Herkkä lapseni joutuu nyt 10-vuotiaana terapiaan huonon pph kokemuksen vuoksi!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anonyyminä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

anonyyminä

Vieras
Joo, siitä on 5-6 vuotta aikaa, kun lapsi tällä pph:lla on ollut. Nyt vasta lapsen padot ovat alkaneet murtua ja on uskaltanut kertoa, mitä kaikkea ikäviä asioita joutui hoitajalla kokemaan. :(
Tiesin näistä joistakin asioista, mutta en ole tajunnut, että lapsella on noin paha olla.
Nyt me lähetään purkamaan näitä asioita terapeutin tms. avulla.
Lapsi ei ole paljoa tässä välissä puhunut asiasta, mutta nyt pelkkä random-tyypin etunimen (hoitajan kaima) mainitseminen saa lapsen ahdistumaan. :snotty:

Jos olisin tiennyt, että lapsella on aikanaan ollut noin paha olla, olisin tehnyt asialle jotain jo aikaisemmin.

Lapsi kertoilee, että hoitaja istutti väkisin lasta aamupalapöydässä, koska ei suostunut syömään puuroa.
Lapsella on aistiyliherkkyyttä ja esim. puuron rakenne saa aikaan oksennusrefleksin.

Mäkin vihasin perhepäivähoitajaa jolla olin. Siellä oli ällöt aterimet joilla inhosin syödä. Sitten kun jätin makaroonia, se syötti sen koiralleen ja sanoi että toivottavasti koira ei nyt kuole kun sillä on sokeritauti ja olin laittanut kersuppia makarooniin. Voi että mä viasin sitä akkaa. Olin siellä aina yksin eikä mun kaa leikitty. Istuin pitkiä aikoja muiden lasten kanssa sen akan autossa kun se kävi asioilla.

ei millään pahalla, mutta vähän pistää miettimään, että on meillä Suomessa asiat sentään aika hyvin, jos lapset traumatisoituu siitä, että tarjotaan aamuruoaksi puuroa pöydän ääressä..

• Tykkää
Reactions: Jarnuska
ei millään pahalla, mutta vähän pistää miettimään, että on meillä Suomessa asiat sentään aika hyvin, jos lapset traumatisoituu siitä, että tarjotaan aamuruoaksi puuroa pöydän ääressä..

Se on kyllä mielenkiintoista, miten nämä yliherkät lapset sattuvat aina syntymään perheisiin, joissa on vähän hysteeriset vanhemmat tai ainakin toinen vanhempi.

No meidän lapsella on eri puitteet, mitä normaalilla lapsella.
Jo otsikkoon laitoin sanan HERKKÄ ja tuolla myös tulee ilmi aistiyliherkkyys jonka vuoksi se puuro ei todellakaan uppoo alas.

[QUOTE="...";27687327]Se on kyllä mielenkiintoista, miten nämä yliherkät lapset sattuvat aina syntymään perheisiin, joissa on vähän hysteeriset vanhemmat tai ainakin toinen vanhempi.[/QUOTE]

No juu, mutta muut lapset meillä ei ole traumatisoituneet mitenkään.

Tietän tilanteen. Meidän vanhimman lapsen pph oli samanlainen.
Puuro piti syödä ja sen ääressä piti istua vaikka lounaaseen asti.
Ja ennen uloslähtöä oli pakko pissata. Siinä sitten muut lapset odottivat että yks pissaa ja päästään ulos.
Ja esim. nukeilla sai leikkiä vain nukkeleikkipäivänä.
Lista ois loputon....

[QUOTE="yks äiti";27687337]Tietän tilanteen. Meidän vanhimman lapsen pph oli samanlainen.
Puuro piti syödä ja sen ääressä piti istua vaikka lounaaseen asti.
Ja ennen uloslähtöä oli pakko pissata. Siinä sitten muut lapset odottivat että yks pissaa ja päästään ulos.
Ja esim. nukeilla sai leikkiä vain nukkeleikkipäivänä.
Lista ois loputon....[/QUOTE]

Miten te vanhempina sallitte em. käytöksen?

Itse en tiennyt noita kaikkia juttuja, mitä lapsi on nyt kertoillut, kun vasta näin jälkikäteen.
Sama pph edelleen työskentelee ja ollaan nyt johdon kanssa keskusteltu kyseisestä tyypistä ja sen metodeista ja toivon, että hän siirtyy tarkkailun alle.
Kun tuo puurojuttu oli vain yksi esimerkeistä.

Lapsi kertoi myös sen, että sitä oli mm. purtu, eikä hoitaja puuttunut asiaan mitenkään, katsoi vain vierestä. : /

Hyvä sentään että nyt on avautunut asioista ja pääsee purkamaan niitä! Mulla itsellä vähän samanlaisia kokemuksia omasta lapsuudesta. Kun käyn kotikaupungissa ja kuljetaan pph:n talon lähettyvillä, vieläkin alkaa selkäpiitä karmimaan, vaikka tapahtuneista on jo jotain 27 vuotta. Ei fyysistä väkivaltaa tai mitään, mutta henkistä alistamista ja pakottamista todella paljon. :(

Miten te vanhempina sallitte em. käytöksen?

Itse en tiennyt noita kaikkia juttuja, mitä lapsi on nyt kertoillut, kun vasta näin jälkikäteen.
Sama pph edelleen työskentelee ja ollaan nyt johdon kanssa keskusteltu kyseisestä tyypistä ja sen metodeista ja toivon, että hän siirtyy tarkkailun alle.
Kun tuo puurojuttu oli vain yksi esimerkeistä.

Lapsi kertoi myös sen, että sitä oli mm. purtu, eikä hoitaja puuttunut asiaan mitenkään, katsoi vain vierestä. : /

Meidän nuoremmat lapset eivät olleet enää samalla hoitajalla, ja esikoinenkin vaihdettiin sieltä pois kun asiat alkoi tulle ilmi.
Mutta ei saa yleistää, lapseni olivat yhdella MAAILMAN ihanimmalla pph:lla.

[QUOTE="harmaa";27687362]Hyvä sentään että nyt on avautunut asioista ja pääsee purkamaan niitä! Mulla itsellä vähän samanlaisia kokemuksia omasta lapsuudesta. Kun käyn kotikaupungissa ja kuljetaan pph:n talon lähettyvillä, vieläkin alkaa selkäpiitä karmimaan, vaikka tapahtuneista on jo jotain 27 vuotta. Ei fyysistä väkivaltaa tai mitään, mutta henkistä alistamista ja pakottamista todella paljon. :([/QUOTE]

Johdon juttusilla käydessäni tuli ilmi, että näitä tapauksia on pilvinpimein ja että kannattaa oikeasti puuttua niihin, eikä vaan kiristellä hampaita itsekseen.

Se, että saa jonkun hoitajan pyytämään anteeksi käytöstään, ei vielä korjaa asioita, vaan asia pitää päästä käsittelemään kunnolla pois.

Ja koska näitä tapauksia on näin paljon, pitäisi myös kannustaa muita nostamaan asiat tapetille, koska muuten niihin ei tule muutoksia.

[QUOTE="yks äiti";27687371]Meidän nuoremmat lapset eivät olleet enää samalla hoitajalla, ja esikoinenkin vaihdettiin sieltä pois kun asiat alkoi tulle ilmi.
Mutta ei saa yleistää, lapseni olivat yhdella MAAILMAN ihanimmalla pph:lla.[/QUOTE]

Tämä herkkä lapseni on myös ollut ihanalla tyypillä hoidossa. Edelleen muistellaan tätä hoitajaa lämmöllä. Kaupungilla kun tavataan, aina vaihdetaan kuulumiset. :heart:

Joku vielä mieluummin valitsee perhepäivähoidon kuin päiväkodin, jos valinnanvaraa on. Toki on ihania perhepäivähoitajia, mutta huonolla tuurilla lapsi joutuu todella ikävään paikkaan. Päiväkodissa yksi vinoutunut aikuinen ei pysty niin paljon lasta tyrannisoimaan.

Onpa hyvä, että tyttö on pystynyt ottaa asian puheeksi ja saa apua ahdistukseensa. Itse olen jo kolmekymppinen ja vieläkin ahdistaa pph-muistot ajalta, kun olin 2-3v. Mua vietiin tukasta repien nurkkaan seisomaan ihan mielivaltaisista syistä. Hernekeiton jouduin syömään kylmänä, kun en sitä ollut ruoka-aikaan tarpeeksi maistellut. Olin kuulemma äidin ja isän lellimä lapsi, sain liikaa karkkia karkkipäivänä... Ja vaikka mitä. Vieläkään en ole näistä muistoista pystynyt kenellekään puhua.

[QUOTE="harmaa";27687362]Hyvä sentään että nyt on avautunut asioista ja pääsee purkamaan niitä! Mulla itsellä vähän samanlaisia kokemuksia omasta lapsuudesta. Kun käyn kotikaupungissa ja kuljetaan pph:n talon lähettyvillä, vieläkin alkaa selkäpiitä karmimaan, vaikka tapahtuneista on jo jotain 27 vuotta. Ei fyysistä väkivaltaa tai mitään, mutta henkistä alistamista ja pakottamista todella paljon. :([/QUOTE]

Mänttä?

Yhteistyössä