Puhutteletteko lasta ikinä koko nimellä,siis ekalla ja tokalla?

  • Viestiketjun aloittaja outoako
  • Ensimmäinen viesti
outoako
Kun tossa hoksasin just,että tuota esikoista tulee kutsuttua molemmilla nimillä kun häntä varoittaa kielletyn tekemisestä tms. Normaalisti puhutellaan vaan etunimellä.Toista lasta taas ei sanota molemmilla nimillä ikinä,ei jotenki sovi suuhun niinku tuo toisen nimi. On vissiin aina tullut näin tehtyä,mutta nyt vasta oikein aloin ajattelemaan asiaa.Tekeekö kukaan muu näin?En ole ainakaan tuttavapiirissäni sellaista huomannut kuulleeni.
 
bell
No mä ainakin kutsun jos on tehnyt jotain tyhmää ja otan puhutteluun. Ja molemmilla lapsilla sama juttu. Ja noilla on molemmilla 3 nimeä :)

Mun äiti teki kyllä tätä samaa..muistan..
 
outoako
No huh,että löytyy muitakin.Onhan se tosiaan aika outoa.En tiiä mistä me ollaan tuo "keksitty" kun kummankaan kotona ei ole näin tehty,enkä tiedä ketään kuka näin tekisi.Jostain se vaan on tullut tuon esikoisen kanssa keksittyä.Teettekö te muut kaikilla lapsilla samallailla?
 
tiiu
Jos on tehnyt pahojaan, ei "kuule" muuten ( on siis olevinaan ettei kuule ). En muuten.

Aika hassua, moni on vastannut että komentaessa käyttää kaikkia lapsen nimiä. Mistäköhän mahtaa johtua?
 
En koskaan. Kuopusta tekisi mieli joskus kutsua, koska hänellä on mielestäni erityisen onnistunut nimiyhdistelmä, tai ainakin minun korvaani kaunis. :heart: Mutta ei tule tehtyä sitä, kun esikoisen nimiyhdistelmä ei taas ole niin kaunis. :ashamed:
 
anika harmaana
Minä käytän kaikkia nimiä myös juuri silloin kun yritän olla tiukkana.

Äidilläni on tapana sanoa, että lapsella on toinen nimi sitä varten, että hän sen kuullessaan tietää olevansa pulassa =)

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja anika harmaana:
Minä käytän kaikkia nimiä myös juuri silloin kun yritän olla tiukkana.

Äidilläni on tapana sanoa, että lapsella on toinen nimi sitä varten, että hän sen kuullessaan tietää olevansa pulassa =)
Noin se oli meilläkin kun olin pieni ja samoin toimin itse. Oikeastaan sanon koko nimen, siis sukunimenkin, kun olen oikein vihainen. Silloin lapsi kyllä tietää, että on tosi kyseessä.
 
En taida puhutella. Esikoisen toisesta nimestä en tykkää yhtään, joten en halua sitä käyttää, ja kuopuksella on niin erikoinen toinen nimi, että menisi nauramiseksi koko homma. Harvoin muutenkaan puhuttelen kuopusta oikealla nimellä.
 

Yhteistyössä