Procren depot-ruisku

Hei!Onko teillä kenelläkään ollut IVF-hoidossa kyseistä lääkettä?Itsellä toukokuussa toinen IVF tulossa ja kyseinen piikki pitäs ens kuussa pistää, onko se miten iso ruisku ja miten vaikea pistettävä?Onko se verrattavissa Prengyliin?Paljon kysymyksiä,toivottavasti joku Teistä viitsisi vastata...Kiitos =)
 
Heips! Mulla vastaava lääke vaikuttamassa juuri tuolla masunahoissa (enanton depot). En kokenu hankalaksi pistämistä, ihahn tavallinen verrattavissa täysin pregnyliin. Sivuvaikutukset on sumuja huomattavammat - lakanat märkinä joka aamu ylös ja pelkkä teen juonti pukkauttaa hien pintaan. Mutta eilen juuri lääkäri sanoi,että parempia tuloksia on saatu näillä kuin sumuilla - joten ei muuta kuin toivotaan parasta!

Miili
 
Toivottavasti ap ei pahastu, kun teen lisäkysymyksiä tähän.. :)

Miten esitäytetty kynä pistetään? Onko vaikeaa ja oletteko joutuneet käymään lääkärissä harjoittelemassa pistämistä, ainakin ekalla pistoskerralla?

Meillä lääkkeet odottavat seuraavia kuukautisia, eikä mennä "pistosharjoituksiin".
 
Sarmi
Esitäytetyn kynän kanssa pistäminen on todella helppoa. Vatsasta navan seudulta puristetaan ihoa makkaralle sormien väliin, kynä tuikataan siihen ja hitaasti painetaan mäntä alas ja annetaan olla muutama sekunti ennen pois ottoa. Pistosta ei juurikaan tunne.

Itse pistin ensimmäisen piston klinikalla ohjeistuksessa, mutta varmasti onnistuu myös kotona, kunhan kynän käyttö on hallussa.
 
Minulle määrättiin 3 Procren depot piikkiä endometrioosin laparoskopian jälkeiseksi hoidoksi. Nyt on toinen pistos vaikuttamassa ja kolmannen pistoksen jälkeen alkaisi ivf hoidot. Onko saman kokeneita? Kuinka pian ja miten ivf hoidot alkavat tuon viimeisen procren depot piston jälkeen? Hoidon suunnittelu on meillä parin viikon päästä.

Minua on pistänyt sairaanhoitoalalla oleva kaverini, itse en siihen pysty... Muuta vaikutuksia pistoksista en ole huomannut kuin välillä kuumia aaltoja.
 
Pyry: Minulla on hyvin pitkälti sama tilanne. Vaikeaa endoa leikattiin 11/06 ja minullekin määrättiin kolme procren-piikkiä, joista on nyt eka menossa. Vajaan parin viikon päästä on lääkäriaika, jossa pistetään toinen piikeistä, ja suunnitellaan tarkempaa ivf-hoidon aikataulua. Lääkäri kertoi alustavasti puhelimessa, että punktio on tulossa juhannusta edeltävällä viikolla. Kummemmin ei ole tullut sivuvaikutuksia satunnaisia kuumia aaltoja lukuun ottamatta, mutta ehkä minulla hormonitasot eivät ole vielä paljon tippuneet, kun menkatkin tulivat normaalisti. Milloin sinulla on suunnitteilla punkio ja tiedätkö vielä muista lääkkeistä? Minulle on tulossa procrenin jälkeen menopur.
 
Lotta77: Onpas kiva kuulla, että on muitakin samassa tilanteessa olevia. Minä sain ensimmäisen procren piikin heti parin päivän päästä laparoskopiasta. Minullakin vaikea endometrioosi ja kaikkea ei saatu pois. Muuta en tiedä jatkosta kuin että heti kolmannen piikin jälkeen alkaa ivf-hoito, mutta suunnittelu aika sovitaan pääsiäisen jälkeen. Olisi kiva jos saisin sen suunnittelu ajan mahdollisimman pian niin tietäisi vähän miten tää juttu sit etenee.

Onko teillä esikoinen toiveissa? Kuinka kauan on yritystä takana? Meillä yritystä noin puolitoista vuotta ja endo todettiin vasta tammikuussa. Nyt on toiveet aika korkealla...
 
Pyry: Tuli muutama päivä nettitaukoa pääsiäisen takia.. Meillä on esikoinen toiveissa, ja endo todettiin syyskuussa, kun sain lähetteen Jorvin naistentautien pkl:lle. Marraskuussa laparoskopiassa poistettiin sitten kokonaan toinen munasarja ja kookas endometriooma, joka oli kiinnittyneenä kohtuun (lääkäri nimitti tätä mötikäksi, joten aika iso ilmeisesti oli). Leikkaava lääkäri ei määrännyt procrenia heti leikkaukseen jälkeen, mitä olen vähän jälkikäteen harmitellut, mutta toivottavasti tästä ei ehtinyt tulla mitään haittaa. Sain kuitenkin saman tien lähetteen Naistenklinikalle lapsettomuushoitoihin. Meillä ei ole ollut luomuyritystä lainkaan ennen endon toteamista, mutta nyt päätimme aloittaa saman tien lapsettomuushoidot. Tuntuukin, että kaikki on mennyt pikakelauksella, kun suoraan ja kiireellä mennään ivf:ään. On jo alkanut jännittää, että toivottavasti omia munasoluja saadaan kerättyä, koska toisestakin munasarjasta poistettiin 3cm:n endometriooma. Paljon ajatuksia on ehtinyt käydä läpi ja olen tullut siihen tulokseen, että tarvittaessa olen valmis jonottamaan myös lahjoitetuilla munasoluilla tehtävää hoitoa.

Toivottavasti saat pikaisesti sen suunnitteluajan, kun on pääsiäinenkin pian lopuillaan. Kuulostaa siltä, että sinulla hoidot ovat sujuvasti edenneet, kun olet jo tässä vaiheessa tammikuussa diagnosoidun endon kanssa:) Jaksamista ja pidän peukkuja!


<br><br>
 
Hei, te joilla on todettu vaikea endo miten endo on diagnosoitu? Mulle lääkäri on vihjaillut endon mahdollisuutta mutta ei oo puhunut mitään lähetteestä laparoskopiaan tms. Kuinka pahoja oireita teillä on ollut? vai onko ollut mitään? Pelkään että mullakin endoa ja ajan tuhlaminen insseihin ahdistaa varsinkin yksityisellä jossa hoidot kalliita. Anteeks aiheen vaihto, huomasin vaan että moni kirjoitellut tänne jolla endoa....
 
Amelie: Minulla oli oireena korkea kuume aina menkkojen aikaan. Lueskelin endometrioosiyhdistyksen keskustelupalstalta, että kuume on tosin aika harvinainen oire, mutta joillekin sitä tulee (nähtävästi sen takia, että endo on ns. tulehduksellinen sairaus). Minulla oli ollut endoa jo pitkään, mutta vasta kuumeen avulla päästiin oikeille jäljille. Keskustelupalstalle kirjoitettujen viestien perusteella yleisin oire näyttäisi olevan voimakas kipu. Laparoskopiaan pääsyä vaikuttaisi helpottavan se, jos on raskaustoiveita. Minulle oireet olivat niin voimakkaat, että laparoskopia olisi tosin tehty ilman raskaustoivettakin.
 
Asiat etenee... 17.4 on ivf suunnittelu aika, siitä viikko eteenpäin niin pistän vipon procren piikin ja sit heti pitäisi alkaa muut hoidot, mutta en siis vielä tiedä mitä ja millä aikataululla, mutta ymmärsin että heti viimeisen piikin jälkeen alkaa.

Amelie kyselit kuinka endo on todettu. Minulla on ollut aina todella kivuliaat kuukautiset ja olen valitellut niistä aina, mutta sain vaan vahvempia ja vahvempia särkylääkkeitä, kukaan ei koskaan puhunut/sanonut mitään endon mahdollisuudesta. Hävettää edes myöntää, että itse en edes tiennyt endometrioosista mitään ennen kuin sitä alettiin minulla epäilemään. Kun lopetin e-pillereiden syönnin kivut kovenivat entisestään ja kun epäsäännöllisten kuukautisten takia hakeuduin yksityiselle lääkärille, hän epäili vahvasti endoa ja sain lähetteen sairaalaan. Laparoskopia aika olisi ollut vasta kolmen kuukauden kuluttua, mutta kovien vatsakipujen takia jouduin sairaalaan ja sainkin sitten laparoskopian samantien.


 
Lotta77 sinulla taitaa olla ivf-hoidon aikataulusuunnittelu samoihin aikoihin kuin minulla? Voisitko sitten kirjoitella miten meni? Minäkin laittelen sitten viestiä siitä miten meidän hoito etenee.

Jännittää...

 
Pyry: Meillä onkin sitten täsmälleen sama aika suunnittelukäynnille:) Minulla pistetään silloin toka procren-piikki ja punktio on kuulemma juhannusta edeltävällä viikolla. Tulehan kertomaan, miten suunnittelukäynti meni..
 
Pyry: Toivottavasti teillä oli onnistunut suunnittelukäynti tänään. Minulla oli pitkästä aikaa ihan hyvä mieliala lääkärikäynnin jälkeen. Lääkäri ultrasi pitkään ja kertoi, että tämä eka procren-jarrupiikki on alkanut tehota eikä ultralla enää voinut huomata munasarjassa endoa, vaikka aiemmassa ultrassa (1 1/2kk sitten) endoa vielä jonkin verran oli. Tämä ainakin tarkoittaa sitä, että hoidossa voidaan suunnitellusti edetä. Sain sitten tänään toisen procren-piikin ja kolmas on tulossa 15.5. Vaikka tämä procren onkin pitkävaikutteinen niin tuntuu silti, että oireet lisääntyivät tosi paljon tänään tokan piikin jälkeen ja on ollut tosi tiheästi kuumia aaltoja nyt illalla. Toivottavasti nämä oireet nyt johtuisivat vain siitä, että piikki on pistety tänään ja olo alkaisi tasoittua. Nyt on kyllä toisaalta motivaatiota jaksaa tätä oloakin, kun lääkkeen teho on todistettu:) Meillä on seuraava lääkäriaika 30.5, ja siinä vaiheessa opetetaan sitten itse pistämään menopur.
 
Lotta77: Ihana kuulla, että procren on tehonnut sinulla, antaa toivoa omaankin tilanteeseen... Kirjoitin edelliseen viestiini väärin suunnitteluajan, se onkin vasta ensi tiistaina eli 24.7. Kovasti odotan.

Minulla kuumia aaltoja on aika vaihtelevasti, välillä monena päivänä putkeen monta kertaa päivässä ja välillä ei pariin päivään olleenkaan. Mutta väittäisin, että procren pistosten "vaikutuksen alaisena" olen herännyt joka ikinen aamuyö kuumaan aaltoon. Onneksi menevät nopeasti ohi.

Eli sinulla on viposta procren pistoksesta kahden viikon jälkeen aika, jossa opettelet pistämään menopuria. Tiedätkö kauan sitä pistelet? Mitäs sitten? Minua vähän jännittää kuinka saan sumplittua työkuviot hoitojen aikana. Mutta tulen kertomaan heti tiistai iltana miten suunnittelukäynti meni.

Palaillaan!

 
Pyry: Oireet ovat minullakin voimakkaimmillaan joskus aamuyöstä, jolloin tekisi mieli tempaista ikkuna auki, mutta ei ihan miehen takia viitsi:) Ymmärtääkseni Menopuria piikitetään pari viikkoa, koska munasolujen keräys on jo juhannusta edeltävällä viikolla. Täältä palstalta olen lukenut, että menopurin aikana käydään ultrassa aika usein, mutta näistä päivistä sovitaan tarkemmin kuulemma toukokuun lopun käynnillä ivf-hoitajan luona. Minullakin olisi ollut yksi viikonlopun kestävä kurssi menopurin aikaan, mutta en taida uskaltaa lähteä, jos piikityksistä tulee mahakipua. Mukavia huhtikuisia päiviä ja palaillaan:)
 
Asiat enenee... Nyt on hoitosuunnitelma tehty. Minulla ensimmäinen ultra ja pistos opetus 16.5. Sain puregon 900 IU sylinteriampulla reseptin, josta kuulemma yksi pitää olla mukana silloin 16.5. Mutta Lotta77 sanoit, että pistät menopuria, en nyt oikein ymmärrä, onko reseptini vain siihen kynään, laitetaanko siihen sitä menopuria vai onko kyseessä eri lääke?

22.5 ja 25.5 varattiin myös ultrat ja punktio olisi viikolla 22 tai 23. Aloitamme kuulemma minun tapauksessani hyvin pienillä annostuksilla pistokset, koska minulla on myös pco.

Menen siis pari viikkoa sinua "edellä" lotta77. Olisi kiva vaihdella kuulumisia edelleen. On jotenkin aika yksin tämän tilanteen kanssa kun samanlaisia "ongelmia" ei paljon lähipiirissä ole ollut.



 
Pyry; Mukavaa kuulla, että teillä hoidot etenevät sujuvasti. Kuukauden päästä tähän aikaan oletkin jo pitkällä:) Jos kaikki etenee hyvin, niin minulla on punktio viikolla 24 eli 1-2 viikkoa sun jälkeen. Olen lueskellut netistä, että puregon ja menor ovat vaihtoehtoisia lääkkeitä, mutta en kyllä yhtään tiedä, millä perusteilla valinta niiden välillä tehdään. Olisi tosiaan kiva vaihtaa kuulumisia myöhemminkin. Vaikka näitä ivf-pinoja onkin, niin harvoin on tällaista tilannetta, että on endo taustalla ja pitkät jarrut menossa ennen ivf:ää. Procrenin kanssa olen pärjäillyt ihan kohtuullisesti. Olen huomannut, että aamuisin uni on alkanut olla katkonaisempaa kuumuuden takia, mutta ei tämä vielä niin paljon haittaa, kun yleensä heräilyt alkavat vasta kuuden jälkeen..


 
Lotta77 mitä kuuluu? Minä odotan vain sitä 16.5 päivää, jolloin opettelen + aloitan pistokset. Meinasin ottaa mieheni mukaan, hän saa pistää, luulen, että en siihen itse pysty ainakaan kovin hyvin.

Minä sain siis viimeisen procren piikin maanantaina ja huomasin heti, että kuumata aallot lisääntyivät.

Olen nyt miettinyt tässä kuinkakohan paljon ivf-hoitoihin tulee menemään rahaa. Minulla ei ole yhtään hajua kuinka paljon kaikki lääkkeet tulevat maksamaan. Pitäsi kai vähän selvitellä.

Toivota, että viikot etenesivät nopeasti ja alkaisi tapahtua...

Oletko missään pinossa mukana? Minä en, mutta lueskelen kyllä ja en kyllä todellakaan odota liikoja ivf:stä, tuntuu että niin paljon ihmisillä on ollut epäonnistumisia.

Mutta pitäisi vaan yrittää toivoa parasta.

 
Pyry: Minäkin tässä odottelen 15.5. päivää, jolloin pistetään viimeinen procren. Muistan ihan selvästi, että tokan piikin jälkeen illalla oireet lisääntyivät selvästi, mutta sitten olo tasoittui. Miltä olo on tuntunut kolmannen piikin jälkeen nyt, kun on mennyt muutama päivä?

Olen miettinyt tuosta rahan menosta, että varmaan 600e ainakin menee lääkkeisiin, koska lääkekatto tulee nähtävästi täyteen jo yhden ivf-hoidon aikana. Punkio-päivänä kuluja tulee päiväkirurgisen maksu, joka on muistaakseni vähän alle 100e. Toka ivf ei sitten paljon maksaisikaan, jos voitaisiin tehdä saman vuoden puolella, kun lääkekatto on vielä täynnä, mutta toivottavasti tätä ei tarvisi miettiä..

Välillä tosiaan masentaa, kun lukee kaikista epäonnistumisista. Olen miettinyt niin, että hoitojen lukumäärän kasvaessa onnistumisen todennäköisyyskin kasvaa eli toivottavasti tämä vielä hyvin kääntyy. En ole vielä missään pinossa, mutta ehkä lähempänä voisi pinoutuakin. Minullakin on tunne siitä, etten mitenkään suurin toivein ole liikkeellä, mutta ihan pieni toivonkipinä siitä kevätvauvasta kuitenkin on. Jaksamista sinulle 3. procrenin kanssa..

 
Lotta77, sinulla huomisesta viikko kolmanteen piikkiin, minulla ylihuomisesta viikko Puregonin aloitukseen. Miten aika meneekin näin hitaasti...

Kuumia aaltoja on edelleen öisin (aamuyö) + iltapäivisin noin 14.00 - 16.00 välisenä aikana. Nyt vasta kolmannen piikin jälkeen olen "pongannut" nuo iltapäivän aallot, voi olla, että niitä on ollut koko ajan, mutta jännä, että ovat niin säännöllisiä. Onneksi menevät aika nopeasti ohi.

Vasta nyt olen tajunnut, että pistosten + punktion jälkeen voin olla oikeasti kipeä kun olen lukenut muiden kertomuksia. Onneksi minulla on lomaa viikko 22. Mitenkäs sinulla voitko olla ihan hyvin töistä pois?

Mutta toivotaan että nämä viikot menisivät nopeasti...
 
Pyry: Tietokoneessani oli joku juttu, etteivät ään ja öön pisteet tulleet näkyviin, joten vastailu vähän viivästyi.. Tosiaankin välillä tuntuu, että hitaasti menevät päivät, mutta kohta onneksi päästään ivf:n ratkaiseviin hetkiin. Näin viime yönä unta punktiosta (tai siitä, kun pelokkaana odottelin käytävällä), joten ilmiselvästi vähän sitä jo jännitän. Meinaatko muuten pyytää miehen mukaan sinne?

Kuulosti "mielenkiintoiselta" nuo iltapäiväaallot. Kun nyt niistä mainitsit, niin ihan kuin olisin itsekin noita huomannut. Kävin ostamassa kolmannen procren-piikin ja huomasin, että aiemmin olin tuurilla mennyt sellaiseen apteekkiin, jossa sitä oli varastossa, koska parista muusta apteekista sitä olisi joutunut tilaamaan.

Olen työssä, jossa pitäisi aina olla minimimiehitys paikalla, joten vähän olen joutunut töissä selittelemään, että tuolla viikolla en ole kolmeen päivään töissä, mutta näitä päiviä ei vielä tarkasti tiedä yms. epämääräistä, mikä on ehkä joissain vähän herättänyt pohdintaa. En ole kuitenkaan halunnut kertoa syytä (esimiestä ja yhtä työkaveria lukuun ottamatta), koska en halua, että pian kaikki arvailisivat olenko raskaana.
En ole pinoutunut mihinkään vielä, mutta ehkä saattaisin kirjoitella, jos kesäkuun ivf-pino jossain vaiheessa ilmestyy. Jaksamista viimeistään procren-oireiden kanssa ja toivotaan, että päivät menevät nopeasti!


<br><br>
 
Lotta77, mitenkäs kolmannen procren piikin kanssa menee? Kävitkö pistättämässä terveyskeskuksessa tms.? Minulla loppuivat kuumat aallot (onneksi) heti kun aloitin Puregon pistokset. Nyt saa nukuttua yötkin kokonaan.

Ihana kun vihdoinkin pääsi tosi toimiin, nyt on jo neljä päivää pistelty, pienillä annoksilla (kuulemma) aloitettiin 100 IU kolmena päivänä ja 75 IU seuraavat kolme päivää kunnes on seuraava ultra. Minulla on myös pco, joten varovaisesti aloitellaan. Mitään sivuoireita en ole huomannut. Ja neulakin on paljon paljon pienempi kuin procren piikissä.

Itseasiassa en ole vielä miettinyt koko punktio asiaa, täytynee keskustella mieheni kanssa haluaako hän tulla mukaan. Toisaalta olisi ihan kiva, että hänkin olisi sitten hyvin perillä missä mennään ja itseasiassa eikö se ole niin, että pois lähtiessä täytyy olla hakija? Jos olen oikein ymmärtänyt.

Onneksi on (muu) elämä ollut nyt niin kiireistä, ettei ole kerinnyt koko ajan vatvoa tätä asiaa, mutta kyllä se aina aamulla ensimmäisenä herätessä on mielessä ja tietenkin illalla nukkumaan käydessä...

Millon lotta sinulla oli seuraava varattu aika? Minulla siis 22.5 tiistaina.

Jännittyneenä odotetaan viikkojen kulumista vauhdilla...


 

Yhteistyössä