Karkkipäiviä meillä ei ole ikinä ollut, vaan karkkia on saaneet kun ovat halunneet, ehkä noin kerran kuussa?[/QUOTE]
Yleistän, koska tuttavapiirissä ja työssäni olen asian havainnut. Poikkeuksia voi olla, mutta ne ovat kyllä hyvin harvoja poikkeuksia. "Lapsilla on varmaankin huono hammasluu", totesi tämäkin tuttavani, joka on pilannut lastensa hampaat tartuttamalla karieksen ja juottamalla mehuja päivittäin. Anna mun kaikki kestää! Jos jonkun hampaissa pitäisi olla "huono hammasluu", niin minun lapsillani, koska sekä minun että heidän isänsä hampaat ovat aivan rikki. Minä tosin tajuan että se johtuu huonosta suun hoidosta lapsena. Lapsillani reikiä 0, ja otan siitä kaiken kunnian itselleni.
Se, jonka lapsi kolmevuotiaana itki reikää hampaassa, tuli parin viikon päästä hammaslääkärikeikasta vastaan lapsi rattaissa, mehupullo lapsen kädessä. Mikään ei siis saa näitä vanhempia näkemään tätä syy-yhteyttä, vaan käyttäydytään aivan kuin suun terveys olisi täysin sattumanvarainen asia. Minunkin pitäisi jättää lasteni suun hoito sikseen ja vedota huonoon hammasluuhun.