PPH riuhtaisi lasta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puhkikulutettu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

puhkikulutettu

Vieras
Miten toimisitte tässä tilanteessa, lapsi ollut samalla pph:lla useamman vuoden eikä ikinä ole tällaista aikaisemmin ollut.

Hoitaja siis itse myönsi riuhtaiseensa lasta liian voimakaasti kädestä kun hermostui, lapsi siis kaatui ja löi päänsä lattiaan josta seurauksena melkoinen kuhmu takaraivossa. Hoitaja oli selvästi pahoillaan ja myönsi toimineensa väärin.

Mä olen miettinyt pääni puhki mitä tässä tilanteessa tehdä ???

Lääkärissä käynti (nyt, ei ensi viikolla), vammojen dokumentointi ja rikosilmoitus.

Koska hoitaja on myöntänyt toimineensa tahallaan, koska oli hermostunut lapseen, on kyseessä pahoinpitely ja hoitaja ei sovi ammattiinsa.

Samoin hoitajan omia lapsia ajatellen lsh-ilmoitusta kannattaa harkita.

[QUOTE="Vieras";28297298]Ja itse ette ikinä hermostu lapsiinne?[/QUOTE]

On eri asia hermostua ja käsitellä asia fiksusti kuin tarttua lapseen satuttaen häntä.

Ap, kävisin lääkärillä ja vaatisin välittömästi uutta hoitopaikkaa. Vanhaan paikkaan en enää lasta veisi. Pph:n työnantaja voisi sitten itse käsitellä asian työntekijänsä kanssa kuten parhaakseen taitaa.

• Tykkää
Reactions: lissukka.
Minkä ikäinen lapsi? Viihtyykö hoidossa, haluaako edelleen mennä sinne? Mitä sovitte asiasta? Mä varmaan olisin yhteydessä päivähoitotoimistoon ja keskustelisin asiasta ja mahdollisesta jatkosta.

Jokainen tekee joskus virheitä joita katuu ja jotka olisi pitänyt jättää tekemättä, myös pph:t. Jos kyseessä yksittäinen kerta ja hoitajan kanssa ei muuten ole ollut ongelmia niin juttelisin asiasta ko hoitajan kanssa enkä lähtisi vielä mitään rikosilmoitusta tekemään.

• Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Lapsi on omasta mielestään edelleen menossa hoitoon, lapsi siis neljävuotias, lapsi itse ei tuntunut olevan järkyttynyt tapahtumasta, kertoi asiasta samalla tavalla kuin hoitajakin.
En hyväksy tuota asiaa siis riuhtomist, tuollaisessa tilanteessa, jos esim. lapsi vaarassa juoksemassa auton alle tms. ja riuhtaisee kädestä on tilanne aivan eri..
Tämä kyseinen hoitaja on aika kovilla tuon lapsiryhmänsä kanssa kolme muuta ovat pieniä vaippaikäisiä, syötettäviä, puettavia jne. ja hoitaja ollut ollut jotenkin väsyneemmän oloinen kuin aiempina vuosina?
Kun tuntuu että hoitajakin oli oikeasti pahoillaan käytöksestään, en haluaisi mielelläään mitään ilmoitusta asiasta tehdä, toki mietityttää tuo päänlyöminen että jos siitä on jotain seurauksia..
Tää on niin vaikea tilanne kun jotain haluaisi asialle tehdä mutta en oikein tiedä mitä!?

Mä en kyllä mitään rikosilmoitusta alkaisi tekemään, jos jää tuohon yhteen kertaan. Varmaan hoitaja itsekin pelästyi tapahtunutta ja miettii miten jaksaisi parermmin lasten kanssa vai jaksaako enää.

No onhan vaikea tilanne. Tuollainen vahinko vois kyllä käydä itsellekin oman lapsen kanssa. Hoitaja vois hakea sairaslomaa, jos uupumus painaa. Jatkaa sitten myöhemmin paremmalla vireellä.

En tiedä miten pph:n kanssa tuo toimii. Päiväkodissa ilmoittaisin (tai varmaan asiasta olisi ilmoitettukin) päiväkodinjohtajalle ja asia käsiteltäisiin talon sisällä, hoitaja saisi asiaankuuluvat sanktiot ja joutuisi "tarkkailun alle". Jos lapsi tykkäisi ko hoitajasta en näkisi syytä ryhmän vaihtoon mutta homma olisi tiedossa ja vastaisuudessa noihin puututtaisiin heti. Pph on niin yksin ja pienen lapsen sana on ainoa mikä kertoo mitä tuolla tapahtuu. Hankala tilanne, se että hoitaja on jo nyt kovilla lasten kanssa ei lupaa hyvää sekään.

Meidän erityislapsella oli tuossa joitain aikoja sitten koulussa tilanne missä opettaja menetti hermonsa, huuti ja haukkui lasta kiroten ja raahasi tätä kovakouraisesti. Alkuun vaikutti rehtorin puheista että asia oli hoidettu ja kunnossa mutta muulta henkilökunnalta tuli erilaista näkemystä jonka takia juttua vietiin eteenpäin. Selvisi että noita väärinkäytöksiä oli ollut useasti aiemminkin ja kohdistunut myös muihin oppilaisiin. Meidän poika onnut vaihtanut luokkaa ja opettajan toiminnasta on tehty ilmoitukset ylöspäin, juttua vielä selvitellään opettajan ollessa nyt pidemmällä sairaslomalla. Jos hän vielä palaa työhönsä laitetaan hänelle mm tarkkailija seuraamaan työtään jne.

Hoitajaa on selvästikin kuormitettu liian monella pienellä lapsella. Kaikki haluavat pienet lapset hoitoon pph:lle, mutta ei kukaan jaksa 3-4 alle kolme vuotiasta hoitaa jatkuvasti. Vahinkohan se kaatuminen oli. Ei tuosta ainakaan mitään rikosilmoitusta tule tehdä, koska hoitaja on pahoillaan. Asiasta voi keskustella hoiajan esimiehen kanssa ja vaatia hoitajalle paremmat edellytykset työhönsä eli vähemmän pieniä lapsia ryhmään.

no mä en kyllä veisi lasta enää sinne hoitoon ja ottaisin myös yhteyttä ylempään tahoon. aika kovaa saa riuhtaista että oikein iso kuhmu tulee päähän. siis sehän on jo oikein riepotellut lastasi. olisikohan edes kertonut jos pienemmästä lapsesta kyse? 4v osaa jo kertoa kotona.

mun mielestä saa kyllä käyttää kevyitä 'voimakeinoja' kuten tarttua olkapäästä ja viedä jäähylle tai vaikka pidellä riehuvaa lasta sylissä mutta tuo riepottelu ei tosiaan kyllä kuulu mihinkään kasvatuksellisiin keinoihin.

joistain edellisistä kommenteista kyllä väkisin käy mielessä että jos olette valmiit painamaan villaisella tuollaisen kohtelun lastanne kohtaan, niin mitä teillä kotona tapahtuu suljettujen ovien takana?????

Ei haluta painaa asiaa villasella, mutta ei myöskään suurennella asiaa!
Jos ja (kun) vien lapsen lääkäriin, menee sitä kautta ilmoitus lastensuojeluun hoitajasta mikäli asiasta suoraan siellä sanotaan.
Jos ilmoitan PPH ohjaajalle en tiedä mitä seuraa? Haluaisin keskustella asiasta hoitajan kanssa niin että ohjaaja paikalla mutta ilman syyttävää sävyä ja myöskin siitä kokeeko hän olevansa ylikuormitettu tuon lapsiryhmän kanssa..

Käytä lapsi lääkärissä ja ilmoita tapahtuneesta pph-ohjaajalle. Hänkin on varmasti sitä mieltä, että saman pöydän ääressä asiasta keskustelu on paras seuraava askel. Hoitaja on takuulla väsynyt ja voisi olla ohjaajankin aiheellista katsella hoitajan ryhmää ihan uusiksi. Sääliksi käy nuo pph:t kun monta liian pientä tungetaan yhden harteille :(
Kaatumisia sattuu KAIKILLE lapsille myös kotona. Teettekö itsestännekin rikosilmoituksen? Ei kannata tehdä käpäsestä härkästä varsinkin kun hoitaja itsekin tajuaa toimineensa väärin. Jos lapsi viihtyy hoidossa, ei ole lapsen etu vaihtaa muuten moitteetta (?) toiminutta hoitopaikkaa.

[QUOTE="Vieras";28297298]Ja itse ette ikinä hermostu lapsiinne?[/QUOTE]

Kyllä minä hermostun viikottain etenkin lapseeni joka kiukuttelee, kiusaa toisia ja kitisee joka asiasta. Silti minun ei tarvitse hermostumistani purkaa reuhtomalla ja repimällä vaan voin mennä esim. parvekkeelle ja ajatella mielessäni "vi**u, s***tana, prkl" ja homma on sillä ohi. Sitten voin aikuismaisesti keskustella lapsen kanssa hänen käytöksestän.

En myöskään hoitajana ole reuhtonut tai satuttanut lapsia vaikka joskus on ärsyttänyt niin lujasti

Käytä lapsi lääkärissä ja ilmoita tapahtuneesta pph-ohjaajalle. Hänkin on varmasti sitä mieltä, että saman pöydän ääressä asiasta keskustelu on paras seuraava askel. Hoitaja on takuulla väsynyt ja voisi olla ohjaajankin aiheellista katsella hoitajan ryhmää ihan uusiksi. Sääliksi käy nuo pph:t kun monta liian pientä tungetaan yhden harteille :(
Kaatumisia sattuu KAIKILLE lapsille myös kotona. Teettekö itsestännekin rikosilmoituksen? Ei kannata tehdä käpäsestä härkästä varsinkin kun hoitaja itsekin tajuaa toimineensa väärin. Jos lapsi viihtyy hoidossa, ei ole lapsen etu vaihtaa muuten moitteetta (?) toiminutta hoitopaikkaa.

Samaa mieltä. Jotenkin älytöntä, että pph:n pitäisi kyetä olemaan yli-inhimillisen virheetön, kun virheitä sattuu lääkäreillekin. Sen vuoksi minusta ei tulekaan pph:ta kun mammat on joka asiasta kimpussa kuin hyeenat.

[QUOTE="just";28297692]Samaa mieltä. Jotenkin älytöntä, että pph:n pitäisi kyetä olemaan yli-inhimillisen virheetön, kun virheitä sattuu lääkäreillekin. Sen vuoksi minusta ei tulekaan pph:ta kun mammat on joka asiasta kimpussa kuin hyeenat.[/QUOTE]

Ei mielestäni tarvitse olla virheetön mutta tuollaiset hermostumiset missä tosissaan satuttaa lasta ovat kyllä ehdottomasti kiellettyjä. Oli sitten kysymys miten tahansa tahattomasta jutusta, tykkään että se pitäisi käsitellä esimiehen kanssa, ko hoitaja saa siitä asiaankuuluvat "rangaistukset" ja samalla mietitään tilannetta kokonaisuutena, mikä tuohon on ajanut ja mitä pitäisi tehdä ettei vastaava toistu.

Kertavirhe -tai ehkä jopa juttu joka on sattunut aiemminkin muttei vaan ole koskaan tullut esille. Ihan pienet lapset eivät edes pysty kertomaan mitä hoidossa tapahtuu ja jos nuo yksittäistapaukset aina lakaistaan maton alle, pahimmillaan voidaan jopa päätyä siihen että jotain lasta sattuu vakavasti. Sitten taas ihmetellään miksei kukaan tehnyt mitään kun esiin tulee yhä uusia ihmisiä jotka kertovat nähneensä sitä ja tätä.

Keskustelu pph:n ja ohjaajansa kanssa on paikallaan. Ohjaaja varmasti tietää jos pph:ta on aiemin kanneltu ja tällöin ohjaa tekemään ilmoituksen poliisille. Jos taas on kertajuttu niin pph saa varmaan sairaslomaa ja keskusteluapua.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Ei haluta painaa asiaa villasella, mutta ei myöskään suurennella asiaa!
Jos ja (kun) vien lapsen lääkäriin, menee sitä kautta ilmoitus lastensuojeluun hoitajasta mikäli asiasta suoraan siellä sanotaan.
Jos ilmoitan PPH ohjaajalle en tiedä mitä seuraa? Haluaisin keskustella asiasta hoitajan kanssa niin että ohjaaja paikalla mutta ilman syyttävää sävyä ja myöskin siitä kokeeko hän olevansa ylikuormitettu tuon lapsiryhmän kanssa..

Tämä voisi olla asiallinen tapa hoitaa asia. Kuvittelisin ainakin oman esimieheni suostuvan menettelyyn. Kannattaa ainakin esimieheen olla yhteydessä asian tiimoilta.

Tällaisia tapahtumia varten kunnalla pitää olla toimintasuunnitelma, jonka mukaan toimitaan. Kunnallista perhepäivähoitoa valvotaan kunnan puolesta ihan samoin kuin päiväkotihoitoakin.

Mua harmittaa tässä tapauksessa pph:kin puolesta. Kova paine ja pieni virhe, joka johti lapsen kaatumiseen ja lievään loukkaantumiseen. Ehkä lapsesi provosoi ja se oli hoitajalle viimeinen niitti ja käytti vahingossa liikaa voimaa. Mutta kiitettävää toimintaa pph:n kannalta siksi, että ITSE TUNNUSTI vielä tekonsa. Jos olisi salaillut niin sitten asiaa vietäisiin eteenpäin. Nyt kunnon keskustelu yhdessä teidän kanssa ja mahdollisesti pph:n ohjaajan kanssa. jos on muuten hyvä paikka niin miksi vaihtaa? Pph:n esimies saisi keventää ryhmää.

Riuhtaisun nyt ei tarvitse olla edes mikään kova jos sopivalla hetkellä sattuu, että lapsi kaatuu. Ja kyllä virheitä sattuu myös pph:ille ja hoitaja ihan selvästi myöntää tehneensä virheen. Pph:n isoon lastiin olisi hyvä puuttua, mutta tuosta riuhtaisusta on mielestäni turha tehdä suurempaa ongelmaa kuin mikä se onkaan. Tuskin lapsi sinne myöskään olisi hoitoon menossa jos asiat olisi huonosti tuon hoitajan luona.

Yhtään nyt puolustelematta niin ap sanoi että pph oli riuhtaissut lasta ja lapsi oli sen takia kaatunut ja lyönyt päänsä (näin voi käydä oikeasti myös ihan vahingossakin!!). Ei niin että pph olisi paiskaissut lapsen jonnekin tms. Ovat kaksi eri asiaa.

Pph oli kertonut asiasta heti ja pahoitellut. Oli sanonut myös reilusti heti että oli ns. ylilyönti, eikä ollut yrittänyt naamioida sitä esim. vahingoksi (jollainen tosiaan voi myös käydä).

Mulla on oman lapsen kanssa käynyt niin että ulkona kerran astui tosi jäiselle kohdalle. Lähti kaatumaan ja koitin pelastaa tilanteen ottamalla lasta käsivarresta kiinni ja nykäisemällä reilusti pois siitä jääkohdasta. Olin kuitenkin liian myöhässä ja lapsi kaatui joka tapauksessa ja löi päänsä.

Ap, on parikin vaihtoehtoa. Joko keskustelet hoitajan kanssa "privaatisti", ja nuhtelet itse, tai sitten lähdet viemään asiaa eteenpäin virallisesti joko lääkärin kautta tai päivähoidon ohjaajan kautta, jolloin seuraukset ovat sitten heti vakavammat. Täysin villaisella en suosittele sitä painettavaksi vaan kyllä hoitajan on nyt käsitettävä että sitä ei saa enää koskaan tapahtua.

Varmasti pph on jo rangaistuksensa saanut kun näin on ylipäätään päässyt tapahtumaan, varmasti miettii asiaa monet tulevat yöt. Erittäin positiivista asiassa on, että hän on itse tuonut asian esiin ja pahoitellut, olisi voinut myös kiertää asian toisella tapaa. Itse antaisin asian olla. Vahinkoja saattuu kaikille.

Yhteistyössä