Pukekaa hyvät ihmiset niitä vauvojanne tarpeeksi!!!

Minna
Meillä taas kuopus on niin hirmuinen vilukissa ettei mitään järkee. Nytkin laitoin aamulla sukkahousut ja trikoopaidan, villahaalarin villasukat kypärämyssyn ja kuomat, topparukkaset ja toppapuvun, eikä yhtään ollut hikinen tai valitellut kuumaa... eikä kyllä kylmääkään. -20 pakkasella lisätään toinen villapuku, collegea, villakauluria, lapasta jne.. eikä ulkoilla kuin 1/2- 1 tunti kerrallaan.

Miks pitäis kun ilmankin tarkenee?
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
pitää toki lämpimästi olla, mutta en tajua ollenkaan kun joillakin lapsilla oli jo jotain villapukuja toppapukujen alla ja villasukkia ja kypärämyssyä jne. mitä te lapsille puette kun tulee 20 asteen pakkanen? :whistle: Meillä ei ainakaan villapukuja laiteta toppahaalarien alle kuin kunnon pakkasilla.
Meillä ei pidetä edes 20 asteen pakkasella mitään villahaalaria!

joo
Meillä vaunuissa pehmeä kantokassi, jossa sisällä Bunker Lodger -lämpöpussi (sellanen fleecesysteemi, googlettakaa vaikka). Arvatkaa, mitä vauvalla 6kk on päällä, kun nukkuu siellä? Pitkähihainen body ja potkarit, ohut merinovillapuku, -lapaset, -kypärämyssy ja -sukat. Ei muuta. Ja vielä vähän aikaa sitten tuo villapukukin puuttui päältä, kun poika olisi sitten ollut vaunuissa niska märkänä.

vieras
Mä tungen lapselleni 0-kelillä sukkahousut, bodyn, collegeasun, ohuen villapuvun ja toppapuvun. Eikä ole liikaa, vähemmällä pukemisella on sitten jo vilu. Tosin tuo toppapuku ei ehkä ole enää ihan kauhean lämmin, kun on pestykin.

vieras
Meidän pojilla (1 ja 3 v) on jo näillä keleillä villapuvut (ohuen sisävaatetuksen päällä) toppapuvun alla. Ilman olisivat kylmissään, nytkin aina varpaat ja sormet jäässä vaikka on paksut hanskat ja kunnon kengät. Ovat rauhallista sorttia ja en ole vielä koskaan onnistunut kummallekaan pukemaan liikaa. Esikoinen on kerran 30 asteen kesähelteellä ollut päästään hikinen nukuttuan päikkäreitä pää tyynyn alla...

Lapsia on vain kertakaikkiaan erilaisia, toiset tarvitsee enemmän vaatetta kuin toiset.

vieras
Oikeasti aika mahdotonta. Mittarissa meillä +5 astetta. Silti ei voisi tota taaperoa edes kuvitella laittavansa välikäusihaalarissa pihalle. Eli kevyttoppis pitää olla, mutta sen alla sisävaatteet riittää, eikä varsinka kaulaliinaa.

Lokki
pitää toki lämpimästi olla, mutta en tajua ollenkaan kun joillakin lapsilla oli jo jotain villapukuja toppapukujen alla ja villasukkia ja kypärämyssyä jne. mitä te lapsille puette kun tulee 20 asteen pakkanen? :whistle: Meillä ei ainakaan villapukuja laiteta toppahaalarien alle kuin kunnon pakkasilla.

Meiltä löytyy neljä joille ei tartte sitä villapukua enneku kovilla pakkasilla ja yksi jolle se on laitettava heti kun menee pai astetta pakkasen puolelle. Vai pidänkö sitä itkemässä kylmää pihalla kädet punaisina ja kohmeessa ja muutenki kylmissään????? Voitte arvata,että kovilla pakkasilla se lapsi sitten ulkoilee aika vähän kun ei yksinkertaisesti tarkene vaikka mitä oisi päällä.

kl
Kai se riippuu ihan lapsesta mitä sille kannattaa päälle pukea. Eiköhän jokainen mukulansa sen verran tunne, toivottavasti. Meillä poika nukkuu -5 asteeseen ja ylikin lämpöpussissa pelkät sukkikset, body ja pipo päässä eikä palele. Muuten samoilla keleillä ei toppahaalarin allekaan tartte mitään sisävaatteiden lisäksi, silloin kun ei nuku.

Hämmästynyt
Alkuperäinen kirjoittaja Lasisilmä:
*hih*
No mie oon aika lailla samoilla linjoilla sun kanssa! :D
Tässä viimesen kuukauden itekseni miettiny yhtä hoitolastani, jolle on tosiaan jo reilun kuukauden ollu puettuna sukkahousut, t-paita, collegepuku, sukat, ja ulkokamppeina ollut villasukat topparukkaset, fleecetakki, karvavuorikumpparit ja toppalakki. Ja parina päivänä kun pakkasta on olut jop 4 astetta tuo fleecetakki on korvattu villahaalarilla...
Eihän siinä mitään, tottakai se on parempi kuin että lapsi palelisi uloillessa, mutta mitä kummaa hänellä onkaan päällä sitten kun ulkoillaan vaikka 12 asteen pakkasessa?!? :D

*muoks*
Ja tämä lapsi siis vielä TODELLA liikkuvaista ja menevää sorttia.

Jos sinä olet kyseisen lapsen hoitotäti, niin voisitko nätisti kertoa lapsen vanhemmille, että villapukua/fleeceä ei vielä tarvi käyttää vaan vasta sitten kun on yli tietyn pakkasrajan esim. -5 astetta??

Minäkin laitan lusikkani soppaan eli mä olen kans miettiny paljon tota pukemishommaa ja kyl mä ihmettelen suuresti kaverini vauvaa kun tämä oli ihan vastasyntynyt, vauvalla oli nilkat paljaana, ei siis sukkahousuja, t-paita body päällä ja ulkona oli -9 astetta. Lähti sen kanssa ulos, päällä oli kevyttoppapuku, ei peittoa ei mitään. Ja on aina todella vähissä vaatteissa. Mulla ei ole pokkaa mennä neuvomaan...

Hämmästynyt
Alkuperäinen kirjoittaja -Pähkinä-:
Minäkin laitan lusikkani soppaan eli mä olen kans miettiny paljon tota pukemishommaa ja kyl mä ihmettelen suuresti kaverini vauvaa kun tämä oli ihan vastasyntynyt, vauvalla oli nilkat paljaana, ei siis sukkahousuja, t-paita body päällä ja ulkona oli -9 astetta. Lähti sen kanssa ulos, päällä oli kevyttoppapuku, ei peittoa ei mitään. Ja on aina todella vähissä vaatteissa. Mulla ei ole pokkaa mennä neuvomaan...
No kyllä olisi syytä neuvoa kohteliaasti, jos olet oikea ystävä!

Miima
Nää nykyajan talvet on kyllä ihan mahdottomia pukeutumisen kannalta. Hankala tietää mikä on liian vähän ja mikä
paljon. Meidän poika ulkoilee toppapuvussa, jonka alla on normaalit sisävaatteet, mutta liian paljon tuntuu olevan, kun poika on usein ihan hikinen. Ei ole kyllä mikään ihme, itsekkin hikoilee, jos tuonne ulos toppatakilla joutuu.
Silti kuitenkin välikausihaalari tuntuu olevan liian vähän.
Kolmatta haalaria ei le varaa ostaa, varsinkaan kun syksyllä oikein satsasin tohon toppapukuun, ettei sitt talvella tarvii palella. No ei tarvii nykyaikana kyllä palella, ei.
Hankalaa on.

vieras
vaunut joissa on pehmeä kantokassit on todella lämpimä. Ja se vanupuku on kans tosi lämmin kuten se äippäpakkauksen vaunupussukka.
Pikkupakkasilla, ei tuulta, pari kuukautisella vauvalla riittää pelkkä body ja potkarit, kypärämyssy, pipo ja vanupuku. Sillai vaunuihin jossa pehmeä koppa erikseen. On just sopiva. Muuten ihan hiestä märkänä ainaki meillä.

JOO
Ja sitten tällä varustuksella lasta istutetaan tai makuutetaan kauppakeskuksessa 3 tuntia kärryissä, eikä edes, vetoketjua avata eikä lakkia ja hanskoja oteta pois!!! JÄRKYTTÄVÄÄ!!!

Kyllä minä puen pojalle talven pienillä ensipakkasillakin ihan kunnolla päälle. Tuskin silläkään kroppa on vielä tottunut pikkupakkasiin kun ei sitä vielä ole itsekään tottunut niihin. :/

miet
tänään oli kovin tuulinen ilma ja pikkupakkanen... kyllä minä laitan villahaalarin tuon ohkasemman toppapuvun alle ja villasukat ja tumputkin ja kypärämyssy ja hattu...sukkikset, body... mietin neiti 11kk jäätyy muuten rattaissa.. niskasta koklattuna tuo juuri sopiva varustus kun nukkuu ulkona pitkän aikaa...

vieras
Meillä on hyvin hikoileva vauva eli n 0C- -3cC meillä päällä vaunuissa, body ja potkarit, toppatöppöset käsissä ja jaloissa, vähän paksumpi fleece haalari ja hattu jossa fleece sisus, sit makuupussiin ja ulos nukkumaan.
yhtään enempää ei voi laittaa koska muuten on kuuma...

Epätietoinen
Minä taidan kuulua niihin, jotka laittaa liikaa. On tosi vaikeaa tietää, mikä on sopiva vaatetus. Enkä halua vauvan palelevan. Kyseessä ensimmäinen vauvani, joka ei kyllä koskaan ole itkenyt kuumuutta, mutta on ollut tosi hikinen, kun olen ottanut pois vaunuista.

Olen nyt näillä säillä laittanut vauvalle päälle bodyn ja sukkikset, väliasuksi golleget tai puuvillaneuleasun, sitten toppahaalarin, tossut ja tumput, silkkimyssyn ja sen päälle pipon ja vielä asteiden mukaan joko äitiyspakkauksen makuupussin tai sitten fleecepeiton päälle. Meillä on kova koppa, joten se ei lämmitä.

Kaupassa riisun kyllä aina toppahaalarin auki, ja tumput, tossut ja pipon pois päältä.

Miltä tää kuulostaa muista, vauvani on 4,5 kk ikäinen?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Epätietoinen:
Minä taidan kuulua niihin, jotka laittaa liikaa. On tosi vaikeaa tietää, mikä on sopiva vaatetus. Enkä halua vauvan palelevan. Kyseessä ensimmäinen vauvani, joka ei kyllä koskaan ole itkenyt kuumuutta, mutta on ollut tosi hikinen, kun olen ottanut pois vaunuista.

Olen nyt näillä säillä laittanut vauvalle päälle bodyn ja sukkikset, väliasuksi golleget tai puuvillaneuleasun, sitten toppahaalarin, tossut ja tumput, silkkimyssyn ja sen päälle pipon ja vielä asteiden mukaan joko äitiyspakkauksen makuupussin tai sitten fleecepeiton päälle. Meillä on kova koppa, joten se ei lämmitä.

Kaupassa riisun kyllä aina toppahaalarin auki, ja tumput, tossut ja pipon pois päältä.

Miltä tää kuulostaa muista, vauvani on 4,5 kk ikäinen?
musta kuulostaa liialta, jos vauva on hikinen niin sillä on kuuma...

Mulla on ollut kaksi täysin erillaista vauvaa.
Toinen hikoili niin kauhesti, toinen taas oli pienempi ja paleli helpommin.
Onneksi mä pidän huolen omista asioistani ja luotan siihen että täällä mamit osaa vauvansa pukea ilman et mun tarvitsee asiasta huomautella.

Yhteistyössä