puolivuotias viikoksi hoitoon ja itse matkoille?

• Viestiketjun aloittaja "stadin friidu"
  • Ensimmäinen viesti
"huhhuh"
No en tod. Mutta meillä onkin olleet täysimetyksellä noille paikkeille. Tosin en tod jättäis muutenkaan... edes 3 veetä en jättäis viikoksi, se on hirveen pitkä aika lapselle!

En, ehkä joku ala-asteikäinen voisi olla jo viikonkin reissussa, hän sentään ymmärtää mistä on kyse ja varmaan itsekin tahtoo jo mummolaan / kaverille viettämään esim. hiihtolomaa.

Tuon ikäiselle se on kova hätä kun ei sitä ensisijaista hoitajaa, eli sinua ei näy missään.

Voisin "jättää" eli tutut ihmiset jne. ja ei ole vielä eroahdistusiässä, tuttu hoitopaikka. Ja varmasti se äidin jaksamista arjessa auttaisi?

Ja tämä "loma" mielestäni parempi kuin se joka vkl tissuttelu tms. bailaaminen lapsen läsnäollessa.

Viimeksi muokattu:
en tiedä
riippuu monesta eri tekijästä. jos lapsi on aikaisemminkin ollut yökylässä ja itse on aivan poikki että pakko pitää lomaa tai ei tiedä mitä tekee.... Voisin pitkän harkinnan jälkee jättää hoitoon. Muuten en!
Puolivuotias on todella pieni ja todella riippuvainen vielä äitistään. Varsinkin kerta olet yh.
Minua varmaan riipaisisi aivan liikaa sydämmestä jos jättäisin ja kun tulisin takaisin oma lapsi vierataisi minua koska olen ollut liian kauan pois!!!!!
Meillä nimittäin 8kk vierasti isäänsä kun oli 5pv työreissulla!!!
Eli harkitsisin todella vakavasti ennen kuin lähtisin, kestäisitkö sinä jos palattuasi oma lapsesi vierastaisi sinua???

en tiedä
nii ja eihän sitä tarviste sentää ala-asteelle asti odottaa, se menee jo hätävarjelun puolelle minusta mutta kyllä vielä jonku aikaa odottaisin ennen kuin nuin pientä viikoksi jättäisin edes tutulle hoitajalle, eikö lyhempi loma riitä?

Mutta kuten jo sanoin nii jos vauva ollut jo yöhoidossa useamman yön nii miksei sitä sitten voisi :)

Ksantippa S.
Mieluummin puolivuotias viikoksi hoitoon kuin 8-9 kuukauden ikäinen.

Itse en toimisi noin, mutta elämäntilanteeni onkin erilainen. Nykyään mieleisimmät matkakumppanini ovat lapsi ja tämän isä. Ymmärrän kuitenkin, että yksinhuoltajalle irtiotto voi olla tärkeää, ja frendien tapa rentoutua voi olla sellainen, ettei vauva niihin kuvioihin mahdu.

[QUOTE="stadin friidu";24165415]Jättäisittekö puolivuotiaan viikoksi isovanhemmille ja lähtisitte ulkomaille frendien kanssa?
Olen yh.[/QUOTE]

En. 4-5-vuotiaan ehkä. 7-8-vuotiaan varmasti. Riippuisi myös siitä, kuinka hyvin lapsi tuntisi isovanhempansa.

Äitini on hoitanut sisarusteni lapsia näiden ollessa vauvoja. On se joskus ollut rankkaa olla vauvan kanssa, joka vierastaa ja käytännössä itkee monta päivää putkeen. Syö huonosti ja viihtyy vain pikku toveja.

"vieras"
Mun mielestä hyvä nyrkkisääntö on se, että lapsi voi olla yhtä monta yötä vanhemmistaan erossa kuin on ikävuosia. Eli 1-vuotias 1 yö, 2-vuotias 2 yötä jne. Noin pientä en jättäisi missään nimessä. Lapsi on vauva vain hetken, hummaamaan ehtii myöhemminkin.

"vieras"
Itsellä ei ole lapsia, mutta siskon poika oli 7 kk ikäisenä isovanhemmilla viikon hoidossa, kun vanhemmat olivat lomalla ja kaikki meni hyvin. Pojallakaan ei ole traumoja.

"minna"
Jos isovanhemmat on läheisiä ja ootte paljon tekemisissä, voisin ehkä jättääkin. Viikko on kuitenkin loppujen lopuksi aika pieni aika ja se voi antaa sulle taas energiaa ja voimia arkeen, jos yksin muutenkin olet lapsesi kanssa. Kaikkein tärkeintä on se sun oma tuntemuksesi, jos tiedät, että isovanhemmat pärjäävät ja lapsesi viihtyy heidän kanssaan, voit kyllä jättää.

Mä olin keväällä ulkomailla viikon kavereiden kanssa, meillä lapset on 1v, 2v, 4v, ja 5v. Jäivät isänsä kanssa kotiin ja kaikista vaikein paikka mun lähtö oli meidän vanhimmalle tytölle. Ei se ikäkään aina sitä sano. Lapsi kyllä pärjää, jos sillä on välittäviä ja rakastavia aikuisia lähellä. Ikävä varmasti on siellä, mutta se kuuluu asiaan. Ensimmäisenä iltana mä itkin ku mietin, että miten mä olen täällä ja jättäny lapset kotiin. Mutta seuraavana päivänä jo tuntui paremmalta ja osasin kyllä nauttia reissusta. Se oli hyvä paussi arkeen.

Yhteistyössä