pph:n painajainen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ypph"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26017145]En jaksanut lukea kuin alun. Jos ei ole provo niin tietysti sympatiat muutoin ap:n puolella mutta ei mielestäni tällaista asiaa voi tulla näin tarkasti palstalle puimaan. Jos olisin lapsen vanhempi, niin aika inhalta tuntuis lukea aisan kuvausta ja päivittelyjä täällä. Vaikka ei nimillä asiasta kerrotukaan niin kenties asiayhteyksistä joku tuttava saattaa jopa tunnistaa tapauksen. Salassapitovelvollisuus??[/QUOTE]

Älä nyt viitsi. Ilman nimiä/ammatteja/paikkakuntaa kukaan ei voi tunnistaa tästä tarinasta yhtään ketään.

[QUOTE="vieras";26017327]Älä nyt viitsi. Ilman nimiä/ammatteja/paikkakuntaa kukaan ei voi tunnistaa tästä tarinasta yhtään ketään.[/QUOTE]

Ai, jos kuulisit kavereiltasi, että heidän juuri pph:ssa aloittanut vauvansa on viety sairaalaan ambulanssilla hoitotädin toimesta ja sitten lukisit palstalta tätä tilitystä niin et yhdistäis noita asioita? Toki lapsia joutuu sairaalaan ympäri Suomea mutta tarina ambulanssilla sairaalaan huonossa kunnossa perhepäivähoitajan viemänä- ei varmaankaan monta tapausta Suomessa samana päivänä.
Toimin itse ammatissa, jossa on salassapitovelvollisuus ja kieli on vaan osattava pitää kurissa. Voi toki yleisellä tasolla sanoa asioita mutta yksityiskohtaisissa kertomuksissa mennään jo hyvin harmaalle vyöhykkeelle.

En jaksanut lukea kun osan alkupään viesteistä.
Siellä epäiltiin etteivät vanhemmat tuo sairaita lapsia hoitoon, mutta onhan noita tapauksia, joissa kakan mukana tulee vaippaan sulamatonta suppoakin.
Ap:n tapaus on kyllä yksi pahimmista painajaisista, mutta tsemppiä sinne.
Niin ja se miksi itse ehdin juuri nyt olla palstalla, on se että olen tasoitusvapaill:)

[QUOTE="elämää";26012617]Aivan varmasti sinun koulusi kansliassa tiedetään missä sinä pidät tunteja ja osaavat etsiä sinut käsiinsä, jos lapsella on todellinen hätä. Fiksu opettajahuoneen/kanslian henkilökunta toki kysyy kuinka kiireellisestä asiasta on kyse eli riittääkö että sinä soitat takaisin oppitunnin jälkeen. Minusta olet "huono" esimerkki siinä mielessä. Olisi kiva kuulla oikeasti mikä olisi sellainen työ, jossa vanhempia ei kerta kaikkiaan olisi millään metodilla mahdollista saada kiinni. Astronautti? Kaivostyöläinen? Pelastussukeltaja? Heidänkin lapsellaan on melko todennäköisesti toinen vanhempi, jolle voi soittaa. Ihan sama kuka siihen puhelimeen vastaa, mutta semmoinen numero pitäisi lapsen hoitajalle ehdottomasti antaa, josta vanhemman saa kiinni! Harvassa työssä ei ole mitään toimiston/osaston/yksikön/firman numeroa, johon ei voisi soittaa.[/QUOTE]

Palomies tai poliisi jos on juuri hälytyksessä. Kirurgi ei välttämättä kesken leikkauksen pääse minnekään, mutta luulisi, että hoitaja voi käydä kuitenkin hänelle ilmoittamassa asiasta. Politikoilla ja virkamiehillä voi olla kokouksia, joissa ei puhelinta katsella eikä sinne kukaan voi tullakaan kesken kaiken. Ja voi jopa olla niin tärkeitä, että sieltä ei kesken kaikenkaan pääse pois.

[QUOTE="elämää";26014281]
Minä väitän edelleen, että joka paikassa ihminen saadaan kyllä kiinni ehkä sukeltajia lukuunottamatta. Aina on joku joka voi välittää viestin jollakin tavalla. Se vaan että mainitsemissasi ammateissa on pakko olla jokin muu hakija lapselle silloin kun itse on tiukasti kiinni työssä.[/QUOTE]

Miten saat esim. lentäjän kiinni? Tai laskuvarjohyppääjän? Miten viet tiedon puhelusta palavaan rakennukseen, jota palomies yrittää sammuttaa? Voi olla erittäin vaikeaa muttei mahdotonta myös esim. laulajan ollessa keikalla. Kelle soitat, ei sillä ole sihteeriä tai toimistoa? Tai näyttelijän ollessa lavalla, ei ole kanslia tai lipunmyynti välttämättä enää auki.

Ihan oikein teit AP! Soita nyt ihmeessä vielä jonnekin isommalle taholle ja selvitä asiaa vähän syvemmälti... Josko ne vanhemmatki oppis tästä nyt jotain.

VIHAAN ihmisiä, jotka kuskaa kipeän lapsen hoitoon välittämättä siitä millainen kunto lapsella on. Vaikkakin on olemassa hyviä särkylääkkeitä, on niillä hetkellinen vaikutus eikä se todellakaan saa oloa täysin normaaliksi.

Melkoinen tapaus, ja itse kyllä tekisin lastensuojeluilmoituksen. Jokainen normaalivanhempi kyllä huolehtii siitä että joku on tavoitettavissa jos hoidossa jotain sattuu - jos olisin kirurgi niin minulla olisi todennäköisesti jossain hollilla varahoitajan numero joten jos tulisi kesken leikkauksen tieto että lapsi on sairaana niin pyytäisin kanslian hoitsuja välittämään tiedon sille varahoitajalle. Ja jos leikkaus olisi vasta alkamassa niin tietysti yrittäisin järkätä jonkun tuuraamaan jos ei ole mistään megaoperaatiosta kyse.

[QUOTE="Kifa";26017974]Melkoinen tapaus, ja itse kyllä tekisin lastensuojeluilmoituksen. Jokainen normaalivanhempi kyllä huolehtii siitä että joku on tavoitettavissa jos hoidossa jotain sattuu - jos olisin kirurgi niin minulla olisi todennäköisesti jossain hollilla varahoitajan numero joten jos tulisi kesken leikkauksen tieto että lapsi on sairaana niin pyytäisin kanslian hoitsuja välittämään tiedon sille varahoitajalle. Ja jos leikkaus olisi vasta alkamassa niin tietysti yrittäisin järkätä jonkun tuuraamaan jos ei ole mistään megaoperaatiosta kyse.[/QUOTE]

Niin no tässäkin tapauksessahan ap sai varahoitajan kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja lainrikkojien päiväkodit;26013573:
Sinullekin tiedoksi, että päiväkodeissa saattaa samana päivänä suurin osa henkilökuntaa olla kokemattomia ja kouluttamattomia epäpäteviä sijaisia. Ja kaikki johdon sallimana, kunhan vain mitään ei satu! Johtajia ei itse asiassa kiinnosta, koska heillä on tärkeämpää tekemistä. Kuukausia voi mennä niin, että lapsianne hoitaa välitysfirmasta lähetettyjä kirjailijoita ja muita eri ammateista tulleita. Vain osa omaa henkilökuntaa paikalla.

Huhhuh mitä yleistystä! Sanoppa paikka missä näin tapahtuu? Itse en ole 10v urani aikana törmännyt tuollaseen, ja päteviä on kaikki sijaiset olleet. No tosin, osa sijaisista on ollut opettajia, ehkä he sitten ei ole päteviä tuolle alalle?

Johtajoa ei kiinnosta? Mistä sä vedät näitä juttujas?

[QUOTE="öö";26018703][/B]

Huhhuh mitä yleistystä! Sanoppa paikka missä näin tapahtuu? Itse en ole 10v urani aikana törmännyt tuollaseen, ja päteviä on kaikki sijaiset olleet. No tosin, osa sijaisista on ollut opettajia, ehkä he sitten ei ole päteviä tuolle alalle?

Johtajoa ei kiinnosta? Mistä sä vedät näitä juttujas?[/QUOTE]

Ikävä kyllä se on alalla arki päivää,suurin osa päivästä ollaan liian vähällä miehistöllä,kolmessa vuorossa kuitenkin osastot pyörii.Käytäntö rullaa työllistettyjen/apulaisten avulla joista suurimmalla osalla ei ole koulutusta alalle..Osalla ei edes kokemusta alasta.
Montako koulutettua sitä teidän ryhmässä on töissä jos koko päivän on täys miehistö?

Ikävä kyllä se on alalla arki päivää,suurin osa päivästä ollaan liian vähällä miehistöllä,kolmessa vuorossa kuitenkin osastot pyörii.Käytäntö rullaa työllistettyjen/apulaisten avulla joista suurimmalla osalla ei ole koulutusta alalle..Osalla ei edes kokemusta alasta.
Montako koulutettua sitä teidän ryhmässä on töissä jos koko päivän on täys miehistö?

Olen ollut kunnallisella ja yksityisellä puolella. Nyt yksityisellä 6v, ja ei meille epäpäteviä oteta sijaiseksi. 5 pätevää. Kannattaa muistaa että päiväkoteja on erilaisia, ja erilaisia käytäntöjä. Tottakai on opiskelijoita, harjottelijoita ym, mutta he eivät saa olla lapsista vastuussa. Kun olin kaupungilla, siellä oltiin myös todella tarkkoja siitä, että jos ammattinimikkeesi oli henkilökohtainen avustaja yhtenä lukuvuonna, et saanut olla lasten kanssa yksin; vaikka oisit koulutukseltasi pätevä, ja alalla ollut vuosia. Se nimike määrittelee sen

Alkuperäinen kirjoittaja Kaikki niitä lapsia saakin;26016946:
Tuli muuten vielä mieleen illalla se, että kun aloittaja soitti vanhempien perään niin toisen puhelin tuuttasi varattua - eli kykeni kuitenkin puhumaan puhelimessa??? Helvetti millaisia vanhempia :(

öh, jos puhun puhelimessa, niin en voi tietää yrittääkö joku soittaa siihen sen puhelun aikana. Eikä se myöskään näy puhelun loputtua että joku on tavoitellut.

Hei sinä ap, "ammattilainen"! Ikäva tapaus, mutta miksi ihmeessä tilität asiakkaistasi julkiselle keskustelupalstalle?!? Asianomaisille koko homma on ihan tunnistettavissa!!

No itse asiassa tästä ei todellakaan ole ketään tunnistettavissa. Suomessa on humattavan monta 1-vuotiasta lasta. Ihan korrektisti ap on täällä kertoillut, ei tästä ole ketään tunnistettavissa!

Mutta ls- ilmoitus olisi mielestäni tästä ap:n tehtävä. Kriteerit täyttyvät sillä, että vanhemmat lähtivät ja jättivät lapsen, vaikka hoitaja kyseli lapsen kuntoa. Ts. lapsi olisi ollut ilman lääketieteellistä hoitoa, ellei pph olisi lasta toimittanut taksilla hoitoon. Täyttää heitteillejätön kriteerit. Eivätkä sitten olleet edes tavoitettavissa.

Todella ikävä ja valitettava tapaus, kaikille osapuolille. Mutta ammattikasvattajana varsinkin aap:lla on velvollisuus tehdä ilmoitus. Voimia!

[QUOTE="joo";26012005]Tosi järkyttävää toimintaa vanhemmilta!
Mutta ei silti töissä aina voi vastata puhelimeen; olen opettaja eli puhelimeen ei vastailla aina sillon ku joku yrittää soittaa. Toki meillä mies vastaa 90 prosenttisen varmasti. Mutta ei auta työpaikkaa vaihtaa sen takia, etten voi kesken työpäivän vastailla![/QUOTE]

näissä tilanteissa vanhempi antaa koulun puhelinnumeron, johon voi tarvittaessa soittaa, sitten joku tulee sinua puhelimeen hakemaan tai kertomaan soittopyynnöstä.
jokaisella työpaikalla on puhelin.

[QUOTE="vieras";26017630]Ai, jos kuulisit kavereiltasi, että heidän juuri pph:ssa aloittanut vauvansa on viety sairaalaan ambulanssilla hoitotädin toimesta ja sitten lukisit palstalta tätä tilitystä niin et yhdistäis noita asioita? Toki lapsia joutuu sairaalaan ympäri Suomea mutta tarina ambulanssilla sairaalaan huonossa kunnossa perhepäivähoitajan viemänä- ei varmaankaan monta tapausta Suomessa samana päivänä.
Toimin itse ammatissa, jossa on salassapitovelvollisuus ja kieli on vaan osattava pitää kurissa. Voi toki yleisellä tasolla sanoa asioita mutta yksityiskohtaisissa kertomuksissa mennään jo hyvin harmaalle vyöhykkeelle.[/QUOTE]

Hei, ihmiset oli kuvattu "isä" , "äiti" ja lapsi 1-vuotta". Eli ei ole tunnistettavissa. Joka päivä viedään ympäri Suomen kipeitä lapsia hoitoon ja useampi lapsi matkaa ambulanssilla terveyskeskuksesta sairaalaan. Että aika pätevä kyttääjä saat olla, jos näiden ihmisten henkilöllisyyden saat selville!

[QUOTE="vieras";26018976]öh, jos puhun puhelimessa, niin en voi tietää yrittääkö joku soittaa siihen sen puhelun aikana. Eikä se myöskään näy puhelun loputtua että joku on tavoitellut.[/QUOTE]

kyllä mun puhelin ilmoittaa jos joku yrittää soittaa vaikka puhuisinkin puhelimessa ja varmasti ainakin näkyy puhelun päätyttyä kuka siellä on yrittäny tavoitella..

[QUOTE="a p";26012473]Tässä oli nyt kyse vähän pidemmästä ajasta kuin tunti. Ja molemmilla vanhemmilla välillä tuuttasi varattua, joten puhelin oli käsillä.[/QUOTE]

Tästä tulee ihan väkisin mieleen että tasan tarkkaan vanhemmat tiesivät jo hoitoon tuotaessa lapsen olevan sairas ja sitten pallottelivat vastuun ottamista soittelemalla keskenään että kumpi heistä vastaa sairastumista koskevaan puheluusi...

[QUOTE="mä";26013737]Kirurgi, leikkaussalihoitaja, lentäjä, tuomari, istunnossa oleva asianajaja, jotkut tehtaiden tuotantotilat (ei saa olla puhelinta ollenkaan). Mut aika harvassa varmaan on perheet, että molemmat vanhemmat olisivat tällaisessa työssä. Minulta kysyttiin, kun lapset vietiin hoitoon, että saako minut kiinni kännykästä päivän aikana ja mihin numeroon soitetaan, jos on hätä.[/QUOTE]

Kirurgin ja leikkurinhoitajan saa kyllä helpostikin kiinni työpäivän aikana, jos on todellinen tarve. Leikkaussaleissakin on puhelimet ja niissä kaiuttimet ;) Kansliassa on lisäksi puhelin, ja viesti kulkee sitä kautta myös. Lentäjän teoriassa voisi saada kiinni, mutta eipä siitä olisi mitään hyötyä ;) Tuomasrin ja istunnossa olevan asianajajan saa varmasti viestillä kiinni kesken istunnonkin. Samoin tehtaiden tutantotiloihin saa kyllä tarvittaessa toimitettua viestin. Eihän se koko tehda ole puhelimetonta aluetta.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen kohta teinin äiti;26016491:
No mutta vaikka sana menisikin perille, niin ei se kirurgi siitä kesken leikkauksen (eikä muuten hoitajakaan) lähde delegoimaan lapsen hakuhommaa jollekin muulle..

Ei lähde ei, mutta saattaa hyvinkin SOITTAA (kaiuttimen kautta) sieltä esim. puolisolleen, isovanhemmille tms, jotka sitten hoitavat asian. Tai yksinkertaisesti ohjaavat pph:n soittamaan itse jollekin tietylle hakijalle. Usein lääkärit pyytävät myös hoitajan soittamaan jonkun puhelun puolestaan. Ja kyllähän sieltä leikkaussalista muutenkin soitetaan puheluita leikkauksen aikana...

Sais tunnistaakkin, ja katsoa peiliin, niinkuin moni muukin vanhempi! Niin käsittämätöntä toimintaa välillä näkee, ettei ole tottakaan. Tosin me otetaan aika nopeastikkin asiat puheeksi vanhempien kanssa. Ja kaikista vanhemmista se ei ole kiva, mutta elämä on

Asiakas tunnistaa tästä tarinasta kyllä itsensä. Haluasitko sinä, että sinusta ja perheestäsi puhuttaisiin keskustelupalstoilla tai bussissa?

Mua ei ainakaan haittaisi jos joku mulle kasvoton plussalainen omaisi musta jonkun tarinan perusteella painokelvottoman mielipiteen. Ite tietäisin totuuden, se riittäisi.
En siis lähtisi tässä ap:ta syyttelemään mistään, vaikka suomalaiset kunniansa perään kuinka kovia ovatkin huutelemaan. Kukaan ei voi tietää kenestä tässä on kyse, paitsi asianomainen ehkä itse jos sattuu lukemaan.

Mua jäi naurattamaan se kun joku ei hyväksy hoitajan palstailua lasten päiväunien aikaan...saanko kysyä ehdotuksia, mikä on sovelias tapa viettää 1-2 tuntia joka päivä kun kämppä on hiljainen? Pitäisikö istua hiiren hiljaa sohvalla? Nojatuolissa? Seisoa makkarin oven edessä? Kertoisiko joku? Pliis?

Yhteistyössä