puolen vuoden täysimetys?

Kokemuksia suositellusta puolen vuoden imetyksestä ja miten aloititte kiinteät? Muutaman tarinan olen kuullut, ettei aloitus sujuisi ongelmitta jos vauva pääsee "liian vanhaksi" lusikkahommia aloitettaessa. Esikoinen aloitti perunalla 3kk iässä ja keskimmäinen 4kk vanhana. Kuopus nyt 4kk ja saanut vain ja ainoastaan rintaa. Tyytyvänen on ja pullukka. Tekisi mieli jatkaa rinnalla kesän yli kun on niin helppo tapa ruokkia.
 
vierasvaan
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 23:38 äby kirjoitti:
Kokemuksia suositellusta puolen vuoden imetyksestä ja miten aloititte kiinteät? Muutaman tarinan olen kuullut, ettei aloitus sujuisi ongelmitta jos vauva pääsee "liian vanhaksi" lusikkahommia aloitettaessa.
Kolme lasta, kaikki täysimetyksellä puolivuotiaksi. Esikoinen innostui kiinteistä vasta n. vuoden ikäisenä, keskimmäinen heti puolivuotiaana (sormiruokaa) ja kuopus myöskin puolivuotiaana, mutta ehdottomasti sileitä soseita. Sama alku, eri jatko siis :)

En usko, että harjoittelemalla voi hirveästi vaikuttaa. Oppivathan lapset eri aikaan kävelemäänkin, vaikka sitä taitoa kuinka treenattaisiin jostain tietystä iästä alkaen...
 
Ne äidit jotka kertovat että oli hankalaa, niin hehän eivät tiedä olisiko ollut yhtä hankalaa tai jopa hankalampaa jos olisivat aloittaneet kiinteät aiemmin! Imetä ehdottamasti täysimetyksellä 6kk, kun kerran hienosti sujuu :heart: Muista ettet säikähdä jos/kun kasvukäyrässä tulee notkahdus 4kk jälkeen, se tulee yleensä täysimetetyillä, koska Suomen neuvolioden kasvukäyrät on tehty korvikeruokituille ja yleensä neuvolatädin taidot loppuvat siinä kohdassa (kun pitäisi käyriä tulkita sillä mitättömän lyhyellä imetyskoulutuksella, joka siis on vain 32% Suomen neuvolatädeistä).... Esim Ruotsissa on käytössä 6kk täysimetettyjen käyrät, Suomessa kaikki tulee vaan niin jälkijunassa....
Tsemppiä imetykseesi :flower:
 
ihanaa
mun neuvolantätini kuuluu tuohon 32%:iin! Hän juuri sanoi viime käynnillä, että seuraavan käyntimme jälkeen tulee rintalapselle yleensä notkahdus kasvukäyrään, mutta sitä ei kannata murehtia.

Aion itsekin täysimettää tuon 6kk jos kasvu siis riittävää.
B)
 
Mielipide
Minusta tuo suositus on väärin ajoitettu sen takia, että 5-6 kk iässä puhkeat ensimmäiset hampaat ja vauva ei ole todellakaan innoissaan siinä vaiheessa lusikan tunkemisesta suuhun. Minusta vanha kunnon 3 kk on passeli aloitusikä, aikaisemminkin voi aloittaa. Meidän geeneissä ei ainakaan mitään allergioita ole estämässä aikaista aloitusta ja vauvat ovat olleet isokokoisia. Ennen vanhaanhan kiinteiden aloittamisrajana oli nimenomaan paino. Minä noudatan mummojen viisaita neuvoja.
 
Neljästä lapsestani olen kolmannen pystynyt täysimettään tuon 6kk.
Suosittelen jos kerran lapsi kasvaa ja nukkuu hyvin.
Meillä tyttö otti tosi hyvin vastaan kiinteät.
Nyt itteäni harmittaa,kun en nuorimmaista pystynyt täysimettään puolta vuotta :(
 
Itse imetin tuon täydet 6kk ja vieläkin siis (vauva nyt 9,5kk) koska sujui niin helposti ja lapsi kasvoi paremmin kuin hyvin. Eli suosittelen imetyksen jatkoa jos itsestä tuntuu hyvältä ja lapsi kasvaa vähintään keskikäyrällä (meillä mentiin +10 johonkin tuohon 6kk asti ja sen jälkeen 0 käyrällä).

Ruokailun kanssa oli takkuilua heti alusta lähtien vaikka lusikkaa ja mukia oltiin harjoiteltu jo etukäteen ja pöydässä istunut seurassa. Alusta asti otetiin sormiruuat peliin koska meillä oli jo tuossa vaiheessa niin monta hammasta että esim. maissinaksujen syöminen oli helppoa ja kivaa:) Vasta 8kk iässä alkoi oikeasti syömään ruokaa, tätä ennen määrät olivat todella pieniä, mutta aukoi suuta ja maisteli rohkeasti uusia makuja.

Itse en ottanut asiasta stressiä vaikka toki välillä oli aika raskasta yrittää syöttää lasta monta kertaa päivässä tuloksetta... Aina ei tuo 6kk täysimetys onnistu vaikka kuinka haluaisi joten kannattaa nauttia tilanteesta ja suoda lapselle tämä ihana etu:)
 
Aloittelin harjoitukset 5½-kuisen kanssa ja hyvin on mennyt. Sama oli esikoisen kanssa. Voisin sanoa, että päinvastoin: tuon ikäinen on hyvin kiinnostunut syömisestä, varsinkin jos on seurannut sivusta vanhempien tai siarusten syömistä. Meillä molemmat ovat oppineet samantien syömään useita lusikallisia ja oikein suuttuneet jos olen lopettanut siihen kahteen lusikalliseen, kun lisää on pitänyt saada. :D
 
karjalainen
Minä antaisin soseruokaa lusikasta sitten, kun vauva on 4-5 kuukauden ikäinen. Silloin on lukemani mukaan paras aika lapselle oppia lusikkaan. En itse pitäisi niin tärkeänä puolen vuoden täysimetystä vaan olisin tyytyväinen jo viidenkin kuukauden täysimetykseen. Enkä myöskään ottaisi "riskiä" tämän syömisen opettelemisen suhteen. Molempia lapsiani olen täysimettänyt 4-5kuukautta ja antanut sitten soseita. Osittaisesti imetin 1,5 vuotiaaksi.

Olen nähnyt ja kuullut esimerkkejä, kun vauva on ensin täysimetetty puoli vuotta niin sitten ei soseet mene alas eikä lusikka kelpaa. Jotkut ovat jopa lähestäysimettäneet vuoden ikään asti, kun ei ole kiinteää suostunut vauva syömään. Mutta riippuu toki vauvastakin. =)
 
Asun Saksassa ja täällä suositellaan tällä hetkellä täysimetystä 6kk ikään saakka. Niin tein minäkin, koska homma sujui, tykkäsin ja oli helppoa ja halpaa. Nyt poika on maistellut soseita reilun viikon, syö hyvin ja on mahdottoman innoissaan.
Mielestäni jokainen päättäköön itse ja ilman stressiä, kuinka etenee, kyllä ne lapset kasvavat ja pysyvät terveinä, vaikka olisivat saaneet korvikemaitoa syntymästään saakka!
 
mamamamma
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 00:11 mama kirjoitti:
Muista ettet säikähdä jos/kun kasvukäyrässä tulee notkahdus 4kk jälkeen, se tulee yleensä täysimetetyillä, koska Suomen neuvolioden kasvukäyrät on tehty korvikeruokituille ja yleensä neuvolatädin taidot loppuvat siinä kohdassa (kun pitäisi käyriä tulkita sillä mitättömän lyhyellä imetyskoulutuksella, joka siis on vain 32% Suomen neuvolatädeistä).... Esim Ruotsissa on käytössä 6kk täysimetettyjen käyrät, Suomessa kaikki tulee vaan niin jälkijunassa....
Tsemppiä imetykseesi :flower:
Miksi se notkahdus siinä kasvukäyrässä johtuu? Ettei vain vauva tarvitsisi juuri siinä vaiheessa enemmän ruokaa ja siksi käyrä laskee? Äidit ei ymmärrä edes niitä käyriä! Käyrän ei kuulu tehdä mitään notkahduksia, vaan ihannetapauksessa käyrä kulkee suoraan! Ärsyttää, kun imettävät äidit lukevat imetystukipalstoja kuin Raamattua. Ja tietenkin siellä lukee: "älä säikähdä jos/kun kasvukäyrässä tulee notkahdus 4kk jälkeen, se tulee yleensä täysimetetyillä". Mutta mistä se johtuu??? Ja imettävät äidit ottavat nokkiinsa, jos neuvolasta käsketään aloittamaan soseet. "Ei minun maidossani ole mitään vikaa, se on tarpeeksi ravitsevaa!" Argh!!!
 
Villapeitto harmaana
5,5kk täysimetyksellä ja soseiden aloittamisessa ei mitään ongelmia. Nyt kohta 7kk ja syö kiinteitä 5x päivässä. Näiden jälkeen saa aina myös rintaa.

Meillä lusikka ei ollenkaan ongelma, koska sai pitkään cuplatonia lusikalla aina ennen jokaista imetystä ja sen jälkeen kerran päivässä D-vitamiinit lusikalla.

Olipas hämmästynyt ja epäuskoinen ilme, kun saikin lusikasta ekaa kertaa perunasosetta! :LOL: Onneksi tuli videolle se! :heart:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 12:26 mamamamma kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 00:11 mama kirjoitti:
Muista ettet säikähdä jos/kun kasvukäyrässä tulee notkahdus 4kk jälkeen, se tulee yleensä täysimetetyillä, koska Suomen neuvolioden kasvukäyrät on tehty korvikeruokituille ja yleensä neuvolatädin taidot loppuvat siinä kohdassa (kun pitäisi käyriä tulkita sillä mitättömän lyhyellä imetyskoulutuksella, joka siis on vain 32% Suomen neuvolatädeistä).... Esim Ruotsissa on käytössä 6kk täysimetettyjen käyrät, Suomessa kaikki tulee vaan niin jälkijunassa....
Tsemppiä imetykseesi :flower:
Miksi se notkahdus siinä kasvukäyrässä johtuu? Ettei vain vauva tarvitsisi juuri siinä vaiheessa enemmän ruokaa ja siksi käyrä laskee? Äidit ei ymmärrä edes niitä käyriä! Käyrän ei kuulu tehdä mitään notkahduksia, vaan ihannetapauksessa käyrä kulkee suoraan! Ärsyttää, kun imettävät äidit lukevat imetystukipalstoja kuin Raamattua. Ja tietenkin siellä lukee: "älä säikähdä jos/kun kasvukäyrässä tulee notkahdus 4kk jälkeen, se tulee yleensä täysimetetyillä". Mutta mistä se johtuu??? Ja imettävät äidit ottavat nokkiinsa, jos neuvolasta käsketään aloittamaan soseet. "Ei minun maidossani ole mitään vikaa, se on tarpeeksi ravitsevaa!" Argh!!!
Jos tosiaan täysimetetty (=oikeaa ravintoa saava vauva) kasvaisi kokoajan tasaisella käyrällä, hän painaisi 1 vuotiaana n.30kg. Eli siksi kasvu tasaantuu aina jossain vaiheessa. Ilmeisesti et ole itse täysimettänyt, koska et tiedä että kasvu on silloin erilaista, täysimetyksellä vauva kasvaa ensin yleensä enemmän kuin korvikeruokittu ja sitten kasvu tasaantuu.
 
mamamamma
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 14:04 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 12:26 mamamamma kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 00:11 mama kirjoitti:
Muista ettet säikähdä jos/kun kasvukäyrässä tulee notkahdus 4kk jälkeen, se tulee yleensä täysimetetyillä, koska Suomen neuvolioden kasvukäyrät on tehty korvikeruokituille ja yleensä neuvolatädin taidot loppuvat siinä kohdassa (kun pitäisi käyriä tulkita sillä mitättömän lyhyellä imetyskoulutuksella, joka siis on vain 32% Suomen neuvolatädeistä).... Esim Ruotsissa on käytössä 6kk täysimetettyjen käyrät, Suomessa kaikki tulee vaan niin jälkijunassa....
Tsemppiä imetykseesi :flower:
Miksi se notkahdus siinä kasvukäyrässä johtuu? Ettei vain vauva tarvitsisi juuri siinä vaiheessa enemmän ruokaa ja siksi käyrä laskee? Äidit ei ymmärrä edes niitä käyriä! Käyrän ei kuulu tehdä mitään notkahduksia, vaan ihannetapauksessa käyrä kulkee suoraan! Ärsyttää, kun imettävät äidit lukevat imetystukipalstoja kuin Raamattua. Ja tietenkin siellä lukee: "älä säikähdä jos/kun kasvukäyrässä tulee notkahdus 4kk jälkeen, se tulee yleensä täysimetetyillä". Mutta mistä se johtuu??? Ja imettävät äidit ottavat nokkiinsa, jos neuvolasta käsketään aloittamaan soseet. "Ei minun maidossani ole mitään vikaa, se on tarpeeksi ravitsevaa!" Argh!!!
Jos tosiaan täysimetetty (=oikeaa ravintoa saava vauva) kasvaisi kokoajan tasaisella käyrällä, hän painaisi 1 vuotiaana n.30kg. Eli siksi kasvu tasaantuu aina jossain vaiheessa. Ilmeisesti et ole itse täysimettänyt, koska et tiedä että kasvu on silloin erilaista, täysimetyksellä vauva kasvaa ensin yleensä enemmän kuin korvikeruokittu ja sitten kasvu tasaantuu.
Mitä h***tin oikeaa ravintoa!?!? Olet ymmärtänyt kasvukäyrän ihan väärin. Se käyrästö, jota terveydenhoitajasi sinulle näyttää, on 0-2-vuotiaan kasvukäyrä. Ja ainakaan minä en saa mitenkään päähäni, miten sait arvioitua lapsen painoksi 30 kiloa yksivuotiaana, jos hän kasvaisi kokoajan tasaisesti vaakasuoraa viivaa käyrällä? Hänen pitäisi kasvaa SD 5 käyrällä, jotta hänen painonsa suhteessa painoon olisi yksivuotiaana lähellekään sitä mainitsemaasi 30 kiloa!!

Ei ihmekään että te täysimettäjät "haluatte uskoa" tuohon notkahdus-selitykseenne, jos ette edes ymmärrä tulkita sitä kasvukäyrää!! :headwall: Seuraavalla neuvolakäynnillä kannattaa pyytää terveydenhoitajaa selittämään tämä käyrästö.
 
Rintamaidon koostumus vaihtelee. Kaikkien äitien rintamaito ei riitä turvaamaan johdonmukaista tervettä kasvua 6 kuukauden ikään saakka. Suomalaisessa imeväisten seurantatutkimuksessa havaittiin, että useilla puolen vuoden ikään yksinomaisesti rintaruokituilla lapsilla kasvu hidastui poikkeavasti 4-6 kuukauden iässä. Rintamaito ei selvästikään riittänyt turvaamaan kasvua: kun lisäruokinta aloitettiin, kasvu normalisoitui (Salmenperä ym. 1984).

Raudanpuuteanemiaa esiintyy osalla 6 kuukautta täysin imetetyistä lapsista (Siimes ym. 1984).

Nämä siis ovat muutama perustelu siihen miksi Lastenlääkäriliitto ei olisi halunnut muuttaa 4-6 kuukauden täysimetyssuositusta 6 kuukauteen. http://www.suomenlastenlaakariyhdistys.fi/suositukset/rintaruokinta_sly.html
 
Amaryllis
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 08:22 Mielipide kirjoitti:
Minusta tuo suositus on väärin ajoitettu sen takia, että 5-6 kk iässä puhkeat ensimmäiset hampaat ja vauva ei ole todellakaan innoissaan siinä vaiheessa lusikan tunkemisesta suuhun.
Tai sitten ei :D Meillä kahdella lapsella ekat hampaat puhjenneet 8-kuisina, yhdellä ensimmäiset kaksi hammasta alle puolivuotiaana ja loput 8 - 12-kuisena.

Sitten tuohon 6kk:den täysimetykseen: Mulla on kolme lasta, joista esikoinen sai ensimmäiset maistiaisannoksensa kiinteitä vajaa 5-kuisena. Kaksi seuraavaa ovat olleet 6-kuisia kiinteitä aloitettaessa. Kenenkään kohdalla ei ole ollut mitään ongelmia tottua lusikkaan ja eikä ruuankaan ole tarvinnut olla sametinsileää. Parin kuukauden harjoittelun jälkeen on uponnut karkeampi (sellainen puolihuolimattomasti muussattu) sapuska ja teholeikkurilla hienonnettu liha ilman mitään nikotteluja. Esikoinen ja kakkonen ovat alkaneet opetella itse lusikalla syömistä (=alkaneet sörkkiä omalla lusikalla lautaselle) alle vuosikkaina ja n. vuoden ikäisinä ruokaa on jo mennyt enemmän suuhun kuin pitkin naamaa ;) Tästä kolmannesta ei vielä tiedä, nyt on 8kk:tta ja oma lusikka pitää jo olla muuten tulee kamala parku.

Ehkä mulla on ollut onnea saada hyvän ruokahalun omaavia vauvoja, tai sitten ovat tulleet vaan äitiinsä :LOL: :LOL: Tai sitten esimerkki vaikuttaa: Meillä vauvat ovat päässeet samaan ruokapöytään muiden kanssa yhtäaikaa heti, kun ovat osanneet istua syöttötuolissa ja olleet hereillä perheen ruoka-aikoina. Ruokailu on siis ollut alusta asti yhteistä tekemistä, johon vauvankin on mukava osallistua.
 
korvikkeella
Huvitti tuolla aiemmin ollut kommentti:

täysimetetty (=oikealla ravinnolla oleva vauva)

Mitäs se korvike sitten on? Väärää ravintoa?

Kun kaikilla sitä oikeaa ravintoa ei vaan tule.
Minä ainakin olen imettänyt minkä olen pystynyt ja lisäksi saanet alusta asti korviketta, eli aivan oikeaa ravintoa!!!
 
mamamamma
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 20:59 vieras kirjoitti:
Rintamaidon koostumus vaihtelee. Kaikkien äitien rintamaito ei riitä turvaamaan johdonmukaista tervettä kasvua 6 kuukauden ikään saakka. Suomalaisessa imeväisten seurantatutkimuksessa havaittiin, että useilla puolen vuoden ikään yksinomaisesti rintaruokituilla lapsilla kasvu hidastui poikkeavasti 4-6 kuukauden iässä. Rintamaito ei selvästikään riittänyt turvaamaan kasvua: kun lisäruokinta aloitettiin, kasvu normalisoitui (Salmenperä ym. 1984).

Raudanpuuteanemiaa esiintyy osalla 6 kuukautta täysin imetetyistä lapsista (Siimes ym. 1984).

Nämä siis ovat muutama perustelu siihen miksi Lastenlääkäriliitto ei olisi halunnut muuttaa 4-6 kuukauden täysimetyssuositusta 6 kuukauteen. http://www.suomenlastenlaakariyhdistys.fi/suositukset/rintaruokinta_sly.html
Kiitos! Nyt saatiin vähän faktoja kehiin! :) Harmittaa, kun nämä imettävät äidit ottavat imetyksen niiiiin elämäntehtäväkseen etteivät halua edes ymmärtää, ettei se maito riitä sinne puolen vuoden täysimetykseen asti. Itse en todellakaan ottaisi riskiä ja leikkisi vauvan terveydellä, VAIN sen takia että haluaisin täysimettää sen puoli vuotta. Ja vaikka kuinka se olisi helpompaa, niinkuin alottajakin taisi sanoa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 23:47 korvikkeella kirjoitti:
Huvitti tuolla aiemmin ollut kommentti:

täysimetetty (=oikealla ravinnolla oleva vauva)

Mitäs se korvike sitten on? Väärää ravintoa?

Kun kaikilla sitä oikeaa ravintoa ei vaan tule.
Minä ainakin olen imettänyt minkä olen pystynyt ja lisäksi saanet alusta asti korviketta, eli aivan oikeaa ravintoa!!!
Samaa minäkin nauroin! Korvike on imettäjien mielestä MYRKKYÄ, EPÄTERVEELLISINTÄ RAVINTOA VAUVALLE...Ainakin minun korvikevauvani (sai ah-niin-terveellistä-äidinmaitoa kolme kuukautta) on kasvanut todella tasaisesti eikä ole sairastellut, lukuunottamatta yhtä pientä nuhaa.

 
mamamamma
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 20:59 vieras kirjoitti:
Rintamaidon koostumus vaihtelee. Kaikkien äitien rintamaito ei riitä turvaamaan johdonmukaista tervettä kasvua 6 kuukauden ikään saakka. Suomalaisessa imeväisten seurantatutkimuksessa havaittiin, että useilla puolen vuoden ikään yksinomaisesti rintaruokituilla lapsilla kasvu hidastui poikkeavasti 4-6 kuukauden iässä. Rintamaito ei selvästikään riittänyt turvaamaan kasvua: kun lisäruokinta aloitettiin, kasvu normalisoitui (Salmenperä ym. 1984).

Raudanpuuteanemiaa esiintyy osalla 6 kuukautta täysin imetetyistä lapsista (Siimes ym. 1984).

Nämä siis ovat muutama perustelu siihen miksi Lastenlääkäriliitto ei olisi halunnut muuttaa 4-6 kuukauden täysimetyssuositusta 6 kuukauteen. http://www.suomenlastenlaakariyhdistys.fi/suositukset/rintaruokinta_sly.html
Kiitos! Nyt saatiin vähän faktoja kehiin! :) Harmittaa, kun nämä imettävät äidit ottavat imetyksen niiiiin elämäntehtäväkseen etteivät halua edes ymmärtää, ettei se maito riitä sinne puolen vuoden täysimetykseen asti. Itse en todellakaan ottaisi riskiä ja leikkisi vauvan terveydellä, VAIN sen takia että haluaisin täysimettää sen puoli vuotta. Ja vaikka kuinka se olisi helpompaa, niinkuin alottajakin taisi sanoa.
 
Ihan vapaast
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 08:22 Mielipide kirjoitti:
Ennen vanhaanhan kiinteiden aloittamisrajana oli nimenomaan paino. Minä noudatan mummojen viisaita neuvoja.
Ennen vanhaan maapallokin oli litteä. Ja ihmisen elinikä alle 50 vee.

Kyllä mä mieluummin kuuntelen uutta, TUTKITTUA tietoa kuin ikivanhoja ohjeita.
 
Mua ärsyttää koko sana täysimety! Jos mun poika saa kerran päivässä makuannoksen sosetta ja muuten rintaa niin eikö se ole käytännössä kuin täysimetys?!? Tekeekö se makuannos musta jotenki huonomman? Pääruokahan kuitenkin on vielä pitkään se maito..
 
just joo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 09:05 mamamamma kirjoitti:
Samaa minäkin nauroin! Korvike on imettäjien mielestä MYRKKYÄ, EPÄTERVEELLISINTÄ RAVINTOA VAUVALLE...Ainakin minun korvikevauvani (sai ah-niin-terveellistä-äidinmaitoa kolme kuukautta) on kasvanut todella tasaisesti eikä ole sairastellut, lukuunottamatta yhtä pientä nuhaa.
Ei se myrkkyä ole, vaan KORVIKETTA. Toisiksi parasta ravintoa. Toki äidinmaito on parasta ravintoa, korvike on korviketta, ei koskaan äidinmaidon veroista, mutta ei se nyt mitään myrkkyä ole, kyllähän ne on tutkittua tavaraa jossa ravintoarvot kohdallaan.

Miks hemmetissä tän imetysasian pitää olla niin mustavalkoista??!!
 
korvikkeella
Minä en edes muualla käytä sanaa korvike, kuin täällä kirjoitellessani, koska meillä se ei ollut minkään korvike vaan pääasiallinen ravinto ensi hetkistä alkaen.
Olen aina sanonut, että lapseni juo Nannia ;)
Parasta mitä tarjolla oli!!!
Sana täysimetys kalskahtaa korvaani myös, mutta on todella hienoa ken siihen pystyy sen ½v tai kauemminkin... =)
 
Vieras myös
Meillä oli myös 6 kk täysimetys. Perunalla aloitettiin 6kk syntymäpäivänä, siitä sitten porkkanaa, päärynää ja kukkakaalia, kaikki soseina ja 3-4 päivän välein uutta. Vauva on tykännyt kovasti päärynästä, peruna ei niin maistunut... (Naama irvessä syö, tosin menee kyllä paremmin kun sekoittaa porkkanaan tai kukkakaaliin). Ja meillä siis pikkumies haluaa itse syödä, elikkä olen antanut pitää lusikasta kiinni kun syö, on itsellenikin helpompaa, kun pitää päätään paikallaan. Imetystä jatketaan edelleen siinä sivussa, eli aamiainen ja iltapala on ihan imetyksellä, lounaan ja päivällisen "jälkiruoaksi" taas rintamaitoa ja siinä jossain välissä iltapäivällä on vielä yksi imetyskerta. Välillä poika haluaa pikku hörppyjä muutenkin, muttei joka päivä. Mutta meillä ei siis ollut mitään ongelmia kiinteiden aloituksessa, ja imetystä jatkan ainakin tuonne 1 v asti, saa nähdä mitä sitten... :)
 
ärsytys
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 10:08 mamma kirjoitti:
Mua ärsyttää koko sana täysimety! Jos mun poika saa kerran päivässä makuannoksen sosetta ja muuten rintaa niin eikö se ole käytännössä kuin täysimetys?!? Tekeekö se makuannos musta jotenki huonomman? Pääruokahan kuitenkin on vielä pitkään se maito..
TÄYSIMETYS tarkoittaa tosiaan pelkästään rintamaitoa. Jos annat makuannoksia, niin silloin on OSITTAISIMETYS, eikä se sinusta tietenkään tee millään tavalla HUONOMPAA!!!! Ei kai vauvan ruokkimisessa etsitä HYVIÄ tai HUONOJA ÄITEJÄ - ei ainakaan pitäisi.

Itse täysimetän niin pitkään kuin mahdollista, koska suvussa on vahva allergiatausta. Muuten olisi kiva antaa vauvalle jo makuannoksia. ;)
 

Yhteistyössä