Tuttavapiirissämme on pariskunta jossa on kaksi lasta. Vanhempi on 3-vuotias ja nuorempi vain muutaman kuukauden. He usein pyytävät kylään ja välillä me äidit näemme päivisin. Heidän vanhempi lapsensa on osoittautunut todelliseksi ongelmaksi..minulle ja miehelleni. Itselläni on 2-vuotias lapsi. Olen pienestä pitäen yrittänyt toisten lasten läsnäollessa opettaa hänelle perusjuttuja..ei saa lyödä, ei saa ottaa toisen kädestä yms. Minun mielestäni nämä kuuluu perusjuttuihin ja hyviin tapoihin. No, tämä toisen perheen 3-vuotias terrorisoi toisia lapsia. Jos olemme jossain leikkipaikassa jossa on useita lapsia hän potkii, lyö, ottaa tavaroita toisten käsistä ja on aivan kamala. Äiti ei koskaan kiellä tekemästä näin. Lapsi saa myös lyödä äitiä..Kerran kylässä ollessa hän potki lastamme aina kun käveli ohi ja astui käden tai jalan päälle (Lapsemme oli silloin vielä konttaus iässä). Kielsin joka kerta tietenkin ja sanoin että on tuhmaa tehdä niin. Tätä kuitenkin jatkui koko ilta ja välillä hän tuuppi ja löi. Missään välissä äiti tai isä ei puuttunu asiaan. Viimeinen niitti oli kun lapsi tönäisi tyttöni kumoon. Tämä siis seisoi ja on päätä pienempi. Tyttö kaatui ja löi päänsä kovaan lattiaan. Kaikki aikuiset olivat paikalla. Minä, isä ja lapseni isä huudahdimme ja toruimme. Rangaistukseksi lapsi "joutui" isänsä syliin. Äidin sanat olivat seuraavat "Mitä se muka edes teki?". Teki oikeesti mieli mulkaista pahemman kerran ja selostaa koko illan tapahtumat kun ei äiti kerta tätä itse huomaa. Tällä äidillä on myös ihme tapa koko ajan hehkuttaa kuinka ihana tämä heidän 3-vuotiaansa on. "Se niin tykkää hoitaa vauvaa ja on niin kiltti jne." Mistä ihmeestä hän nämä keksii? Tämä lapsi ottaa vauvan kädestä kaikki ja kiusallaan saattaa astua tämän päälle kun vauva makaa maassa. Sylissä vauvaa pitää kun äiti väkisin sen siihen tunkee. Eikä todellakaan pitele vauvaa ja hoivaa (niinkuin jotkut lapset) vaan makaa vauvan alla ja katselee telkkaria. Äidistä se on äärettömän suloista ja ihanaa. Miten äiti voi nähdä tämän lapsensa noin eri silmin? Ja miten sanoa tälle äidille lapsen käyttäytymisestä? Tapaamiset on tosi hankalia kun joudun koko ajan valvomaan heidänkin lastaan. Leikkipaikoissa nolottaa jos joku vaikka luulee että tämä pikku terroristi on minun lapseni. Mitä teen?