Procren depot-ruisku

Pyry: Kolmannen piikin kanssa olen pärjäillyt yllättävän hyvin eli kuumat aallot eivät sittenkään lisääntyneet niin paljon kuin ajattelin ja olen saanut nukuttuakin. Olen miettinyt, että voisiko elimistö sittenkin tottua jotenkin tähän tilaan. Kun kuuma aalto iskee, niin nämä positiiviset ajatukset kyllä aina hetkeksi kaikkoavat.. Kävin pistättämässä procrenin Naistenklinikan ivf-hoitajalla. Kiva kuulla, että kuumat aallot loppuivat heti, kun piikitys vaihtui puregoniin. Minulla hoitaja kertoi, että viimeinen procren vaikuttaa koko sen neljä viikkoa eli vielä puregonin/menopurin aikanakin, mutta hyvä kuulla, että sinulla oireet loppuivat kuitenkin.

Hyvä kuulla siitäkin, ettei vielä neljän päivän aikana tullut oireita puregonista. Olen jostain lukenut, että menopurissa neula olisi isompi kuin puregonissa, mutta toivottavasti minulta piikitykset alkavat sujua. Yritän suhtautua niin, että sen vain täytyy onnistua eikä vaihtoehtoja ole. Minulla mies ei halua pistää (on ehkä vähän piikkikammoinen, kun joutui lapsena käymään tiheästi verikokeissa eikä siksi halua oikein piikkejä nähdäkään, minkä kyllä hyvin ymmärrän). Olen tosiaan lukenut, ettei punktiosta edes päästetä kotiin ilman saattajaa ja vielä kotonakin täytyy olla toinen henkilö paikalla päivän ja seuraavan yön. Lääkäri kertoi, että tämän takia miehellekin kirjoitetaan sairaslomaa punktiopäiväksi.

Sama juttu minulla, että elämä ollut onneksi aika kiireistä, koska muuten hoitoon liittyviä juttuja tulisi varmaan jatkuvasti spekuloitua. Sinulla on siis varmaan ultra jo huomenna. Tsemppiä siihen!! Minulla on seuraava lääkäriaika 30.5. eli silloin on kai ns. nollaultra.

 
Uskon, että piikityksesi lähtevät kyllä sujumaan kuin mietit mitä voitte saada sen avulla. Jotenkin itse jännitin piikitystä todella kovin, mutta tosiaankin olen yllättynyt kuinka vähän piikitys tuntuu + että mitään sivuoireita ei ole tullut. Väittäisin, että oloni on jopa helpompi kuin procreneiden kanssa. Ne yölliset kuumat aallot olivat niin tuskallisia... Ja vaikka menopurin piikki olisi isompi kuin puregonin ei se silti ole iso, niin pieni puregonin piikki mielestäni on. Ja yllättävän hyvin se piikki mahanahkaan (tai makkaroihin) uppoaa... Joten älä turhaan jännitä, saat varmasti myös silloin nollaultrassa hyvän opetuksen pistämiseen.

Tuo olikin ihan hyvä tieto, että miehellekkin voidaan mahdollisesti kirjoittaa sairasloma päivä punktio päiväksi. Juuri tänään mietittiin mahdollista punktio päivää. Miehenhän täytyy silloin toimittaa myös oma "tavaransa" paikan päälle, joten täytynee vielä varmistaa kirjoittaisiko lääkärimme hänellekkin sairaslomapäivän. Emme ole vieläkään päättäneet tuleeko mieheni punktioon mukaan. Tuleeko sinun miehesi?

Tänään tosiaan oli ensimmäinen ultra ja hyvältä (kuulemma) näytti. Munasolut olivat lähteneet kasvamaan sopivasti ja kaikki eivät olleet lähteneet kasvamaan vaan molemmin puolin n. 8 - 10 kpl. Pienillä määrillä jatketaan pistoksia edelleen 75 IU. Perjantaina on sitten seuraava ultra ja punktio mahdollisesti jo ensi viikolla. Jännää...


 
Pyry: Tilanteesi kuulostaa tosi hyvältä ja tosiaan vauhdilla etenee, kun munasoluja on alkanut noin hyvin kasvamaan:) Ihan hyvä, että noin tiheästi ultrataan, niin on koko ajan ajantasainen tieto olemassa.

Minulla olo ei ole ole ihan mitä parhain, vaan kolmas procren on vähitellen alkanut osoittaa tehonsa. Tosiaan tuo depot muistaakseni tarkoittaa juuri sitä, että lääke on pitkävaikutteinen, joten kolmannen piikin oireet hyvinkin voivat alkaa vasta ajan kanssa näkyä. Nykyään tuntuu siltä, että kuumiin aaltoihin liittyy ahdistuksen tunnetta, joka on sekin kyllä ohimenevää, mutta rasittavaa. Olen sanonut miehelle, että jos olen liian rauhaton unissani, niin voidaan kyllä nukkua eri huoneissa tämä procrenin loppuaika, mutta ainakin vielä mies on viereen tullut. Täytyy nyt yrittää suhtautua niin, että on hyvä, että jarrut toimivat, niin ivf voi edetä niin kuin on suunniteltukin.

Hyvä kuulla, ettei piikitys ole niin kovin ihmeelliseltä tuntunut. Eiköhän se siitä sitten minullakin ala sujua. Ajattelin aluksi, etten pyytäisi miestä punktioon mukaan, mutta sitten lääkäri esitti asian niin, että vaikutti siltä, että miehen mukaan tuleminen on yleinen käytäntö. Mietin sitten, että ehkä punktioon meneminen tuntuisi vähän helpommalta, kun ei tarvitse yksin olla. Olen ymmärtänyt, että punktio tehtäisiin päiväkirurgian osastolla, mutta en ole ihan varma.

Jaksamista loppuviikkoon ja perjantain ultraan..
 
Pyry: Mitä kuuluu? Sinulla on varmaan kohta puregonit pistelty. Olin tänään Naistenklinikalla nollaultrassa, jossa edelleen tilanne näytti siltä, että procren on kuivattanut endon. Harjoittelin sairaanhoitajan kanssa menopurin pistämistä ja yllätyin tosiaan sitä, miten pieni ruisku on verrattuna procreniin. Menopurissa täytyy sekoitella kaksi ampullia veteen, mutta eiköhän se siitä ala sujua (aikaa vain kuluu vähän enemmän, ainakin alussa). Minulla on viiden päivän kuluttua vain verikoe, jonka perusteella tehdään päätös annostuksen määrästä jatkossa. Oliko sinulla tässä vaiheessa ultra? Minulla on seuraava ultra vasta reilun viikon päästä perjantaina eli muutamaa päivää ennen punktiota. On tämä tosiaan jännä vaihe. Minulla voi olla, ettei pakkaseen jää paljon tai ei mitään (jos sinne asti päästään), koska minulla on vain toinen munasarja jäljellä ja siitäkin on 3cm leikattu pois. Jaksamista sinulle!!
 
Heippa Lotta77

Olen ollut niin kiireinen työkuvioiden kanssa, että en ole kerinnyt paljon käydä täällä, mutta toisaalta ihanaa, että on ollut muuta ajateltavaa. Tänään tosin alkoi loma, joten nyt sitten jännitetään näiden hoitojen kanssa.

Tosi hieno homma, että procren on vaikuttanut endoosi niin hyvin. Sinulla on varmasti nyt parhaimmat mahdollisuudet tulla raskaaksi. Ja niinhän se on, että sen yksikin munasolu saattaa riittää. Toivotaan kuitenkin, että saisit hyvän "saaliin". Jänniä aikoja elellään...

Itselläni loppui tosiaan pistelyt sunnuntaina. Aloitin pistokset 16.5 jolloin oli ensimmäinen ultra, seuraava ultra oli seuraavan viikon tiistaina, kolmas perjantaina ja vielä viimeinen ultra tämän viikon maanantaina, jolloin lääkärini päätti minkä irroituspiikin saan. Minulla on siis myös pco, joten hyperstimulaatio vaaran takia minulla oli normaalia enemmän ultria. Maanantaina pisteltiin sitten irroituspiikki ja tänään oli punktio.

Punktio oli yllättävän kivuton toimenpide. Olen ollut todella yllättynyt kuinka helposti kaikki on sujunut. Pientä nippailua tuntui välillä mahassa, mutta muuten olen voinut elää ihan normaalia elämää. Punktion saaliina oli 20 munasolua, mutta niistä vain 6 oli hyviä, muut olivat tyhjiä tai jotain... Mutta siis vain 6 munasolua nyt saaliina. Miehen sperma oli erinomaista ja huomenna iltapäivällä saamme sitten kuulla ovatko lähteneet hedelmöittymään ja perjantaina olisi mahdollinen alkion siirto.

Kyllä tässä koko ajan saa jännittää kuinka pitkälle näiden hoitojen kanssa pääsee, tuntuu, että mitä vain voi tapahtua. Mutta nyt vain toivon että pääsisimme sinne alkion siirtoon asti. Tulen huomenna tai viimeistään perjantaina kertomaan kuinka käy.


 
Pyry: Mukavaa loman alkua! Tosi kiva kuulla, että punktio meni sujuvasti eikä jälkeenpäinkään ollut mitään suurempia kipuja. Minulla ei ole oikein vertailupohjaa, mutta minusta kuulostaa, että kuusi hyvää munasolua on ihan hyvä saalis. Onnea jatkoon ja jaksamista odotteluihin.. Sama tunne minullakin on ollut, että mitä vain voi tapahtua, kun tässä hoidossa on niin monta vaihetta. Tällä hetkellä meidän molempien tilanne on kuitenkin hyvin edennyt, joten eiköhän se tästä:) Pistin juuri äsken ekan menopurin ominpäin ja jännitti koko ajan, että jos nyt sähläilen jossain kohtaa, mutta ihan hyvin vaikutti menevän.


 
En sitten kyennytkään heti perjantaina kertomaan kuulumisiani...
Uutiset eivät olleet hyviä.

Keskiviikkona tosiaan saatiin kuusi käyttökelpoista munasolua, joista 4 oli hedelmöittynyt, mutta kahteen oli mennyt kaksi siittiötä? en oikein tiedä mitä se tarkoittaa/mistä johtuu.. No kaksi oli sitten normaalisti hedelmöittynyt vielä torstaina, mutta perjantai aamulla minulle soitettiin, että mitään siirrettävää ei ole. Ne kaksi olivat jotenkin poikkeavia? Eivät olleet lähteneet jakautumaan tai jotain... Monta kysymystä jäi mietityttämään, mutta eihän sitä siinä heti tajunnut kysyä ja onneksi varasimme minulle jälkitarkastusajan parin viikon päähän jossa suunnittelemme sitten jatkoa. Lääkäri antoi ymmärtää, että kannatta silti vielä kokeilla, mutta itse olen nyt tässä pähkäillyt, että onkohon se niin, että jos munasolut ei normaalisti lähde jakautumaan, niin onkohan niissä sitten joku vika, että näin tulisi olemaan jatkossakin? Täytynee yrittää etsiä siitä asiasta vähän tietoa.

Olo on ollut kyllä aika kauhea, niin paljon oli toivoa pelissä ja sitten ei saada mitään siirrettävää. Ainut hyvä puoli tässä on se, että en kokenut itse hoitoa (pistelyitä + punktiota) mitenkään vaikeana/rankkana, joten samaan rumbaan olen vielä valmis lähtemään. Mutta näin siis meillä.

Onnea ja voimia sinulle, toivotaan, että sinulla sujuisi kaikki hyvin. Käyn lueskelemassa täällä (tai siis kesäkuun ivf pinossa) kuulumisiasi.
 
Voi kamalaa!! Ymmärrän kyllä hyvin olotilasi perjantaisen puhelun jälkeen. Minustakaan hoidot eivät ole ainakaan vielä olleet kovin rankkoja, mutta rankkaa on kuitenkin se, että nämä asiat ovat niin pitkissä kantimissa, kun pitkään odotellaan eri vaiheita ja hoidon aloitusta yms. Ihan hyvä, että jo parin viikon päästä voitte jutella jatkosta. Niin kuin Sanna toisessa ketjussa kirjoittikin, niin varmaan seuraavassa ivf:ssä voidaan laittaa tarkemmin lääkkeiden määriä kohdalleen. Varmasti lääkärikin ihan aiheellisesti oli sitä mieltä, että kannattaa suunnitella seuraavaa ivf:ää. :hug:
Minulla on huomenna verikoe. Ehkä se jotain kertoo, vaikka ultra on vasta perjantaina..
 

Yhteistyössä