Pph pyytää apuja kurinpitoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pph"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24629429]No kyllä 2 vuotiaalle jäähykin on aika karu ja jos on tuon tapainen, niin pysyykö misään jäähyllä istumassa.. Mutta hyvä konsti voisi olla se että söisi erikseen, jos homma lähtee lapasesta joko eri paikassa tai muiden jälkeen. Palkintotarratkin voisivat innostaa pieniä. Voisko tämän pukea ensin odottamaan jos sotkee muiden hommat siinäkin?[/QUOTE]

No ei kovin hyvin pysynyt tänään. Tai ei se varsinainen jäähy ollut, mutta otin hetkeksi istumaan että sain kahvini juoda rauhassa kun koko ajan oli muiden kimpussa. Muiden jälkeen syöminen olisi aika kova sana. Tosin huutaako sen aikaa sitten olkkarissa tai jossain kun muut syö. Mutta sittenpähän oppii, kai...
Ei oikein eteisessä ole paikkaa odottaa. Tai ulkoeteiseen jos laitan mutta sitten en enään näe sinne.

2-vuotiaan uhmaikäisen (sekä 3.5 vuotiaan uhmiksen) äitinä sanoisin, että valvottu jäähy olis paras. Siis sellanen, jossa aikuinen on mukana. Hiljaa seisoo vieressä. Jäähyn jälkeen polvistuu lapsen eteen ja keskustelee.

2-vuotias ja tuo meidän 3,5veekin saattaa turhautua, kun ei osaa pukea niin nopeasti tai hyvin kuin muut. Ja pistää siksi pellleilyksi. Pukisin itse noin pienen odottamaan ja muut saisi silloin pukeutumisrauhan. Eteisessä vois olla vaikka joku pikku jakkara, jossa lapsi vois istua ja odottaa.

Jos lapsella on "normaalia" uhmaikää ja aikuisen testausta, en noin pientä vielä kovin paljoa eristäisi. Se voi saattaa hänet noloon tilanteeseen lapsiryhmässä, jos aina joutuu syömään yksin, odottamaan yksin ja jos ei vielä muiden lasten leikkeihinkään pääse mukaan. Ja se saattaa lisätä häiriköintiä. Lapsi oppii siihen, että on "vaikea tapaus" ja jatkaa sitä aina.

Olen siis itsekin ollut perhepäivähoitajana, yksityisenä nimenomaan. Ja muistan kyllä, että yhteen lapseen meni aina hermot, mutta hän olikin jo 5-vuotias. Kyllä olen sitä mieltä, että perhepäivähoitaja voi ja saa korottaa ääntään ja pyytää lapsia rauhoittumaan. Isomman lapsen laittaisin odottamaan ruokailua, mutta 2-vuotias on minusta siihen liian pieni. Aikuisella pitää vain itsellä olla homma hanskassa ja järki kädessä eikä saa päästää lapsia pomppoilemaan miten sattuu. Tiukat rajat ja äänenkäyttö on sallittu!

Mutta lopuksi: Uhmaikäinen, kiukutteleva lapsi tarvitsee aina silti sen tiedon, että hänet hyväksytään, vaikkei hänen käyttäytymistään hyväksytä. Ja että hänestä itsestään pidetään, vaikkei hänen kaikista tempuistaan pidettäisi. Se pitäisi muistaa, että lapsi tarvitsee aina rakkautta. Mitä pienempi lapsi, sitä enemmän rakkautta.

Ja kun kerroit, että lapsi jää usein leikeistä ulos... Voisitko keksiä sellaista tekemistä, jossa jokainen voisi olla mukana? Yhdessä piirtämistä/maalaamista, palapelien tekoa... Ohjaa leikkejä ja sujauta se yksinäinenkin lapsi leikkeihin mukaan. Hän voi kärsiä siitä, että häntä "syrjitään"... Hän haluaa laumaan, lasten luokse.

No sitäpä mä olen yrittänyt, että mahd. paljon leikitään yhdessä ja niissä menee yleensä ihan ok että kukaan ei pelleile. Koko ryhmä tykkää askarrella ja laulaa ja leikkiä piirissä yms. Mutta en mä voi koko aikaa olla lasten kanssa. Laitan ruokaa yms. Olen itsekin sitä ajatellut, että kärsiikö siitä että ei pääse muiden leikkeihin. Mutta ei toisaalta hakeudu itse tai sitten ei vain uskalla. Vapaan leikin aikana oikeastaan ei leiki yhtään mitään. Kantaa vain pehmolelua ja roikkuu jaloissa ja tekee kiusaa muille. Vaikka yritän pehmolelulle antaa leikkikeitiössä ruokaa yms. niin ei ala mitään leikkimään. Tuntuu, että ei edes siis osaa leikkiä. Sama ulkona, kun muut haravoi tai tekee kurahommia niin yleensä vain seisoo paikallaan. Ei ole juuri kotona tottunut olemaan ulkona ja tarvii siis ohjausta tosi paljon nyt alussa. Mutta kun aika ja energia menee nyt vaan ryhmän hallintaan ja selviytymiseen päivästä toiseen ja illalla on tosi väsynyt. Tämä lapsi tekee vielä pitkää päivää, 9-9,5 h... Eli munkin päivät on pitkiä...

Ja siis tämä lapsi osaa pukea tosi hyvin. Sai alussa haalarit yms. itse päälle. Nyt ei muka saa ja on saanut vedettyä mukaan muutkin jotka ennen pukivat treippaasti. Siksi joku pukemissysteemikin tarvis olla, joka innostaisi lapsia pukemaan kun kerran osaavat.

MInäkin ehdottaisin, että rauhoitat ruokailutilannetta erottamalla sen yhden lapsen joko jäähylle tai muuten vaan ruokailemaan sellaiseen tilaan, että sieltä ei ole näköyhteyttä muihin lapsiin. :)

[QUOTE="vieras";24629830]MInäkin ehdottaisin, että rauhoitat ruokailutilannetta erottamalla sen yhden lapsen joko jäähylle tai muuten vaan ruokailemaan sellaiseen tilaan, että sieltä ei ole näköyhteyttä muihin lapsiin. :)[/QUOTE]

Harkitaan =)

Tietääkseni pph on kokonaan yksin. joten ei hän voi mitään kahdenkeskisiä jäähyjä vahtia. vanhemat sen käytöksen opettavat, he kertovat että hoitajaa uskotaan.

Jäähyä ei minun mielestäni kokeilla vain yhden päivän ajan, sillä juuri se toisto ja johdonmukaisuus tehoavat lapsilla. Eli siis kokeile viikko. Varsinkin, jos lapsella ei ole kotona jäähy käytössä.

Ruokapöydässä temppuilijat joutuvat meidän perheessä heti ekan tai tokan uhkauksen jälkeen pois pöydästä, jos homma jatkuu. Uhkaukset täytyy esittää niin selvästi, että pieni ymmärtää. Ja sitten toteuttaa. En pitäisi pahana, jos pph:kin poistaisi temppuilijat pöydästä vaikka sitten hiukan nälkäisinä. Usein kyllä temppuilijalla ei oikeasti ole enää nälkä. Ja jos on selvästi pahoillaan, voi tilanteen mukaan palata pöytään. Kohtuus tässäkin siis. Mä ainakin arvostaisin pöytätapoja myös hoidossa. Seuraava ruoka voi sitten olla vähän aikaisemmin tai voi olla pieni väli-välipala, jos siltä tuntuu.

Minusta tuntuu, että oma lapsesi ei ole vielä uhmaikäinen tai sitten hän on vain hyvin rauhallinen. Olet ehkä liian lepsu, koska oma lapsesi on muutenkin pysynyt kurissa ilman suuria toimenpiteitä. Nyt siis ota äkkiä ohjat käsiisi ja keksi keinoja. Nipistykseen voi auttaa huomion kiinnittäminen johonkin muuhun puuhaan, esim. aloita välittömästi extempore-askartelutuokio tms.

Tsemppiä!

...iske joku keppi tai vastaava niin kovaa pöytään, että varmasti säihkähtää. Juoksuta ulkona niin kauan, että sisällä ei enään energiaa huonoon käytökseen.

Kun saisinkin sen ulkona juoksemaan niin nukahtaiskin paremmin =) Mutta ei, ulos topataan vaatetta kun ei suostu liikkumaan. On vaan paikallaan. On vielä viimenen hoitolapsi, joka haetaan, että iltapäivän ulkoilu on pitkä =)

[QUOTE="vieras";24629830]MInäkin ehdottaisin, että rauhoitat ruokailutilannetta erottamalla sen yhden lapsen joko jäähylle tai muuten vaan ruokailemaan sellaiseen tilaan, että sieltä ei ole näköyhteyttä muihin lapsiin. :)[/QUOTE]

Mun mielestä tämä olisi ihan kamalaa! Ennemmin tekisin ennen ruokailua ja ruokailun aikana selväksi, että jos tekee sitä ja tätä, joutuu heti pois pöydästä. Ja toistelisin tätä uhkausta niin, että varmasti ymmärtävät. Ja jos joku tekee sitä ja tätä, niin heti pois pöydästä. Itkee ja kiukuttaa varmasti, mutta sitten vain tyynenä lohdutat lasta, että nyt kiukuttaa ja nolottaa ja että täti sanoi että näin tehdään jne. Oppinevat kerrasta tai kahdesta.
Voit varoittaa vanhempia etukäteen, mikäli haluat.

oletko saanut mitään koulutusta? Esim perhepäivähoitajan ammattitutkinto valmistaa näihin tilanteihin.
Ja sinulla on esimies. Laki vaatii kuntaa järjestään valvonnan myös yksityisellepuolelle.
Ja kunnan KELTOA voit käyttää apuna, kiertäväerikoislastentarhopettaja.kannattas käydä kouluja, ei lähihoitaja yms aihetta sivuavaa.

[QUOTE="vieras";24630171]Jäähyä ei minun mielestäni kokeilla vain yhden päivän ajan, sillä juuri se toisto ja johdonmukaisuus tehoavat lapsilla. Eli siis kokeile viikko. Varsinkin, jos lapsella ei ole kotona jäähy käytössä.

Ruokapöydässä temppuilijat joutuvat meidän perheessä heti ekan tai tokan uhkauksen jälkeen pois pöydästä, jos homma jatkuu. Uhkaukset täytyy esittää niin selvästi, että pieni ymmärtää. Ja sitten toteuttaa. En pitäisi pahana, jos pph:kin poistaisi temppuilijat pöydästä vaikka sitten hiukan nälkäisinä. Usein kyllä temppuilijalla ei oikeasti ole enää nälkä. Ja jos on selvästi pahoillaan, voi tilanteen mukaan palata pöytään. Kohtuus tässäkin siis. Mä ainakin arvostaisin pöytätapoja myös hoidossa. Seuraava ruoka voi sitten olla vähän aikaisemmin tai voi olla pieni väli-välipala, jos siltä tuntuu.

Minusta tuntuu, että oma lapsesi ei ole vielä uhmaikäinen tai sitten hän on vain hyvin rauhallinen. Olet ehkä liian lepsu, koska oma lapsesi on muutenkin pysynyt kurissa ilman suuria toimenpiteitä. Nyt siis ota äkkiä ohjat käsiisi ja keksi keinoja. Nipistykseen voi auttaa huomion kiinnittäminen johonkin muuhun puuhaan, esim. aloita välittömästi extempore-askartelutuokio tms.

Tsemppiä![/QUOTE]

Juu, siis tarkoitinkin että aloitan jäähyt huomenna, mutta jatkan toki siis pidempään niitä.

Omani on temppuillut kyllä mm. päiväunien ja muun suhteen mutta saatu ruotuun paljon helpommalla kuin tämä hoitolapsi =)
Niin ajattelinkin, että homma pitää heti alussa saada rauhoittumaan niin mä pääsen tästä niskanpäälle ja saan nauttia rauhallisista hoitopäivistä loppuvuoden =)

eivätkö kaikki voi leikkiä yhdessä tai jos tuota uutta ei oteta mukaan, sitten kaikki leikkivät yksin?

tekevät palapelejä ym. ihan itsekseen jonkin aikaa, kunnes tuo uusi pääsee ryhmään mukaan?

No sitäpä mä olen yrittänyt, että mahd. paljon leikitään yhdessä ja niissä menee yleensä ihan ok että kukaan ei pelleile. Koko ryhmä tykkää askarrella ja laulaa ja leikkiä piirissä yms. Mutta en mä voi koko aikaa olla lasten kanssa. Laitan ruokaa yms. Olen itsekin sitä ajatellut, että kärsiikö siitä että ei pääse muiden leikkeihin. Mutta ei toisaalta hakeudu itse tai sitten ei vain uskalla. Vapaan leikin aikana oikeastaan ei leiki yhtään mitään. Kantaa vain pehmolelua ja roikkuu jaloissa ja tekee kiusaa muille. Vaikka yritän pehmolelulle antaa leikkikeitiössä ruokaa yms. niin ei ala mitään leikkimään. Tuntuu, että ei edes siis osaa leikkiä. Sama ulkona, kun muut haravoi tai tekee kurahommia niin yleensä vain seisoo paikallaan. Ei ole juuri kotona tottunut olemaan ulkona ja tarvii siis ohjausta tosi paljon nyt alussa. Mutta kun aika ja energia menee nyt vaan ryhmän hallintaan ja selviytymiseen päivästä toiseen ja illalla on tosi väsynyt. Tämä lapsi tekee vielä pitkää päivää, 9-9,5 h... Eli munkin päivät on pitkiä...

Ja siis tämä lapsi osaa pukea tosi hyvin. Sai alussa haalarit yms. itse päälle. Nyt ei muka saa ja on saanut vedettyä mukaan muutkin jotka ennen pukivat treippaasti. Siksi joku pukemissysteemikin tarvis olla, joka innostaisi lapsia pukemaan kun kerran osaavat.

googla epäsosiaalisen ja eisosiaalisen ero. kannattaa tutustua lasten eritemperamentteihin

[QUOTE="vieras";24630233]Mun mielestä tämä olisi ihan kamalaa! Ennemmin tekisin ennen ruokailua ja ruokailun aikana selväksi, että jos tekee sitä ja tätä, joutuu heti pois pöydästä. Ja toistelisin tätä uhkausta niin, että varmasti ymmärtävät. Ja jos joku tekee sitä ja tätä, niin heti pois pöydästä. Itkee ja kiukuttaa varmasti, mutta sitten vain tyynenä lohdutat lasta, että nyt kiukuttaa ja nolottaa ja että täti sanoi että näin tehdään jne. Oppinevat kerrasta tai kahdesta.
Voit varoittaa vanhempia etukäteen, mikäli haluat.[/QUOTE]

Mä kanssa aattelin, että jos kokeilen eka sitä pöydästä poistamista. Kerran poistin, omani kylläkin. Päätti kesken ruokailun että lähtee pöydästä. Ja niin lähti ja paluuta ei ollut vaikka kuinka kiukutti. Mutta täytyy nyt poistaa sitten seuraava joka aloittaa pelleilyn.

Innostuisiko ulkona esim. autoista tai kaivureista tai oikeista keittiötavaroista (vanhat oikeat kattilta ja paistinpannut ja lusikat ym.)? Jotakin uutta ja yllättävää pihalle! Voisitteko mennä puistoon tai vaikka metsään välillä?

Alkuperäinen kirjoittaja ä;24630248:
oletko saanut mitään koulutusta? Esim perhepäivähoitajan ammattitutkinto valmistaa näihin tilanteihin.
Ja sinulla on esimies. Laki vaatii kuntaa järjestään valvonnan myös yksityisellepuolelle.
Ja kunnan KELTOA voit käyttää apuna, kiertäväerikoislastentarhopettaja.kannattas käydä kouluja, ei lähihoitaja yms aihetta sivuavaa.

Olen nuoriso-ohjaaja koulutukseltani ja työskennellyt paljon mm. ip-kerhoissa. Mutta en ihan näin pienten kanssa. Siis onhan se kunnan päivähoidon johtaja, mutta en tiedä kuinka hän tässä auttaisi. Je keltoa voin pyytää, mutta se on meille yksityisille pph:lle maksullista.

Mä kanssa aattelin, että jos kokeilen eka sitä pöydästä poistamista. Kerran poistin, omani kylläkin. Päätti kesken ruokailun että lähtee pöydästä. Ja niin lähti ja paluuta ei ollut vaikka kuinka kiukutti. Mutta täytyy nyt poistaa sitten seuraava joka aloittaa pelleilyn.

Jaksa sitten olla johdonmukainen. Raskasta alkuun mutta palkitsee kyllä. Ja lapsille siis säännöt selviksi: 1. toisia ei satuteta, 2. leluja ei rikota, 3. ruokapöydässä ollaan nätisti.

Tosin tuota "nätisti olemista" pitää lapsille yleensä avata eli eivät ehkä ymmärrä, mitä se tarkoittaa. Aina nätisti ja reippaasti ja kiltisti.. mitä ne sitten ovat lapsen päässä?

Olen nuoriso-ohjaaja koulutukseltani ja työskennellyt paljon mm. ip-kerhoissa. Mutta en ihan näin pienten kanssa. Siis onhan se kunnan päivähoidon johtaja, mutta en tiedä kuinka hän tässä auttaisi. Je keltoa voin pyytää, mutta se on meille yksityisille pph:lle maksullista.

IHAN TOSI? MAKSULLINEN?
hitto että väärin sill ämeil ei ole maksullinen.
Suosittelen ensisijaisesti tutustuun varhaiskasvtukseen ja arvopohjiin! helpottaa todella paljon kun ymmärtää lapsen maailmaa.
eritemperamentteihin pitää myös tutustua. Lapsen käytös johtuu vanhempien kasvatustyylistä joka on selvästi lapsijohtoista.
Ja kasvatus pitää olla lasta ohjaavaa. Kasvatusnäkemyksissä pyritään humanismiin mutta perheiden esim kristillistäkasvatusnäkemystä pitää kunnioittaa.

Toivon että saat apua ja neuvoisin enemmänkin

[QUOTE="hmmm";24630268]eivätkö kaikki voi leikkiä yhdessä tai jos tuota uutta ei oteta mukaan, sitten kaikki leikkivät yksin?

tekevät palapelejä ym. ihan itsekseen jonkin aikaa, kunnes tuo uusi pääsee ryhmään mukaan?[/QUOTE]

Voisi leikkiä kaikki yhdessä toki. Ei häntä tarkoituksella jätetä mielestäni pois. Hän vaan ei leiki muiden kanssa vaikka kuinka yritän. Eikä toki tarvitsekaan. Kunhan leikkisi yksin edes jotain järkevää. Kai se senkin takia menee överiksi kun ei ole tekemistä. Äitin kanssa kun kävivät tutustumassa niin sisällä äiti luki hänelle kirjaa ja ulkona äiti teki hänelle hiekkakakkuja.

Ja ei noi kaikki muutkaan aina leiki yhdessä. Suurin osa on vielä rinnakkain leikkejä, mutta kaikki muut siis oikeasti leikkii, ei vain päättömästi harhaile ja haahuile ja nappaa ohimennessään muita.

Yhteistyössä